PDA

View Full Version : Koch Studiotone 20W head



blademan
22 februari 2009, 00:30
ik ben op zoek naar een nieuwe amp voor in de band. Ik heb nu een Laney VC30 212, maar die bevalt me eigenlijk niet zo goed. Om hem echt lekker te laten scheuren moet ik dat ding wel zo godsgruwelijk hard zetten anders klinkt ie echt niet, en tja, dan staat ie dus snel te hard. Daarnaast vind ik hem in het laag al snel modderig worden. Dus al rond kijkend zag ik de Koch Studiotone 20 w head met cabinet staan.
Helaas nog geen tijd gehad om hem eens aan de tand te voelen en aangezien de carnaval los barst zal dat er de komende dagen ook wel niet van komen.

Ik heb al een paar posts gezien hier over die amp maar vraag me toch af hoe die Studiotone nu echt is. Wat kunnen jullie me er over vertellen. Hoe scheurt ie op niet al te hoog volume? En is ie geschikt voor in een rockband?

pimmetje
22 februari 2009, 00:58
Ik ben persoonlijk zeer gecharmeerd van het geluid van Koch, maar dat is - zoals met iedere amp - smaak.
Ze staan natuurlijk niet bepaald bekend om hun scheur... dat kunnen ze, maar 't houdt wat mij betreft op bij een soort van (classic) rock scheur. Voor zaken die wat meer richting hardrock en metal gaan wordt de Koch twintone/studiotone naar mijn smaak snel wat te wollig...

Qua volume hoef je je bij Koch sowieso wat minder zorgen te maken. Er zit immers een traploos instelbare power-soak in. Natuurlijk scheelt het gebruik van zo'n powersoak wel iets in je geluid. De speaker krijgt minder voor z'n kiezen en die kleurt natuurlijk ook anders bij verschillende hoeveelheid jus.
Maar 't is een hele handige optie als je echt ff wat zachter moet met zo'n buizenbak.

the sure thing
22 februari 2009, 01:15
Het verhaal over Koch: het lijkt in 2 kampen verdeeld. Je vindt het vreselijk of je houdt van Koch. Een tussenweg lijkt bijna niet mogelijk. Ik heb alle Kochs altijd goed aan de tand gevoeld. Al vanaf hun eerste KC50 of hoe dat ding destijds heette.

Met respect naar de makers, ik vind Koch te steriel, te hifi en een te "plat" geluid. De enige die ik goed vond klinken was de 4x10 classic tone, maar die is wezenlijk anders.

Ik had gehoopt dat de studio tone een verbetering voor mij zou zijn. Ik heb de studiotone head ge a/b d met mijn oude Fender bandmaster reverb topje. Beiden ombeurten aangesloten op een Hook 2x12 cab. Ik vind ook de studiotone niet mooi klinken. Wederom te plat. Wat ik m wel moet nageven: de amp werd NIET modderig. Hoog, midden en laag bleven goed in balans. Qua FEEL en warmte bleef hij ver achter mijn Fender topje. Helaas voor de eigenaar van de Koch Studiotone, die kwam tot dezelfde conclusie.

Mijn advies aan jou: probeer de Studio tone uit. Dat is de enige reden hoe je erachter kan komen of het wat voor je is. Voor mijn mening zijn er weer 5 anderen hier op het forum die vinden dat ie wel geweldig klinkt.

sjaak1990
22 februari 2009, 01:19
Zoals al gezegd is je vind het geweldig of je haat het, ik haat persoonlijk. Ik zat vol verwachting te spelen op de studiotone, en ik vond het vlak en vreselijk saai, daarna de multitone geprobeerd. Nog steeds saai en vlak wel iets beter maar dan ook weer een stuk duurder. Het zijn natuurlijk kwaliteitsversterkers, dat hoor je wel, maar het is veels te hifi voor mij.
Uitproberen is dan echt de enige optie. Het heeft toch echt een koch sound...

pimmetje
22 februari 2009, 09:47
Ja, ik kan er - zelfs als koch liefhebber :D - wel inkomen dat het niet snel de amp is voor het ultieme geluid. Daar heb ik zelf ook een andere amp voor.

De Koch (in mijn geval Twintone combo) heb ik eerder als heerlijk compact en flexibel werkpaard. Goed te gebruiken voor vele geluiden zonder met pedalen te moeten kloten. Reageert daartoe prettig op verschillende types gitaren/pickups. Hij is met de efficiente speaker prima te gebruiken voor de iets grotere optredens en met de ingebouwde powersoak goed in te zetten in kleine kroegjes.
Met een setje Yellowjackets heb ik er dus ook meteen een studiotone bij.

Maar idd... niet per se voor dat ENE geluid.

arjanb01
22 februari 2009, 10:17
+1 het cliche geldt: you love them or you heat them -:) Een middenweg is er niet. Ikzelf heb een Multitone 2 (100 watt) top plus 2x12 speakerkast van koch eronder en de set is heerlijk veelzijdig, geen pedalen nodig, op elk kanaal een solo boost (dus 6 geluiden in totaal) plus beetje reverb van de amp zelf en on stage ben ik helemaal compleet.

