PDA

View Full Version : verband tussen vermogen en volume?



jaycee
22 februari 2009, 17:52
Hoi allen,
ik had een 50 Watt buizen versterker voor thuis en deze heb ik verkocht. Reden: om het geluid te krijgen dat ik wil gaat de versterker zo hard dat ik dat niet kan maken ivm de buren. Nu zijn er een paar buizenversterkers op de markt met veel minder Watt: o.a. de Blackstar HT-5 van 5 Watt. En Koch komt deze zomer met zowel een 2 als een 6 watt buizenbak.

Nu is het zo dat apparaten met een zeer laag wattage, zeer veel decibel kunnen maken (200 milliwatt, 110 dB). Weet iemand hoe het zit met het verband tussen vermogen, en volume van buizenversterkers? Oftewel: kan ik het geluid dat ik met een 50 Watt versterker wil hebben maar dan te hard is, met een 5 Watt versterker wel krijgen bij een lager volume?

HaroldA
22 februari 2009, 18:01
Ik heb een PPIMV in mijn 50 watter JCM 800 in laten bouwen zodat hij thuis lekker zacht kan staan zonder saai/dun te worden.

Helaas heb je op dat volume geen speaker verzadiging meer, maar het geluid blijft toch zeer acceptabel!

Ik stem dus (wederom) voor een PPIMV boven een lager wattage.


PS: Een 5 watt versterker een beetje openzetten gaat ook al loei hard!

marter544
22 februari 2009, 18:21
Ik heb een PPIMV in mijn 50 watter JCM 800 in laten bouwen zodat hij thuis lekker zacht kan staan zonder saai/dun te worden.

Helaas heb je op dat volume geen speaker verzadiging meer, maar het geluid blijft toch zeer acceptabel!

Ik stem dus (wederom) voor een PPIMV boven een lager wattage.


PS: Een 5 watt versterker een beetje openzetten gaat ook al loei hard!

Hier hetzelfde, liever een grote versterker met een goede mastervolume dan een kleine versterker.. Ik weet niet wat het is, maar ik heb nog geen enkel laag wattage buizenversterker geprobeerd waarbij ik er een goede metalscheur uit krijg op laag volume (misschien een pedaaltje ervoor). Voor laag volume heb ik een Randall RG75 die dat beter doet dan die buizenbakjes. Op het moment staat dan mijn fireball thuis maar ook die doet het beter dan de kleine buizenbakjes IMO.

Ik heb de epi valve junior 1 keer getest, en dat was één en al doffe ellende met een mahonie gitaar, en naar het schijnt zijn die andere goedkope gebakjes daar op gebasseerd, dus ik heb er niet echt veel vertrouwen in. Wat zit er eigenlijk voor een eindbuis in die dingen?

Mijn antwoord op je vraag, nee, ik denk niet dat het kan, maar ik denk wel dat je erg dicht in de buurt kan komen. Alleen ik denk dan weer niet met die blackstar, ik denk dat je dan moet kijken naar écht goede modelling apparatuur, ofwel een grote buizenbak met een goede master. Hangt denk ik ook wel van je muziekstijl af, zoals het bluesgeluid van een oversturende twin reverb krijg je denk ik niet snel op kamervolume, maar een Pod kan bijvoorbeeld wel een erg overtuigend rock/metal geluid maken. Juist de geluiden met weinig gain, maar ook niet clean, zijn moeilijk zacht te krijgen.

jaycee
22 februari 2009, 18:37
Tja uit die Blackstar komt wel een vette sound. Zie: http://www.youtube.com/watch?v=ou4KTcdsuJc

Deze sound kreeg ik niet uit mijn 50 Watt buizen versterker zonder ruzie met de buren. Al is het op Youtube lastig te beoordelen hoe hard deze 5 Watt Blackstar nu eigenlijk staat en of hij het nog een pedaal voor heeft (ik denk het niet eigenlijk?)

marter544
22 februari 2009, 18:40
Oi, dat is inderdaad een stuk meer versterker dan de valve junior! Ik dacht dat dit ook kleine dingetjes met 2 knoppen waren, of is dat blackheart?

sjaak1990
22 februari 2009, 19:20
50 watt gaat 2 keer zo hard als 5 watt. Ik vind dat een amp met meer vermogen heel anders klinkt. Gewoon de hele feel is anders, andere mids, bas en hoge tonen. Een amp met meer watts kan natuurlijk veel cleaner maar een 5 watt versterker vol open gaat ook gewoon vreselijk hard. Dus het is meer wat je wilt, ik hou ook van meer vermogen, groter geluid en een metal geluid oid heb ik ook nooit gehoord uit een laag wattage amp.

