PDA

View Full Version : Snaar gebroken, nu hele gitaar van slag. Wat nu?



BasLew
23 februari 2009, 23:51
Hallo medegitaristen,

Ik speel nu een korte tijd gitaar (half jaar nu) en heb tot op heden steeds op twee oude akoestische gitaren (12 snarig omgetoverd tot 6 snarig en nog oude 'Symphonie' gitaar) gespeeld van mijn familie. Veel emotionele waarde voor mijn tante omdat ze van mijn inmiddels overleden oom waren, maar kwa geluid erg frustrerend (bij de een is de hals meer een pijl en boog en bij de andere is er teveel mis om op te noemen).

Een tijdje geleden heb ik bij een ander familielid een elektrische Squier Strat mogen ophalen. Helemaal leuk, maar wel een beetje fret buzz, maar op de versterker hoorde je het niet dus gewoon mee door gaan spelen. Na een tijdje gaf mijn dunne E snaar (is dat de hoge of lage E? Ik weet het nooit) een heel raar geluid op de 7e fret. Alsof het geluid uit elkaar brak of spatte. Geen fret buzz. In mijn stommiteit heb ik de snaar toen steeds hoger lopen stemmen zodat het geluid wegging, totdat hij brak. Dom, dom, dom, maar goed snaar gebroken.

Dus ik maak al plannen om er een nieuwe op te zetten, maar tot mijn verbazing zit er bij alle overgebleven snaren tot en met ongeveer de 5e fret enorme fret buzz (of tenminste dat denk ik). Als ik mijn dikke E snaar open speel resoneert hij ontzettend of heeft het heel fret buzz (ik hoor het verschil niet) En bij de andere snaren krijg ik er niet eens een toon uit als ik op een fret sta, maar krijg ik in plaats daarvan iets wat meer klinkt alsof de snaar helemaal 'afslaat'. Ik vind het een beetje moeilijk uitleggen want ik heb dit nog nooit meegemaakt en weet niet hoe ik het moet benoemen.

Maar kan het dus dat een gitaar helemaal van slag kan raken door het breken van één snaar? Er waren wel kleine dingetjes mee aan de hand, maar nooit echt serieus en nu is opeens alles van slag. Moet ik ook tegen de man van de gitaarwinkel ook zeggen dat hij alleen die ene snaar moet vervangen en moet kijken naar de 7e fret of moet ik hem alles laten nakijken tegen een (slik) hoge prijs. Ik vind het leuk om gitaar te spelen, maar als zo'n hele reparatie veel gaat kosten (wat er ook mee aan de hand is) dan kan ik dat misschien niet ophoesten, maar ik wil ook niet zomaar stoppen met spelen?

Dus mijn vragen zijn eigenlijk:

Kan het dat een gitaar van slag raakt met het breken van één snaar?
Als de gitaarwinkel een nieuwe set snaren erop zet, is dan alles weer beter?
Moet ik anders vragen of de winkel een grondige controle doet van deze gitaar?

Alvast heel erg bedankt voor de aandacht en hulp.

arcane
24 februari 2009, 00:08
Heb je een zwevende brug?

Thmz
24 februari 2009, 00:14
Zet er gewoon eens een nieuwe snaar op. Is alleszins niet normaal dat dat gebeurt maar misschien buigt hij terug door de spanning. Lijkt ook wel of de gitaar verkeerd afgesteld staat. (vijsje in de nek vanboven) maar mijn leraar gitaar zegt, als je daar aan vijst is je gitaar omzeep omdat je dat nooit tegoei krijgt.

Dus probeer eerst eens een nieuw snaar. Als je niet weet hoe je het moet doen: http://www.justinguitar.com/en/TB-00...gsElectric.php

is heel simpel, hoef je echt niet voor naar de muziekwinkel te gaan.

Groetjes Thomas!

Cowgoesmoo
24 februari 2009, 00:17
Hmm allereerst, ik ben geen expert en anderen op het forum zullen het vast wel beter weten. Ik vermoed dat je hals na het breken van de snaar licht naar buiten is gebogen. Normaal hoort een hals een lichte holling te hebben, het liefst zo recht mogelijk, maar dit is praktisch bijna onmogelijk. Ik zal het proberen verder uit te leggen.

In je hals zit een staaf, deze gaat de trekkracht van alle snaren tegen. Anders zou je hals aan diggelen worden getrokken. Deze staaf kun je twee kanten op draaien, ene kant zorgt voor een bolling in de hals, andere een holling. Waarschijnlijk heeft je hals precies recht gestaan met alle snaren erop en nadat 1 snaar afbrak is deze net wat bol gaan staan, zodat open snaren tegen de 7de fret gedempt worden. Nu kan ik er helemaal naast zitten natuurlijk, maar dit is vrij simpel te onderzoeken.

