PDA

View Full Version : niet recht te krijgen hals



pasqual
24 februari 2009, 10:51
ik heb 2 jaar geleden bij de lokale muziekhandel een vox humana strat hals gekocht met 7,25 " radius. ik heb 'm een tijdje gebruikt op een zelfknutsel strat met floyd rose. daarna heeft ie ongeveer een jaar ongebruikt in een kast gelegen. een half jaar geleden heb ik 'm weer in gebruik genomen en de toplock verwijderd en weer een normale graftech topkam op gezet en een stukje rosewood er bij. ( zie onderstaande foto )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VS4C6UDJ.jpg

ik heb 'm toen op een andere body gemonteerd. sindsdien heb ik last van fretbuzz en vooral op de lage E. ik heb geprobeerd om de halspen bij te stellen om de kromming wat groter te krijgen maar ik heb de stelschroef er zo'n beetje helemaal uitgedraaid ( linksom ) maar dit heeft geen enkel effect. ik krijg de hals niet eens meer recht, er blijft een kromming in zitten naar de andere kant op ( dus bol i.p.v. hol ). ik ga er nu van uit dat het gaat om een single-action halspen. is hier iets aan te doen of kan ik deze hals opgeven?
is het mogelijk om er een andere halspen in te zetten zonder de toets te demonteren? lijkt me niet eigenlijk.
de halspenverstelling zit aan de hielzijde. ik gebruik 010-046 snaren en ben niet van plan dikkere snaren te gebruiken.
het kan toch niet zo zijn dat als je een hals een tijdje niet gebruikt dat ie ineens zo krom wordt dat ie niet meer te gebruiken is? en hij heeft gewoon binnenshuis gestaan, dus niet in een garage of zo....

groeten Pasqual.

barno
24 februari 2009, 11:01
hi pasqual,
wat wel gedaan wordt - bv bij gitaren zonder truss rod - is de hals een tijdje onder spanning hol klemmen zodat hij zich in de gewenste curve zet. mss kan je dat es proberen.

Blacksteen
24 februari 2009, 11:01
ik wou zeggen: ff naar Vox Humana zelf
rijden, maar toen keek ik op google maps en zag dat het +-2
uur rijden zou zijn....:(

Vox Humana is een winkel in Vlaardingen
die gitaren verkopen en maken.
is het trouwens een "echte" Vox Humana hals?
want volgens Vox-H gebruiken ze een unieke metode
voor de halspen genaamd "Carbontech".

ik zou proberen contact op te nemen met vox Humana
of andere proffesionals.

De Site van Vox Humana (http://www.voxhumana.nl/)

aaronstonebeat
24 februari 2009, 11:21
Eens met Blacksteen.
Met een Vox Humana-hals zou iets toch niet mogen gebeuren.

gengar
24 februari 2009, 12:04
Het is denk ik wel een optie om de hals onder spanning te brengen en zo de gewenste upbow terug te krijgen. Je geeft zelf al aan dat je niet van plan bent om dikkere snaren te gaan spelen, maar misschien is het wel een optie om de gitaar een tijdje weg te zetten met een setje 12 of 13 en dan goed in de gaten houden hoe de hals zich gedraagt.

Hedge
24 februari 2009, 13:27
Helaas weet ik niet meer waar, maar ik ben ooit de volgende techniek tegen gekomen: De hals werd op een stalen balk onder spanning vast gezet. De balk werd verhit met een warmte deken. Waardoor de gitaar weer terug zou keren tot zijn rechte vorm.

Als hij aan 1 kant vooral problemen geeft, kan er ook een twist in de hals zitten.

pasqual
24 februari 2009, 15:41
ik wou zeggen: ff naar Vox Humana zelf
rijden, maar toen keek ik op google maps en zag dat het +-2
uur rijden zou zijn....:(

Vox Humana is een winkel in Vlaardingen
die gitaren verkopen en maken.
is het trouwens een "echte" Vox Humana hals?
want volgens Vox-H gebruiken ze een unieke metode
voor de halspen genaamd "Carbontech".

ik zou proberen contact op te nemen met vox Humana
of andere proffesionals.

