PDA

View Full Version : tremelo probleem



stebru
22 februari 2009, 13:12
Hoi, ik heb een ibanez RG waar ik een schaller floyd tremelo (zwevend) in heb gebouwd. Nu krijg ik het ding niet fatsoenlijk afgesteld, d.w.z. als ik de tremelo mooi vlak heb afgesteld, gitaar heb gestemd, toplocks vast heb gedraaid en ik trek n paar keer flink aan de tremelo dat alles dan weer ontstemd is. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? De snaren liggen er inmiddels al ff op, en zijn goed opgerekt.

Alvast bedankt.

pasqual
22 februari 2009, 23:39
het enige dat ik van hieruit kan bedenken is dat je de oude studs hebt gebruikt die al in de gitaar zaten. en dat kan betekenen dat ze versleten zijn waardoor je trem niet goed terug komt op het nulpunt.

groeten Pasqual.

olaftheholy
23 februari 2009, 10:20
if all else fails... Kahler blackbox! al word de "feel' dan wel anders.
(niet zoals laatst de tremol-no da was gewoon dom van me)

Weet alleen niet of ze de black-box nog maken

pasqual
23 februari 2009, 13:38
bij guitarsupllies kun je ze nog bestellen voor ik meen 15,- euro. je trem wordt er wel "zwaarder" van.
@stebru: is het een nieuwe trem of gebruikt? de messen kunnen ook versleten zijn natuurlijk met hetzelfde gevolg.

groeten Pasqual.

harrie-beton
23 februari 2009, 16:26
Het is te verbeteren maar echt perfect krijg je het niet. De tremolo's die ik ken hebben allemaal stemmingsproblemen. De ene wat meer dan de ander... Daarom pakt meneer Vai na elk nummer een vers gestemde gitaar.
Wat veel wordt gedaan is de tremolo aan 1 kant vastzetten met een stuk hout. De kracht van de veer doet de tremolo terug veren naar een vast punt. Je kunt dan wel duiken met maar niet niet omhoog.

pasqual
23 februari 2009, 18:48
ik ben eigenlijk een beetje aan het terug komen van de floyd rose systemen.
een strat kan je ook zwevend afstellen en als de rest ook goed is afgesteld ( alle bewegende delen soepel en nauwelijks weerstand in de topkam ) en goeie tuners, blijft ie ook op stemming. en daar kan je ook behoorlijk mee te keer gaan. niet zoals met een floyd natuurlijk, maar toch.

groeten Pasqual.