PDA

View Full Version : Gibson explorer/ Ibanez Iceman



Renin
22 februari 2009, 14:24
Hey,

Ik heb ernstig GAS voor een mahonie gitaar. Ik bezit momenteel een Fender strat voor de cleanere geluidjes en een Epiphone custom voor de hardere rockband (denk aan iron maiden/metallica). De Fender blijft, de epiphone gaat.

Wat betreft de epiphone ben ik redelijk tevreden over het geluid, al klinkt hij in vergelijking met bijvoorbeeld een Gibson BFG te dichtgesmeerd (niet open/houterig genoeg). Ook ben ik niet tevreden over de 'upperfretaccess'.

Dusss tijd voor wat nieuws (joepie!). De eisen zijn:
- mahonie gitaar
- goed bespeelbaar in hogere regionen (hoeft niet perfect, maar iig beter als een les paul)
- kwalitatief goed zijn
- mooi uiterlijk hebben
- vanzelfsprekend een mooie sound hebben (al gaan er hoogstwaarschijnlijk gewoon weer een sd custom5 in en een sd-jazz, wat i.c.m. de mahonie body al voor een gedeelte van de sound zorgt). Belangrijk is wel dat de gitaar dik en "open" klinkt.

Ik ben gaan twijfelen tussen een explorer en een sg. Ik heb beide modellen alleen nog onversterkt bespeeld. Toen zag ik deze langs komen http://www.thomann.de/nl/ibanez_ict700_bk.htm waarvan de vorm me wel erg aanstaat. Ik heb er (nog) niet op gespeeld.

Nu is er een prijsverschil van zo'n 600 euro tussen de Ibanez en de beide Gibsons. Ik vraag me nu af waar dat verschil hem in zit. Zijn de Gibson kwalitaitef zoveel beter, in de zin dat er 'ander' hout op zit? Is de hardware zoveel beter? Of door de verschillende produktielocaties?

Graag zou ik wat meer info en/of ervaringen hierover willen horen van anderen om me wat beter te kunnen oriënteren. Ik vind kwaliteit toch wel belangrijk in een gitaar. Ik ben goed te spreken over de highway1 die ik heb kwalitatief gezien, maar veel minder over de epiphone. Daar heb ik al meerdere klachten over, met name het fretboard (snaren haken onder een fret, de 19e fret klinkt hetzelfde als de 20e).

Een laatste vraag:
Zorgt een meegelakte hals voor een dichtgesmeerde sound van je gitaar? Mijn Highway1 (maple, nitrolak) heeft dat namelijk niet echt, maar dat kan evengoed komen door de maple of de nitro neem ik aan. De Ibanez heeft namelijk een gelakte hals, evenals de explorer (de sg weet ik zo gauw niet).

JP074
22 februari 2009, 16:57
Je gaat me toch niet wijs maken dat je ECHT overweegt die foeilelijke Ibanez aan te schaffen!!!????

Ik zou voor Gibson gaan, looks, hardware, pickups, feel, kwaliteit.

kenx
22 februari 2009, 16:59
Ook ik zou voor een Gibson SG gaan, past zeer goed bij je muzieksmaak.

grtz

Madcow
22 februari 2009, 17:03
Ik stem voor ibanez. Goedkoper, en waarschijnlijk ooknog beter. +gibson is overrated. ze hebben zeker fijne gitaren, maar wat je ervoor betaald is schandalig

Renin
22 februari 2009, 17:03
Is het je wel opgevallen dat de iceman een silhouet is van de torso van een vrouw (heupen middel en schouders). Het is maar wat je lelijk vindt ^^

Maar goed, in reactie op je argumenten:
- pick-ups is geen argument want die ga ik ws. toch vervangen voor de sd's die me erg goed bevallen.
- looks (zie boven)

Blijft over:

hardware - graag een toelichting hierop

feel - tja, ik weet nog niet wat ik lekkerder vindt spelen, maar dat ga ik pas testen als ik weet waar het verschil nu echt zit.

kwaliteit - waarvan??

