PDA

View Full Version : Microfoon shootout - de resultaten !! (MULTITRACK DOWNLOAD)



berolios
23 februari 2009, 17:46
Om het even overzichtelijk te houden heb ik maar effe een nieuwe thread gestart:

Zoals in DEZE (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=115093) thread al eens besproken is, hebben we een tijdje geleden een shoot-out gehouden van verschillende microfoons voor live-gebruik. Wie hiervan de achtergrond wilt weten, verwijs ik graag naar DEZE (http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/21339-testdag-v3-micro-shootout-1-december-2008-a.html) en DEZE (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=115093) thread.

Anyway, de opzet was verschillende bronnen met verschillende mics uit te versterken en dan te vergelijken. Daarbij hebben we tevens alles multi-track opgenomen, zodat er ook nog achteraf door mensen die niet aanwezig waren eens rustig naar geluisterd zou kunnen worden. De bedoeling is dat deze tracks on-line komen te staan op een webpagina met een exacte beschrijving van hoe en wat, alsook met foto's van de gebruikte opstellingen.

Helaas laat de pagina met beschrijving en foto's toch best wel lang op zich wachten (die maak ik niet :))... Maar HIER (http://www.j.barel.myahk.nl/JH-mictests/) kan iedereen alvast de audio-tracks vinden, met dank aan een collega-techneut.

De audio-files zijn gesorteerd in ZIP-files per 'test'. ZIP uitpakken, files in ProTools oid slepen en dan kun je met de MUTE-knopjes switchen tussen de verschillende tracks/ mics. Op de akoestische gitaar-tracks na is alles 100% synchroon, dus kun je real-time schakelen.

Een aantal dingen heb ik weggelaten, want dat had gewoon geen nut. Voorbeeld hiervan zijn de mics bij akoestische gitaar... dat ging helemaal nergens over.

7 zipfiles:

Acoustic Git
Bass Git
Conga
Git
Drums
Full Band (Are You Gonna Go My Way?)
Full Band (Beat It)


Persoonlijk vind ik de band-tracks het meest bruikbaar, omdat je daar ook de mate van overspraak etc goed kunt beluisteren. Echter, daar zijn natuurlijk lang niet alle mics in meegenomen, dus...

Fijne van deze shootout tov andere vind ik toch wel de duidelijke live-inslag... bij clean opnemen in een studio kan een mic heel goed uit de verf komen, maar het blijft dan altijd maar raden hoe die mic zich live zal gedragen.

Niet alle stukjes zijn even strak geknipt en geplakt... anders zou ik nu nog niet op de helft zitten denk ik... maar het lijkt me allemaal goed genoeg om een goede indruk te geven van een mic. Ik heb tevens geprobeerd een beetje goed te levelen, maar ook hier ben ik niet tot in den treure door gegaan.

Ervaringen, eerste indrukken etcetera zijn van harte welkom. Ik heb nalv deze shootout in ieder geval 2 paar Earthworks SR-25's gekocht vorig jaar... dus dat geeft al een indicatie van mijn bevindingen ;)...

Veel plezier ermee !! En laat horen wat je overal van vindt !!

artnaz
24 februari 2009, 02:24
Geweldig! Hartstikke bedankt, hier heb ik echt wat aan! :cheerup:

Morgen ga ik nog eens beter luisteren.

berolios
24 februari 2009, 12:44
Laat ik ten eerste beginnen met de complimenten te geven voor al het werk wat je er in hebt gestoken. Het is echt goed zo'n test!

Ik ben geen kenner en heb de ballen verstand van microfoons maar in alle tests vind ik de ElectroVoice ND het beste klinken. Het is net alsof die microfoon als enige het hoge in de gitaarsolo's goed weer kan geven. Bij andere microfoons lijkt er soms teveel mid in te zitten of erg dof te klinken.

Nou, dat was mijn bescheiden mening eigenlijk wel...
Tof dat je er blij mee bent!