De Site van Vox Humana (http://www.voxhumana.nl/)

ik heb inderdaad grote twijfels of het een echte VH is omdat er nergens een logo of stempel op staat. dit lijkt me meer een probleem om de verkoper mee te confronteren. ik sta op goede voet met deze meneer en heb er dan ook moeite mee om hem pas na twee jaar ermee te confronteren. maar dit lost natuurlijk mijn probleem niet op.

er is een aantal keer ge-opperd om de hals een tijdje onder spanning weg te zetten. moet ik dan de halspen toch iets rechtsom draaien, dus nog iets meer spanning naar achteren toe? het zou natuurlijk mooi zijn als ie hiermee recht komt zodat ik 'm toch nog iets extra kromming zou kunnen geven indien nodig.
hij is by the way niet getordeerd.

dus: op een body monteren, brug erop, eventueel 3 keer 046 erop en 3 keer 036 en dan om en om? ( om de krachten evenwijdig aan de hals te verdelen ).uiteraard niet overdrijven met de spanning en dan wegzetten? voor hoe lang zou dit moeten? hopelijk komt het nog goed want het stuk hout heeft toch 130,- euro gekost en is al met al een fijne hals.

bedankt en groeten Pasqual.

edit: het probleem is er niet vanaf het begin geweest; op mijn eerste gitaar heeft ie het goed gedaan, pas na een lange pauze is weer op een andere body gekomen en sindsdien heeft ie een backbow.

barno
24 februari 2009, 16:21
ik weet niet of het helpt er wat dikkere snaren op te zetten voor even

vond dit op het teleforum
http://img.photobucket.com/albums/v208/jwells393/NeckClamp-Convex.jpg

er stond ook nog bij dat aangeraden is de truss rod volledig los te schroeven

pasqual
24 februari 2009, 16:26
bedankt Barno,

zou je misschien ff de link erbij willen posten? dan kan ik de rest van het verhaal erbij lezen. ik wil 'm ook niet teveel forceren natuurlijk.;)

groeten Pasqual.

barno
24 februari 2009, 16:37
http://www.tdpri.com/forum/tele-tech/132213-help-tele-neck-back-bow-w-truss-rod-loosened-all-way.html

en mocht deze link het niet doen: google met "backbow guitar" , dan vind je 't wel

stijnkenens
24 februari 2009, 17:41
stomme vraag: Is uw top kam niet te laag bij de E snaar???
Want ik dacht dat bij die locknut voor een floyd rose er een stuk uit de toets moet, ter hoogte van de kam. Als je dat nu hebt opgevuld, en een standaard kam hebt ingezet, kan het zijn dat je juist 1/10 mm te laag zit: daardoor: fretbuzz op de eerste frets.

Het is maar een ideetje.

s

pasqual
24 februari 2009, 18:32
stomme vraag: Is uw top kam niet te laag bij de E snaar???
Want ik dacht dat bij die locknut voor een floyd rose er een stuk uit de toets moet, ter hoogte van de kam. Als je dat nu hebt opgevuld, en een standaard kam hebt ingezet, kan het zijn dat je juist 1/10 mm te laag zit: daardoor: fretbuzz op de eerste frets.

Het is maar een ideetje.

s

bedankt Stijn,

nee, dat is het probleem niet. de topkam is inderdaad op het randje qua diepte, maar zoals jezelf al opmerkte: dan zou het alleen op de eerste paar frets voor fretbuzz moeten zorgen. in mijn geval over een groot gedeelte op de E en A snaar. ook als ik de zadels belachelijk hoog zet. er is duidelijk een backbow zichtbaar. ik zal morgen proberen een duidelijke foto te maken, mocht dit al mogelijk zijn. de radius werkt natuurlijk ook een beetje tegen. als het een 12 " was geweest, had ik er waarschijnlijk minder last van gehad.

ik heb trouwens niet opgevuld onder de topkam omdat de topkam van zichzelf erg hoog was en zonder gleufjes. ik heb deze op maat moeten maken.

groeten Pasqual.

