PDA

View Full Version : Eastman flattops



donaldo
22 februari 2009, 10:45
Hallo,

Ik las in "De Gitarist" over de Eastman acoustische flattop gitaren. Heeft iemand daar al ervaring mee?

Groet,

Donaldo.

freddy
22 februari 2009, 12:41
Ik heb er op gespeeld bij Kees Dee, dat zijn erg goede gitaren toch heb ik een Taylor gekocht.
Zo'n keuze is sterk persoonlijk en je kan niet voor iemand anders beslissen,
zoals ik al gezegd heb zeer goede gitaren maar ik vond het hout van Taylor mooier om nog te zwijgen over de nek, die NT nek van Taylor ik heb nog nergens een betere gezien ook niet bij high end gitaren maar het blijft een persoonlijke keuze.
Die Eastman gitaren kunnen zich inderdaad met gemak meten aan duurdere gitaren,ik heb een Taylor 410 en die kan zich ook met gemak meten aan aanzienlijk duurdere exemplaren,jij beslist.

northernlake
22 februari 2009, 17:32
Ik heb er twee in mijn handen gehad. Een OM en een rosewood dread van rond de 600. Ik had er veel meer van verwacht, juist omdat er in die klasse redelijk wat goeds uit China komt.

Afwerking was prima, wel dik gelakt. Klank van beiden vond ik niet erg open. Voor dat geld zou ik kijken naar Epi Masterbuilts of Yamaha L-series.

donaldo
22 februari 2009, 19:29
Ik zit voor mezelf te denken aan een Eastman AC520 (EUR 995). Iemand daar een specifieke mening over?

prs
22 februari 2009, 19:31
Ik heb een AC-312, OM model.
Werkelijk fantastische gitaar. Hele dunne cellulose lak, afwerking is perfect en een geluid waar je U tegen zegt. Kan zich echt meten met veel gitaren in een duurdere prijsklasse!

jplm
22 februari 2009, 20:04
Kan zich echt meten met veel gitaren in een duurdere prijsklasse!

En dáár gaat het de Nederlander uiteindelijk toch maar om :seriousf:

Groet, Jan.

WICKED
22 februari 2009, 20:14
tja ik zou gewoon spelen!?

die fingerboards zijn allemaal van ebony, moet je van houden... voelt redelijk zacht. Ik heb zelf liever roosewood.

prs
22 februari 2009, 20:16
En dáár gaat het de Nederlander uiteindelijk toch maar om :seriousf:

Groet, Jan.

Nee hoor, ik heb genoeg gitaren in de (hele) dure prijsklasse, maar iets hoeft niet altijd heel duur te zijn om goed te zijn. Deze Eastman is daar één van. :)

donaldo
22 februari 2009, 22:19
Zou die AC520 een goede gitaar zijn om het op te leren?

Ik heb tot nu toe zelf wat zitten oefenen op een spaanse gitaar, maar overweeg dus de Eastman AC520.

Ik ben tot nu toe redelijk enthousiast over:

Eastman AC520
Taylor GA3
Martin D16GT


Opinies?

hendrix2
22 februari 2009, 23:09
Tja, wat ik nu ga zeggen is cliché, maar het klopt wel.
Ik kan je wel vertellen dat die Taylor (voorbeeldje) veel beter is, maar da's uiteraard nogal smaak gebonden. Het beste is de gitaren die jij verkiest even naast elkaar (indien mogelijk) te proberen en dan de gitaar die jij het best vindt klinken er uit kiezen.

De gitaren die je hier noemt, zijn alledrie absoluut goede gitaren, daar zal geen twijfel over bestaan. Mijn persoonlijke voorkeur gaat absoluut naar Eastman uit, maar ik weet zeker dat veel forummers eerder voor de Taylor zouden gaan en nog anderen voor de Martin. Ook al zou mijn voorkeur naar eastman gaan, toch zou ik ook enkele van die Taylors en martins proberen, want je weet maar nooit dat je toevallig op een erg lekker exemplaartje stoot. Want 2 identieke gitaren verschillen dikwijls ook nog wat!

