PDA

View Full Version : Wilkinson Tremolo



Piet (Tele)
22 februari 2009, 12:52
Heeft iemand van jullie ook ervaring met de Wilkinson Tremolo VS-100 en de Wilkinson Tremolo VS-50, ik weet dat er in beiden een stalen blok zit en dat bij de VS-100 ook de baseplate en de zadels van staal zijn en bij de VS-50 niet.
Hoeveel verschil zou dit uitmaken, behalve de prijs.

JeroenSchaaf
22 februari 2009, 13:05
verschil weet ik niet! maar heb op me Squier strat een Vs100 liggen! en zit er ook te denken om deze om mijn Peer Dellen te installeren! ( alleen vind ik het niet helemaal bij het plaatje passen )

Fijne tremelo!

Piet (Tele)
23 februari 2009, 16:59
Ik heb een vraag over locking tuners, die worden vaak gebruikt samen met een tremelo. Bij de gewone standaard tuners, als je de snaar er goed om heen zet, ontstemt deze dan snel met een tremelo? Ik heb geen ervaring met tremelo, maar de gitaar die ik nu opbouw, komt er wel een op.

G.G.
23 februari 2009, 17:06
Ik heb een vraag over locking tuners, die worden vaak gebruikt samen met een tremelo. Bij de gewone standaard tuners, als je de snaar er goed om heen zet, ontstemt deze dan snel met een tremelo? Ik heb geen ervaring met tremelo, maar de gitaar die ik nu opbouw, komt er wel een op.

Bij gewone tuners heb je meer winding om de as zitten. Die komt losser te zitten bij tremelogebruik waarbij het deel om de as wat kan verschuiven.

heb zelf Sperzels op mijn strat en het setje snaren zit er nu twee maanden op. Op de lage E snaar zit nu, na een beetje rek in de snaren, maar 3/4 winding om de as. Dat is het grote voordeel.

Orpheo
23 februari 2009, 18:24
ga niet voor de wilkinson; neem gewoon de hipshot. past in dezelfde frezing. wilkinsons zijn imho minder omdat ze messen hebben, en minder mooi en minder makkelijk intoneren. vergeleken bij hipshots. hipshots hebben kogellagers waar het omheen draait, en dus niet tot VEEL minder slijtagegevoelig. en klinkt beter; minder blikkerig, meer TONE, en meer sustain .

Piet (Tele)
23 februari 2009, 21:40
Zit er aan de hipshots ook een stalen blok, tenmimste ik las dat dit ook belangrijk was voor de sustain.
De verhalen op deze forum zijn toch wel redelijk positief over de wilkinsons, welke van wilkinsons heb je uit geprobeerd?

Noid
23 februari 2009, 23:20
Ik heb al jaren 2 gitaren met Wilkinsons. Ik ben er zeer tevreden over. Qua stemvastheid veel beter dan het fender principe. Zeker met de rolling nuts (ook van Wilkinson) echt een goede combinatie. Probleemloze tremolo, zonder onderhoudsproblemen, of klachten.
Qua sound en gebruiksgemak beter dan Floyd R en Kahler (tenzij je echt enorme divebombs wil maken, maar ook zo'n wilkinson kun je flink mishandelen). Er zijn hier al wat Wilkinson - Hipshot discussies geweest. Het schijnt meer een kwestie van persoonlijke voorkeur te zijn, dan dat je echt kunt zeggen dat de een beter is dan de ander. Het principe van Hipshot met die kogellagertjes spreekt me aan. Maar om eerlijk te zijn: de messen van mijn beide Wilkinson's laten na al die jaren maar zeeeer beperkte slijtage zien. Het maakt dus niet zo veel uit, ook niet in prijs, de hipshot is dacht ik wat goedkoper.

Edit: Oh ja, Wilkinson heeft een stalen blok en hipshot een messing. Het klopt dat dat (wat) uitmaakt voor de sound en sustain. Mijn voorkeur gaat uit naar staal: dat geeft nog iets meer dynamiek aan het geluid.

Edit 2: oh ja, de Wilkinson's die ik heb zijn VS100's. Dat staal is echt zo hard dat die messen bijna niet slijten.

Chocola
24 februari 2009, 10:00
Ik heb zelf ook de VS100, een een Fender standaard ding... In het begin was die Fender mucho beter omdat deze niet super snel ontstemde, tot ik die VS100 lekker inspeelde, nu ontstemt 1 snaar nog maar op miraculeuze wijzen om de week ofzo, de rest is nu al paar maanden (met heel veel spelen, het is sindsdien zelfs mijn main-gitaar) stabiel zuiver :). Hij ziet er niet uit moet ik toch enigszins bekennen :(:dontgeti: maar hij werkt prima, naar mijn mening beter dan die Fender dingen :p. (al zal een Fender van 1600+ euro vast beter zijn :P

Hendriks
24 februari 2009, 10:46
Ik ben best wel een "fan"van Wilkinson , ik heb de VS 100 op een Blade gehad en alleen maar goede ervaringen .
Voor goede tuners kun je ook eens bij Wilkinson kijken , ze gebruiken het EZ-lock systeem , hierbij krijg je ook minder wikkelingen om het asje en dus ook stemvaster , de Wilkinson tuners op mijn tele (kluson style) bevallen mij ook zeer goed , kosten ook nog eens de helft van wat originele kosten.

