PDA

View Full Version : harmoniseren.



hendrix2
22 februari 2009, 18:08
Hey,

ik ben me al enige tijd aan het verdiepen in allerlei jazz akkoorden, maar ik wil dat ook wat meer kunnen toepassen.

Nu zag ik op youtube enkele filmpjes over harmoniseren. Dus van bv. een Jazz Standard waar je enkel de melodie van hebt een akkoorden progressie maken.

Is er iemand die dat een beetje kan uitleggen hoe dat in z'n werk gaat?
Dit is een voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=OeOXhc-KPSM&feature=channel_page

Hij vermeld welke akkoorden hij gebruikt etc. maar ik zou ook graag weten waarom. Hoe begin je dus aan zoiets?

Als je nu bijvoorbeeld een melodie hebt:

--------------------
-----5--------------
---7---5-----4------
----------7-----5---
--------------------
--------------------

en je zou die noot per noot harmonizeren (extreem geval dus) welke akkoorden zouden jullie gebruiken?

Ik hoop dat er iemand snapt wat ik bedoel :dontgeti:
Ik heb nog tonnen andere vragen, maar die spaar ik nog even voor later :D

jaspie
22 februari 2009, 18:54
ik ben er geen ster in ofzo, maar het lijkt me als eersdt het handigst om te kijken in welke toonsoort je het speelt. Als ik in dit geval Amineur neem zou zoiets kunnen:
progressie Am Cmaj Am G7 Am7


5 x 3 5
5 5 5 3 5
7 5 4 5
5 5 3 5
7 x 5 x
5 x 3 5


maargoed dit is niet super jazzy verder. Ben verder ook geen pro in het op deze manier spelen

terrasbeest
22 februari 2009, 20:37
Niet makkelijk.
1ste stap : zoek de passende akkoorden binnen de toon ladder ( diatonisch), speel de melodienoten op de 1ste of de 2de snaar.

vb:
Melodie op de 2de snaar.
Amin7-Fmaj7-Emin7-Amin7-Bmin7b5-Cmaj7-Dmin7-Bmin7-G-Amin7-Bmin7b5-Cmaj7-Amin7.

Nog niet echt spannend.
2de stap : substitueer de diatonische akkoorden, bvb tritone substituties.

Zoek een leuke baslijn bij de akkoorden.....pas de akkoorden aan aan de melodie en de baslijn.De originele akkoorden mag je ' vergeten '.

Leer contrapunt.

DeiDRagonas
22 februari 2009, 22:11
Niet makkelijk.
1ste stap : zoek de passende akkoorden binnen de toon ladder ( diatonisch), speel de melodienoten op de 1ste of de 2de snaar.

vb:
Melodie op de 2de snaar.
Amin7-Fmaj7-Emin7-Amin7-Bmin7b5-Cmaj7-Dmin7-Bmin7-G-Amin7-Bmin7b5-Cmaj7-Amin7.

Nog niet echt spannend.
2de stap : substitueer de diatonische akkoorden, bvb tritone substituties.

Zoek een leuke baslijn bij de akkoorden.....pas de akkoorden aan aan de melodie en de baslijn.De originele akkoorden mag je ' vergeten '.

Leer contrapunt.

Kun je dat ook in t nederlands uitleggen??

Stap 1 zoals ik t begrijp: je zoekt uit (of kiest) een toonladder waarin je de melodie gaat componeren (of waarin iets geschreven is).. Dan weet je dus welke mineur en/of majeur ladder je gebruikt en aan de hand daarvan vul je alle akkoorden in (ionisch, dorisch, frygisch etc etc)

Maar ik snap je voorbeeld dan niet helemaal... Welke toonladder zit je inm met dat voorbeeld? Ik heb t idee dat er iets niet helemaal klopt of ik snap je niet helemaal.

R

Jeroensnake
23 februari 2009, 00:40
Als je nu bijvoorbeeld een melodie hebt:

--------------------
-----5--------------
---7---5-----4------
----------7-----5---
--------------------
--------------------

en je zou die noot per noot harmonizeren (extreem geval dus) welke akkoorden zouden jullie gebruiken?

