PDA

View Full Version : Identificatie 70's Japanse LP



AgileGhost
21 februari 2009, 22:21
Hoi,

Vandaag een ouwe Japanse LP-kopie gekocht. Kostte me 80 euro, dus deze kon ik niet laten liggen. Kan iemand me iets vertellen over deze gitaar? Van het logo op de headstock word ik niet veel wijzer...

http://i301.photobucket.com/albums/nn41/agileghost2/IMG_4141.jpg

headstock
http://i301.photobucket.com/albums/nn41/agileghost2/IMG_4142.jpg

halsplaatje
http://i301.photobucket.com/albums/nn41/agileghost2/IMG_4146.jpg

binnenkant
http://i301.photobucket.com/albums/nn41/agileghost2/IMG_4147.jpg

Hij klinkt ingeplugd wel aardig, maar ik heb het idee dat het geen humbuckers, maar single-coils in humbuckerkapjes zijn. Zou dat kunnen? Alle info over deze gitaar is welkom.

pueblo
21 februari 2009, 22:27
ik heb er onlangs ook zo eentje ongeveer zien staan, maar daarop stond een merk, ik kan het zoekertje nu helaas niet meer vinden, wietse zal het waarschijnlijk wel weten

Luca P
21 februari 2009, 22:47
...hij is van Jimmie Hendrix geweest!!
Wil je hem kwijt??
:soinnocent:

AgileGhost
21 februari 2009, 22:50
...hij is van Jimmie Hendrix geweest!!
Wil je hem kwijt??
:soinnocent:

Ik moet hem eerst aan het spelen krijgen... volgens mij zijn de brugzadels van plastic :seriousf:

zeppo
21 februari 2009, 23:36
Maar wel vette 'lawsuit' headstock, dat maakt 'm meteen 5 euri duurder!

En Morris? Volgens mij hadden die wel 'Morris' op de headstock.
En wat ik wel mis is de traditionele aanduiding ' Steel Adjustable Neck' op het plaatje ;)

/edit: en wanneer leren we nou eens om zonder schoenen een foto van onze gitaren te maken. Ok, jij hebt tenminste nog schoenen aan, maar de pantoffels die in al voorbij heb zien komen .....

BamBuFan1
22 februari 2009, 00:33
Ik ben er voor 99% zeker van dat het om een "Condor" gaat. Ik heb even in mijn archiefje met foto's van Japanse merken gekeken en het is de Condor C, met z'n naar boven zwiepende eindes. Het is een Japans merk (en vertrok in de jaren 80 zoals zoveel merken naar Korea), maar uit welke fabriek hij precies kwam rollen is mij niet bekend. Het is in ieder geval nog een pre-lawsuit headstock, dus van voor (pak um beet) 1978.

En natuurlijk heeft ome Wietse een Condor op z'n site staan. Kijk en vergelijk de C....

http://www.wietsesguitars.nl/128.jpg

wietse
22 februari 2009, 01:15
En wat ik wel mis is de traditionele aanduiding ' Steel Adjustable Neck' op het plaatje ;)



dat stond alleen op bepaalde kawai's en gitaren uit de matsumoku fabriek.

inderdaad een condor, en nog wel een lefty, die kom je niet veel tegen, de elementen zijn inderdaad nephumbuckers maar die klinken soms verdomd goed, wat p90 achtig, dus als ze bevallen gewoon laten zitten.

het diamantje op de kop is identiek aan die op m'n maya en verder wat body constructie en hardware ook, dus mischien heeft maya er iets mee te maken?

budje
22 februari 2009, 01:18
leuke aankoop toch voor dat geld :) Gefeliciteerd!

BamBuFan1
22 februari 2009, 02:09
het diamantje op de kop is identiek aan die op m'n maya en verder wat body constructie en hardware ook, dus mischien heeft maya er iets mee te maken?

Ik ben nog niets tegengekomen dat 100% bewijst dat er in Kobe naast Maya en El Maya ook andere merken gebouwd zijn (al lijkt hem me zeer waarschijnlijk). Best wel kl*te dat die Jappen niet aan fatsoenlijke archivering doen...

(Ik heb net een pracht van een Silver Series Squier op de kop getikt uit '93 nota bene: vrijwel niets over te vinden, behalve dat ie door Fuji gen gakki gebouwd is...http://web.inter.nl.net/users/watermarck/Smileys/bangdesk.gif)

AgileGhost
22 februari 2009, 12:43
BambuFan en wietse, dank voor de info! Leuk dat ik nu in elk geval het merk weet!

