PDA

View Full Version : London city bias problemen



sjaak1990
22 februari 2009, 23:28
Zoekfunctie en google eerst gebruik en kom er op die manier helaas niet uit.

Als het goed is, is de amp af. Hij moet alleen nog gebiast worden, heb daar alleen problemen mee.
Als weerstand over de helft van de primaire wikkeling van de uitganstrafo meet ik 25.8 ohm per kant. Dit lijkt mij in ieder geval een goede waarde.

Als ik de versterker aanzet gaan de buizen mooi gloeien, als ik hem dan van standby haal, met de master op 10 en alle andere knoppen op 0, dan gaan de eindbuizen heel erg fel branden, heb hem weer snel op standby gezet. Leek mij dat ze te fel branden, wilde de buizen ook niet opblazen.

Ik heb veel over het biasen gegoogled, maar vind nergens een echt specifiek verhaal. De bias is lijkt mij alleen te meten als de amp aanstaat met alle knoppen (behalve de postpi mastervolume op 10), dus niet standby? Maar ik ben dan wel bang dat de buizen te heet worden. Dus hoe kan ik dit doen zonder de buizen in gevaar te brengen.

Weet ik verder de meetpunten niet. Het lijkt mij dat er 0.07*25.8=1.81 volt moet lopen vanaf pin 3 naar de helft van de primaire wikkeling van de uitgangstrafo (bruin rode draad in het midden).

Weet ook niet zeker waar de meetpunten zitten, leek mij dus vanaf pin 3 naar de helft van de primaire wikkeling van de OT 1.81 volt moest lopen per kant. Weet alleen niet tussen welke pinnen ik het aantal mA moet meten per buis, die 35mA.

Twijfel ik ook een beetje aan het stappenplan:
1: Weerstand meten tussen helft primaire spoel en pin 3.
2: Stroom meten, alleen dus niet standby?
3: Stroom op 1.81v instellen, mij dus nog niet gelukt.
4: Tijdje aan laten staan, en dan weer controleren.
5: Aantal mA op de buisvoeten meten, alleen waar?
Vergeet ik hier iets? Behalve dat het dus bij mij nog niet lukt

Ik ben me bewust van de gevaren, raak sowieso niks met mijn handen aan en niet met 2 handen tegelijk in de versterker en ik weet dat ik geen 500v door mijn lichaam wil hebben.

Ik hoop dat het duidelijk is wat mijn problemen zijn, en ik hoop dat iemand mij kan helpen, ben toch wel nieuwsgierig geworden naar hoe het klinkt:seriousf:

nico verduin
22 februari 2009, 23:33
Begin eerst maar eens met te meten hoeveel volt er op pin 5 staat. Want het klinkt alsof er niets op staat. Verder kun je gewoon de MV ook dicht draaien.

sjaak1990
22 februari 2009, 23:54
Begin eerst maar eens met te meten hoeveel volt er op pin 5 staat. Want het klinkt alsof er niets op staat. Verder kun je gewoon de MV ook dicht draaien.

Zal ik daar morgen naar kijken, dat moet sowieso wel kunnen als de amp standby staat. Op pin 4 staat als het goed is wel stroom. Nu ik wat logischer nadenk snap ik sowieso dat de mastervolume wel dicht kan, het gaat toch niet om de preamp natuurlijk...
Snap ik alleen niet waardoor de buizen zo fel branden, dat zou dan door te hoge stroom via pin 4 moeten komen lijkt mij, en daar is niks regelbaars aan.

nico verduin
23 februari 2009, 00:03
Zal ik daar morgen naar kijken, dat moet sowieso wel kunnen als de amp standby staat. Op pin 4 staat als het goed is wel stroom. Nu ik wat logischer nadenk snap ik sowieso dat de mastervolume wel dicht kan, het gaat toch niet om de preamp natuurlijk...
Snap ik alleen niet waardoor de buizen zo fel branden, dat zou dan door te hoge stroom via pin 4 moeten komen lijkt mij, en daar is niks regelbaars aan.
Pin 4 is de G2. Denk niet dat daar je probleem zit. Stroom door de buis wordt geregeld door de negatieve spanning op pin 5. Als die er niet is, dan krijgen de electronen de vrije loop naar de anode. En dan gaan die buizen er lekker van gloeien. En als die amp op standby staat loop er ook geen stroom door Pin 4.

sjaak1990
23 februari 2009, 00:15
Pin 4 is de G2. Denk niet dat daar je probleem zit. Stroom door de buis wordt geregeld door de negatieve spanning op pin 5. Als die er niet is, dan krijgen de electronen de vrije loop naar de anode. En dan gaan die buizen er lekker van gloeien. En als die amp op standby staat loop er ook geen stroom door Pin 4.

