PDA

View Full Version : Hardtail - toploading of string-through?



JER00N
22 februari 2009, 22:50
Ik ben momenteel bezig om mn ouwe Ibanez RG270 te verbouwen, alle hardware wordt zwart en de tremolo wordt vervangen door een hardtail brug (ik heb al ontdekt dat een TOM-achtige brug niet gaat lukken ivm de minimale hoogte). Het valt helaas niet mee om een goeie brug te vinden die goedkoop is (het is een goedkoop gitaartje dus ik wil er niet honderden euro's meer aan spenderen), de goede maat heeft (stringspacing) en ook nog zwart is. Nou kom ik twee soorten hardtail-bruggen tegen:

De back/toploading brug:

http://www.axesrus.com/axehardware_files/BN007BK.jpg
Ik bedoel dus bovenstaande en niet zoiets (http://www.axesrus.com/axehardware_files/bn004cr.jpg).

En dan de normale brug waar de snaren dus door de body heen gaan.

Nou vroeg ik me af wat het voordeel is van de string-through brug ten opzichte van de backloading. Bij een stringthrough moet je natuurlijk nog de ferrules installeren wat lastig kan zijn om recht/netjes te boren etc.

aaronstonebeat
22 februari 2009, 23:18
Bij string-through maken de snaren een hoek van zowat 90 graden vlak voor ze over het brugzadel gaan. Sommigen zullen beargumenteren dat dat de sustain ten goede komt; anderen zullen zeggen dat je net zo goed een bovenlader kunt nemen.
Ik ben een telecaster aan het bouwen en heb toevallig zo'n bovenlader brug. Na heel wat meningen geturfd te hebben, heb ik besloten het ding maar gewoon te gebruiken.

Het zal voor het geluid weinig uitmaken en persoonlijk vind ik string through-systemen erg vervelend bij het wisselen van snaren; en als ik in geval van nood een oude snaar wil hergebruiken, lukt dat met string-throug gewoon niet omdat je alleen een recht eind snaar door die gaatjes kunt pielen.

barno
22 februari 2009, 23:20
stringthrough geeft theoretisch meer sustain, en mss iets meer twang (door de scherpe hoek die de snaren maken na de zadels). Voor een goedkoop gitaartje zonder stringthrough gaten zou ik een toploader nemen.

Met een kolomboor is het niet zo moeilijk, dat boren, maar je zit wel met mogelijk brekende lak enz... enfin, niet de moeite waard imo

JER00N
23 februari 2009, 00:07
Hm, ik denk dat ik dan toch maar voor die toploader ga. Ik heb namelijk ook geen kolomboor dus die ferrules ben ik dan ook meteen vanaf.

Sustain zal ik waarschijn sowieso meer hebben aangezien een floyd rose ook wel wat sustain afsnoept tov een hardtail :)

niekb
23 februari 2009, 00:19
Met een kolomboor is het niet zo moeilijk, dat boren, maar je zit wel met mogelijk brekende lak enz... enfin, niet de moeite waard imo

Met een normale kolomboor red je het sowieso niet. Je moet een grote hebben.

Op zich is er ook niets mis met een toploaded brug. Zeker in dit geval.

barno
23 februari 2009, 12:59
Met een normale kolomboor red je het sowieso niet. Je moet een grote hebben.

Op zich is er ook niets mis met een toploaded brug. Zeker in dit geval.

idd, niet aan gedacht: ik heb het geluk dat het bij mij wel kan met een klein kolomboortje door de vorm van de kont van mijn gitaren :)

HaroldA
23 februari 2009, 13:20
Ik ben momenteel bezig om mn ouwe Ibanez RG270 te verbouwen, alle hardware wordt zwart en de tremolo wordt vervangen door een hardtail brug

Ga je ook het oude 'tremelogat' opvullen?

Edit:
En de topkam? Ik neem aan dat daar nu een top-lock op zit. Ga je die ook nog vervangen door de 'traditionele'?

