PDA

View Full Version : Inlay uit Vietnam



prs
21 februari 2009, 22:20
Eerste keer in de geschiedenis dat ik niet weet waar ik dit bericht moet plaatsen, maar het lijkt me hier het beste op z'n plaats.
Ik bekijk vaker op Ebay de veilingen van Bruce Wei en Antoniotsai. Heb er in het verleden ook al eens parts gekocht. Nu ik een aantal leuke mandolines zag voor weinig geld (ik heb gelezen over de reputatie en dat er meestal veel werk aan zit, dus ik ben terughoudend!), ben ik eens wat meer op internet gaan zoeken naar deze Vietnamese inlay bedrijven.
Nu kwam ik onderstaande foto's tegen waarvan ik op z'n minst een beetje schrok. Het lijken hele jonge mensen (kinderen?) die er aan het werk zijn en de omgeving waarin ze moeten werken is nou ook niet bepaald dat je zegt 'prettig'. Ik weet niet of ik graag parts of instrumenten koop als ik weet dat kinderen (of wie dan ook) er in zo'n omgeving aan gewerkt hebben voor waarschijnlijk een hongerloontje. Wat denken jullie?

http://lmmusicimport.dk/media/files/antoniotsai/DSC01841.JPG

http://lmmusicimport.dk/media/files/antoniotsai/DSC01842.JPG

http://lmmusicimport.dk/media/files/antoniotsai/DSC01843.JPG

http://lmmusicimport.dk/media/files/antoniotsai/DSC01836.JPG

http://lmmusicimport.dk/media/files/antoniotsai/DSC01837.JPG

http://lmmusicimport.dk/media/files/antoniotsai/DSC01840.JPG

prs
21 februari 2009, 22:26
En de laatste foto...

http://lmmusicimport.dk/media/files/antoniotsai/DSC01845.JPG

jan jansen
21 februari 2009, 22:38
Nu kwam ik onderstaande foto's tegen waarvan ik op z'n minst een beetje schrok. Het lijken hele jonge mensen (kinderen?) die er aan het werk zijn en de omgeving waarin ze moeten werken is nou ook niet bepaald dat je zegt 'prettig'. Ik weet niet of ik graag parts of instrumenten koop als ik weet dat kinderen (of wie dan ook) er in zo'n omgeving aan gewerkt hebben voor waarschijnlijk een hongerloontje. Wat denken jullie?

QUOTE]

Voor dat soort landen is dit heel normaal.Vanuit onze westerse wereld kijken wij anders tegen dit soort zaken aan.Als je hierop zou letten moet je helemaal niets meer van buiten europa kopen...,en zelfs in europa...

JJ

Chocola
21 februari 2009, 22:43
Dit wist je van te voren toch ook wel? Of was je zo naïef dat alles uit grote geautomatiseerde fabrieken kwam? Neen mijn vrind, dit is vrij normaal in dezen landen, maar deins niet terug, voor deze kinderen zonder u helemaal geen inkomen meer zullen nuttigen.

Okee nu even serieus, dit is inderdaad zeer triest en ik vind het jammerlijk dat dezen kindjes uitgemolken worden. Probleem is echter dat iedereen zo een 5% van hun eigendommen kan weggooien als je dit zou negeren. hoe raar het ook klinkt: dit is hun inkomen, door niets te kopen zullen ze hun baan kwijtraken. Nu koop ik expres geen gitaren die op deze "manier" gemaakt zijn omdat ik de bedrijven (""""""bedrijven"""""") die dit doen niet wil steunen, al zal ik ook echt een aantal meubelen hebben staan in mijn woonkamer of slaapkamer die op deze manier vergaard zijn. het is relatief normaal, in de zin van: In deze landen is het de normale gang van zaken, dit is inderdaad zielig e.d. maar de cultuur is anders dan in west-Europa.

Je vraagt of je dit wel moet kopen... Er zijn argumenten voor en tegen, het zal altijd zo blijven gebeuren in landen als deze zolang wij er niet iets aan doen met een overgrote meerderheid (wat als 90% van hun klandizie opeens niets meer koopt?, dat doen ze alleen niet omdat ze lekker goedkoop goede gitaren kunnen kopen en dus doorverkopen, jammer de pammer, helaasch pindakaasch). Dus weeg alles af en koop hem of niet. Het is meer een persoonlijke kwestie dan een algemene ben ik bang :p.

prs
21 februari 2009, 23:08
Ik ben ook niet zo naief om te denken dat dit soort tafarelen niet zouden voorkomen. Ik ben me er terdege van bewust, maar werd door de foto's nog eens extra met de neus op de feiten gedrukt.
Bedrijven als Eden, Eastman Muscial Instruments, Blueridge (Saga), Ceriatone daarvan weet ik dat de werknemers er in fatsoenlijke fabrieken naar Westerse maatstaven werken en geeft me dan een wat beter gevoel.