Ik moet zeggen dat ik ook ontzettend onder de indruk ben (nog altijd) van de EV N/D468 [KLIK] (http://www.electrovoice.com/products/83.html). Zowel op drums (toms), alsook op andere instrumenten. Er staat dan ook een bestelling voor 6 van die mics ;). Ze zijn wel al wat ouder, maar presteren zeker niet minder daarom !!

skanky
24 februari 2009, 13:58
Jeroen, ik moet je teleurstellen :P. De Earthworks klinken prachtig, maar bij wat stevigere muziek missen ze toch een beetje de bite die de 414's wel hebben. Bij wat rustigere muziek en jazz zullen ze weer mn voorkeur genieten, maar bij Beat It winnen de 414's voor mij.

Voor Snare wint voor mij toch de 201, maar dat komt vooral door de OAR. Klankmatig liggen ze redelijk dicht bij elkaar, waar de 57 bij lange na niet in de buurt komt. Maar de Hihat die op de 201 binnenkomt klinkt toch beter dan bij de EV. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nu in de studio luister. Ik denk niet dat je live echt dat verschil hoort.

Bij de kick blijft de combi het mooist...een beta 91 en een m88....gewoon heerlijke combinatie. De 91 voor het laag en hoog, en de m88 voor de punch.

Qua hihatmic wint bij deze shootout de ATM450, de opus klinkt hier ronduit zwak.

Voor de floortom kies ik hier de 904 want dat 421 klinkt ook wat zwakjes. Ik denk dat dat door de plaatsing komt, want de 421 klinkt zeker niet zoals ik gewend ben op de floortom.

Ik ga later verder met de bass en gitaar.......

berolios
24 februari 2009, 15:04
Thanks voor de input!

Zo zie je maar weer... iedereen kijkt anders tegen dingen aan en dat is maar goed ook ;)! Lang niet iedereen zoekt hetzelfde in een mic natuurlijk.

Dus voor mij zeker geen teleurstelling hoor... ik heb nog geen show gehad waar ik niet blij werd van m'n SR-25's :blast:. Het is ook maar helemaal hoe je ze inzet als OH (full drum kit vs isolated cymbals). Heb ze laatst ook op snare geprobeerd voor een sessie voor Michel v Schie... GEWELDIG !! Helaas veel te veel output voor de pre-amp/ ADC die er stond, dus uiteindelijk niet kunnen gebruiken (moet echt eens een passieve PAD kopen). Wel trouwens op akoestische gitaar voor een andere opname... ook echt heel goed... kon geen KM-140 tegenop. Afijn, ik draaf een beetje door... ;)

Die ATM450 was voor mij ook de winnaar op HH trouwens. Maar daar moet ik bij zeggen dat we een aantal mics niet op HH hebben geprobeerd die ik wel live inzet.

skanky
24 februari 2009, 15:27
Precies, maar zoals ik al zei heb ik ze alleen hier in m'n studiootje afgeluisterd op een setje nearfields. Niet te vergelijken met live natuurlijk. Maar ik miste idd een paar hihat mics ja: een km184 of een c451 behoren ook wel tot de standaard natuurlijk.

Maar een passieve pad is idd altijd handig om bij je te hebben. BTW Michiel van Schie is toch een bassist? Drumt ie tegenwoordig ook?

Ik heb net even snel naar de gitaar mics geluisterd van Beat It. Ik weet niet hoe ze geplaatst zijn, maar ik vind ze allemaal nergens naar klinken, alsof de gitaristen over een kartonnen doos met speaker spelen.

Welke preamps/mixer zijn/is er trouwens bij de opnames gebruikt?

berolios
24 februari 2009, 15:45
[...] Maar ik miste idd een paar hihat mics ja: een km184 of een c451 behoren ook wel tot de standaard natuurlijk [...]
Tsja... helaas waren er behoolijk wat gaten in de supply, omdat ik erg veel last-minute afmeldingen heb gekregen. Niet wereldschokkend erg, maar heeft wel tot gevolg dat zo'n shootout dan toch niet zo uitgebreid is als gepland. Mocht er nog een volgende keer komen, dan ga ik met importeurs om de tafel zitten, kijken wat daar te regelen valt.


Wat de gitaar-cab betreft:
De mics zijn allemaal op de helft tussen de conus en de rand geplaatst (allemaal hetzelfde dus)... het was een redelijk oud gitaar-combootje... merk en type weet ik niet meer. Was niet heel toffe sound, maar in mijn ogen wel bruikbaar genoeg om mics met elkaar te vergelijken. Je bent per slot van rekening ook niet altijd met Leendert op pad als je live aan de slag gaat. Ik heb in de tracknamen trouwens ook wel duidelijk onderscheid gemaakt tussen de twee speakers in het combo, want die klonken echt anders als je ervoor stond.