Het merkje maakt natuurlijk wel uit voor de resale waarde (indien nodig), maar daar staat tegenover dat de gibsons ook 2x zo duur in aanschaf zijn.

Portel
22 februari 2009, 17:43
Is het je wel opgevallen dat de iceman een silhouet is van de torso van een vrouw (heupen middel en schouders). Het is maar wat je lelijk vindt ^^


Ik weet niet hoe jouw vrouw eruit ziet,
Maar ik zie hier geen vrouw in :-S

JP074
22 februari 2009, 18:01
Ik weet niet hoe jouw vrouw eruit ziet,
Maar ik zie hier geen vrouw in :-S

Dat dacht ik ook!

En als ik er al een vrouw in zou zien, dan keek ik uit naar de volgende aangezien veel slechter mijns inziens niet kan.

Renin
22 februari 2009, 20:53
Ik zie ook geen vrouw in de gitaar (alhoewel sommigen hier toch vreemd genoeg hun gitaar liggend op bed fotograferen...), maar ik zei..

het silhouet is van de torso van een vrouw

Zeg maar hetzelfde idee als het coca cola flesje.

Ferraririk
22 februari 2009, 21:26
hmm ik zie het wel hoor, soort van bovenlichaam, maar die cut-away valt dan weer raar

Renin
22 februari 2009, 21:41
http://i225.photobucket.com/albums/dd114/Renin_album/Iceman2.jpg

Vergeef me mijn gebrek aan computertechnische en visuele kwaliteiten, maar het idee moet helder zijn zo.

st.robot
22 februari 2009, 21:55
aan fantasie geen tekort bij jou é,

maar je hebt wel gelijk natuurlijk

pol
22 februari 2009, 22:19
Ik zou voor de explorer gaan, die klinken over het algemeen heel dik.
Die iceman vind ik ook niet mooi, vorm van de body wel, maar niet met die inlays en headstock.

Ibanez666
22 februari 2009, 22:29
Een Sg is altijd mooi, maar als je origineel wilt zijn zou ik voor de Iceman gaan

pol
22 februari 2009, 22:30
hij zoekt een gitaar die dik klinkt, een SG klinkt toch vrij dun tegen een massieve gitaar als een explorer

TimmU
23 februari 2009, 02:21
mwah,dun? zet eens een sabbath plaatje op.

Fiendish
23 februari 2009, 07:46
Ik zou voor de Iceman gaan, al was het alleen maar om de vorm.
(persoonlijk zou ik er dan meteen twee SD Invaders instoppen, een Crimson Ghost sticker op plakken en niets anders meer spelen als Misfits covers :cooler: )

EmgMaster
23 februari 2009, 08:16
Misschien is dit een leuke als je voor een Gibson Explorer wilt gaan:

De faded series, nog iets betaalbaarder:

http://www.musik-produktiv.de/gibson-explorer-faded-wb.aspx

Renin
23 februari 2009, 09:33
De prijs is geen probleem. Als ik een explorer aanschaf, dan haal ik een 76'. In het geval van een SG zou het gewoon een standard moeten worden. Beide liggen ze rond de 1200 geloof ik. Dat vind ik ook wel zo'n beetje de max. Ik sta ten slotte niet wekelijks in Ahoy.

Ik vraag me alleen af waar het verschil in prijs met de iceman (de helft) in zit wat betreft kwaliteit.

Ik ben nog niet actief aan het uittesten geslagen, omdat ik mezelf eerst beter wil oriënteren. Het is ook lastig om een zakk te vinden waar ze alle 3 de modellen op voorraad hebben hier in de buurt (kop van overijssel, dus wordt dat ws. een ritje duitsland).

richwoodplayer
23 februari 2009, 09:43
kwaliteit tissen de 2 moet je idd even uittesten, voor gibson betaal je zoals bekend ook een gedeeltje voor alleen de naam. (toch?)