Bedankt:) het is helemaal duidelijk, probleem moet dan inderdaad in de stroom naar pin 5 zitten. Zat fout te kijken, standby geen stroom op pin 4 juist wel op pin 5, ben soms nog wel slordig met de nummertjes.

nico verduin
23 februari 2009, 00:18
Bedankt:) het is helemaal duidelijk, probleem moet dan inderdaad in de stroom naar pin 5 zitten. Ik wist dat er geen stroom door pin 4 loopt als hij standby staat, wel door pin 5, was snel aan het meten naar pin 4 toen hij aan stond en zag dat de buizen erg gloeiden.
Hoop toch wel dat je een schema kan lezen. Anders houd ik me hart vast met waar je mee bezig bent......

sjaak1990
23 februari 2009, 00:21
Hoop toch wel dat je een schema kan lezen. Anders houd ik me hart vast met waar je mee bezig bent......

Ja schema lezen lukt zonder problemen, heb alleen vandaag al zoveel geleerd dat ik zulke dingen een beetje door elkaar haal en ik doe het niet alleen, krijg hulp van iemand met ervaring.

nico verduin
23 februari 2009, 00:28
Dan heeft die iemand met ervaring toch ook verteld dat je moet verifieren dat er een negatieve bias spanning moet zijn? Dat als dat niet het geval is de stroom enorm op kan lopen. Zo hoog dat je ook de uitgangstrafo kan verbranden? Ik vind het toch wel een zorgelijke ontwikkeling. Maar goed het is jouw amp.

cluseau
23 februari 2009, 00:31
probleem moet dan inderdaad in de stroom naar pin 5 zitten.

@Sjaak
Ho ff, zie nu net dat er foutieve schema's in omloop zijn. In mijn handgetekende LC schema (ooit van Inet gehaald) is pen 4 en 5 verwisselt. Bij jouw ook misschien. Zo als Nico zegt is het in ieder geval juist, check je aansluitingen op de buisvoet en vergelijk met je schema.

suc6

Frans

sjaak1990
23 februari 2009, 00:35
Dan heeft die iemand met ervaring toch ook verteld dat je moet verifieren dat er een negatieve bias spanning moet zijn? Dat als dat niet het geval is de stroom enorm op kan lopen. Zo hoog dat je ook de uitgangstrafo kan verbranden? Ik vind het toch wel een zorgelijke ontwikkeling. Maar goed het is jouw amp.

Het is meer ervaring met andere elektronica. Heb ook hulp gehad van iemand die vroeger aan dergelijke buizenamps gewerkt heeft maar niet vandaag. Ik ben ook niet echt van plan mijn amp schade aan te doen...Maar ervaring moet je toch op een manier opdoen.

sjaak1990
23 februari 2009, 00:47
@Sjaak
Ho ff, zie nu net dat er foutieve schema's in omloop zijn. In mijn handgetekende LC schema (ooit van Inet gehaald) is pen 4 en 5 verwisselt. Bij jouw ook misschien. Zo als Nico zegt is het in ieder geval juist, check je aansluitingen op de buisvoet en vergelijk met je schema.

suc6

Frans

Zal eens goed naar de aansluitingen van pin 4 en pin 5 gaan kijken, als het goed is zit het gewoon zoals het zat, heb de oude buisvoeten vervangen, maar zal het zeker controleren. Het leek mij dat er niet veel fout zou kunnen gaan als ik het precies zo terug zou doen als het zat...maar heb ik toch wat fout gedaan.