@Barno: bedankt voor de link.

pasqual
24 februari 2009, 19:16
oké, ik kon zelf ook niet wachten. dus:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AN6UULYW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MT4WSDD.jpg

niet echt duidelijk te fotograferen, maar toch....

groeten Pasqual.

Noid
24 februari 2009, 22:55
Vervelend voor jou (op de bovenste foto hierboven is duidelijk de backbow te zien). Helaas heb ik dezelfde ervaring en daardoor weet ik dat je zo'n hals (mits je er met beleid kracht op zet) flink onder spanning kunt zetten, wat je met alleen dikkere snaren echt niet helpt. In mijn geval heb ik er met een lijmtang echt veel kracht op gezet, maar dat was dat nog niet voldoende. Zie dit topic voor mijn ervaringen:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98620

pasqual
24 februari 2009, 23:25
bedankt Noid,

is inderdaad vervelend. heeft het dan helemaal geen effect gehad? of alleen maar een beetje? ik ga bijna denken dat het hout wat gebruikt is te jong is geweest en daarom nog niet uitgewerkt was. ik ga er eens mee aan de slag.
hopelijk wordt het nog wat!

groeten Pasqual.

aaronstonebeat
24 februari 2009, 23:29
Ik ken ook iemand die hetzelfde probleem had (heeft). Hij heeft 'm zelfs nog gestoomd onder grote spanning, maar met onvoldoende resultaat.

Ik hoop dat je meer geluk hebt. Veel succes!

no 1 hops
25 februari 2009, 08:04
hier een oplossingen van dan erlewine

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/halsprobleem.jpg

normaal als de rod is aangedraait recht de nek zich vanuit relief
draai je hem losser komt hij in relief te staan.
nu is deze hals al in een backbow, dus volgens mijn logica zou je jouw probleem hals de rod aan moeten draaien, dan hem klemmen zoals de foto die barno liet zien en hem een beetje in extra relief zetten.
misschien zal de rod dan meebuigen en daarna normaal functioneren
voordat je de klemmen loshaald draai je de rod dan los.

maar misschien maak ik hierin ergens een denkfout

pasqual
25 februari 2009, 19:42
@ no 1 hops,

de hals heeft een single-action halspen wat betekent dat je hem maar op één manier kunt beïnvloeden: als ik 'm strakker draai buigt de hals naar achteren, als ik 'm los draai komt ie weer recht. in een ideale situatie zou je dus een hals moeten hebben die van zichzelf hol staat. dan kan je dus met de single-action halspen de hals twee kanten op dwingen ( aandraaien: hals wordt naar achteren toe gedwongen, losdraaien: hals wordt weer recht of hol naar voren toe ). helaas heeft die van mij een backbow wat betekent dat ik 'm niet meer recht kan krijgen door de halspen losser te draaien omdat ie al helemaal los is.
jouw geposte methode omschrijft precies het tegenovergestelde van wat ik wil bewerkstelligen. deze methode is bedoeld voor halzen waarvan de halspen niet meer strakker aangedraaid kan worden om méér kromming te verkrijgen.
of ik moet me ernstig vergissen en het artikel niet goed hebben bergrepen.
anyway, toch erg bedankt voor het meedenken.

de overige methodes die gepost zijn gaan eigenlijk allemaal uit van hetzelfde principe: de hals onder spanning zetten voor een langere tijd in de richting waar je de hals naar toe wilt hebben. ik ga hier dan ook mee aan de slag en zal het resultaat posten. ik ga er dan ook vanuit dat de halspen helemaal los zou moeten zijn omdat ik denk dat de pen niet of nauwelijks zal meegeven i.t.t. het halshout. met spanning op de halspen denk ik dat het averechts zal werken.

groeten Pasqual.

