PDA

View Full Version : versterker voor thuisgebruik



bontjager
23 februari 2009, 16:20
Ik heb een oude fenderversterker die ik graag zou vervangen door een compacter model voor thuisgebruik. Ik wil hem gebruiken in combinatie met mijn pod 2.0. Ik las dat de kleine modellen niet zo geschikt zijn om zwaardere effecten weer te geven. Hoeveel watt zou een versterker moeten hebben om die effecten degelijk weer te geven? 20 watt? Ik dacht aan een prijs tussen 150 à 300 euro. Of zijn die versterkertjes van rond de 100 euro bruikbaar?
bijvoorbeeld: Marshall MG15CDR gitaarversterker 15 watt. Prijs: 119 euro. Ik kan niet geloven dat ik voor die prijs iets degelijks vind. Het mag dus best duurder maar als het voor minder dan 150 euro kan, is het mij ook goed.
Het zou ook meegenomen zijn als de versterker over een line out en dergelijke beschikt om eventueel opnames via de pc te maken.

Eko
23 februari 2009, 16:45
Kijk maar eens naar een Roland Cube 15 of 30. Veel voor weinig zullen we maar zeggen.
Met koptelefoonaansluiting etc.

kenx
23 februari 2009, 17:00
Idd, kijk zeker eens naar bovenstaande versterkers.
Speel elke repetitie op zo eentje van een vriend, en klinkt verrassend goed!

Mvg,

kenny

PS: Kijk eens rond op het forum, en gebruik de zoekfunctie voor de andere beginnen zeiken...

bontjager
23 februari 2009, 18:09
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar iedereen heeft zo zijn specifieke eisen.
De één wil alleen maar scheuren, de ander wil er mee kunnen optreden...


Die roland cubes 15 en 30 zien er goed uit maar zijn wel met effecten en daarvoor heb ik al mijn pod 2.0. Die effecten zullen ook wel op de kostprijs van zo'n cube wegen, gaat dat niet ten koste van het cleane, zuivere geluid. Misschien ga ik die toch eens uittesten.

Anderzijds wel jammer dat ik mijn versterker Fender Deluxe 85 moet wegdoen.
Is het mogelijk dat die 200 watt vermogen heeft? Dat staat althans op de achterzijde te lezen. Ik kocht hem tweedehands en betaalde toen zo'n 425 euro.
Maar de ene input jack is afgebroken en ik krijg teveel storende, krakende geluiden. Ik ben hem dus beu. Ik vraag me af hoeveel ik er nog voor zou krijgen.

Dank, dank.

bontjager
23 februari 2009, 18:19
En net las ik hier speeddemon die de cube 15 afkraakt...

Als ik het goed heb, moet de versterker zo neutraal mogelijk staan om de effecten van een POD goed weer te geven. Heb ik het dan goed als ik een versterkertje zoek zonder ingebouwde effecten maar dat wel het volledige spectrum aan gitaarklanken van zo'n POD tot zijn recht laat komen?

Of blijft de cube dan zonder concurrentie?

hoofd
23 februari 2009, 18:27
Als je je POD als basis gaat gebruiken en enkel thuis speelt kan je net zo goed, of beter misschien, een setje (actieve) studio-monitors kopen. Die zijn gemaakt om het geluid zo neutraal mogelijk weer te geven en het geluid creëer je en kleur je toch wens met je POD. Een line-out heb je eigenlijk ook niet nodig, je kan je pod zo in de pc prikken op opnames te maken, het is al een op zichzelf staande preamp. Voor informatie over studio-monitors kan je even in het subforum 'Recording' kijken.

bontjager
23 februari 2009, 18:38
Dat is wel een totaal alternatief. Ahum, dat brengt de herinnering naar boven toen ik absoluut die Behringer Truth 2031 actieve monitors wou kopen. Ik heb het maar niet gedaan omdat ik niet veel meer met muziek bezig was. Ik vind jouw suggestie heel interessant. Die cube heeft misschien als voordeel dat je hem netjes in een hoekje kunt zetten, gitaar en POD ingeplugd met andere woorden: gebruiksklaar (vind ik heel belangrijk). Voor actieve monitors moet ik misschien meer moeite doen (je weet wel, meer gedoe met kabels en speakers uit pc pluggen, vervolgens actieve speakers inpluggen). Maar ik ga zeker eens de mogelijkheden van jouw voorstel bekijken.
Hartelijk bedankt.

jaycee
23 februari 2009, 18:45
ik ga waarschijnlijk voor deze Blackstar buizenbak van 5 Watt, zie: http://www.youtube.com/watch?v=ou4KTcdsuJc

Kost 350 euro en klinkt vet. Er komt deze zomer ook een 2 Watt en een 6 Watt Koch op de markt maar ik denk dat die duurder zullen worden.

