PDA

View Full Version : Coil split vraag



Nafta
23 februari 2009, 09:52
Ok, ik zat mij aftevragen, ik heb een gitaar waaruit beide pickups wegzijn, wil er een 500T instoppen en die gaan splitten, kan je een element aan een 3way switch koppelen zodat, dat de coilsplit wordt. Er komt maar één pickup in de gitaar de neck laat ik leeg. Dus

Coilsplit via een 3way switch

Mogelijk?

snaarplukker
23 februari 2009, 11:43
Ja dat moet kunnen.
Stand 1 enkel bovenste coil.
Stand 2 beide coils (humbucker)
Stand 3 enkel onderste coil.

aaronstonebeat
23 februari 2009, 11:45
Zonder meer mogelijk. Je kunt 'm gewoon zien als 2 aparte single coils en die als zodanig aansluiten aan de 3-wegschakelaar.

Nafta
23 februari 2009, 11:53
Ok dat is mooi,
Vanavond krijg ik de body en hals terug, dan is het wachten op de pickup en hopelijk weet ik dan wat de draadjes doen ;D

aaronstonebeat
23 februari 2009, 12:41
Je moet je wel 1 ding afvragen: wil je de 2 spoelen in serie of parallel hebben als ze samen klinken. Standaard zitten ze in een humbucker in serie; als de spoelen op de 'normale' manier op de 3-wegschakelaar aansluit, staan ze in de tussenstand parallel. Parallel heb je een wat helderder geluid met minder output (zoals stand 2 en 4 op een strat), in serie krijg je de typische humbucker-brul.

Ik zit me nog even af te vragen of een serieschakeling wel lukt met een simpele 3-wegschakelaar.

Nafta
23 februari 2009, 12:44
Nou ik dacht zelf eigenlijk aan de opzet
1. Humbucker serie
2. Single
3. Niks
Maar de opzet
1.Single 1
2. Humbucker serie
3. Single 2

Is ook wel een mooie opzet. Als ik de humbucker heb post ik wel wat foto's

aaronstonebeat
23 februari 2009, 13:10
Ik denk dat je eerste idee beter is. Waarschijnlijk klinken beide spoelen vrijwel hetzelfde en heeft het dus weinig zin om ze afzonderlijk te kunnen horen. 1 Van de 2 zal volstaan; en zo kun je de schakelaar ook nog als killswitch gebruiken.

Orpheo
23 februari 2009, 18:26
dan heb je een on/off/on switch nodig. dan heb je single/off/humbucker

pasqual
23 februari 2009, 18:51
dan heb je een on/off/on switch nodig. dan heb je single/off/humbucker

of single/humbucker/single ( de andere )
een 6 polige mini toggle switch dus.

groeten Pasqual.

Nafta
24 februari 2009, 11:53
Voor zover ik het weet heb ik een 6 polige switch,
Ik zal de foto's posten als ik de humbucker heb, ga vandaag kijken bij TAGS of ze hem daar hebben scheelt wacht tijd
Foto's van de gitaar:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120083

pasqual
24 februari 2009, 15:57
waarom bouw je geen hals pup in? je bent niet verplicht om 'm te gebruiken, je "mag" 'm gebruiken. zou toch zonde zijn als je er achter komt dat het toch een gemis is. dus: brug humbucker- hals single - 3 weg switch en mini toggle voor split. vraag anders ff aan onze wiringgoeroe aaronstonebeat;) hoe je alles kan aansluiten. of kijk op www.seymourduncan.com en klik op "support" en dan op "wiring diagrams". hier zit echt wel iets voor je bij.

groeten Pasqual.

aaronstonebeat
24 februari 2009, 16:19
Dank voor de kwalificatie Pasqual :ok:
Ik maak met alle plezier een schemaatje als daar behoefte aan is.

Nafta
24 februari 2009, 16:30
waarom bouw je geen hals pup in? je bent niet verplicht om 'm te gebruiken, je "mag" 'm gebruiken. zou toch zonde zijn als je er achter komt dat het toch een gemis is. dus: brug humbucker- hals single - 3 weg switch en mini toggle voor split. vraag anders ff aan onze wiringgoeroe aaronstonebeat;) hoe je alles kan aansluiten. of kijk op www.seymourduncan.com en klik op "support" en dan op "wiring diagrams". hier zit echt wel iets voor je bij.

groeten Pasqual.

Ik heb niet genoeg geld voor een neckpup,
En ik laat de volume knop weg. Het wordt een experiment gitaar zeg maar, later kan ik het altijd nog aanpassen maar nu wil ik een gitaar van mijn dromen, zonder de neck pickup en een coil split via de 3way switch, dat zat al een tijd in mijn hoofd! Maar toch bedankt voor de info ik zal zeker updaten en om hulp roepen als ik er niet uitkom ;D