PDA

View Full Version : Versterkers opstapelen



Portel
22 februari 2009, 17:16
Heey,
Ik was net aan het dromen over hoe vet het zou zijn als ik een Vox AC30 zou hebben,
En dan kom ik een foto tegen waarop Brian May wel ff 9 AC30's achter zich heeft staan.

http://home.btconnect.com/bigfishcorp/Images/brian_may.jpg

wtf? Waarom NEGEN?!
Heeft dat enige meerwaarde voor het geluid?
Je kan toch maar op 1 versterker tegelijk spelen?
En waarom staan er 3 microfoons voor de onderste 3 versterkers?

Chris Winsemius
22 februari 2009, 17:19
Google even op zijn setup.

Je kan amps doorlussen, via effecten op 'n andere amp (of meerdere_ doorversterken/etc.

EDIT: met die 3 mics worden diverse geluiden doorversterkt, 1 x "droog" en 2 x "met effekt"

the sure thing
22 februari 2009, 17:25
Er is op dit forum ook een link naar youtube te vinden waar ALLES over zijn rig wordt uitgelegd, dus ook het hoe/waarom van de 9 versterkers. Op youtube zelf zoeken kan natuurlijk ook.

marc_o
22 februari 2009, 17:34
Daarbij komt ook nog:
Als je zelf rockgodmiljonair zou zijn.....hoeveel van die dingen had je dan op het podium? Ongehinderd door sjouwwerk, want daar heb je roadies voor....man-o-man, wat zouden die gasten leuren met alles wat ik mee zou nemen...:hippie:

AART
22 februari 2009, 17:35
je kan op zoveel amps tegelijk spelen als je wil. Apparaten zoals de mesa amp switcher, cae 4x4, soundsculpture headswitcher, gcx audio switcher en lehle switchers zijn er niet voor niks...

Portel
22 februari 2009, 18:43
Ok, staat die '30' in AC30 voor 30 watt trouwens?

En als hij er 9 heeft, dan heeft hij in principe 9 keer 30 watt?

jacky
22 februari 2009, 18:52
Ok, staat die '30' in AC30 voor 30 watt trouwens?

En als hij er 9 heeft, dan heeft hij in principe 9 keer 30 watt?

opgenomen of afgegeven vermogen ?

Portel
22 februari 2009, 19:12
opgenomen of afgegeven vermogen ?

Uuuuh... Afgegeven denk ik,

sjaak1990
22 februari 2009, 19:22
Je hoort het in zn sound met drie lagen. Kort gezegd, hij houdt van het geluid van 3 gitaren in harmonie. Beste manier om dat te halen is met 3 amps, 9 amps is ook niet echt nodig lijkt me, ook een show element en tja het ziet er toch ook lekker uit.

Joey Handsome
22 februari 2009, 19:33
Ik dacht dat die dingen nogal eens oververhit raakten en dat hij er daarom ook zoveel had.

robert-gitarist
22 februari 2009, 19:35
Kan verschillende redes hebben. Er zijn gitaristen die bijv. de crunch uit een Marshall halen en de clean uit een Fender versterker halen. Of zoals iemand al zei, met de effecten; ene amp wet, ander dry signal etc. Kortom, alles is mogelijk.
Wat ook nog kan, sommige artiesten krijgen een bedrag om reclame voor een merk. Ze zetten dan bijv. een of meerdere versterkers van het betreffende merk op podium. Vaak wordt er ook daadwerkelijk opgespeeld maar ik ben er ook al tig tegen gekomen die als ware als relclamezuil bij stonden ;)
En wat ook kan, is alleen puur voor de show als decoratie etc. Richie Sambora, Slayer en Zakk Wylde bijv. die hebben tig stacks van Marshall op podium staat en geen daar van werkt überhaupt :serieusf: .Sambora had ze er staan als decor min of meer, Slayer heeft een stuk of 12 cabs op podium staan waar de speakers van zijn verwijderd en Zakk Wylde heeft een aantal JCM800 heads waar de buizen en electronica van verwijderd zijn.