Bij het zoeken naar info over Condor kom ik tegen dat het een braziliaans/zuid-amerikaans merk is. Tegelijkertijd staat er made in japan op mijn halsplaatje... vaag hoor! Iemand meer info over dit merk?

wietse
22 februari 2009, 13:20
BambuFan en wietse, dank voor de info! Leuk dat ik nu in elk geval het merk weet!

Bij het zoeken naar info over Condor kom ik tegen dat het een braziliaans/zuid-amerikaans merk is. Tegelijkertijd staat er made in japan op mijn halsplaatje... vaag hoor! Iemand meer info over dit merk?

er zijn 2 condors, het japanse 70er jaren merk, en het nog bestaande braziliaanse merk.
en over de japanse condor gitaren is verdomd weinig bekend, kom je op mijn site terecht denk ik :D.

AgileGhost
22 februari 2009, 13:49
Als jij het ook niet weet, wietse, geef ik het op! We houden het op een mysterieus merk.

Saf
22 februari 2009, 14:26
proficiat, heb je ook nog mooi wat van zijn prijs afgekregen. Had ook gemaild maar mezelf toch kunnen tegenhouden en terug kunnen fluiten.

Moet streng zijn naar mij zelf en nog alleen bassen komen e nfamos/venlonia's, geen gitaren meer. Was bij deze wel lastig want de prijs was erg goed e nde verkoper kwam erg aardig over.

BamBuFan1
22 februari 2009, 16:48
er zijn 2 condors, het japanse 70er jaren merk, en het nog bestaande braziliaanse merk.
en over de japanse condor gitaren is verdomd weinig bekend, kom je op mijn site terecht denk ik :D.

Drie zelfs, want de merknaam Condor is sinds kort weer in gebruik...
http://www.cheap-guitars-report.com/condor-electric-guitars.html

AgileGhost
22 februari 2009, 16:49
De verkoper was aardig, maar wel een brabantse simpleton. Ik had ook afgesproken met mezelf om geen gitaren meer te kopen... maar ja, zwak moment :)

Een tijdje terug stond er een andere lefty condor les paul op marktplaats, die was 150 euro ofzo, ook lang over getwijfeld! Volgens mij zijn er wel meer in Nederland.

HaroldA
22 februari 2009, 17:37
Ik ben er 100% van overtuigd dat deze gitaar uit de Maya fabriek te Kobe, Japan komt.

Hij is qua bouw + hardware + potmeters + trussrod cover + neckplaat identiek aan zowel mijn Maya als Gerrinez LP's.

Ook het diamantje en de kleur van het logo komen overheen...


Leuke gitaar, zeker als hij van massief mahonie is! (de achterkant dan)

AgileGhost
22 februari 2009, 18:16
Ik ben er 100% van overtuigd dat deze gitaar uit de Maya fabriek te Kobe, Japan komt.

Hij is qua bouw + hardware + potmeters + trussrod cover + neckplaat identiek aan zowel mijn Maya als Gerrinez LP's.

Ook het diamantje en de kleur van het logo komen overheen...


Leuke gitaar, zeker als hij van massief mahonie is! (de achterkant dan)

Ok dan! De top is inderdaad hol, maar de achterkant is massief, ik twijfel alleen over de houtsoort, lijkt me iets te licht qua kleur voor mahonie (vrij blank). De klank en het gewicht duiden weer wel op mahonie.

Dit lijkt me een leuke gitaar om flink te gaan verbouwen. Ze hebben waarschijnlijk toch niet echt verzamelwaarde, dus misschien ga ik alle hardware en electronica vervangen (alles zwart lijkt me wel tof). In elk geval een nieuwe brug, want plastic brugzadels kan natuurlijk echt niet!

wietse
22 februari 2009, 18:27
Ok dan! De top is inderdaad hol, maar de achterkant is massief, ik twijfel alleen over de houtsoort, lijkt me iets te licht qua kleur voor mahonie (vrij blank). De klank en het gewicht duiden weer wel op mahonie.

Dit lijkt me een leuke gitaar om flink te gaan verbouwen. Ze hebben waarschijnlijk toch niet echt verzamelwaarde, dus misschien ga ik alle hardware en electronica vervangen (alles zwart lijkt me wel tof). In elk geval een nieuwe brug, want plastic brugzadels kan natuurlijk echt niet!

zal waarschijnlijk multiplex zijn als hij uit de maya fabriek komt, waren bijna al die les paul modellen met bolt on hals van maya.
heeft wel verzamelwaarde, japans, vintage en pre lawsuitkop, sommigen geilen daar compleet op.
als er nu ibanez op stond dan gaat de waarde opeens dramtisch omhoog.

HaroldA
22 februari 2009, 18:35
zal waarschijnlijk multiplex zijn als hij uit de maya fabriek komt, waren bijna al die les paul modellen met bolt on hals van maya.