Bedankt voor de info

EDIT: Zo vlug gekeken moet het goed aangesloten zitten, met 5k6 gridstoppers op pin 5. De buizen branden ook niet extreem fel dus het zou ook kunnen dat het niet fout zit. Toen ik de amp kreeg brande de buizen ook erg fel, heb hem daarom ook nog niet echt gebruikt maar zal het nog uitgebreid nalopen, beter te voorzichtig.

nico verduin
23 februari 2009, 07:33
Dat gloeidraden fel branden is ok. Gewoon effe de de gloeispanning (AC) meten of deze 6.3 V (of in de buurt) is. Ik begreep uit je verhaal dat de anodes (de grijze buitenkant IN de buis) rood begon te gloeien. Vandaar mijn reactie. Maar ik zou gewoon de bias meest negatief zetten, en dan terug werken tot deze goed is ingesteld.

cluseau
23 februari 2009, 07:47
Zal eens goed naar de aansluitingen van pin 4 en pin 5 gaan kijken,

Als je maar een flinke negative spanning meet op pin 5 en rond de +300 op 4


Frans

pimmetje
23 februari 2009, 08:32
Dit lijkt me meer een bias-verhaal dan iets specifiek Vintage, dus naar de Werkbank.
Vragen => PM.

sjaak1990
23 februari 2009, 15:37
Nico en Frans bedankt voor de moeite en alle hulp :)


Dat gloeidraden fel branden is ok. Gewoon effe de de gloeispanning (AC) meten of deze 6.3 V (of in de buurt) is. Ik begreep uit je verhaal dat de anodes (de grijze buitenkant IN de buis) rood begon te gloeien. Vandaar mijn reactie. Maar ik zou gewoon de bias meest negatief zetten, en dan terug werken tot deze goed is ingesteld.

De gloeispanning is precies 6.3 volt had ik al gecontroleerd. Ik zal sowieso eerst kijken of er negatieve spanning op pin 5 staat en natuurlijk of dat genoeg is, en dan kijk ik verder naar het biasen en dat inderdaad van meest negatief.


Als je maar een flinke negative spanning meet op pin 5 en rond de +300 op 4

Frans

De spanning op pin 4 is duidelijk, die was er ook. Verder ook duidelijk dat er een flinke negatieve spanning moet staan op pin 5.

Er is mij alleen iets onduidelijk over de mastervolume.

Hier iets wat guitarnijboer geschreven heeft: 6. Master Volume
"Gebruik hiervoor een 470K logaritmische stereopotmeter. Ik hoop dat ik het allemaal duidelijk genoeg heb getekend, het is op zich vrij simpel. Belangrijk is wel dat je de 470K weerstanden op de potmeter soldeert en de afzonderlijke huisjes van de potmeter aan elkaar soldeert met een draadje. (beide tegen brom) Je krijgt dus 5 draadjes vanaf de potmeter.

Verwijder de 470K roostervoorspanning weerstanden van de print en verwijder ook de rooster weerstanden. Vervang de roosterweerstanden door 5K6 weerstanden en soldeer deze niet weer aan de koppelcondensator die onder de print zit. Verbind het geheel zoals aangegeven in de tekening (excuus voor het slechte tekenwerk, ik hoop dat je het begrijpt)

Let vooral op dat je de zelfde uitgang van de fasedraaier (koppelcondensator) weer verbind met de zelfde buisparen. Monteer de potmeter op de achterzijde naast de speaker outputs of zo."

Ik heb een 500k stereo potmeter, dus geen 470. Alleen ik snap niet waarom de 470k weerstanden op de potmeter zouden moeten en van de print verwijderd moeten worden.

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/27102008332.jpg

Heb ik problemen met het linker deel van dit schema. Als ik de NRS op het linker deel van de potmeter aansluit, daar 470k weerstanden over zet, dan zit er toch een variabele weerstand in het circuit van de NRS? Want als de pot op 0 staat is de weerstand tussen het linker deel en het midden 0 en als hij op 10 staat is die weerstand dan 500k? En dat lijkt mij niet de bedoeling, een wisselende weerstand, maar ik zit denk ik fout te denken.