Orpheo
21 februari 2009, 23:20
don't get fooled. dit zijn 'promo foto's. De echte gitaren hebben geen inleg, dat schijnt gewoon een sticker te zijn. ik heb het zelf ook overwogen, maar het schijnt gewoon dus troep te zijn. erger dan je je kunt indenken.

FrankC
21 februari 2009, 23:40
Helaas een overbekend thema. Maar is hier misschien ook sprake van een westerse vorm van arrogantie om dit een vorm van "slavenarbeid" en uitbuiting te noemen?

Chocola
22 februari 2009, 13:30
Helaas een overbekend thema. Maar is hier misschien ook sprake van een westerse vorm van arrogantie om dit een vorm van "slavenarbeid" en uitbuiting te noemen?

Ik vind van niet. De definitie van "uitbuiting" is vastgesteld door de westerse wereld, dat zei in die definitie passen met hun werk zegt alleen maar dat ze voor onze begrippen "uitgebuit" worden. De definitie lijkt mij eigenlijk vrij duidelijk en helder, je valt eronder of niet, zo simpel ligt het.

Of wil jij beweren dat de eigenaren van die bedrijven weinig voordeel halen uit hun werknemers? Dan is het westerse arrogantie uiteraard...

snaarplukker
22 februari 2009, 15:27
....Nu kwam ik onderstaande foto's tegen waarvan ik op z'n minst een beetje schrok. Het lijken hele jonge mensen (kinderen?) die er aan het werk zijn en de omgeving waarin ze moeten werken is nou ook niet bepaald dat je zegt 'prettig'. Ik weet niet of ik graag parts of instrumenten koop als ik weet dat kinderen (of wie dan ook) er in zo'n omgeving aan gewerkt hebben voor waarschijnlijk een hongerloontje. Wat denken jullie?
Wees gerust, deze jongeren zijn al op de leeftijd dat ze de leerplicht al afgerond hebben. In Z.O. Azië lijken ze jonger dan dat ze werkelijk zijn.
OK, ze krijgen ook een lager salaris dan in het westen maar de kosten van hun levensonderhoud zijn daar ook naar. Je kan het verglijken met arbeiders in Europa die een minimumsalaris hebben.

StrungOut87
22 februari 2009, 16:11
Toch, ik ben niet naiëf ofzo, maar kvind t maar begaaid..Tzelfde toen ik een Les Paul Tune-o-matic brug van Collins kocht en op de onderkant zag: Made in Sung Il factory:(..Ik weet wel dat veel van die dinge in Korea worden gemaakt en waarschijnlijk ook sommige kleren die ik en jij nu dragen,maar ja..Ik vind gewoon dat gitaren door mensen moete worden gemaakt die er met hart en ziel aan werken,en niet door onderdrukte Koreanen..EN btw,dit zijn idd promo-foto's,echte werkomstandigheden krijg je van daar niet te zien, anders kocht je geen reet meer.

P

niekb
22 februari 2009, 17:41
Toch, ik ben niet naiëf ofzo, maar kvind t maar begaaid..Tzelfde toen ik een Les Paul Tune-o-matic brug van Collins kocht en op de onderkant zag: Made in Sung Il factory:(..Ik weet wel dat veel van die dinge in Korea worden gemaakt en waarschijnlijk ook sommige kleren die ik en jij nu dragen,maar ja..Ik vind gewoon dat gitaren door mensen moete worden gemaakt die er met hart en ziel aan werken,en niet door onderdrukte Koreanen..EN btw,dit zijn idd promo-foto's,echte werkomstandigheden krijg je van daar niet te zien, anders kocht je geen reet meer.

P

Als jij bereid bent om 1000+ voor je gitaren te betalen dan kan dat.

Veelal moeten jongeren in dergelijke landen al snel gaan werken om fatsoendelijk te kunnen eten. Onze economie laat het toe dat we kunnen studeren ed. Dat is daar wel anders.

Chocola
23 februari 2009, 13:13
Wees gerust, deze jongeren zijn al op de leeftijd dat ze de leerplicht al afgerond hebben. In Z.O. Azië lijken ze jonger dan dat ze werkelijk zijn.
OK, ze krijgen ook een lager salaris dan in het westen maar de kosten van hun levensonderhoud zijn daar ook naar. Je kan het verglijken met arbeiders in Europa die een minimumsalaris hebben.

Ik kan je verzekeren dat je het minimum salaris absoluut niet kunt vergelijken met het minimum salaris in Europa. Hooguit een paar landen.