Meneer I.
22 februari 2009, 19:52
Ik heb net van de week een PPIMV in mijn Madamp A15 gezet. Dit is een 15-20W buizenamp en voluit is deze zo allemachtig luid. Dat is nu getempered met een PPIMV. Buizenoversturing maar nu op een acceptabel niveau (voor de buurt).
Ik wilde eerst nog een Madamp G2 (2Watt) ampje bouwen om thuis te kunnen spelen, maar dat is met die PPIMV niet meer nodig!

Maar je zei dat je je 50Watter al hebt verkocht, dus je bent nu zoekende naar een laagwattig alternatief. Zelfs 5Watt zal al snel te luid zijn voor thuis. De gevoeligheid van de speaker is ook bepalend, alsmede de muziekstijl (clean - Trashmetal en alles ertussen).

bubbles
24 februari 2009, 17:56
Ik heb een PPIMV in mijn 50 watter JCM 800 in laten bouwen zodat hij thuis lekker zacht kan staan zonder saai/dun te worden.

Helaas heb je op dat volume geen speaker verzadiging meer, maar het geluid blijft toch zeer acceptabel!

Ik stem dus (wederom) voor een PPIMV boven een lager wattage.


PS: Een 5 watt versterker een beetje openzetten gaat ook al loei hard!

Kan je met zo'n ding dan hetzelfde geluid krijgen van als je hem helemaal opendraait maar gewoon stiller?
Want ik denk erover om ook een JCM800 te kopen maar 50 of 100 watt is teveel voor hier thuis.

HaroldA
24 februari 2009, 18:10
Kan je met zo'n ding dan hetzelfde geluid krijgen van als je hem helemaal opendraait maar gewoon stiller?
Want ik denk erover om ook een JCM800 te kopen maar 50 of 100 watt is teveel voor hier thuis.

Tsja, een JCM 800 is op z'n gaafst als je broekspijpen er van wapperen.

Puur klankmatig gezien klinkt een JCM 800 met PPIMV hetzelfde op een laag volume, met uitzondering van je speaker verzadiging, natuurlijk.

Zoek je toevallig een JCM 800 top? :soinnocent:

guitaraddict
24 februari 2009, 19:06
http://www.esnips.com/doc/1f06f0ea-d5a3-4f25-8d8f-7977a435b18c/Efficiency--comparison--watt-vs-percent

Misschien heb je hier iets aan om een vergelijking te kunnen maken.

sjaak1990
24 februari 2009, 19:15
Tsja, een JCM 800 is op z'n gaafst als je broekspijpen er van wapperen.

Puur klankmatig gezien klinkt een JCM 800 met PPIMV hetzelfde op een laag volume, met uitzondering van je speaker verzadiging, natuurlijk.



Dat is niet waar. De speaker verzading klopt. Met PPIMV krijg je ook preamp buizen oversturing, maar je eindbuizen oversturen niet en dat gebeurt wel als je hem gewoon vol open zet, PPIMV+andere volume. Dus sowieso minder gain.
Er zijn extra mods te doen, zoals een soort depth mod om de amp meer als vol open te laten klinken met PPIMV maar hier heb ik geen ervaring mee.

bubbles
24 februari 2009, 19:43
Tsja, een JCM 800 is op z'n gaafst als je broekspijpen er van wapperen.

Puur klankmatig gezien klinkt een JCM 800 met PPIMV hetzelfde op een laag volume, met uitzondering van je speaker verzadiging, natuurlijk.

Zoek je toevallig een JCM 800 top? :soinnocent:

Ja, toevallig wel. :)
Maar ik ga 'm waarschijnlijk nieuw kopen.

Wat wordt er juist bedoeld met speaker verzadiging?
Heb even gegoogled maar dat gaf niet veel.

pol
24 februari 2009, 21:11
Dat is niet waar. De speaker verzading klopt. Met PPIMV krijg je ook preamp buizen oversturing, maar je eindbuizen oversturen niet en dat gebeurt wel als je hem gewoon vol open zet, PPIMV+andere volume. Dus sowieso minder gain.
Er zijn extra mods te doen, zoals een soort depth mod om de amp meer als vol open te laten klinken met PPIMV maar hier heb ik geen ervaring mee.

klopt niet, eindbuizen oversturen in een jcm800 nooit, wat je hoort is altijd oversturing van de fasedraaier en of speakervervorming.

om de eindbuizen effectief te laten oversturen heb je een fasedraaier nodig die meer stroom kan geven dan een ecc83/12AX7

tuurlijk klinkt het anders als je de versterkel vol open zet, maar dat heeft meer de maken met de eindtrafo die verzadigd raakt en de voeding die wat gaat meespelen, maar de eindbuizen oversturen niet.

