PDA

View Full Version : Nieuwe Martin snaar kapot



john.3001
17 maart 2003, 10:15
Okee, gister wilde ik dus ff een setje nieuwe snaren op m'n gitaar zetten.
Alles ging lekker, de eerste 5 zitten er keurig op.
Kom ik bij de 6e (de dikste), zet ik de snaar verkeerd erop (te weinig draad overgelaten). Moet ik hem dus ff uit het mechaniekje trekken en weer opnieuw spannen.
Dus ik duw hem opnieuw erin (hij is nu dus enigszins gebogen), begin te draaien, en opeens knapt 'ie!!
Net of hij last had van metaalmoeheid ofzo...
Kan dat wel? Ik bedoel, is dat geen fabrieksfout?

blues_traveller
17 maart 2003, 12:38
Ik zou er gewoon mee terug gaan. Je hoeft dat niet te vertellen dat je hem te kort hebt geknipt. Als je het mij vraagt is het een fabrieksfout. Ik heb nog nooit gehad dat de dikste snaar is geknapt en ik heb vaak tussen gebruikte setjes gewisseld, daar waar de snaren van waren gebogen.
Een beetje goede zaak geeft je meteen de zesde snaar gratis als je zegt dat ie geknapt is en als niet dan kun je ze ook los kopen.

john.3001
17 maart 2003, 17:43
Ja, dat dacht ik ook...
:smile:

Dirk_Hendrik
17 maart 2003, 21:01
Ik begin altijd met mijn snaren op de brug vast te zetten met de endpin en vervolgens de losse snaar op te draaien naar de juiste spanning. Daarom snap ik het probleem niet en ben geneigd het te zien als een gebruikersfout. Het snaren op lengte knippen voor je ze op je instrument zet snap ik al helemaal niet. Het overgebleven eind van snaren knip je pas af na installatie

john.3001
24 maart 2003, 17:35
Nee, ik legde het ietwat gecompliceerd uit...
Ik duw ze ook eerst in de brug, en duw dan de volledige snaar door het gat in het stemmechaniekje, maar dan moet je enige speling creeren. Dat deed ik dus niet, vervolgens begon ik te draaien. Toen kwam ik er dus achter dat ik te weinig speling had. Ik haalde de snaar er dus weer uit (er zat nu een knikje in). Toen ik de snaar nu opnieuw erin probeerde te duwen, brak hij (zij?).

Snap je?

Dirk_Hendrik
25 maart 2003, 12:41
Yep,

Jouw fout dus. Daarvoor teruggaan lijkty mij geen nette aktie.

JimGitaar
25 maart 2003, 15:55
Zoals jij dit uitlegt, denk ik ook dat het een gebruikersfout is.
Het kan ook wel een fabrieksfout zijn maar in dit geval ben jij echt de schuldige omdat jij de 6e snaar er verkeerd opzette.

Jim,

john.3001
26 maart 2003, 10:17
Ja, maar je kan mij niet wijs maken dat een snaar door 1 knikje meteen kapot gaat.
Martin snaren zijn toch juist heel goed?

Anyway, ik zal de volgende keer maar wat beter opletten als ik de snaartjes erop zet...

Dirk_Hendrik
26 maart 2003, 13:29
Op 2003-03-26 10:17, schreef john.3001:
Ja, maar je kan mij niet wijs maken dat een snaar door 1 knikje meteen kapot gaat.
Martin snaren zijn toch juist heel goed?

Anyway, ik zal de volgende keer maar wat beter opletten als ik de snaartjes erop zet...


Jawel, dat maken we je wel wijs. Of Martin snaren goed zijn is aan mening onderhevig. Ik vind het prutsnaren. Doet er niet toe verder.

Een snaar in niet gemaakt om scherpe knikken te maken. Ook zijn snaren van gehard staal gemaakt wat een hoop stevige capaciteiten heeft maar meteen bros en dus zwak wordt bij scherpe buigingen.

john.3001
27 maart 2003, 12:42
Okee, i got the message...
Ik zat fout, het spijt me...