Ik raad je dus aan om deze drie gitaren eens uitvoerig naast elkaar te testen (indien mogelijk) en (indien mogelijk) ook van elke gitaar meerdere exemplaren. Verder zou ik sowieso nog wat andere dingen in je prijsrange proberen, je weet maar nooit dat je een verborgen schat tegenkomt ;)

Anderen zullen je misschien wat meer info kunnen geven over het verschillende karakter van de gitaren, ik heb de 3 gitaren die jij noemt namelijk nog niet bespeeld en mijn voorkeur voor Eastman kan ik dus ook niet gronden :)

-Yves-
23 februari 2009, 08:26
die fingerboards zijn allemaal van ebony, moet je van houden... voelt redelijk zacht. Ik heb zelf liever roosewood.

(?) Deze mening kan ik niet bijtreden.
Geef mij maar ebben voor het speelcomfort.

Yves

Ruudj
25 februari 2009, 09:37
Ik heb zelf laatst ook op een Eastman gespeeld, maar ik vond het geen bijzondere gitaar. De kwaliteit is wel ok, maar ik heb het idee dat die acoustische Eastmans een beetje gehyped worden . Uiteindelijk heb ik toen een mooie Taylor 414 gekocht, die uiteraard wel meer geld koste, maar het is wel een super gitaar !

donaldo
25 februari 2009, 11:21
Kun je me ook vertellen wat je minder beviel aan de Eastmans?

Jammin J
25 februari 2009, 14:13
Ik zit te twijfelen tussen een Eastman 320 en een Taylor 110. Beide gitaren heb ik bespeeld bij Kees Dee. Mijn ervaringen met beide gitaren zijn de volgende. De Eastman heeft een mooi open geluid maar wordt toch niet iel (met name in het hoog valt me dit mee), andere gitaren hebben dit meer naar mijn mening (Tanglewood TW 1000 bijv.). Als je harder speelt wordt het geluid van de Eastman echter wel rommelig vind ik (stond ook een kleine opmerking over in de test uit de Gitarist, herkenbaar dus). Dit in tegenstelling tot de Taylor die een iets dikker geluid heeft en ook bij harder spel toch erg strak blijft.

Heb beide ook even ingeplugd (het waren EC versies) en hoorde daarbij niet heel grote verschillen. Beide een behoorlijk portie piezo knetter. De Garisson die ook heb ingeplugd (met een Fishman prefix preamp) klonk daarbij erg warm en realistisch. De Garisson vind ik akoestisch echter weer wat klinisch en strak.

Dus ik ben er ook nog niet echt uit denk ik.

Ruudj
25 februari 2009, 17:14
Wat me niet beviel (om het maar zo negatief te stellen dan) was het feit dat de klank , in mijn oren , wat tekort schoot in vergelijking met andere gitaren in diezelfde prijklasse. Kan aan mij liggen natuurlijk, en ieder zijn smaak ,maar ze klonken mij teveel als doorsneegitaren: zeker niet slecht, maar vrij gewoontjes. Ik kan er niet wild van worden, en ik zou als je zo'n 1000 euro kan besteden vooral verder kijken want er is zo veel keus tegenwoordig :speed:

donaldo
7 maart 2009, 01:11
Ik heb intussen de knoop doorgehakt! Vanavond heb ik de drie gitaren nog eens naast elkaar beluisterd en het is de Eastman AC520 geworden. Ik ben er zeer enthousiast over! Prachtig gebouwd, erg mooi om te zien en de klank is geweldig. Helder maar toch vol. Goed uitgebalanceerd dus.

Uiteindelijk vond ik dat de Taylor toch te scherp klonk en miste in het laag. De Martin D-16GT viel voor mij door de mand omdat het geluid nogal in de klankkast blijft hangen. Je moet vrij hard spelen om die gitaar lekker te laten klinken (maar dan klinkt ie ook wel lekker).


In ieder geval voor het meedenken!

Ruudj
7 maart 2009, 09:13
Zo zie je maar weer; smaken kunnen erg verschillen. Gefeliciteerd !