5k6 Roosterweerstanden zitten op de buisvoeten nu, ook goed aan de koppelcondensatoren gedaan. Zelfde uitgangen fasedraaier verbonden met zelfde buizenparen. En de afzonderlijke huisjes zitten ook elkaar. Dus zit ik alleen met de weerstanden op de potmeter tussen de NRS(linker) aansluiting en het midden van de pot. De 470K roostervoorspanning weerstanden lijken mij de weerstanden na de biaspot, dus dan zijn de weerstanden op de stereo-pot de weerstanden die deze vervangen en die weerstand is toch niet gelijk door de verbinding met de stereo-potmeter?

Omdat ik dit niet begreep heb ik een ander circuit gebruikt, maar misschien zit daar de fout in, lijkt mij tenminste dat het probleem hier om de verbindingen met pin 5.

don marco
23 februari 2009, 16:07
ik zou het schema van gitaarnijboer eens hiermee vergelijken.. Klopt toch wel gelijk een bus hoor.. (waardes zijn anders, maar principe is hetzelfde..

http://www.ceriatone.com/images/mods/Plexi50LeadPPIMVFrontCeriat.jpg

nico verduin
23 februari 2009, 16:26
Die weerstand van 470K heeft een beetje een dubbele functie:
- hij staat parallel waardoor het verloop iets anders wordt van de log potmeter. Tevens bij volluit is de waarde van de pot en weerstand rond de 250K
- Borgen dat de bias spanning aanwezig blijft bij defect potmeter.

Anderen zetten een 2M2 op de plek van die weerstand en gebuiken een 250K log potmeter. De 2M2 omdat deze juist (bijna) geen effect heeft op de potmeter waardes.

sjaak1990
23 februari 2009, 17:38
ik zou het schema van gitaarnijboer eens hiermee vergelijken.. Klopt toch wel gelijk een bus hoor.. (waardes zijn anders, maar principe is hetzelfde..

http://www.ceriatone.com/images/mods/Plexi50LeadPPIMVFrontCeriat.jpg

Bedankt voor het schema, het volgen van j, k, c en d levert geen problemen op. Alleen van e wel, ik zie de bias pot niet zitten. Vanaf e teruglopen, dan kom ik bij de 10uF elco en na die elco loop ik vast. Lijkt ook alsof er een extra condensator zit, die er in mijn amp dus niet zit. De master zit idd net zo aangesloten zit dan alleen nog met die weerstand die volgens mijn berekening niet klopt als je aan de knop draait.


Die weerstand van 470K heeft een beetje een dubbele functie:
- hij staat parallel waardoor het verloop iets anders wordt van de log potmeter. Tevens bij volluit is de waarde van de pot en weerstand rond de 250K
- Borgen dat de bias spanning aanwezig blijft bij defect potmeter.

Anderen zetten een 2M2 op de plek van die weerstand en gebuiken een 250K log potmeter. De 2M2 omdat deze juist (bijna) geen effect heeft op de potmeter waardes.

Ik snap dat hij bij voluit 250K heeft net als 250k icm 2m2. Maar als ik de pot bijvoorbeeld op 10k zet dan is de weerstand toch ongeveer 10k en als de pot een weerstand heeft van 0 dan kan de stroom toch vrij lopen? Daar zit bij mij het denk probleem. Dus als ik die 470k's uit het negatieve rooster haal, dan loopt de stroom toch bijna vrij als de pot op 0 staat?

nico verduin
23 februari 2009, 18:12
Nee, Die pot hangt toch aan de neg. bias? Niet aan GND

sjaak1990
23 februari 2009, 19:14
Ik snap het idee van die weerstand over die pot nog niet, als ik gewoon reken met 1/r+1/r=1/r dan is de weerstand in het NRS die dus naar de stereo-pot verhuist niet gelijk. Zoals ik het nu heb loopt de NRS via de biaspot, splitst en dan door 470k weerstanden, en dat is wel een constante R waarde dit komt dan uit op pin 5 en de v1/2 en aan de andere kant op v3/4 van de PI uit de MV, via de 5k6 gridstopper naar pin 5. In mijn logica moet de NRS niet beïnvloed worden door de master volume, alleen de stroom die van de PI komt. Ik snap alleen dat die weerstand werkt als de pot dicht zit en de gezamenlijk weerstand 250 is, wat wel lager is maar als je aan de knop draait blijft de 470 gelijk en de andere wordt lager dus de totale weerstand toch ook lager?