Er is dus (als het goed is) een webpagina in de maak met uitleg en foto's... maar die laat dus nogal lang op zich wachten (doet een collega). Hier is in ieder geval ook duidelijk de plaatsing en dergelijke op te zien... Hopelijk duurt het niet meer heel lang voordat die beschikbaar is.

Kabellengte was iets van 30-40 meter, mengtafel/ pre-amps een A&H GL2200. Van hieruit direct via direct o/p naar Alesis HD-24 gegaan.

Je moet deze tracks dus niet gaan vergelijken met andere opnames... alle mics zijn onder exact dezelfde omstandigheden opgenomen... dus de vergelijking tussen de mics an sich is WEL betrouwbaar en de bevindingen zijn dat dus ook, dat kan ik gedeeltelijk bevestigen uit mijn eigen ervaring bij shows waar ik met een aantal van de geteste types werk.


p.s. Michel werkt ook als producer en een bevriende drummer heeft wat voor hem ingespeeld, op die fiets zeg maar ;)...

berolios
24 februari 2009, 19:10
Ik heb het nog even gecheckt, maar het was een A&H ML3000, dus geen GL2200

skanky
24 februari 2009, 19:25
Ik heb het nog even gecheckt, maar het was een A&H ML3000, dus geen GL2200

Dat zijn details, alle Ellende & Haat preamps zijn even bagger. Het enige goede aan die tafels is dat ze veel features hebben voor het geld.
Maar dit is natuurlijk offtopic gelul. :)

berolios
25 februari 2009, 10:00
Dat zijn details, alle Ellende & Haat preamps zijn even bagger. Het enige goede aan die tafels is dat ze veel features hebben voor het geld.
Maar dit is natuurlijk offtopic gelul. :)
Gast... ga je nu alles afkraken dat ik zeg of wat?
Ja, Allen & Heat klinkt niet al te best nee en ik hoef er gelukkig ook niet vaak op te werken... maar als iemand me vraagt welke tafel er staat, wil ik wel een juist antwoord geven.

p.s. het was trouwens een antwoord op JOUW vraag:

[...] Welke preamps/mixer zijn/is er trouwens bij de opnames gebruikt?
Graag gedaan ;)...

bert k
25 februari 2009, 10:16
Trouwens, A&H is nu opeens bagger? Misschien dat de eq's de laatste tijd erg veranderd zijn, maar ik had in het verleden altijd een prima geluid met die dingen. Altijd fijn mee gewerkt.

skanky
25 februari 2009, 10:29
Gast... ga je nu alles afkraken dat ik zeg of wat?
Ja, Allen & Heat klinkt niet al te best nee en ik hoef er gelukkig ook niet vaak op te werken... maar als iemand me vraagt welke tafel er staat, wil ik wel een juist antwoord geven.

p.s. het was trouwens een antwoord op JOUW vraag:

Graag gedaan ;)...

Nee joh absoluut niet, ik ben erg blij met de shootout die je geregeld hebt. En je bent een verrijking voor het forum. Dat van die details was sarcastisch bedoeld, smiley vergeten. :)
Ik bedoelde met details dat de ml3000 en gl2200 even brak klinken. Het was even ongelukkig geformuleerd. Excuses.

En ook met de hihat-mics bedoelde ik het zeker niet naar. Ik gaf de 184 en c451 alleen als voorbeeld voor de andere mensen hier, die er wat minder bekend mee zijn. Ik mis ze niet echt in de shootout omdat ik, persoonlijk wel weet hoe ze klinken.

Maar Bert, ik vind de A&H tafels echt 3x niks. De preamps hebben echt een headroom van niks en als ze ook maar even in het rood gaan klinkt het bagger. Ook de mixbuss loopt erg snel dicht.

berolios
25 februari 2009, 10:44
Natuurlijk heb ik wel wat te zeggen hierover, maar voor de discussie is praten over A&H tafels totaal irrelevant. Alle mics zijn onder exact dezelfde omstandigheden opgenomen, dus de vergelijking tussen de verschillende tracks is gewoon valide. Als je ze gaat vergelijken met andere opnames ga je appels met peren vergelijken, so to speak...

