PDA

View Full Version : Teletips



Chocola
24 februari 2009, 13:25
Hallo iedereen,

Ik ga van de zomer een telecaster bouwen (ik zal alle stappen hier ook plaatsen). Het is mijn eerste bouwproject en ik zal niet gaan fretten ofzo. Ik koop alleen een losse hals, tuners, body, elementen, slagplaat, snaren, brug, potjes enzo en zet deze gewoon in elkaar (lekker simpel, kan bijna niets fout gaan lijkt me zo).

Maar nu mijn vraag: Buiten dat alle onderdelen moeten passen (hals op body, tuners in neck etc.) heb ik vrij weinig kennis/ervaring met telecasters. Wat zijn de algemene knelpunten bij telecasters waar ik beter goed op voorbereid kan zijn dan later er tegenaan lopen?

Ik ben een type dat goed voorbereid wil zijn, in plaats van alles leren terwijl ik het doe (alleen als er veel geld bij gemoeid is :P, anders doe ik het graag door te doen XD). Ik zat te twijfelen om alles zo cheapass mogelijk te kopen (like 200 euro aan onderdelen) om eerst eens te proberen en ervaring op te doen, maar dat vind ik eigenlijk zonde van het geld en dan maak ik liever een telecaster met hele goede onderdelen waar ik nog jaren plezier van zal hebben.

Voor vragen of toelichtingen, post hier graag :D.
Alvast bedankt voor de antwoorden, hier zullen vast wel ervaren mensen rond "lopen" (rondsurfen :P).

Resonare.

Hendriks
24 februari 2009, 14:02
Voor €200 aan onderdelen kom je niet echt ver mee. Koop in ieder geval Fender Licened bodie en neck , als dat goed past ben je al een heel eind in de goede richting. Ik heb zelf een Mighty Might bodie genomen en ondanks dat de meningen hier over verdeeld zijn vind ik hem erg goed , ik heb 2 halzen (WD-music en Musikraft) en deze passen er perfect op (lees: strak en recht in de neckpocket) , je kunt ook tercht bij bv Allparts en Warmoth , ligt er ook aan hoeveel je wilt uitgeven.
Ga eerst na wat je precies wilt : ash, swampash , alder , etc voor de bodie en maple,rosewood, etc , voor de hals. Kijk eens op de diverse sites van de bekende webshops , ebay, marktplaats , soms is er een koopje te behalen.
Op dit forum is er ook veel over te lezen en ook op tdpri.com word veel over het assembleren van tele's geschreven.
succes.

G.G.
24 februari 2009, 19:32
€200 wordt erg krap. Kijk eens bij www.guitarsupplies.nl (http://www.guitarsupplies.nl) voor goedkope body en hals. Wilkinson hardware is daar ook wel betaalbaar. Voor goedkope elementen, die wel goed zijn zou ik www.guitarfetish.com (http://www.guitarfetish.com) proberen. Maar nogmaals, €200 is wel heel erg krap. Voor mijn Esquire (eigenlijk ook een tele) was ik €329 kwijt aan materiaal (alles incl. lak etc.) en daar heb ik de hals en body zelf van gemaakt. Goedkoper kan bijna niet.

aaronstonebeat
24 februari 2009, 19:50
't Is idd moeilijk om dat goedkoper voor elkaar te krijgen, zeker als je allemaal prefab-onderdelen wil gebruiken; je kunt zo al 200 euro aan een hals kwijt zijn.

Je kunt mazzel hebben bij het schooien naar hout. Ik ken toevallig een meubelmaker in mijn woonplaats die altijd op zoek is naar hout dat gerecycled kan worden; dat soort connecties kunnen een hoop geld schelen.