Had dit schema toegepast en heb een foutje gevonden in hoe het zat:
http://blueguitar.org//new/schem/misc_mod/pi-m-vol.pdf


Nee, Die pot hangt toch aan de neg. bias? Niet aan GND

Bedoel je de bias pot? Die zit toch wel aan de GND en de stereo pot op de manier zoals ik hem nu heb ook. De manier van het andere schema.

sjaak1990
23 februari 2009, 19:58
Net gemeten -0.57 volt op pin 5 bij standby, er moet dus nog wel wat mis zijn.

nico verduin
23 februari 2009, 20:13
Niet als je dat schema van Bluemod hebt toegepast. Trouwens op alle schema's had je -xV moeten hebben

guitarnijboer
23 februari 2009, 20:50
Ik snap het idee van die weerstand over die pot nog niet, als ik gewoon reken met 1/r+1/r=1/r dan is de weerstand in het NRS die dus naar de stereo-pot verhuist niet gelijk. Zoals ik het nu heb loopt de NRS via de biaspot, splitst en dan door 470k weerstanden, en dat is wel een constante R waarde dit komt dan uit op pin 5 en de v1/2 en aan de andere kant op v3/4 van de PI uit de MV, via de 5k6 gridstopper naar pin 5. In mijn logica moet de NRS niet beïnvloed worden door de master volume, alleen de stroom die van de PI komt. Ik snap alleen dat die weerstand werkt als de pot dicht zit en de gezamenlijk weerstand 250 is, wat wel lager is maar als je aan de knop draait blijft de 470 gelijk en de andere wordt lager dus de totale weerstand toch ook lager?

Bedoel je de bias pot? Die zit toch wel aan de GND en de stereo pot op de manier zoals ik hem nu heb ook. De manier van het andere schema.

Als je gebruik maakt van de mastervolume die ik had gepost in het forum dan:

- moet er geen massa aan aansluitingen van de mastervolume potmeter (behalve op het huis via het chassis natuurlijk)
- moet je de originele 470K weerstanden van de print verwijderen en op de potmeter monteren zoals aangegeven.
- Heb je inderdaad een varierende weerstand voor je negatieve voorspanning die van 0 tot 235K gaat, maar dit is geen enkel probleem. Je baisspanning varieert daardoor namelijk nagenoeg niet omdat er ook vrijwel geen roosterstroom loopt. Om het te begrijpen moet je de functie van de weerstanden begrijpen. Deze zijn bedoeld om een negatieve spanning op de roosters te zetten om vervolgens daar bovenop de aangelegde signaalspanning vanaf de fasedraaier te kunnen superponeren. Het rechtstreeks of met een lagere weerstand aansluiten van je roosters heeft geen negatieve effecten voor je baisinstelling. Een te lage weerstand kan wel een te grote belasting voor je fasedraaier betekenen, maar zoals je ziet wordt die hier juist kleiner als de potmeter wordt dichtgedraaid.

De variatie in baisstroom door de eindbuizen bij volledig open of volledig gesloten potmeter is ongeveer 1 mA per buis. Dit is verwaarloosbaar en al zeker niet hoorbaar. Een kleine afwijking in de netspanning geeft al een grotere afwijking.

Voordeel hier is dat wanneer de potmeter open wordt gedraaid, het schema weer is alsof de potmeter er niet zit. In andere schemas wordt er vaak een extra koppelcondensator gebruikt die hier niet nodig is.

sjaak1990
23 februari 2009, 22:44
Niet als je dat schema van Bluemod hebt toegepast. Trouwens op alle schema's had je -xV moeten hebben

Ok dat is mooi, weet dat ik met alle schema's een -xV moet hebben idd dacht dat ongeveer -0.50 volt een beetje weinig zou zijn.