VanBiLL.com
22 februari 2009, 20:56
Ik dacht dat die dingen nogal eens oververhit raakten en dat hij er daarom ook zoveel had.

Ik had altijd begrepen dat Pete Cornisch die AC-30's van BM fiks gemod had om o.a. oververhitting tegen te gaan?

Nouja, ik kan het niet meer goed terug vinden maar hier alles over BM's AC-30's: http://www.petecornish.co.uk/queen.html

EDIT: ja dus

All the AC30 amps used by Brian May were modified by me to improve their reliability; I removed all the valves (tubes) that were in the "Bright” and “Vib/Trem” preamps and also the “Vib/Trem” oscillator and modulator valves. This reduced the drain on the power transformer with consequent reduction of temperature rise in the amp cabinet. I also replaced all the valve rectifiers (GZ34) with solid state rectifiers and upgraded the smoothing capacitors. This increased the amp power stage headroom giving a much clearer sound. I increased cooling for the amps by enlarging the top air vents in the cabinets which, combined with the reduced amp temperature rise, made a vast improvement in the life and reliability of the amps.

kenx
22 februari 2009, 21:49
Hoy,

Idd, heel veel als reclame of decoratie gebruikt. Neem nu Angus Young, die heeft tig cabs op het podium staan, en geen een van die allemaal wordt werkelijk gebruikt. De sound komt van een versterker onder het podium die op volle toeren draait. Kijk maar eens op wikipedia btw.

grtz,

kenny

ieme
22 februari 2009, 21:54
Google of youtube even op brian may zn toursetup 2008, mooi filmpje...

Brian zn setup is hier al heel vaak besproken, 3 versterkers staan aan, WDW wet dry wet, de middelste versterker het pure signaal (behalve zijn dunlop rackwah en treblebooster) links en rechts de versterkers met effecten delay en chorus... door een 2 rocktron replifex voor de delay en 2 tc gforces voor chorus en 1 voor de pitch shifting...

succes!

ieme
22 februari 2009, 21:55
Ik had altijd begrepen dat Pete Cornisch die AC-30's van BM fiks gemod had om o.a. oververhitting tegen te gaan?

Nouja, ik kan het niet meer goed terug vinden maar hier alles over BM's AC-30's: http://www.petecornish.co.uk/queen.html
[/U][/B].


dat was tot 1998, daarna is hij op gemodde versterkers van Greg Fryer over gegaan...

ieme
22 februari 2009, 21:57
Ok, staat die '30' in AC30 voor 30 watt trouwens?

En als hij er 9 heeft, dan heeft hij in principe 9 keer 30 watt?


nee, dat elke gebruiker er minimaal 30 stuks moet hebben... is eigenlijk een ongeschreven wet...

ieme
22 februari 2009, 21:59
veel decoratie idd, brian als backup, ze staan wel allemaal aangesloten... maar de bovenste 2 rijen staan niet aan...

kassie
22 februari 2009, 23:46
Brian May heeft wel eens meer dan 9 vox versterkers op het podium gehad. Een stuk in een gitaarblad beschreef eens dat hij er slechts 4 gebruikte met wat chorus pedaaltjes om zijn harmonische/gelaagde, sound/voicing te krijgen. De rest was voor esthetica.

Baker
23 februari 2009, 00:01
de foo fighters, die hebben pas een stapel:

http://www.isaiadis.com/blog/wp-content/uploads/2008/01/foofighters-full.jpg

Fiendish
23 februari 2009, 00:04
Betere vraag zou zijn, welke artiest/band heeft er geen enorme stack aan cabs/amps op het podium, waarvan de helft uit dummies bestaat ?
Metallica doet het, Slayer, Lamb of God, Anthrax, Life Of Agony, Killswitch Engage... et all.

tweng
23 februari 2009, 00:14
de foo fighters, die hebben pas een stapel:

http://www.isaiadis.com/blog/wp-content/uploads/2008/01/foofighters-full.jpg

Hehe, die is echt super ! Heerlijke knipoog !