Ik vraag dit alles omdat ik hier ook nog een RG560 heb staan met een kapotte snaar en het kost (mij) altijd zoveel moeite om een gitaar met Floyd volledig opstemming te krijgen dat ik daar helemaal geen zin heb om aan te beginnen.

Die wil ik dus ook hardtail maken ipv Floyd...

JER00N
23 februari 2009, 16:01
Ga je ook het oude 'tremelogat' opvullen?


Jep, sterker nog daar ben ik al mee klaar :) Eerst de gaten aan de voor- en achterkant met een dremel en beitel (heb geen bovenfrees) mooi rechthoekig gemaakt. (zie http://www.projectguitar.com/tut/tht1.htm). Vervolgens hierin stukken hout gelijmd. Welk hout boeide me niet zo, er zit o.a vuren, stukje triplex en hardhout in... Daarna alles goed opgevuld met een mix van houtlijm en houtstof en later plamuur. Ik heb er nu de eerste twee lagen verf op zitten.



En de topkam? Ik neem aan dat daar nu een top-lock op zit. Ga je die ook nog vervangen door de 'traditionele'?

Dat vond ik ook een lastige. Ik zat er eerst aan te denken om de toplock te vervangen door een gewone, maar ik kon vaak niet de goeie maat vinden en ook vroeg ik me af of de hoogte wel goed was vergeleken met de floyd-toplock. Bovendien houdt je altijd nog een stuk hout over op de hals (een toplock is iets van 15 mm en een normale nut maar 5 mm of zo) en daardoor zie je ook nog die gaten waar de boutjes van de toplock doorheen zaten. Je hebt ook wel van die roller nuts, die zijn al weer wat breder maar dan heb je weer het probleem dat de hoogte misschien weer niet goed is. Ik heb nu gewoon besloten om een toplock te gebruiken. Dat is denk ik wel de meest elegante oplossing, en bovendien blijft de gitaar dan beter op stemming (theoretisch dan :p ).



Ik vraag dit alles omdat ik hier ook nog een RG560 heb staan met een kapotte snaar en het kost (mij) altijd zoveel moeite om een gitaar met Floyd volledig opstemming te krijgen dat ik daar helemaal geen zin heb om aan te beginnen.

Die wil ik dus ook hardtail maken ipv Floyd...

Zelf doe ik de floyd->hardtail conversion omdat ik (als ik die explorer ooit nog verkocht krijg) nog een gitaar wil hebben met een vaste brug, voor aparte stemmingen (drop-D, Eb etc).

aaronstonebeat
23 februari 2009, 16:45
Lijkt me wel lastig als je om te stemmen steeds die toplock moet losdraaien en dan weer vastdraaien.

G.G.
23 februari 2009, 16:48
Lijkt me wel lastig als je om te stemmen steeds die toplock moet losdraaien en dan weer vastdraaien.

vergeet ook niet dat de boel soms een beetje wringt bij het aandraaien van een toplock als de kophoek niet goed is, of er geen stringtree achter zit. Met finetuners kan je dat oplossen, met een gewone brug niet. Zou het toplock laten zitten, alleen de plaatjes en de 3 boutjes opbergen.

JER00N
23 februari 2009, 17:02
Hm, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Ben wel van plan om er weer een 'string retainer bar' op te zetten (alleen dan zwart ipv chroom), maar of dat veel helpt.. Anders laat ik die pads er wel gewoon af.

HaroldA
23 februari 2009, 17:06
Hm, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Ben wel van plan om er weer een 'string retainer bar' op te zetten (alleen dan zwart ipv chroom), maar of dat veel helpt.. Anders laat ik die pads er wel gewoon af.

Is er niet zo'n "intonatie freak" topkam die een stuk breder is dan de normale?

JER00N
23 februari 2009, 17:21
Geen idee, maar ook al zou de breedte het zelfde zijn, het punt waar de string de topkam raakt moet natuurlijk ook hetzelfde zijn als bij de toplock (en dat is bijna op het punt waar de toets begint).