Als je gebruik maakt van de mastervolume die ik had gepost in het forum dan:

- moet er geen massa aan aansluitingen van de mastervolume potmeter (behalve op het huis via het chassis natuurlijk)
- moet je de originele 470K weerstanden van de print verwijderen en op de potmeter monteren zoals aangegeven.
- Heb je inderdaad een varierende weerstand voor je negatieve voorspanning die van 0 tot 235K gaat, maar dit is geen enkel probleem. Je baisspanning varieert daardoor namelijk nagenoeg niet omdat er ook vrijwel geen roosterstroom loopt. Om het te begrijpen moet je de functie van de weerstanden begrijpen. Deze zijn bedoeld om een negatieve spanning op de roosters te zetten om vervolgens daar bovenop de aangelegde signaalspanning vanaf de fasedraaier te kunnen superponeren. Het rechtstreeks of met een lagere weerstand aansluiten van je roosters heeft geen negatieve effecten voor je baisinstelling. Een te lage weerstand kan wel een te grote belasting voor je fasedraaier betekenen, maar zoals je ziet wordt die hier juist kleiner als de potmeter wordt dichtgedraaid.

De variatie in baisstroom door de eindbuizen bij volledig open of volledig gesloten potmeter is ongeveer 1 mA per buis. Dit is verwaarloosbaar en al zeker niet hoorbaar. Een kleine afwijking in de netspanning geeft al een grotere afwijking.

Voordeel hier is dat wanneer de potmeter open wordt gedraaid, het schema weer is alsof de potmeter er niet zit. In andere schemas wordt er vaak een extra koppelcondensator gebruikt die hier niet nodig is.

Dit is precies de info die ik wilde hebben over je mastervolume, ik had dus niet logisch genoeg gedacht. Dat van de massa had ik al wel door en de rest is nu ook helemaal duidelijk, bedankt!

sjaak1990
26 februari 2009, 23:07
Versterker werkt, alleen nog niet helemaal zoals het hoort. Spanning tussen de ene helft van de primaire wikkeling van de uitgangstrafo 1.72v en aan de andere kant 1.82v met een weerstand van 25.8 ohm aan allebei de kanten. Maar denk dat ik daar wel een oplossing voor vind, extra weerstand of een potmetertje misschien.
Verder overstuurd de versterker met de master op 10 en de preamp op 2 al, zit dus ook iets fout nog maar denk niet dat het grote problemen op gaat leveren :) Morgen is er weer een dag.

Allemaal bedankt voor de hulp, en als hij goed werkt zal ik eens proberen opnames te maken.

cluseau
27 februari 2009, 07:51
Versterker werkt, alleen nog niet helemaal zoals het hoort. Spanning tussen de ene helft van de primaire wikkeling van de uitgangstrafo 1.72v en aan de andere kant 1.82v met een weerstand van 25.8 ohm aan allebei de kanten.

Dit is waarschijnlijk te wijten aan een ongelijk buizenpaar al is naar mijn mening de afwijking niet verontrustend. Onderzoek met de scope hoe je eindtrap werkt. Wil je beter dan zul je een beter paartje buizen moeten zoeken of de bias per buis gaan inregelen. Kies je voor het laatste dan is dat meer voor het idee omdat je buizen er niet "gelijker" door worden en de ene altijd iets harder moet werken dan de andere.

Frans.

nico verduin
27 februari 2009, 08:54
Die paar mA per buis is geen probleem. Daarnaast meet je nu alleen maar op een instelpunt. Zelfs gematchde buizen hebben vrijwel nooit gelijke curves (vrijwel niemand stelt dat vast omdat dat een setje buizen gelijk zou verdubbelen in prijs). Daarnaast is slijtage van buizen nooit gelijkmatig. Voor hetzelfde geld, is hij over een maand wel gelijk.

sjaak1990
27 februari 2009, 21:23
Mooi dat ik de buizen zo kan laten :) Volgens mij zijn het de standaard buizen die erin zitten, het logo is heel erg vervaagd, dus denk dat nieuwe buizen er qua klankt niet echt in de buurt gaan komen, dus blij dat het zo kan blijven. De bias is zelfs al wat gelijker geworden.
Alleen de preamp overstuurd al op 1 met de master op 10, dus daar zit iets nog fout, nog wat dingetjes nalopen dus.