verder: het verband tussen wattage en volume...

db's zijn logaritmisch, de helft van het vermogen is 3 db minder, daarmee dat je tussen een 50 of 100 watter nauwelijks verschil merkt in volume en zelfs een 15 watter op een efficiente cab nog altijd vrij luid is..

om te weten hoe luid je amp is: neem het rendement van je speaker, bv 100 db bij 1 watt

die speaker geeft dan bij 100 watt 20 db extra

10log van 100 is 2, en de eenheid is decibel, dan doe je dat x 10..

voor een 50 watter is dat 17 db, 25 watt 14 db etc...

Chris Winsemius
24 februari 2009, 21:20
Ja, toevallig wel. :)
Maar ik ga 'm waarschijnlijk nieuw kopen.

Wat wordt er juist bedoeld met speaker verzadiging?
Heb even gegoogled maar dat gaf niet veel.

Oude JCM800s klinken volgens velen beter dan die nieuwe re-issues...., zelf vind ik dat ook.
Speakerverzadiging: krijg je niet zo snel bij 65 Watters maar iets meer volume naar de speakers zelf laat ze wel "wat meer leven".
Bij oude Jensen speakers is speakervervorming wat meer aan de orde, moet je van houden...


klopt niet, eindbuizen oversturen in een jcm800 nooit, wat je hoort is altijd oversturing van de fasedraaier en of speakervervorming.

om de eindbuizen effectief te laten oversturen heb je een fasedraaier nodig die meer stroom kan geven dan een ecc83/12AX7

tuurlijk klinkt het anders als je de versterkel vol open zet, maar dat heeft meer de maken met de eindtrafo die verzadigd raakt en de voeding die wat gaat meespelen, maar de eindbuizen oversturen niet.

verder: het verband tussen wattage en volume...

db's zijn logaritmisch, de helft van het vermogen is 3 db minder, daarmee dat je tussen een 50 of 100 watter nauwelijks verschil merkt in volume en zelfs een 15 watter op een efficiente cab nog altijd vrij luid is..

om te weten hoe luid je amp is: neem het rendement van je speaker, bv 100 db bij 1 watt

die speaker geeft dan bij 100 watt 20 db extra

10log van 100 is 2, en de eenheid is decibel, dan doe je dat x 10..

voor een 50 watter is dat 17 db, 25 watt 14 db etc...

Eindbuis-oversturing bij 800s kan ook wel maar 't klinkt gewoon niet echt lekker en 't gebeurt pas nadat de fasedraaier/etc. in de rooie gaan....
Met 'n ander PI-circuit (ongeacht de gebruikte buis)/etc. zou het wel mogelijk zijn maar dan verlies je behoorlijk wat v/d "typische Marshall-sound"...

Je dB/volume/vermogen-verhaal: +11!

budje
24 februari 2009, 22:01
En hou voor alles er rekening mee dat je met een 5 watt buizenbak ook zeer zeker ruzie kunt krijgen met de buren!!!

Chris Winsemius
24 februari 2009, 22:12
En hou voor alles er rekening mee dat je met een 5 watt buizenbak ook zeer zeker ruzie kunt krijgen met de buren!!!

+11!

(Met de gedachte van "maar 20 Watt" had ik begin jaren 90 [toen ik nog klein, lief en aardig was] 'n Deluxe Reverb aangeschaft. Op 6 klonk ie natuurlijk waanzinnig, kids in de buurt vonden het waanzinnig maar op 'n gegeven moment wilde de politie niets eens maar langskomen, die belden dan gewoon ff op...) (Yep, geen post pi mv in die tijd ;) )

Chris Winsemius
24 februari 2009, 22:17
Er zijn extra mods te doen, zoals een soort depth mod om de amp meer als vol open te laten klinken met PPIMV maar hier heb ik geen ervaring mee.

Zo'n regelaar, net als de presence-regelaar werky niet/nauwelijks bij teruggedraaide post pi MVs.
Uitleg: post pi mv zit bij dat soort amps IN de neg.feedback-loop waar de presence en (eventuele) depth/resonance circuits ook aan gekoppeld zijn dus dat zet helaas geen zoden aan de dijk.

Dmv. andere mods/betere OT/etc. kun je de sound op lagere volumes wel voller krijgen.

Mitch
24 februari 2009, 22:24
Geweldige post, dank daarvoor. Ik ben bang dat ons dat niet verlost van het eeuwige napraten hoe ontzettend we eindbuisoversturing en speaker compressie wel niet missen, maar desalniettemin: puike post.