Pak je gitaar en duw de 1ste en laatste fret in. Bij een normale buiging van de hals moet er een heel klein beetje ruimte zijn tussen de snaar en de 7de fret. Zou je dit even willen proberen?

snaarplukker
24 februari 2009, 00:27
....Dus mijn vragen zijn eigenlijk:

Kan het dat een gitaar van slag raakt met het breken van één snaar?
Als de gitaarwinkel een nieuwe set snaren erop zet, is dan alles weer beter?
Moet ik anders vragen of de winkel een grondige controle doet van deze gitaar?
Als er een snaar breekt dan wordt de kracht dat op hals staat opgevangen door de overige snaren en deze dan iets strakker worden getrokken. De hals zal hierdoor iets rechter komen te staan. De fretbuzz kan ontstaan doordat de hals niet goed afgesteld is en/of de actie iets te laag is. Het beste kan je alle snaren tegelijk vervangen omdat je niet weet hoe oud en uitgerekt die snaren zijn die er nu op zitten. Het vervangen en afstellen bij een gitaarwinkel kan tussen de 40 en 70 euro gaan kosten. Het is in weze een klusje dat je zelf kan doen en een uurtje van je tijd kan gaan kosten. Je zal wel de juiste maat imbussleuteltjes nodig hebben. Met deze link (http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen) kan je de therorie hierover bestuderen en bekijken of je het zelf aandurft.

Thmz
24 februari 2009, 00:37
In je hals zit een staaf, deze gaat de trekkracht van alle snaren tegen. Anders zou je hals aan diggelen worden getrokken. Deze staaf kun je twee kanten op draaien, ene kant zorgt voor een bolling in de hals, andere een holling. Waarschijnlijk heeft je hals precies recht gestaan met alle snaren erop en nadat 1 snaar afbrak is deze net wat bol gaan staan, zodat open snaren tegen de 7de fret gedempt worden. Nu kan ik er helemaal naast zitten natuurlijk, maar dit is vrij simpel te onderzoeken.


Ik dacht hetzelfde dus. Gitaar die niet meer goed afgesteld staat.

Probeer zoiezo eerst eens de snaar erbij op te zetten. (ALS JE ZE ALLEMAAL VERVANGT, NOOIT ALLE SNAREN ERAF DOEN EN DAN ALLE ANDERE EROP ANDERS IS JE GITAAR HELEMAAL STUK, MAAR GEWOON 1 PER 1 VERVANGEN! even een waarschuwing :D)

dodeboboeror
24 februari 2009, 01:18
Ik dacht hetzelfde dus. Gitaar die niet meer goed afgesteld staat.

Probeer zoiezo eerst eens de snaar erbij op te zetten. (ALS JE ZE ALLEMAAL VERVANGT, NOOIT ALLE SNAREN ERAF DOEN EN DAN ALLE ANDERE EROP ANDERS IS JE GITAAR HELEMAAL STUK, MAAR GEWOON 1 PER 1 VERVANGEN! even een waarschuwing :D)


Wat een ontzettende onzin zeg :stop:, ga iemand anders een beetje bang maken

wietse
24 februari 2009, 06:23
Wat een ontzettende onzin zeg :stop:, ga iemand anders een beetje bang maken

juist!!!
ik koop soms gitaren die al jaren geen snaren hebben gezien en hoef bijna nooit wat aan de hals te doen, als je hals al rechttrekt doordat de hoge E breekt dan is het een hals van waaibomenhout, waardeloos dus.

Jedeel
24 februari 2009, 08:36
Na een tijdje gaf mijn dunne E snaar (is dat de hoge of lage E? Ik weet het nooit) een heel raar geluid op de 7e fret.

Bedoel je (als je rechtshandig bent) met de hoge e, de snaar die het dichts bij je neus zit?

Henri H
24 februari 2009, 08:59
Ik dacht hetzelfde dus. Gitaar die niet meer goed afgesteld staat.

Probeer zoiezo eerst eens de snaar erbij op te zetten. (ALS JE ZE ALLEMAAL VERVANGT, NOOIT ALLE SNAREN ERAF DOEN EN DAN ALLE ANDERE EROP ANDERS IS JE GITAAR HELEMAAL STUK, MAAR GEWOON 1 PER 1 VERVANGEN! even een waarschuwing :D)Vreselijke onzin natuurlijk.
Het is echter wel makkelijker om de snaren op stemming te houden; zeker met een tremelo.

edit: volgens mij wordt met de "hoge/lage E" altijd de toonhoogte bedoeld.

pimmetje
24 februari 2009, 09:13
(ALS JE ZE ALLEMAAL VERVANGT, NOOIT ALLE SNAREN ERAF DOEN EN DAN ALLE ANDERE EROP ANDERS IS JE GITAAR HELEMAAL STUK, MAAR GEWOON 1 PER 1 VERVANGEN! even een waarschuwing :D)
Gelul!
Je kan gewoon alle snaren eraf halen. Dat is ook handig als je je hals wilt schoonmaken bijvoorbeeld.