Chris Winsemius
27 februari 2009, 21:27
Net gemeten -0.57 volt op pin 5 bij standby, er moet dus nog wel wat mis zijn.

Ah, DE Jimi Hendrix burning Monterey mod ;)

Loop het hele bias-circuit vanaf de trafo na, normaal moet je op pin 5 'n spanning van -35 tot 45 oid. hebben.. Bij 'n hogere (lees: minder negatieve) spanning gaan de eindbuizen te veel stroom trekken, ook in rust.

sjaak1990
27 februari 2009, 22:27
Ah, DE Jimi Hendrix burning Monterey mod ;)

Loop het hele bias-circuit vanaf de trafo na, normaal moet je op pin 5 'n spanning van -35 tot 45 oid. hebben.. Bij 'n hogere (lees: minder negatieve) spanning gaan de eindbuizen te veel stroom trekken, ook in rust.

Had dat al opgelost, meet -38 volt, -0.5 ofzo lijkt mij niet zo gezond ;) Heb geen zin in brandluchtjes tijdens het spelen ;) Het nut van de NRS is bij mij bekend, er was een slecht contactje.

Preamp zit nog wel iets fout, met master op 10 en preamp volume op 1 overstuurd hij al dus daar zit ergens nog wat fout.

EDIT: Het was een brake preamp buis, klinkt nu heerlijk clean, beetje modder in distorion maar zet er een 27k tegenkoppel condensator in nu ipv 50k wat er nu zit. Nu nog met marshall ecc83 meuk, straks met RCA en Mullard buizen dan moet het helemaal heerlijk klinken.

sjaak1990
28 februari 2009, 16:23
Het clean klinkt geweldig, vooral met de styroflex condensator over high treble. Eindbuizen zijn van Valvo en de RCA Mullard en Siemens preamp buis hebben het geluid echt enorm verbeterd. Distortion nog een beetje modderig, daar dus nog wat aan doen, maar is minimaal :)

sjaak1990
1 maart 2009, 17:29
Heeft iemand ervaring met een dergelijke mod:
http://www.krampe-family.de/Bilder/sbspecial.jpg

Een extra gainstage, zodat je kan switchen tussen jcm800 en plexi. Lijkt mij niet al te ingewikkeld en denk dat het mits goed uitgevoerd erg goed zou kunnen klinken.

sjaak1990
22 maart 2009, 21:01
Nog wat aanpassingen gedaan, nu 1959slp circuit en zelf nog wat dingetjes naar smaak gedaan. Klinkt echt geweldig nu! Als er belanghebbenden dan wil ik wel wat opnemen.

guitarnijboer
23 maart 2009, 09:39
Nog wat aanpassingen gedaan, nu 1959slp circuit en zelf nog wat dingetjes naar smaak gedaan. Klinkt echt geweldig nu! Als er belanghebbenden zijn dan wil ik wel wat opnemen.

Dat is natuurlijk altijd leuk!!

sjaak1990
23 maart 2009, 10:42
Dat is natuurlijk altijd leuk!!

Ok, zal denk ik volgend weekend wat dingetjes op kunnen nemen :)

sjaak1990
30 maart 2009, 16:14
Even snel opgenomen. Microfoon plaatsing is niet goed 1e keer dat ik wat met deze cab opneem, zal denk ik nog een keertje een uitgebreidere demo maken ben vandaag ziek thuis...

Valvo eindbuizen. Rc 12ax7a v1, mullard 12ax7a v2, rca 12bx7 v3

Opgenomen met een oude technics condensator mic. Direct in de pc opgenomen met audacity dus zeker verre van ideaal! Volume op bijna niets maar hij gaat dan zelfs al hard en een klein tikje tegen de master aan en mn hele kamer trilt haha.

High treble eerst, daarna normaal. Boost door een MiAudio crunch box.
Input schakelbaar met een draaischakelaar, ook mix stand op deze manier.

Gebruikte gitaar, een Blade California custom.

