PDA

View Full Version : Niet meer tevreden over sound



Cowgoesmoo
21 februari 2009, 18:58
Hoi :)

Ik zal me eerst maar eens voorstellen aangezien jullie me hier nog nooit hebben gezien. Mike, 18 jaar, woon in Venlo en speel nu zo'n 7 maanden gitaar. Ik heb geen les en ben ook niet van plan om les te nemen, mijn voortgang ben ik heel blij mee. Ik speel vooral metalcore, dus denk aan Bullet for my Valentine, Killswitch Engage, Atreyu en Lamb of God.

Mijn huidige gear bestaat uit:

Jackson RR3 Rhoads, Drop C
Ibanez GRX70, Standard/Drop D
Roland Cube 20X
Boss ME-20

Nu komt dus mijn probleem, ik ben gewoon niet meer tevreden met mijn sound. Ik kan op een of andere manier gewoon niet de tone vinden die ik echt lekker vind klinken. Nu is dit natuurlijk een eindeloze zoektocht voor elke gitarist, maar soms hou ik gewoon op met spelen omdat het niet naar behoren klinkt. Ik heb al vele uren zitten pielen aan mijn EQ, maar het wil maar niet lukken. Ik weet bijna zeker dat het niet aan mijn eigen spel ligt aangezien ik eerst ontzettend blij was met mijn eigen sound. Enige verklaring die mij logisch lijkt, is dat ik mijn amp/multi-FX ben ontgroeid.

Ik wil dus kort gezegd op zoek gaan naar een betere sound/tone. Ik denk niet dat het aan mijn gitaar ligt. Mijn Jackson speelt heerlijk, heeft er lekkere pickups in zitten en is goed afgesteld. Het zal dus waarschijnlijk aan mijn amp of multi-FX liggen. Mijn budget ligt rond de 600 euro, ik ben bereid nog verder door te sparen als dit mij een (veel) betere sound geeft. Ik ben een slaapkamer-gitarist zonder rijbewijs, dus ik ben absoluut niet op zoek naar een stack oid. Ik heb eens gekeken naar wat opties, die misschien een oplossing kunnen bieden.

De Peavey Valve King 112/212 lijken me allebei heel interessant. Mijn slaapkamer is op zolder, dus het volume mag best wel opengedraaid worden. Ook is dit een amp die gebruikt kan worden als ik in de toekomst in een bandje ga spelen. Heeft iemand ervaring met deze amp? Ik ga hem denk ik binnenkort in Keulen maar eens testen.

Een andere optie is misschien ook wel een Line 6 POD. Deze wil ik dan op mijn computer aansluiten en zo door mijn speakersetje spelen. Ik heb alleen geen idee hoe dat gaat klinken.

Verder heb ik nog niet echt iets anders gevonden. Misschien dat jullie nog leuke suggesties hebben?

rocker_71
21 februari 2009, 19:38
Een POD of een Valve King ?!? Da's wel heel ver uit elkaar.
Ga eerst voor jezelf na wat je wilt. Wil je puur voor op je zolderkamer, of wil je straks je vleugels uitslaan en in een bandje? Lijkt mij het laatste, dus als ik jou was, zou ik voor een goede versterker gaan. Die kun je dan ook nog wel op je zolder gebruiken, gaf je al aan.
Welke amp dan? Mmmmm, ik zit absoluut niet in de metal, dus kan je geen advies geven. Check eens wat die bands die je noemt gebruiken. Marshalls of Rectifiers?

Cowgoesmoo
21 februari 2009, 20:38
Dat zijn vooral rectifiers of peavey 5150's (tegenwoordig 6505 volgens mij) met een tubescreamer ervoor. Killswitch Engage heeft ook een erg mooie tone, die gebruiken Hughes & Kettner triamps.

Een pod en valve king is inderdaad erg ver uit elkaar. Een pod is handig om snel en simpel een goede tone te verkrijgen, maarja zoals je al zei is de kans groot dat ik in de toekomst in een bandje wil spelen. Ik zat zelf ook meer aan een nieuwe amp te denken, tenzij iemand mij kan overtuigen dat een pod DE shit is natuurlijk :)

Chocola
21 februari 2009, 23:55
Ik ben een POD gebruiker, weliswaar vooral door de opnamemogelijkheden, maar toch :P.
Ik ben zeer tevreden over de pod en ik kan zeer vette metaltonen uit mijn pod (toneport) krijgen. Alleen zijn er een aantal dingen die je je goed moet realiseren.