Dude
23 februari 2009, 10:51
Betere vraag zou zijn, welke artiest/band heeft er geen enorme stack aan cabs/amps op het podium, waarvan de helft uit dummies bestaat ?
Metallica doet het, Slayer, Lamb of God, Anthrax, Life Of Agony, Killswitch Engage... et all.

metallica heeft volgens mij juist helemaal geen (zichtbare) amps meer op het podium staan tegenwoordig !

DaveItUp
23 februari 2009, 11:08
Volgens mij stamt het gewoon uit de tijd dat pa's nog weinig voorstelde en alleen de zang uitversterkt werd?

Henri H
23 februari 2009, 11:23
Hoe meer hoe beter. :D
De vermogens zou je inderdaad bij elkaar op kunnen tellen dacht ik.
9 x 30W(?) is dus 270W.
Op een groot podium geeft het je natuurlijk een heerlijke sound van je backline.
Op een klein podium is het uiteraard "too much".

VanBiLL.com
23 februari 2009, 12:03
nee, ik zou niet in een cafeetje gaan staan met 9 AC-30's :soinnocent: ééntje is vaak al meer dan genoeg...;)

koentjo
23 februari 2009, 12:07
de foo fighters, die hebben pas een stapel:

http://www.isaiadis.com/blog/wp-content/uploads/2008/01/foofighters-full.jpg

wel grappig dat je ook ziet dat alleen die combo gemiced is.

Sarco
23 februari 2009, 13:26
De combo die je ziet is voor de cleans. Daarnaast staat er ook nog een rectocab met een mic voor.

Braindead
23 februari 2009, 23:24
Dat had ik ook al eens gelezen dat velen 1 merk promoten en een heel ander spelen (achter de schermen met mic ervoor). MAar Zack speelt toch wel gewoon jcm 800? Slayer toch ook?


Kan verschillende redes hebben. Er zijn gitaristen die bijv. de crunch uit een Marshall halen en de clean uit een Fender versterker halen. Of zoals iemand al zei, met de effecten; ene amp wet, ander dry signal etc. Kortom, alles is mogelijk.
Wat ook nog kan, sommige artiesten krijgen een bedrag om reclame voor een merk. Ze zetten dan bijv. een of meerdere versterkers van het betreffende merk op podium. Vaak wordt er ook daadwerkelijk opgespeeld maar ik ben er ook al tig tegen gekomen die als ware als relclamezuil bij stonden ;)
En wat ook kan, is alleen puur voor de show als decoratie etc. Richie Sambora, Slayer en Zakk Wylde bijv. die hebben tig stacks van Marshall op podium staat en geen daar van werkt überhaupt :serieusf: .Sambora had ze er staan als decor min of meer, Slayer heeft een stuk of 12 cabs op podium staan waar de speakers van zijn verwijderd en Zakk Wylde heeft een aantal JCM800 heads waar de buizen en electronica van verwijderd zijn.

Chris Winsemius
23 februari 2009, 23:28
Heb hier weleens 'n ex-ZW JCM800 in de werkplaats gehad, bepaalde sounds heb ik voor m'n JCM888-ontwerp gebruikt.

Die van Slayer waren beduidend meer gemod zo ver ik weet.

Voor "dat soort jongens" is het laten maken v/e lege amp te veel gedoe, dan zetten ze er nog wel 'n stapel die niet aangesloten worden/etc.

Wat je ook tegenkomt: artiest endorsed idd. 'n bepaald merk maar de artiest laat toch even zo'n amp elders modden om zijn sound te behalen en geen contractuele problemen te krijgen.

rock 'n roll
24 februari 2009, 09:22
Dat had ik ook al eens gelezen dat velen 1 merk promoten en een heel ander spelen (achter de schermen met mic ervoor). MAar Zack speelt toch wel gewoon jcm 800? Slayer toch ook?

check de cabs op de achtergrond maar eens, daar ging het over. Beetje extra reclame door zo'n muur met marshall cabs maar dan wel zonder speakers :D

http://i36.photobucket.com/albums/e8/llamasinthearctic/kerryking.jpg

Gearjunkie
26 februari 2009, 23:03
Het ziet/zag er mooi uit, maar was vooral erg praktisch om van alles achter te verstoppen, zoals bijv. backup gitaren e.d.