Omdat 't om een strat gaat en omdat hij al voor het breken van de snaar rammelde, gok ik dat het een samenspel is van verkeerd afgesteld staan en de tremolo die nu door het gemis van die ene snaar meer naar achter is geklapt.

Gewoon ff een nieuw snaartje op doen. Eigenlijk zou ik gewoon een heel nieuw setje erop doen. Dan heb je meteen 6x oefening in snaren vervangen :D.

Ga gewoon voor een setje .009 of .010. De kans is groot dat een van die twee diktes al op die gitaar zat.
Je zou voor de .010 kunnen gaan en hopen dat er .009 op zat. Dat kan met wat geluk het hele buzz-probleem oplossen... maar dat is een long shot. Ik weet immers niet hoe hij is afgesteld.

Ukeloeder
24 februari 2009, 17:32
Eeeeeeh, is het niet gewoon het stemmechaniek dat trilt en dat geluid maakt? Er staat geen spanning meer op, daardoor zit 'ie nu los. Dit zelfde heb ik met mijn 'goeiekope' strat altijd als 1 van de snaren breekt. Hou dat mechaniekje eens vast en sla een snaar aan, geluid weg? Opgelost door een nieuwe snaar te plaatsen. Niet weg? Sorry, dan weet ik 't effe niet. Je kreeg in elk geval suggesties zat. Succes.

gitaarvrouwtje
24 februari 2009, 18:14
woord ter bemoediging
zelfs ik krijg er in no time keurig netjes zes nieuwe snaartjes op..koop gewoon ff een goedkoop setje, en probeer dat eerst, is de eenvoudigste en goedkoopste keuze, als ie dan nog rammelt kun je altijd nog ernaar laten kijken
en afstellen is zo duur niet als je muziekwinkel geen misdadigers achter de toonbank heeft staan:supercool:

Foxey Freddie
24 februari 2009, 18:27
Na een tijdje gaf mijn dunne E snaar (is dat de hoge of lage E? Ik weet het nooit)

even simpel antwoordje: dunne E snaar is de hoge E, omdat ie een hoog geluid maakt

BasLew
24 februari 2009, 18:37
Bedankt voor de hulp allemaal. Ik zal even proberen om de vragen die jullie aan mij hebben gesteld ook te beantwoorden:

Ik weet niet wat een zwevende brug is om eerlijk te zijn, maar ik heb deze gitaar:
http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/fdf48e9bf6b1d314e866db37eff4acbd.jpg


Pak je gitaar en duw de 1ste en laatste fret in. Bij een normale buiging van de hals moet er een heel klein beetje ruimte zijn tussen de snaar en de 7de fret. Zou je dit even willen proberen?
Sorry als het wat dom overkomt, maar moet ik het hout indrukken of een snaar? Als ik een van de snaren op de eerste en de laatste fret indruk dan zit er, bij mij op het oog geen ruimte tussen de snaar en de fret.

Met de dunne E snaar bedoelde ik de snaar die het hoogste geluid geeft. De hoge E dus.


Maar goed, het beste is dus om er in ieder geval een nieuwe snaar of er een hele nieuwe set snaren op te zetten. Ik heb het nog nooit gedaan dus misschien is het een idee om een extra set te halen, just in case? En 0.009 of 0.010? Misschien dat ik het verschil niet eens hoor, maar toch...

Maar gelukkig zijn er op het internet genoeg tutorials, video's en whatever waarin wordt uitgelegd hoe ik mijn snaren moet vervangen. Ik begin denk ik dan met de hoge E snaar en ga dan maar steeds een snaar lager?

Ik laat jullie weten hoe het is gegaan. Alvast bedankt!;)

Henri H
24 februari 2009, 19:40
Snaar indrukken ter hoogte van de 1e en laatste fret.

Je kunt ook een lossen (hoge) E snaar kopen maar dat is relatief erg duur.
Een hele set kost je tussen de 6 en de 10 Euro.
Als je ze online koopt bij Thomann b.v. (Duitsland) per 10 setjes ben je zo'n 3 Euro per setje kwijt.

G.G.
24 februari 2009, 20:16
Bedankt voor de hulp allemaal. Ik zal even proberen om de vragen die jullie aan mij hebben gesteld ook te beantwoorden:

Ik weet niet wat een zwevende brug is om eerlijk te zijn, maar ik heb deze gitaar:
http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/fdf48e9bf6b1d314e866db37eff4acbd.jpg


Sorry als het wat dom overkomt, maar moet ik het hout indrukken of een snaar? Als ik een van de snaren op de eerste en de laatste fret indruk dan zit er, bij mij op het oog geen ruimte tussen de snaar en de fret.

