PDA

View Full Version : Interessante progressie



jaspie
22 februari 2009, 18:37
Ik heb laatst het nummer Scrabo Tower uitgezocht van justin king. Hier zat een naar mijn idee best vreemde progressie in, en ik probeer zelf altijd een beetje progressies te verklaren( uit welk idee het wordt geschreven). Nou lukte dat hier niet helemaal bij mij dus ik dacht, ik schakel de hulp in van de gitaarnet leden.


de progressie gaats als volgt( het stuk staat in Emaj):
G#min D#7b9#5 C#7b9#5 F#m9/11



DADGAD met capo op fret 2

e 4 2 0 0
B 4 2 0 0
A 6 2 0 0
E 7 3 1 4
B 4 4 2 2
E 4 x x 2

(ik heb de loopjes maar even weggelaten, want ben niet zon held met tabben)

ik heb het stukje ook even op putfile gezet
http://www.megaupload.com/?d=KWLJHK8C

nou vind ik bij deze progessie voornamelijk het stuk van G# naar D# vreemd. die van C# naar F# is opzich te zien als een 5-1. Nog iets wat me opviel was dat bij de D# en C# akkoorden, alleen de grote terts gemoduleerd was. Zouden ze een kleine terts hebben zouden het D#m7#5 en C#m7#5 worden wat gewoon diatonische akkoorden zijn binnen Emaj.

ik hoop dat iemand me zou kunnen helpen de progressie te verklaren of verduidelijken waarom dit zo werkt

Mvg,

Jasper

-=JEROEN=-
22 februari 2009, 22:31
F#m en G#m zijn standaard E maj.

C# in E maj is gewoonlijk ook mineur, maar als je dit inderdaad ziet als een V7-Im wordt het toch al snel een stuk duidelijker?

C#7 - F#m
D#7 - G#m

Allebei V7-Im

In volgorde wordt het dan: G#m (Im) D#7 (V7) - C#7 (V7) F#m (Im)

Een soort van turn-around?

G#min C#11b5 B11b5 F#m11

jaspie
23 februari 2009, 10:12
ja dat zal wel het meest logische zijn. Ik vond alleen vreemd dat er dan van G# naar D# sprake is van een soort 1-5 ipv andersom, er is dus niet echt sprak van een bepaalde spannings opheffing.

iig erg bedankt

-=JEROEN=-
23 februari 2009, 11:57
I-V kan je ook zien als IV-I

gitaarmeneer
5 maart 2009, 17:32
Ik ben met jaspie eens dat ik de spanningslijn van de een I - V ook niet snap.
@ jeroen: hoe zou jij deze progressie omspelen dan?

Het enige wat ik kam bedenken - los van appergio's - is om gewoon gealtereerde ladder op de gealtereerde Vjes te spelen.

soup
5 maart 2009, 18:52
Dit snap ik eigenlijk niet, als de capo op fret 2 staat kun je toch niet dit spelen ???

0
0
0
1
2
x

jaspie
7 maart 2009, 14:39
Dit snap ik eigenlijk niet, als de capo op fret 2 staat kun je toch niet dit spelen ???

0
0
0
1
2
x

gewoon bij de capo opnieuw beginnen met tellen. als ik
2
2
2
3
4
x

had neer gezet, gaat men nogal snel denken dat het een barre akkoord is.
En @ gitaarmeneer, ik denk achteraf gezien dat de progressie gewoon IIIm VIIm7# VIm7#5 IIm9 was( wat gewoon diatonisch is) en dat bij de VII en VI gewoon een grote terst is toegevoegd voor wat spanning of een jazzy sound.

http://www.youtube.com/watch?v=gsMdYE1cyCA
ik heb een filmpje gevonde van het nummer live gespeelt( zonder capo dus in D). Ik meen te horen dat hij hier bij de VI nu geen grote tersts speelt 2.26 ongeveer.

nouja wat voor theorie er ook achter zit. Het klinkt goed.

soup
7 maart 2009, 15:42
Ah oke, redelijk logisch dus.

-=JEROEN=-
8 maart 2009, 17:58
Tja het zou handig zijn als de tabs klopte. Wat jij daar getabt hebt, is niet wat hij speelt!

jaspie
8 maart 2009, 19:38
Tja het zou handig zijn als de tabs klopte. Wat jij daar getabt hebt, is niet wat hij speelt!

wat is het volgens jouw dan??

ik kan het nummer gewoon meespelen zonder dat er iets vals klinkt.

gitaarmeneer
8 maart 2009, 21:16
Tja het zou handig zijn als de tabs klopte. Wat jij daar getabt hebt, is niet wat hij speelt!

hij gaat wel uit van een DADGAD stemming he, klopt het dan nog niet?

-=JEROEN=-
8 maart 2009, 22:57
Ik had mn gitaar zo gestemd en speelde de getabte akkoorden mee, maar vond het niet passen. Kan ook aan mn oren liggen, #5#9 akkoorden zijn niet mn favoriet ;)

gitaarmeneer
9 maart 2009, 02:12
Ik had mn gitaar zo gestemd en speelde de getabte akkoorden mee, maar vond het niet passen. Kan ook aan mn oren liggen, #5#9 akkoorden zijn niet mn favoriet ;)

En je had ook nog eens een capo op de 2e fret? :o
(dr was ook nog een misverstand of positie 2 nou eigenlijk positie 4 betekende gezien de capo op fret 2 enzo)

Hmm. Ik heb nog niet echt de tijd gehad om die progressie echt goed te checken, maar als jullie het nog steeds niet eens zijn over die notatie dan lees ik het wel, dan zoek ik het wel ff uit.

Ik heb wel ff de live youtube vid gechecked en het viel me daar op dat die gast leuke fingerstyle heeft. Is er niet een goed uitgeschreven tab in guitar pro formaat in de running van die track die alle nuances ook in zich heeft?

Dat is bij deze muzieksoort wellicht wat relevanter. Het is immers wel vaker zo dat akkoorden die gebroken getokkeld heel vet klinken, soms beetje wrang en nietszeggend klinken als je ze versimpeld tot kampvuur-akkoorden en met alle snaren tegelijk aanslaat. Je kan kwa vage toevoegingen en dissonanten gewoon met veel meer wegkomen als je tokkelt is mijn ervaring.

-=JEROEN=-
9 maart 2009, 12:17
Dat zou idd heel goed kunnen. Ik had de neiging de akkoorden te veréénvoudigen toen ik met hem meespeelde (live vid), zonder die versieringen dus.

jaspie
9 maart 2009, 14:41
ok kep het betreffende stukkje even snel ingespeelt met een zeer crappy mic. Daarnaast heb ik de volledige song ook even geupload.

http://www.box.net/shared/6xg8qgvcn9

orginele songs:
http://www.box.net/shared/3armh51atn