Bram+
23 februari 2009, 09:46
Arbeidslonen in Indonesië liggen gewoon een stuk lager als in de Verenigde Staten. Niet dat dat alleen het verschil maakt denk ik: Gibson kán zulke prijzen vragen en mensen betalen het. De Ibanez heeft wel weer 'Amerikaanse' elementen trouwens, wellicht helemaal niet slecht genoeg om meteen te moeten wisselen. Qua constructie verschillen de Explorer en Iceman ook, deze Iceman in neck-through. Voor de rest zal ik ze vooral allebei gaan proberen, ze verschillen enorm wat betreft bespeelbaarheid (niet de mate waarin, maar de manier waarop).

toon-
23 februari 2009, 12:10
http://i225.photobucket.com/albums/dd114/Renin_album/Iceman2.jpg


Geweldig! :D
Verder denk ik ook dat de Iceman zeker geen verkeerde keuze is, met de looks is helemaal niets mis.

pol
23 februari 2009, 19:03
zo overdreven duur is een explorer niet he.

met dat dun bedoel ik in vergelijking met he, tuurlijk kun je prima sounds uit een sg krijgen, maar voor een echt dik geluid ga ik toch eerder voor een explorer of les paul.

een sg is al een stuk dunner + de brugpickup staat korter bij de brug als een explorer.

explorer zou ik zeker okkazie proberen te vinden, gaan voor een 700-800, en als je ze beu bent is die gitaar weer dadelijk weg voor die prijs.

mesaman
29 juni 2009, 00:00
wat is het geworden?beetje laat maar nog nieuwschierig

vulvasonic
29 juni 2009, 01:13
Jij bent zelf de enige die zal kunnen beoordelen welke van de 2 voor jou het meest geschikt is.

Ik kan er zelf niet zo heel veel over zeggen, omdat ik de Ibanez nooit heb getest, maar desondanks denk ik dat ik twee punten kan noemen die, in ieder geval voor sommige gitaristen, bepalend kunnen zijn in je uiteindelijke keuze. Nogmaals, het is slechts een inschatting (of een wilde gok, als je het zo wilt noemen):

Over het algemeen wordt aangenomen dat de dikte van de hals van invloed is op het totaalgeluid van de gitaar, waarbij doorgaans een voorkeur wordt uitgesproken voor de dikkere halzen (meer resonantie, luider en rijker van toon). Ik durf te beweren dat de hals van de Ibanez er eentje is uit de dunste categorie (Wizzard 2 neck, lees ik net). Ik zou zeggen; +1 voor de Explorer. Het kan echter zomaar zijn, dat jij zelf de bespeelbaarheid van zo'n dunne hals prefereert.

Een ander punt is de enorme punt, die ene onder je arm, van de Explorer. Buiten puur estetische overwegingen is Gibson er waarschijnlijk nooit bewust van geweest dat die hoorn niet alleen, i.t.t. je wellicht zou verwachten, enorm bijdraagt aan het spelgemak (geweldige steun voor je bovenarm), maar tevens fungeert als een soort klankkast en daardoor het geluid veel meer 'body' geeft. Dat bedoel ik uiteraard niet alleen in letterlijke zin.



Ergo, ofschoon ik de Iceman nooit heb bespeeld, waren het de hierboven beschreven eigenschappen van de Explorer, die mij onder de indruk kregen bij het bespelen van enkele exemplaren. Het gaf de Explorer iets extra's, waarvan ik zeer gecharmeerd was. :cooler:

mesaman
29 juni 2009, 12:30
de ibanez iceman heeft een soort van gibson lespaul neck.dus echt geen dun halsje!de headstock heeft volgens mij ook heel veel invloed op het geluid maar hier kunnen vast wel wat gitaarkenners meer over zeggen.

stratie
29 juni 2009, 13:13
even ter info...


dit is een oud toppic

mesaman
29 juni 2009, 21:55
ja ergens uit februari ....das niet zo heel oud...maar dan kan je toch wel nieuwschierig zijn wat het een paar maand geleden is geworden?of dat er niets gekocht is?