Met de dunne E snaar bedoelde ik de snaar die het hoogste geluid geeft. De hoge E dus.


Maar goed, het beste is dus om er in ieder geval een nieuwe snaar of er een hele nieuwe set snaren op te zetten. Ik heb het nog nooit gedaan dus misschien is het een idee om een extra set te halen, just in case? En 0.009 of 0.010? Misschien dat ik het verschil niet eens hoor, maar toch...

Maar gelukkig zijn er op het internet genoeg tutorials, video's en whatever waarin wordt uitgelegd hoe ik mijn snaren moet vervangen. Ik begin denk ik dan met de hoge E snaar en ga dan maar steeds een snaar lager?

Ik laat jullie weten hoe het is gegaan. Alvast bedankt!;)

Je drukt met wtee vingers (dus 2 handen) de snaar in bij de 1e fret en bijv. de 17e fret. In het midden moet de snaar een klein stukje loskomen van de frets. Dat is de holle vorm die je moet hebben.

Wat betreft de zwevende brug: Je brug zit aan de achterkant vast met veren (achter dat plastic plaatje). Die veren zijn qua kracht in evenwicht met de kracht van de 6 snaren. Als een snaar breekt zijn de veren samen sterker dan de 5 overige snaren. Kijk eens naar je brug, die bestaat uit een plaat staal die vast zit met 6 schroeven in het hout. Die schroeven zijn scharnierpunten. Met zwevend bedoelen ze dat de stalenplaat niet op het hout rust, maar een stukje hoger ligt.

Mijn advies: nieuwe snaren, en dan wel gelijk een complete set en gelijk even de intonatie controleren. Hoe je de intonatie moet afstellen vind je wel met de zoekfunctie. Wat je in ieder geval nodig hebt is een kleine kruiskop voor het afdekplaatje, de 6 schroeven waar de brug mee vastzit en de 6 schroeven in de lengterichting voor de zadeltjes. Verder heb je een grotere kruiskop nodig voor de klauw van de veren en een imbusje voor de zadeltjes zelf.

spirit
24 februari 2009, 21:04
Ik vraag me alleen af wat je had willen bereiken door het steeds hoger stemmen van je E snaar? Stel dat het geluid door het hoger stemmen was verdwenen, dan was hij toch véél te hoog gestemd geweest.

Henri H
24 februari 2009, 21:21
.....
imbusje
....Niet imbus maar inbus

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inbus

Verder: prima post. :makeup: :)

snaarplukker
24 februari 2009, 22:57
Niet imbus maar inbus

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inbus

Verder: prima post. :makeup: :)
Misschien heten die dingen in Koekstad inbussleutels en vermoedelijk komt de schrijver van dat artikel ook uit deze stad, maar over het algemeen worden deze sleutels imbussleutels genoemd (Duits, Imbuch). Ook is de imbussleutel in Nederland makkelijker te verkrijgen. Een zoektocht op Google leverde me slechts één leverancier van inbussleutels en tientallen van imbussleutels.;)

Henri H
25 februari 2009, 08:38
Misschien heten die dingen in Koekstad inbussleutels en vermoedelijk komt de schrijver van dat artikel ook uit deze stad, maar over het algemeen worden deze sleutels imbussleutels genoemd (Duits, Imbuch). Ook is de imbussleutel in Nederland makkelijker te verkrijgen. Een zoektocht op Google leverde me slechts één leverancier van inbussleutels en tientallen van imbussleutels.;)Ik vermoed dat die leveranciers ook de verkeerde benaming hanteren.
Voor zover ik weet heeft het niks met de Koekstad te maken en is het toch écht wel inbus.
Als ik zoek op "inbus bouten" of "inbussleutel" krijg ik tig leveranciers hoor.


De naam bestaat uit de beginletters van Innensechskantschraube Bauer und Schaurte. Vaak wordt ook ten onrechte de naam 'imbus' gebruikt, met een m.

pimmetje
25 februari 2009, 09:16
eeeehhmmmmm...
Lekker belangrijk?

Ga naar de gamma... vraag om een grmbl-bus sleutel.
Op het antwoord "pardon?" antwoord je "van die zeskantige sleutels" en het gamma-ventje zegt "ohhhh, grmbl-bus!... pad 13 links.".

Klaar!

Henri H
25 februari 2009, 09:31
grmbl-bus?

inbus dus. :D

Maar inderdaad, echt belangrijk is het niet.
Ik was ook een verwoed poster/lezer in het ergerlijke taalfouten topic.
Misschien dat ik er wat gevoeliger voor ben dan de gemiddelde GN'er.