Je bedoelt noot voor noot een akkoord erbij zoeken, zonder ook maar te kijken naar de opeenvolging van diezelfde noten in combinatie met akkoorden? Lijkt me niet zo handig. Maar je zou in principe elk akkoord kunnen nemen waar de betreffende melodienoot in zit. Dan weet je zeker dat die ene losse noot met het akkoord leuk klinkt. Maar speel je ze achter elkaar, dan klinkt het misschien nergens naar. En het ritme is ook erg belangrijk. Noten die op de (eerste) tel worden gespeeld, zijn vaak terug te vinden in het akkoord.

Er zijn dus ontzettend veel mogelijkheden bij je voorbeeld.
Ik vind dit bijvoorbeeld wel aardig klinken ;



melodie : d e c a b g
akkoorden : Dm7 Bbmaj7 C7 D7 Bm Gadd9 A7

Dit heb ik trouwens niet uit mijn hoofd gedaan ; gewoon de gitaar gepakt en wat akkoorden geprobeerd over die melodie. Daarna pas gekeken wat ik deed en hoe die dingen heten ....

-=JEROEN=-
23 februari 2009, 10:07
Ja hallo zeg. Je kan niet zo maar wat noten neerkalken en je dan vragen welke akkoorden hier bij passen. Ten eerste is dit volledig afhankelijk van het tempo van de melodielijn, omdat als al deze noten in slechts 2 seconden gespeeld worden, lijkt het mij errug lastig om dan bij iedere toon een akkoord te spelen :blast:

En dan is er nog zo iets als 'the feel and the touch', hoe voelt het en hoe breng je het. Ook dit heeft weer invloed op de begeleiding.

Theoretisch is er echt van alles mogelijk, maar ik neem aan dat je wilt begrijpen hoe je het klinkend krijgt, en niet of het theoretisch klopt...

EuroCinema
23 februari 2009, 10:17
De man in het fimpje maakt geen akkoordenprogressie op basis van de melodie, hij speelt de melodie meerstemmig in chord/melody stijl. Dat betekent dat hij al een bepaald akkoordenschema in gedachten heeft als basis. Zoals hij al aangeeft: je begint met het stuk zoals het in het real book staat. Er zijn verschillende manieren om chord/melody te spelen, maar ik doe het altijd als volgt (losjes gebaseerd op wat ik snap van Burrell en Montgomery). Eerst leer je "los" de melodie spelen, en de akkoorden. Vervolgens zoek je van elk akkoord een ligging waarbij de melodienoot de hoogste is. Geen al te grote greep, gewoon een paar noten. Je kunt nu op die punten het akkoord spelen en daartussen de melodie. Bijvoorbeeld (in Am):
Am
-7-5-
-----
-----
-----
-----
-----

wordt
Am
-7-5-
---5-
---5-
---x
---x
---x

Vervolgens ga je kijken welke noten je onder de overige melodienoten kunt leggen. Soms zijn dat gewoon dezelfde noten, als het akkoord even aanhoudt:
Am
-7-5-
-5-5-
-5-5-
---x
---x
---x

Soms ook niet, en dan moet je dus tussenakkoordjes gaan fabriceren. Je kunt dan (zoals in het filmpje aangegeven) kiezen voor dim-akkoorden, je kunt tussendominanten gebruiken, je kunt II-Vs toevoegen (inderdaad met of zonder tritoonsubstitutie) die er nog niet inzaten, je kunt met kwarten harmoniseren, je kunt chromatisch met akkoorden schuiven... er is heel veel mogelijk. Op een gegeven moment kun je zoals gezegd ook de oorspronkelijke akkoorden van het stuk gaan vervangen om een spannender efect te krijgen... Dan kom je echt op het terrein van reharmonisatie, en dat krijg je echt niet uitgelegd in een forumpostje. Maar begin gewoon eens zoals ik hierboven geschetst heb: houd de bestaande akkoorden aan en probeer noten daaruit in mooie liggingen onder de melodie te leggen. En loop je tegen iets lastigs aan, gewoon je gehoor vertrouwen!

-=JEROEN=-
23 februari 2009, 11:42
Hier wat voorbeeldjes van hoe belangrijk tempo is enzo:

http://theshower.nl/~zeronine/gitaarles/melody-to-chords-ex1c.gp5
http://theshower.nl/~zeronine/gitaarles/melody-to-chords-ex2.gp5
http://theshower.nl/~zeronine/gitaarles/melody-to-chords-ex3.gp5

terrasbeest
23 februari 2009, 13:24
Kun je dat ook in t nederlands uitleggen??