Ik zou tegen de topic starter willen zeggen: test de 20 watt studiotone top. Ikzelf heb de combo gehad en later uitgebreid met een 2x12 speakerkast van koch, lekker geluid toch wel, ook de overdrive kanalen. Qua gainstructuur lekker heftige rock. Op het podium komt 20 watt net tekort om clean clean te houden, dat is ook de reden dat ik overgestapt ben naar 100 watt :)

Mitch
22 februari 2009, 12:10
Het grote voordeel is natuurlijk ook dat het prima klinkt op zowel laag als hoog volume, het zowel spatje clean kan als zwaar scheurend en hij klein en licht is. Wat dat betreft is een Studiotone top de ideale alleskunner. Zet 'm op een goeie kast en met de footswitch en slim uitgekiende boost op het drivekanaal heb je clean, drive en lead tot je beschikking.

arjanb01
22 februari 2009, 12:14
+1 veelzijdige allerskunner, het enige probleem is clean op hoge volumes bij de ST. Je krijgt een ongewild randje dan. Daarom heb ik hem weggedaan.

pimmetje
22 februari 2009, 12:31
+1 veelzijdige allerskunner, het enige probleem is clean op hoge volumes bij de ST. Je krijgt een ongewild randje dan. Daarom heb ik hem weggedaan.Eens... daarom zeg ik: Twintone en een setje YellowJackets. Met een klein sigarenkistje bij je, heb je ook een (zo goed als) Studiotone bij je.
En als dat sigarenkistje ook ruimte laat voor 1 of 2 12AX7's dan ben je qua voor- en eindbuizen voorzien in geval van nood.

sjaak1990
22 februari 2009, 14:09
Sowieso eerst testen. Ik vind zelf dat je een beetje na kan gaan of het je zou bevallen. Als je bijvoorbeeld erg van een lomp rectifier geluid houd, of juist van vox crunch, marshall sound etc..., dus gewoon een sound met een bepaald karakter, of dat je liever wat sterieler en daarmee ook een stuk veelzijdiger wilt gaan. Als je dus het karakter van je gitaar echt wilt horen, en daar een amp bij wilt die vooral het gitaarsignaal puur doorgeeft, en daar geen uitgesproken karakter van de amp zelf aan geeft (hifi achtig dan) dan zou koch zeker wat voor je zijn. Kwaliteit is sowieso top, en een studiotone is heerlijk klein en veelzijdig.

the sure thing
22 februari 2009, 15:23
Blademan,

als je m gaat testen: laat ons je bevindingen weten! Is altijd weer leerzaam voor andere lezertjes.

blademan
22 februari 2009, 17:00
is goed, maar of dat op korte termijn gaat gebeuren weet ik niet, ....so little time, so many things to do.....

Baker
22 februari 2009, 20:19
Ik heb niks tegen koch. Zelf jaren een multitone gehad en dat beviel prima.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat die studiotone zou opgehemeld wordt. Ik vind hem, zeker als combo, klinisch en, hoe zeg je dat....bal-loos. :???:

Het dingetje wel zeer praktisch. Dus als het je geluid is heb je er een prima amp aan. Testen zou ik zeggen.

Edit: je had het over een head zie ik nu.
De top met een 2x12 is al een stuk beter te pruimen dan die combo.

WICKED
22 februari 2009, 20:26
hmm ik heb zelf ook een koch. Opzich klinken ze redelijk schel, maar als je in bandsituatie speelt komen ze enorm goed door de mix! tenminste dat is mijn ervaring met mn powertone. Het is gewoon een eigen geluid, distortion klinkt redelijk "korrelig". Het geluid vraagt ook meer van je vingers... hoe moet je dat uitleggen... tja gewoon spelen dus:)

Baker
22 februari 2009, 20:51
Kun je zien hoe verschillend die ervaringen kunnen zijn.
Ik heb hem namelijk weg gedaan omdat ie niet door de mix prikte. Met name het derde kanaal van de MT heeft hier echt serieus last van.

DeiDRagonas
22 februari 2009, 20:56
Ik ben geen Koch kenner (verre van), maar ik vond mn geleende StudioTone toch best goed door de mix komen. Ik had een beetje het gevoel dat die amp in de band veel beter klonk dan als ik er solo (zonder band) op speelde.

R.

pimmetje
22 februari 2009, 21:12
Kun je zien hoe verschillend die ervaringen kunnen zijn.
Ik heb hem namelijk weg gedaan omdat ie niet door de mix prikte. Met name het derde kanaal van de MT heeft hier echt serieus last van.Ja, ik was ook volkomen verbaasd toen ik iemand het hoorde hebben over niet door de mix heen prikken.
Met gemak! Juist bij een soms absurd hard spelende band staat hij regelmatig zijn mannetje.
Je hebt 't ook over met name 't derde kanaal... dat kan natuurlijk ook schelen. Zoals gezegd is de koch-scheur vaak wat aan de wollige kant. Voorzichtig zijn met de gain is dus wel handig. Dat is sowieso bij veel amps wel handig als je 't over door de mix heenkomen hebt...