bontjager
23 februari 2009, 20:46
Ik heb het filmpje gezien. Is dat nu zo'n befaamde buizenversterker? Nu ja, wat die kerel speelt is niet mijn genre, dan is het moeilijk om onder de indruk te raken. De geluiden die hij tovert, klinken me niet veelzijdig genoeg. Teveel schelle harde rock. En vijf watt! Ik heb al lovende dingen gehoord over bakjes met amper 5 watt maar dat geeft me zo'n gevoel van 'mag het iets meer zijn'?

budje
23 februari 2009, 20:48
Ik heb het filmpje gezien. Is dat nu zo'n befaamde buizenversterker? Nu ja, wat die kerel speelt is niet mijn genre, dan is het moeilijk om onder de indruk te raken. De geluiden die hij tovert, klinken me niet veelzijdig genoeg. Teveel schelle harde rock. En vijf watt! Ik heb al lovende dingen gehoord over bakjes met amper 5 watt maar dat geeft me zo'n gevoel van 'mag het iets meer zijn'?

Ga m dan ergens zelf zoeken en testen :-)

sjaak1990
23 februari 2009, 22:53
Ik heb het filmpje gezien. Is dat nu zo'n befaamde buizenversterker? Nu ja, wat die kerel speelt is niet mijn genre, dan is het moeilijk om onder de indruk te raken. De geluiden die hij tovert, klinken me niet veelzijdig genoeg. Teveel schelle harde rock. En vijf watt! Ik heb al lovende dingen gehoord over bakjes met amper 5 watt maar dat geeft me zo'n gevoel van 'mag het iets meer zijn'?

5 watt gaat echt hard genoeg hoor, het klinkt alleen anders dan een 50 watt. Testen tja... lijkt mij de oplossing, voor mij in ieder geval alleen nog maar buizen.

olaftheholy
24 februari 2009, 12:31
ik ga waarschijnlijk voor deze Blackstar buizenbak van 5 Watt, zie: http://www.youtube.com/watch?v=ou4KTcdsuJc




Hahahahaaaaaaaa de kop van die gozer!:seriousf:

maar wat een geile versterker (zo van vidjoo)

Nobler
24 februari 2009, 13:01
Anderzijds wel jammer dat ik mijn versterker Fender Deluxe 85 moet wegdoen.
Is het mogelijk dat die 200 watt vermogen heeft? Dat staat althans op de achterzijde te lezen. Ik kocht hem tweedehands en betaalde toen zo'n 425 euro.
Maar de ene input jack is afgebroken en ik krijg teveel storende, krakende geluiden. Ik ben hem dus beu. Ik vraag me af hoeveel ik er nog voor zou krijgen.

Ik zou goed nadenken voordat ik hem wegdoe voor je iets anders hebt waar je volledig tevreden mee bent. Ik ben geen Fender kenner, maar je zou er in de toekomst wel eens spijt van kunnen krijgen dat je hem hebt weggedaan, ook omdat het heel moeilijk is om precies te vinden wat je zoekt, dat geldt voor iedereen.

Het vermogen dat op een plaatje achterop staat geeft alleen het stroomverbruik weer. Het vermogen in de zin van geluidsproductie wordt in Watt RMS uitgedrukt en Fender zal dit waarschijnlijk als een 85 watt versterker hebben bedoeld. Dat is dus een flinke jongen. Hou er wel rekening mee dat een 30 wat transistorversterker qua volume niet vergelijkbaar is met een 30 watt buizenversterker, al hangt dat voor een groot deel weer af van op welke speakers en hoeveel speakers hij aangesloten is.

Ik zou de Fender eerst gewoon laten staan, of anders naar een goede ampdokter brengen om na te laten kijken, dat is meestal niet zo duur. Ondertussen zou ik een 15-30 wat transistorversterkertje gaan testen (Roland, Marshall, Vox) voor 100-200 euro en voor dat geld kun je het risico nemen er een te kopen, want het is toch een heel ander verhaal of hij thuis bevalt, dat kun je in veel gevallen als je hem uittest in de muziekzaak toch niet goed inschatten. Bevalt hij niet, dan heb je wat in te ruilen of verkoop je hem tweedehands. Als je er dan maar 50% van de nieuwwaarde voor krijgt gaat dat nog niet om hoge bedragen.

Baker
24 februari 2009, 13:04
Als het je puur gaat om die POD, zou ik geen cube of iets dergelijks kopen.
Die dingen hebben (volgens mij) geen mogelijkheid om de eindtrap los te gebruiken. Ik ben bang dat je POD dan niet lekker gaat klinken.
Bovendien kun je op de POD 2.0 de modeling-amps niet echt bypassen, waardoor je de effecten ook niet los kunt gebruiken dmv de effectloop indien aanwezig. (het kan wel met cleane settings, maar echt bypassen is het niet en het klinkt ook niet lekker heb ik gemerkt.)