Stap 1 zoals ik t begrijp: je zoekt uit (of kiest) een toonladder waarin je de melodie gaat componeren (of waarin iets geschreven is).. Dan weet je dus welke mineur en/of majeur ladder je gebruikt en aan de hand daarvan vul je alle akkoorden in (ionisch, dorisch, frygisch etc etc)

Maar ik snap je voorbeeld dan niet helemaal... Welke toonladder zit je inm met dat voorbeeld? Ik heb t idee dat er iets niet helemaal klopt of ik snap je niet helemaal.

R

Je zit hier duidelijk in C majeur, alle akkoorden komen uit de harmonisatie van die toonladder. Ik had deze speciaal gekozen omdat ik dacht dat dit voor iedereeen onmiddelijk duidelijk zou zijn.

Modes hebben hier niks mee te maken.

De melodie zou je moeten herkennen : ' over the rainbow '.
Je kan alle akkoorden spelen op snaren 2.3.4 en 5.( melodie zoals gezegd op 2de snaar )
De rest is beter dat je dit uitzoekt anders heeft het geen zin, en het is trouwens niet moeilijk.

terrasbeest
23 februari 2009, 13:25
Ja hallo zeg. Je kan niet zo maar wat noten neerkalken en je dan vragen welke akkoorden hier bij passen. Ten eerste is dit volledig afhankelijk van het tempo van de melodielijn, omdat als al deze noten in slechts 2 seconden gespeeld worden, lijkt het mij errug lastig om dan bij iedere toon een akkoord te spelen :blast:

En dan is er nog zo iets als 'the feel and the touch', hoe voelt het en hoe breng je het. Ook dit heeft weer invloed op de begeleiding.

Theoretisch is er echt van alles mogelijk, maar ik neem aan dat je wilt begrijpen hoe je het klinkend krijgt, en niet of het theoretisch klopt...

Ik denk dat het erom te doen is de theorie erachter te snappen, of het handig is om spelen doet er hier niet toe.

terrasbeest
23 februari 2009, 13:29
@ Eurocinema : goed weergegeven.
Het gaat hem idd om de meerstemmigheid, hetzelfde als close harmony zingen, of de blazers van een bigband ( bvb) die samen spelen.

Z oek naar close harmony op Youtube : er zal zeker wel iets op te vinden zijn dat het duidelijker maakt.

Wes en Burrell zou ik hier niet als voorbeeld nemen: zoek het even op Youtube ' Ted Greene', en Joe Pass natuurlijk ( Trio ' all the things you are' )

DeiDRagonas
23 februari 2009, 14:02
@terrasbeest: Thanx voor de verduidelijking. Ik dacht de toonsoort al te herkennen, maar had toch het idee dat enkele akoorden erbuiten vielen. Zal er nog eens beter naar gaan kijken, je zal vast gelijk hebben.

@Jeroen: Ik denk ook niet dat TS het zo bedoelt. Wat je zegt is allemaal vrij logisch (lijkt mij dan he..). Dat er in de praktijk heel veel mogelijkheden zijn om bij n melodielijntje verschillende akkoorden te pakken weet TS ook lijkt me.

@Euro: Goeie post man, thanx! Ik had ook niet goed begrepen dat die man in t filmpje n akkoordeschema aan t spelen was zoals t geschreven staat. Ik dacht ook dat ie t ter plekke verzon ofzo.

Grt R!

terrasbeest
23 februari 2009, 16:21
Je kan nu ook de akkoorden gaan vervangen door de kwarten of kwinten cyclus toe te passen, en deze dan weer te vervangen door hun tritone, tot je een mooie progressie krijgt in de baslijn, hehe:blast:

-=JEROEN=-
24 februari 2009, 01:31
Ik weet niet of de TS dat wel of niet bedoeld. Hij noemt een paar tonen als voorbeeld, maar vernoemde er geen tempo of iets dergelijks bij, of dat de lijn uit een bepaald nummer is, wat nog steeds weinig zegt, want ik kan vader jakob ook jazzy laten klinken (of bluesy etc). Wel zei hij dat hij zich aan het verdiepen is in de jazz en mijn voorbeelden zijn niet echt jazzy.

Theoretische kennis helpt, ervaren oren ook.