G.G.
26 februari 2009, 06:02
Als dat ellemaal niet werkt: Frets eruit, Hals op spanning zetten, vlakken, spanning eraf (nu is ie dus hol) fretten en afwerken.

no 1 hops
26 februari 2009, 08:12
@ no 1 hops,

de hals heeft een single-action halspen wat betekent dat je hem maar op één manier kunt beïnvloeden: als ik 'm strakker draai buigt de hals naar achteren, als ik 'm los draai komt ie weer recht. in een ideale situatie zou je dus een hals moeten hebben die van zichzelf hol staat. dan kan je dus met de single-action halspen de hals twee kanten op dwingen ( aandraaien: hals wordt naar achteren toe gedwongen, losdraaien: hals wordt weer recht of hol naar voren toe ). helaas heeft die van mij een backbow wat betekent dat ik 'm niet meer recht kan krijgen door de halspen losser te draaien omdat ie al helemaal los is.
jouw geposte methode omschrijft precies het tegenovergestelde van wat ik wil bewerkstelligen. deze methode is bedoeld voor halzen waarvan de halspen niet meer strakker aangedraaid kan worden om méér kromming te verkrijgen.
of ik moet me ernstig vergissen en het artikel niet goed hebben bergrepen.
anyway, toch erg bedankt voor het meedenken.

de overige methodes die gepost zijn gaan eigenlijk allemaal uit van hetzelfde principe: de hals onder spanning zetten voor een langere tijd in de richting waar je de hals naar toe wilt hebben. ik ga hier dan ook mee aan de slag en zal het resultaat posten. ik ga er dan ook vanuit dat de halspen helemaal los zou moeten zijn omdat ik denk dat de pen niet of nauwelijks zal meegeven i.t.t. het halshout. met spanning op de halspen denk ik dat het averechts zal werken.

groeten Pasqual.klopt dat het verhaal van erlewine een ander probleem aanpakt daarom ook mijn draai eraan eronder beschreven op jouw situatie toegepast.

als je hem toch forceerd richting relief heb je daarbij ook de kans dat de frettang meer in het hout drukt en zonder refret nog werken kan, want daarom noemt G.G ook de refret.
de frettang kan te dik/ fretssleuven te nauw zijn en dit vor de backbow zorgt.

gengar
26 februari 2009, 13:42
de juiste optie is naar mijn mening gewoon om de hals onder spanning te zetten. En dus niet om heel de toets te gaan en vlakken en weet ik wat allemaal, er bestaat namelijk geen een hals die je niet kunt buigen in de richting dat je het zelf wilt, behalve die van ruimtestaal zijn gemaakt...Als je deze nek op de juiste manier onder spanning brengt dan zal hij doen wat je wil.
Check wel voor de zekerheid dat de trustrod dat doet wat je denkt dat hij doet, er zijn namelijk trustrods die net andersom werken en dan wordt het lastiger want tegen de treksterkte van de trustrod in proberen te buigen valt tegen.

pasqual
26 februari 2009, 19:40
klopt dat het verhaal van erlewine een ander probleem aanpakt daarom ook mijn draai eraan eronder beschreven op jouw situatie toegepast.

als je hem toch forceerd richting relief heb je daarbij ook de kans dat de frettang meer in het hout drukt en zonder refret nog werken kan, want daarom noemt G.G ook de refret.
de frettang kan te dik/ fretssleuven te nauw zijn en dit vor de backbow zorgt.

oké, zó bedoel je dat. ik snap wat je bedoeld. ik ga 'm allereerst eens "dwingen" in de juiste richting. mocht dit echt niet gaan werken, dan toch G.G.'s methode. op deze manier heb ik er toch geen ruk aan en verkopen staat gelijk aan iemand anders er mee opzadelen.
ik ga dit weekend ermee aan de gang en hou jullie op de hoogte.

groeten Pasqual.

edit: én ik kan meteen een refret oefenen.