Ik zou dan of een actieve monitor kopen inderdaad, (wel eerst proberen of het klinkt) of, liever nog, een losse eindtrap. Je gebruikt dan je POD als pre-amp. Een marshall 8008 bijvoorbeeld heb je voor weinig geld, en klinkt goed met een POD 2.0. (heb deze combinatie zelf ook) Voordeel is dat je lekker kunt experimenteren met speakers en pre-amps.

Vergeet niet als je dit doet je POD op "no cab" te zetten.

Baker
24 februari 2009, 13:05
Het zou ook meegenomen zijn als de versterker over een line out en dergelijke beschikt om eventueel opnames via de pc te maken.


Die line-outs klinken doorgaans niet al te best. Zeker niet op goedkopere amps. Waarom gebruik je daarvoor niet juist je POD?

bontjager
24 februari 2009, 15:43
Wow, zoveel reacties. Iedereen bedankt daarvoor.

Nobler, dat wist ik niet. Ik heb geen verdere gegevens van die fender versterker. Het is inderdaad een stevig uit de kluiten gewassen bakje. Ik heb hem al zo'n 15 jaar, ik schat dat hij 18 jaar oud is. In een ver verleden heb ik nog kort in een groepje gespeeld, toen deed hij uitstekend dienst maar nu heb ik al dat vermogen niet meer nodig. Ik wil iets kleiners, iets wat meer hanteerbaar is.

mbakker, ik moet bekennen dat ik niet veel afweet van die technische dingen. Wat betekent bypassen? In de eerste plaats wil ik mooie geluiden maar hoe gaat dat...vervolgens krijg je weer zin om iets op te nemen..dus probeer ik rekening te houden met dat die mogelijkheid aanwezig is. Het is o.a. door technische rompslomp dat ik de brui gaf aan muziek. Cubase liep altijd vast op de pc, de gitaarversterker kraakte, van de pod 2.0 had ik alleen de vrij povere fabrieksgeluiden (defect)...sindsdien houd ik het liever simpel. Ik hoef dus alleen maar een degelijk geluid. En ik zal de pod line out dan gebruiken om op te nemen.

Bedankt voor de nuttige tips, in eerste instantie zou ik nog steeds gaan voor een klein maar fijn versterkertje. Degelijke monitors kosten ook algauw 300 euro/paar. Ik moet eens nadenken over wat ik het meest praktisch vind.

Straks ga ik toch nog voor zo'n 5 watt dingetje (heb ik tenminste iets anders komt het er nooit van, altijd maar vergelijken en afwegen :???: )
Budje zal nog gelijk hebben :)

Baker
24 februari 2009, 16:34
Wat betekent bypassen?

Je kunt van de 2.0 de amps niet volledig uitschakelen, en vervolgens de pod als effectboard gebruiken op je fender. De pod xt kan dat wel.

Henri H
24 februari 2009, 17:12
Ik had een paar jaar geleden een Behringer V-Amp.
Deze is vergelijkbaar met een POD 2.0 alleen iets minder kwaliteit maar ook goedkoper.
Deze sloot ik meestal aan via verloopstekkertjes op m'n (actieve) PC-speakers.
De PC hoefde dan niet aan te staan.
Die stekkertjes kan je bij een elektro shop kopen.
http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/images/phono-stereo-jack.jpg
Ook zou je een (oude) hifi versterker kunnen gebruiken met (oude, niet actieve) speakers.
Ik vond de Behringer destijds prima klinken, ook via de hifi versterker.

Die Fender amp zou ik eerst laten maken.
Als tie dan nog steeds niet bevalt kun je hem alsnog makkelijker verkopen/inruilen.

Baker
24 februari 2009, 19:04
ik sluit mijn POD ook regelatig op een setje actieve PC speakers aan, zonder tussenkomst van de PC. Eigenlijk klinkt dat, relatief gezien, verassend goed.
In ieder geval beter dan via mijn stereo set met grote speakers, en zelfs beter dan over een 15" laney monitor.

bontjager
25 februari 2009, 09:56
Ik heb hier al veel gouden tips gekregen. Dat de pc niet hoeft aan te staan om actieve speakers met de gitaar te gebruiken, daar stond ik niet eens bij stil. Maar dat is zeker een voordeel. Wat suist nu zoal door mijn arme twijfelgeest:
cube (en andere) testen, actieve monitors, verloopstekkertje, pod xt, fenderversterker laten herstellen...
Damned, dwarsfluitspelers zijn vast gelukkiger mensen ;)