Chocola
24 februari 2009, 12:14
Nja de tuners ben ik ik iets minder tevreden over, ze werken goed en zijn vrij stemvast maar Sperzel of Gotoh zijn aanzienlijk beter :o. Helaas pindakaas zijn die VEEL duurder :(.

Chocola
24 februari 2009, 12:16
Overigens moet ik daaraan toevoegen dat alles vrij prima is van ze, BEHALVE de elementen... Die zijn zo fucking bagger :S. Ik heb 4 verschillende singlecoils van ze en 2 verschillende HB's, ze zuigen echt heel erg :O. Ik ga die ook zeker vervangen voor Seymours of Dimarzio's (of beiden, sommige combo's zijn wel lekker :)) ^___^.

Van Dattum
24 februari 2009, 13:03
Overigens moet ik daaraan toevoegen dat alles vrij prima is van ze, BEHALVE de elementen... Die zijn zo fucking bagger :S. Ik heb 4 verschillende singlecoils van ze en 2 verschillende HB's, ze zuigen echt heel erg :O. Ik ga die ook zeker vervangen voor Seymours of Dimarzio's (of beiden, sommige combo's zijn wel lekker :)) ^___^.

:) zoveel mensen, zoveel meningen.... Mijn Wilkinson Tele elementen klinken prima. Vind ik....... De humbuckers vind ik inderdaad een stuk minder. Ze kosten natuurlijk ook een pak minder dan DiMarzio's of SD's. You pays your money, you makes your choice......

Overigens ben ik ook een overtuigd fan van de VS-100 trem. Ik heb er 2 al een jaar of wat in gebruik. Geen slijtage, praktisch geen ontstemmen i.c.m. Graphtec nut en Sperzels, goed stevig geluid en ik vind ze eigenlijk wel mooi..... ;)

Chocola
24 februari 2009, 13:15
:) zoveel mensen, zoveel meningen.... Mijn Wilkinson Tele elementen klinken prima. Vind ik....... De humbuckers vind ik inderdaad een stuk minder. Ze kosten natuurlijk ook een pak minder dan DiMarzio's of SD's. You pays your money, you makes your choice......

Overigens ben ik ook een overtuigd fan van de VS-100 trem. Ik heb er 2 al een jaar of wat in gebruik. Geen slijtage, praktisch geen ontstemmen i.c.m. Graphtec nut en Sperzels, goed stevig geluid en ik vind ze eigenlijk wel mooi..... ;)

Ik heb geen tele elementen :O dus kan daar niet over oordelen. Single coil voor strat echter zijn niet super imo :p.

DM of SD blijft altijd beter, helaasch zijn die zo fucking duur :S dat ik me echt afvraag of het het geld wel waard is. Wat is een winkel die deze elementen relatief goedkoop aanbiedt? Niet dat je dus 70 euro betaald voor een element...

Orpheo
24 februari 2009, 19:50
Ik heb geen tele elementen :O dus kan daar niet over oordelen. Single coil voor strat echter zijn niet super imo :p.

DM of SD blijft altijd beter, helaasch zijn die zo fucking duur :S dat ik me echt afvraag of het het geld wel waard is. Wat is een winkel die deze elementen relatief goedkoop aanbiedt? Niet dat je dus 70 euro betaald voor een element...

ja ze zijn het waard. nee goedkoper heb je vaak niet. tough luck.

G.G.
24 februari 2009, 19:54
Ik heb een Wilkinson P90 in een strat zitten, en die is echt dik in orde. Met elementen is het vaak niet goed of slecht, maar een kwestie van smaak.

Piet (Tele)
25 februari 2009, 16:19
Het wordt voor mij steeds verwarrender om een tremelo te kiezen, Bij Vox humana raadden zij mij de Gotoh 510TS-SF1 Strat tremolo Super-Vintage aan boven de hipshots (nr.2)en de wilkinson (nr.3) in de zelfde prijsklasse (€100 tot €125). Heeft er iemand op dit forum ervaring met deze Gotoh tremelo.

Van Dattum
25 februari 2009, 16:29
Wat ik al eerder zei: Zoveel mensen, zoveel meningen... Het zijn allemaal goeie systemen. Take your pick.....

Orpheo
25 februari 2009, 20:59
Het wordt voor mij steeds verwarrender om een tremelo te kiezen, Bij Vox humana raadden zij mij de Gotoh 510TS-SF1 Strat tremolo Super-Vintage aan boven de hipshots (nr.2)en de wilkinson (nr.3) in de zelfde prijsklasse (€100 tot €125). Heeft er iemand op dit forum ervaring met deze Gotoh tremelo.

jep, ik heb de gotoh ook getest. is qua feel als de hipshot, maar dan niet met ball bearings. ik zou 't wel weten maar ok...