Ook het schelle wat ik hierboven lees, kan ik me juist niet in vinden. Maar ook dat kan natuurlijk met de gebruikte gitaren en speelstijl te maken hebben.

Mitch
22 februari 2009, 21:38
Met de treble boven de 12 uur en de birht switch in zijn meest brighte stand kan mijn collega gitarist er altijd een prima schelle sound uit toveren hoor :D

pimmetje
23 februari 2009, 08:25
heheheh... doet me denken aan een mede-gitarist die z'n gehoor al zodanig heeft verhoerd, dat we hem z'n eigen toonregeling op z'n amp niet meer laten doen. Hij hoort veel te weinig hoog, dus dat wordt dan schel geknetter :D.

Overigens waren z'n OD-solo's ook niet lekker hoorbaar in de mix totdat ik 'm overhaalde om z'n gain-knopje iets terug te draaien. En een Orange Rockerverb 50 hoort zich toch wel redelijk te kunnen redden? Vandaar dat ik met het niet door de mix komen van de Koch ook denk aan de gain-knop.
Boel gain lijkt op 50cm van de speaker misschien even hard als je cleane kanaal, maar 5-10 meter verder is 't een ander verhaal.

Kochje heeft bij die band overigens geen problemen met door de mix prikken. Wel met de EL34's erin. Een Studiotone zou, zoals Arjanb01 al zei, op dat volume alleen geen enkele cleane toon meer hebben...

arjanb01
23 februari 2009, 10:33
Kun je zien hoe verschillend die ervaringen kunnen zijn.
Ik heb hem namelijk weg gedaan omdat ie niet door de mix prikte. Met name het derde kanaal van de MT heeft hier echt serieus last van.

Ik hoorde die klacht vaker over multitones. Maar ik denk dat dat probleem vooral speelde bij de MT 1. Ikzelf heb de MT 2 en het 3e kanaal prikt prima door de mix, ongeacht hoeveel gain ik gebruik. Plus een boost op alle 3 kanalen (wat de MT 1 niet had). Dus ik denk dat Dolf bij de 2 serie zn huiswerk beter gedaan heeft en deze kritische punten verbeterd heeft.
En dat mensen koch als een schelle bak ervaren is en persoonlijk en ligt aan de gitaar die je inprikt. Met een MM luke 2 met EMGs ben je absoluut niet schel ! Vanzichzelf heeft deze gitaar veel (laag)mid en dat is dus een prima combi met een transparante amp.

Dude
23 februari 2009, 11:33
multitone 2 top gehad... weggedaan omdat dat 3e kanaal compleet wegviel met 2e gitarist erbij.

geweldig geluid dat wel... maar waardeloos in een band.

the sure thing
23 februari 2009, 11:37
Geweldig al die verhalen.... En we blijven nog lief voor elkaar ook!

Op z'n minst is Koch een controversieel merk :)

arjanb01
23 februari 2009, 11:46
+1 op zn minst. En vreemd ook dat bands als Blof en de Golden Earring en daarnaast nog talloze Scandinavische top metalbands ook op Koch spelen, dan moet dat 3e kanaal toch goed zijn :punk:

Smaken en smaken natuurlijk.

the sure thing
23 februari 2009, 11:55
+1 op zn minst. En vreemd ook dat bands als Blof en de Golden Earring en daarnaast nog talloze Scandinavische top metalbands ook op Koch spelen, dan moet dat 3e kanaal toch goed zijn :punk:

Smaken en smaken natuurlijk. Golden Earring is Koch af. Ik heb ze 2x in korte tijd live gezien: de Koch staat nog wel op het podium, maar staat NIET aangesloten, geen instrument in geprikt en er staat ook geen microfoon voor. Pascal heeft iid nog wel zijn Kochje schuin naar boven gericht staan....

pimmetje
23 februari 2009, 11:57
Nog wel een nadeel wat je wel 'ns hoort over Koch is de speaker-compatibiliteit.

Zelf heb ik er niet overdreven veel ervaring mee als 't gaat om Koch amp + andere gangbare cabs. Er staat me iets bij dat andere forumleden minder goede (of op z'n minst ook zeer gemengde) resultaten kregen bij het spelen met een Kochje over niet-Koch speakers tegenover het spelen over een Koch-cab.

Niet onbelangrijk als je evt voor de head gaat...

richwoodplayer
23 februari 2009, 15:53
george kooijmans van de golden earring speelt tegenwoordig over bogner toch?

Dude
23 februari 2009, 16:43
De earring speelde niet op multitone's hoor.... was jaar of 2 terug bij Dr Tube en toen stonden daar die mesa boogie roadkings, van de earring. Weet niet of ze ook op koch's spelen.

En dat koch geen rotzooi is geloof ik, mijn studiotone had de meest gruwelijke crunch over een fatsoenlijk cabinet, alleen mn multitone had zo'n belabberd 3e kanaal... kansloos was dat.