Mijn Maya is massief en mijn Gerrinez 'gelamineerd' (aka 'multiplex'). Natuurlijk hebben beiden de bekende gewelfde top.

In eerste instantie vond ik het hout van de Maya ook te licht(kleur) om als mahonie door te gaan, maar met wat vocht (uit een niet nader te noemen bron:sssh:) werd het wel de bekende kleur. ;)


Ik heb de mijne ook redelijk verbouwd, want de tuners, brug en neckpockets waren van erbarmelijke kwaliteit... De elementen zijn inderdaad maar voor de helft gevuld maar klinken toch redelijk...

Keesz
22 februari 2009, 18:39
Hey wietse, hebben sommige japanse Customs ook niet zo'n 'steel adjustable neck'' plaatje?

Saf
22 februari 2009, 18:55
alleen die uit de matsumoko fabriek toch?

AgileGhost
22 februari 2009, 19:21
Mijn Maya is massief en mijn Gerrinez 'gelamineerd' (aka 'multiplex'). Natuurlijk hebben beiden de bekende gewelfde top.

In eerste instantie vond ik het hout van de Maya ook te licht(kleur) om als mahonie door te gaan, maar met wat vocht (uit een niet nader te noemen bron:sssh:) werd het wel de bekende kleur. ;)


Ik heb de mijne ook redelijk verbouwd, want de tuners, brug en neckpockets waren van erbarmelijke kwaliteit... De elementen zijn inderdaad maar voor de helft gevuld maar klinken toch redelijk...


Ik heb er niet veel verstand van, maar als je gewoon één stuk hout ziet, en niet van die laagjes geplet hout, dan is het toch massief? Dan denk ik dat die van mij ook mahonie is! Ik ben al een beetje op Tonefactory aan het rondneuzen... hoe klinkt en speelt jouw Maya nu?

Keesz
23 februari 2009, 00:10
alleen die uit de matsumoko fabriek toch?

ja dat dacht ik dus ook, maar ik meende laatst hier iemand te zien met een oude custom (zo'n ibanez verzamlaar) en daar stond t ook op!

Little Jay
23 februari 2009, 13:03
Leuk om wat meer over Condor te lezen, heb zelf nooit veel er over kunnen vinden! Was mij ook al opgevallen dat er veel overeenkomsten zijn met Maya gitaren.

Ik heb een Condor ES-175 kopie. De "humbuckers" bleken inderdaad maar één spoel te bevatten, maar klonken toch erg lekker, P90-achtig. Heb ze uiteindelijk toch vervangen, net als alle andere electronica. (Alles van Stewart Macdonald, de Golden Age humbuckers zijn een aanrader.)

Het valt me op dat het een uitstekende en stabiele gitaar is; speelt heerlijk, klinkt héél authentiek, nooit problemen.

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/CondorES-175a_klein.jpg

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/CondorES-175b_klein.jpg

Keesz
23 februari 2009, 13:14
Ha! er stond/staat? laatst een Granada (aria) jazzbak te koop, ik denk identiek aan de jouwe (staart stuk, inlays)

Kan condor dan misschien bij ome Mat gemaakt zijn?

wietse
23 februari 2009, 14:24
Kan condor dan misschien bij ome Mat gemaakt zijn?

beslist niet, matsumoku gebruikte geen nephumbuckers, en ze zouden het nooit in hun hoofd hebben gehaald om net zoals bij die strat van mij het tremelo blok van een u profiel te maken zodat snaren vervangen een drama is.

Little Jay
23 februari 2009, 14:34
Ha! er stond/staat? laatst een Granada (aria) jazzbak te koop, ik denk identiek aan de jouwe (staart stuk, inlays)

Kan condor dan misschien bij ome Mat gemaakt zijn?

Interessante vraag! Probeer ik zelf ook te achterhalen, maar ik weet het niet, ik heb de mijne wel eens vergeleken met een Aria, maar daarvan is de shape van de body en de f-gaten toch weer anders:
http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/Aria_ES175vsCondor_bodyshape.jpg

Maar ja, ik heb geen idee of deze vergelijkingsmethode "wetenschappelijk" is en of ze verschillende mallen in zo'n fabriek hanteerden....

Wat ik wel heb gezien zijn ES175-modellen met de naam D'Agostino en Yamato, die zijn éxact als die van mij (zelfde vormen, zelfde slordige inlays, plaatsing van de knoppen etc.) dus als iemand weet in welke fabriek die merken gemaakt werden durf ik misschien wel te stellen dat Condor daar (tenminste op enig moment) ook gemaakt werd!