United
27 februari 2009, 08:43
check de cabs op de achtergrond maar eens, daar ging het over. Beetje extra reclame door zo'n muur met marshall cabs maar dan wel zonder speakers :D

http://i36.photobucket.com/albums/e8/llamasinthearctic/kerryking.jpg

Wat een lelijkerd! :dontgeti:

olaftheholy
27 februari 2009, 11:14
Wat een lelijkerd! :dontgeti:

Hey...HEY!!! da's Kerry King..You don't mess with K.K. !! capiche?

hole
27 februari 2009, 11:21
//offtopic.

Ik vind KK eng..en zijn maatje Hanneman helemaal.

De muziek (teksten af en toe wat minder) van Slayer vind ik op zich wel o.k. trouwens. Lekker om op af te reageren. Maar de solo's zijn gewoon k*t.

B_2_the_a
27 februari 2009, 11:58
metallica heeft volgens mij juist helemaal geen (zichtbare) amps meer op het podium staan tegenwoordig !

Dat was bij de vorige amerikaanse en europese tour, toen zat het weggewerkt in het podium ontwerp (onder een loopbrug/platform)
Tegenwoordig zie je wel een aantal cabs,

http://i170.photobucket.com/albums/u264/wettner/Metallica%20Philadelphia%201-17-2009/Metallica12.jpg
aan beide kanten hetzelfde rijtje

maar daartussen zitten de pyrobakken, erg kick!

http://i170.photobucket.com/albums/u264/wettner/Metallica%20Philadelphia%201-17-2009/Metallica11.jpg

Ze hadden in 2003/2004 wel een shitload aan cabs staan en die stonden allen aan....
Overigens komt het signaal voor naar de p.a. van iso cabs ergens onder het podium of in een trailer ;)


Gemiddelde jaren 80 rockpodium stond voor met Marshalls (Van judas priest tot van halen, etc..)

olaftheholy
28 februari 2009, 11:28
//offtopic.

Ik vind KK eng..en zijn maatje Hanneman helemaal.

De muziek (teksten af en toe wat minder) van Slayer vind ik op zich wel o.k. trouwens. Lekker om op af te reageren. Maar de solo's zijn gewoon k*t.

ja...soleren moeten ze nog leren...of laten inderdaad;)

Rexx
28 februari 2009, 21:32
De solo's zijn inderdaad ook niet mijn ding maar het hoort er gewoon bij, ik zou me ook niet anders kunnen voorstellen.

ontopic:
je tone breder/vetter maken, verschillende microfoonhoeken, verschillende eq-settings. Met meer amps kan je je spectrum helemaal vullen als je wilt.
(of de bassist blij met je is is wat anders:P

En het ziet er natuurlijk stoer uit

Orpheo
28 februari 2009, 21:45
ik weet bij toeval dat Dan Hawkins, ex-the darkness, nu stonegods, 6 plexi/jcm800 fullstacks had, en ze allemaal gebruikte. constant 2 tegelijk aan, clean, crunch/distortion, solosound.

Joe perry heeft ook allerhande amps on stage, echt belachelijk veel.

http://farm3.static.flickr.com/2201/2311701770_bc2c1f9616.jpg

kon effe niks anders vinden. heb van alles gezien toen, weet 't effe niet zo snel meer. maar volgens mij gebruikt ie maar een ampie ofzo voor zijn sound.

olaftheholy
2 maart 2009, 10:01
Zucht. You wish you were half as bad as them.

Hey...HEY!!! da's Kerry King..You don't mess with K.K. !! capiche?


you don't know me...