Vind al met al de amp best strak klinken. Gisteren met mn brunetti 2x12 met v30's gespeeld en kreeg daarmee toch wel metal achitige sounds, niet dat ik daarnaar opzoek ben want daarvoor heb ik brunetti xl r-evo.

Er zit ook nog een switch op die meer mids geeft op het normaal en het high treble kanaal.

De demo: http://www.youtube.com/watch?v=nNcFl0DjIY0

Chris Winsemius
30 maart 2009, 16:23
Heeft iemand ervaring met een dergelijke mod:
http://www.krampe-family.de/Bilder/sbspecial.jpg

Een extra gainstage, zodat je kan switchen tussen jcm800 en plexi. Lijkt mij niet al te ingewikkeld en denk dat het mits goed uitgevoerd erg goed zou kunnen klinken.

Zelf doe ik dat anders, deze schakeling "klopt op papier aardig" maar geeft 'n hoorbare schakelklik.
Mocht je deze schakeling willen gebruiken: zet iig. 'n weerstand van 'n paar Meg of meer tussen het rooster v/d 2e trap en massa.

EDIT: er is 'n BEHOORLIJK verschil in volume tussen beide standen van die switch, net als het verschil tussen 'n hi- en lo-input op 'n 2203/2204.

sjaak1990
30 maart 2009, 16:32
Zelf doe ik dat anders, deze schakeling "klopt op papier aardig" maar geeft 'n hoorbare schakelklik.
Mocht je deze schakeling willen gebruiken: zet iig. 'n weerstand van 'n paar Meg of meer tussen het rooster v/d 2e trap en massa.

EDIT: er is 'n BEHOORLIJK verschil in volume tussen beide standen van die switch, net als het verschil tussen 'n hi- en lo-input op 'n 2203/2204.

Ik zal daar in de toekomst eens naar gaan kijken, bedankt voor de info :). Moet sowieso nog kleine dingetjes aanpassen.

Volume verschil had ik op gerekend :)

sjaak1990
31 maart 2009, 16:10
Ik vind het geluid eigenlijk nog wel wat rafelig en een beetje te fizzy in het hoog. De amp heeft nu gewoon het 1959SLP circuit, nog suggesties voor wat meer definitie en minder fuzz? Tegenkoppeling is 47k nu.

sjaak1990
11 mei 2009, 21:27
Er blijft een soort modderige brom in de amp zitten. Heb nu het 1959slp circuit.
Als ik alles op 0 behalve preamp op 6 en master laag, op high treble en dan de mid op 5 zet dan klinkt het niet modderig.
Als ik de bas of de treble erbij draai dan komt er een grommende modder in het signaal, en ik kan niet vinden waar het vandaan komt. Clean klinkt de versterker heel stabiel, ook als ik hem boost. Het zit niet in de preamp buizen zelf.

screamingdemon
17 juli 2009, 21:13
Hallo allemaal,ik zag toevallig dit topic en ik heb een LC DEA 130 MK5.Even een vraagje gaan die roosterweerstanden 5k6 rechtstreeks naar de buisvoet,en wat bedoelen jullie met V1 V2 V3 V4 zijn dit pre buizen omdat ik er maar 3 in heb zitten.Ook heb ik de 100 ohm weerstanden,maar die staan bij mij in serie met (volgens de kleurcode) 1200 ohm (1k2) Is dit een vaak voorkomend verschijnsel.iK hoop dat jullie mij kunnen helpen,want ik ben een leek op dit gebied.Ik heb al wel een een en ander uitgeprobeerd maar ik wil toch proberen met de hulp van dit forum deze klus te klaren.Mvg,Gerrit.

nico verduin
17 juli 2009, 21:42
Zal aan mij liggen, maar wat is het probleem? Daarnaast gezien je vraagstelling, moet je je afvragen of je verstandig bezig bent.

screamingdemon
17 juli 2009, 23:48
Ik wil er graag een mastervolume inbouwen zodat ik op een aangenamer geluidsniveau kan spelen.Of zijn hier andere mogelijkheden.

nico verduin
17 juli 2009, 23:57
Ja dat kan, en heeft niets met de eerdere vraag te maken. Is trouwens al meerdere malen beschreven. Effe zoeken.