Sommige dingen worden ook aanmerkelijk goedkoper als je er wat meer van koopt. Voor mijn eerste bouwprojecten kocht ik steeds fretdraad van stukjes van 60 cm; dan ben je zo 15 euro voor je frets kwijt. Laatst heb ik een rol van 13 m fretdraad gekocht voor 45 euro (en daar kan ik ook nog de BTW van verrekenen); ik denk dat ik daar wel 10 gitaren mee kan doen en dan komen die kosten per stuk op 4,50 euro.
Dat lijkt weinig, maar als je meer van dat soort dingen doet, gaat het aantikken. Een trussrod kost iets van 7,50; die maak ik voor een paar dubbeltjes zelf. Bruggen en tailpieces maak ik vaker zelf. Een benen blank voor een topkam kost iets van 5 euro; die maak ik voor nop zelf.

Ga zo maar door: slagplaten, control plates, neck plates, jack plates, strap buttons, knoppen etc.

Je mot d'r wel de tijd voor hebben :seriousf:

Ewoud Kuijt
24 februari 2009, 20:24
Een telecaster bouwen voor 200 euro lukt alleen wanneer je een body en een hals van Eden koopt. Voor het lakken alleen ben je zo 50 euro kwijt (porienvuller, grondverf, kleurtje en blanke lak, schuurpapier en poets- en polijstmiddelen).

Kijk eens naar mijn eerste pannenkoek hieronder.

Hendriks
24 februari 2009, 20:32
Eden is goed betaalbaar , maar ik heb gemerkt dat je wel geluk moet hebben , heb eens een bodie en hals gehad met 3 mm peling in de pocket en ook de standaard slagplaat paste niet.

Chocola
24 februari 2009, 21:47
Ik zal mijzelf even quoten:


Ik zat te twijfelen om alles zo cheapass mogelijk te kopen (like 200 euro aan onderdelen) om eerst eens te proberen en ervaring op te doen, maar dat vind ik eigenlijk zonde van het geld en dan maak ik liever een telecaster met hele goede onderdelen waar ik nog jaren plezier van zal hebben.


Dat betekend juist dat ik er best veel meer voor wil uitgeven, like 400-600 euro :). Ik wil juist niet zo een goedkoop ding dat niet super is :). Gewoon echt een goede die jaaaaren mee kan gaan :).:strat: Uiteraard met uber cool geluid :)

aaronstonebeat
24 februari 2009, 21:51
Dan kun je een hele mooie maken.

Halshout en pickups zullen voor 't grootste deel het geluid bepalen.

Chocola
24 februari 2009, 23:16
Halshout? Waarom doen ze dan zo moeilijk met mahonie enzo als het halshout het geluid maakt? :O Of is dit pas echt bij belang bij een grotere massa hout zoals een LP ofzo?

Wat is een goede houtsoort voor een tele? En moet ik dan rosewood fretboard hebben op de neck itself, of een massief houten ding?

edit: P/U's worden waarschijnlijk Seymours.

aaronstonebeat
24 februari 2009, 23:27
De body maakt ook wel degelijk uit. Maar ik zie het zo: de spanning van de snaren verdeelt zich over de combinatie hals/body; 3/4 van dat pad bestaat uit hals. Daarom denk ik dat de invloed van de hals veel groter is. Maar de body heeft ook zijn gewicht, zijn hardheid, zijn stijfheid, al die dingen die invloed op het geluid hebben.

Volgens mijn info bestaat een traditionele tele uit een essen body en een full maple hals.

Chocola
24 februari 2009, 23:37
Hmmm, en full maple betekend dus geen fretboard maar gewoon one piece? Dat vind ik in sommige kleurencombinaties namelijk vet mooi, maar ik heb eens op een maple neck gespeeld en ik vond het wat "stroever" spelen, of ligt dit aan iets anders dan het houtsoort?

aaronstonebeat
25 februari 2009, 01:04
Inderdaad, uit één stuk.
Het stroeve lijkt me vooral de lak, als die erg glad is, heb je een zekere 'drag'. Als je 'm met fijn schuurpapier wat opruwt, is het weg.
Maple wil je wel lakken, anders wordt het heel erg vuil.