ANGC
23 september 2009, 18:14
Ik heb een Eastman AC320. en ik heb werkelijk nog nooit zown kwaliteit in mn handen gehad voor 500 eu. Het geluid dat eruit komt is verbluffend, en tis niet alleen mooi. Het is ook veel!

Ik kies blind voor Eastman

EDIT: had de laatste post niet gelezen, was ff te laat! maar je heb wel de goeie keuze gemaakt dus. =)

AlainM
2 oktober 2009, 12:06
Hallo,

Ik ben van plan een eastman gitaar te kopen. Zit alleen te twijfelen tussen de 312 en de 320. Ze kosten allebei 495. In een gitaarzaak heb ik alleen op de 312 gespeeld (erg prettig trouwens). Na wat zoekwerk op internet kwam ik een website tegen waar een voorbeeld van beide gitaren is ingespeeld:

Eastman 312 (http://www.themandolinstore.com/scripts/prodView.asp?idproduct=8647)

Eastman 320 (http://www.themandolinstore.com/scripts/prodView.asp?idproduct=8453)

Heeft iemand op beide gitaren gespeeld? Waar heb jij voor gekozen?

Alvast bedankt,

Alain

Hoolaa
2 oktober 2009, 17:06
hoi

ik heb afgelopen zomer de eastman ac312CE gekocht. zeer fijne gitaar! het geluid is prachtig: helder en vol & mooi laag en sprankelend hoog. ik heb m voor 795 gekocht maar dit is incl cutaway en elektronica. dit laatste hebben ze overigens heel mooi verwerkt in de gitaar. knoppen zitten in de klankkast en plug voor het snoer ziet er ook goed uit. de koffer die je erbij krijgt is goed en stevig.
heb de gitaar wel nog een keer laten afstellen (actie wat lager), maar voor de rest echt een topgitaar!

ga ze lekker bespelen en luister welke jij het mooist vindt.

gr

Git Aar
3 oktober 2009, 20:33
De 312 is meer voor fingerpicking, en de 320 voor fingerpicking en strummen.

Ik zou voor de laatste kiezen omdat ik allebei doe.
Mijn lief pickelt alleen maar, dus die zou ik een 312 geven omdat het model zorgt voor een iets meer helderder klank tegenover wat minder sustain.

Topgitaren voor relatief weinig geld! Veel plezier met je keuze!

Jammin J
8 oktober 2009, 15:40
@ Alain

Ik heb inmiddels ook een 320 CE aangeschaft en heb een uur lopen pielen en twijfelen tussen de 320 en de 312. Ik vind de 320 ook mooier klinken als slaggitaar, het geluid van de 320 heeft dan een mooie balans tussen laag en hoog, terwijl de 312 als slaggitaar heel wat mist in het lage spectrum. De 312 klonk beter bij fingerpicking omdat o.a. de bassen van de 312 dan wat snel overheersen.

Uiteindelijk toch gegaan voor de 320 vanwege de veelzijdigheid: de 312 vind ik als slaggitaar echt te kort schieten, terwijl de 320 ermee door kan voor fingerpicking. Maar je, het blijft een compromis... De verkoper vond dat ik beide maar moest kopen, dat vond ik ook, maar mijn vrouw niet :).

Heb je al een keus gemaakt?

AlainM
22 oktober 2009, 12:58
Ik heb net een nieuwe gitaar gekocht. De Eastman AC412!!!
Heb hem op marktplaats gevonden. De vekoper deed hem weg voor 420 euro omdat er geen element in zit. Hij was pas een kleine 3 maanden oud en ziet er nog nieuw uit. Ben er heeeeeel blij mee. Zal binnenkort foto's uploaden.

Ruudj
22 oktober 2009, 13:10
Ik heb zelf ook de 414, en ben er meer dan tevreden over . Heeft een prachtig heldere klank, en is iedere EURO waard. Gefeliciteerd met die van jou :ok:

Ruudj
22 oktober 2009, 13:11
eeehhhh, de 412 bedoelde ik dus .... ;)