Zullen we afspreken dat dit de laatste post hierover is? Vind het nogal afleiden van het onderwerp :dontgeti:...

berolios
25 februari 2009, 10:50
[...] Excuses. [...]
No worries ;)... ik bijt wel van me af ;)...

Wat die Beyer M201 op snare betreft. Klinkt die mooi? JA... maar op de een of andere manier vind ik hem voor rock 'n roll toch niet zo bruikbaar als een SM57. De ultieme snare mic combi moet ik nog vinden hoor (SR-25 :D??), maar voorlopig wordt ik toch heel blij van een SM57 op top en een condensator (als bijvoorbeeld een Beta 98 ) op bottom.

Ajoo!

skanky
25 februari 2009, 10:50
Prima, ik heb nu ook eens naar de bass-tracks geluisterd van beat it. Ik moet zeggen dat ik tegen m'n verwachting de Aguilar beter vind klinken. Is dat de DI van de versterker? En is er nog iets met de tone-knob van de Avalon gedaan?

skanky
25 februari 2009, 10:55
No worries ;)... ik bijt wel van me af ;)...

Wat die Beyer M201 op snare betreft. Klinkt die mooi? JA... maar op de een of andere manier vind ik hem voor rock 'n roll toch niet zo bruikbaar als een SM57. De ultieme snare mic combi moet ik nog vinden hoor (SR-25 :D??), maar voorlopig wordt ik toch heel blij van een SM57 op top en een condensator (als bijvoorbeeld een Beta 98) op bottom.

Ajoo!

Een 57 blijft zeker altijd bruikbaar. Maar het nadeel van de 57 is vind ik dat de resonantie-toon van de snare altijd zo benadrukt wordt door een 57. Ik probeer die er altijd zoveel mogelijk uit te eq'en, ik hou meer van de droge-klap-snares. Maar een Beta 98 op bottom wordt ik ook erg blij van idd.
Wat ik in de studio meestal doe is een 57 en een 451 aan elkaar tapen en dan op snare top. Ik heb het nog niet live geprobeerd maar wat niet is kan nog komen.... :D

berolios
25 februari 2009, 11:00
Prima, ik heb nu ook eens naar de bass-tracks geluisterd van beat it. Ik moet zeggen dat ik tegen m'n verwachting de Aguilar beter vind klinken. Is dat de DI van de versterker? En is er nog iets met de tone-knob van de Avalon gedaan?
Die Aguilar is zeker ook een best OK amp, inderdaad direct o/p van versterker dus. En het viel me ook op dat het verschil tussen de DI's 'live' echt VEEEEEL duidelijker en groter was dan dat ik hier thuis terug luisterde.
Wat vind je beter aan de Aguilar vs de Avalon ??

Wat de U5 (http://avalondesign.com/pdfs/hr_avalonLit_U5.pdf) betreft:
Ik weet het niet meer helemaal zeker of ze die filters nu aan hebben gezet of niet (we hebben ze wel allemaal doorlopen bij de Akoestische gitaar). Maar OF de filter staat uit, OF de tone-knop stond de hele tijd op 4. Het is in die beschrijving/ foto's terug te vinden, maar die is dus nog niet beschikbaar (irritant he?). Het was het beste geweest als hij gewoon de hele tijd zonder filter had gestaan... maar ja... zo is er wel meer niet helemaal vlekkeloos verlopen...

berolios
12 maart 2009, 13:15
Voor de geinteresseerden zijn HIER (http://shootout.mijnalbum.nl/) wat foto's te zien van de shootout. Helaas niet van de band-tracks, maar geeft wel een idee van hoe het allemaal uitzag ;).

Rinze
12 maart 2009, 13:41
Wat een zooi aan microfoons :eek::satisfie:

De gitaarbak is een Mesa, Subway of zo? Zou toch een aardig geluid uit te halen moeten zijn. Is het een 2 keer 10 inch? Lijkt zo vanwege de mic-plaatsing..

Leuk initiatief trouwens!


Ben nu wat ZIPjes aan het downloaden, ben benieuwd.