1. Het is erg mobiel, mits je overal luidsprekers en een laptop (of PC) hebt, zo niet dan is het zeer immobiel
2. Je hebt goede luidsprekers nodig voor een goede sound (waar het bij mij gelukkig niet ontbreekt)
3. Je kunt perfect opnemen (tot op zekere hoogte, er zijn grenzen, maar die zul je niet snel bereiken)
4. Je vind je sound waarschijnlijk wel, pedalen zijn easy te gebruiken
5. Gigs e.d. wordt lastig
6. Oefenen met bandleden ergens anders dan jouw thuis(studiootje) wordt lastig
7. Goede versterker nodig (voor de luidsprekers)
8. Op meerdere PC's/Notebooks moet je ook meerdere keren de software helemaal installeren e.d., dat is rot :p

Als je niet specifiek (zoals ik) thuis wil opnemen moet je geen toneport/pod kopen. Een kleine POD (2.0 of die kleinste versie) is heel leuk voor onderweg, om toch wat leuke sounds bij je te hebben, maar biedt echt geen goede oplossing als je echt een goede sound wil (je eigen). Bovendien moet je nog eens een goede versterker en luidsprekers hebben om een toneport of pod goed weer te geven (als je echt voor kwaliteit gaat).

Wat ik je aanraad... een combo-versterkertje, neem een lekker buizensysteem, een lekkere metalluidspreker erin en spelen maar. Je kunt dan moeilijker opnemen, maar hebt wel een goede versterker die je kan gebruiken in oefeningen en gigs. Denk hierbij aan merken als Mesa-Boogie, Peavy, ENGL, van deze 3 weet ik zeker dat ze goede metalproof tubeamps hebben. het schijnt dat Laney ook goede metal amps maakt maar dit weet ik niet uit eigen ervaring, dus zal je moeten controleren.

Ik denk dat voor jou een combosysteem echt veel beter is dan een POD XT of Toneport UX2 o.i.d.

Met vriendelijke groet,
Resonare.

arcane
22 februari 2009, 00:35
Een valveking is een erg leuke amp, echter voor de metalsoorten die jij opnoemt is deze amp minder geschikt. Aangezien je toch naar Keulen wilt, ga dan eens de bugera amps eens testen, deze zijn gebaseerd op de peavey amps, en daar zou je toch wel jouw metalgeluid uit moeten kunnen halen.

Edit

check: http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/de_DE/-/EUR/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch?SearchParameter=%26%40QueryTerm% 3D*%26CategoryUUIDLevelX%252Fn2DVqHzp8c4AAAEZAHotK 5qL%252FZKrVqHzpbA8AAAEZY6RFop5P%3DhivDDuSIAIYAAAE eKL9v68qf%26CategoryUUIDLevelX%252Fn2DVqHzp8c4AAAE ZAHotK5qL%3DZKrVqHzpbA8AAAEZY6RFop5P%26CategoryUUI DLevelX%3Dn2DVqHzp8c4AAAEZAHotK5qL%26ManufacturerN ame%3DBehringer

wiegersma
22 februari 2009, 12:27
Engl e530 voorversterker over de eindtrap van een oude Peavey buizenversterker.
Marktplaats in de gaten houden, dan heb je voor weinig poen een leuk geluid.

Liquid_Metal
22 februari 2009, 13:13
Engl e530 voorversterker over de eindtrap van een oude Peavey buizenversterker.
Marktplaats in de gaten houden, dan heb je voor weinig poen een leuk geluid.

DOEN!!
Ik heb n E530 met een Peavey Classic 50/50 en dan zit je met volledig buizen op een super metal-niveau. Kan snoeihard dus wss wat te hard voor je zolderkamer (kunt ook n lichtere eindversterker nemen) maar kan bands wel aan. Ligt natuurlijk ook aan je cabinet (1x12 is anders dan 4x12) maar ik doe mn preamp en poweramp voorlopig niet weg.
Overigens 2ehands 750 euro voor betaald of zoiets.

Cowgoesmoo
22 februari 2009, 23:48
Ik denk dat de laatste oplossing wel erg ver buiten mijn budget ligt, dan zou ik de preamp, poweramp en bijvoorbeeld een 1x12 cab moeten aanschaffen. Ik denk dat een combo geschikter zal zijn voor mijn situatie, aangezien ik vooralsnog niet in een band speel.

Dankje voor de tip arcane, ik zal de Bugera amps eens testen ze zien er goed uit. Wel vraag ik me af of een 120 Watt buizenbakje niet een tikkeltje overkill is op mijn slaapkamer, maar wie weet...er valt niets over te zeggen zonder het getest te hebben. Ik zal waarschijnlijk deze week eens langs Keulen gaan om er wat amps uit te proberen. Als iemand nog een goede suggestie heeft, aarzel niet ;)

Cowgoesmoo
23 februari 2009, 23:09
hmm ben nog eens door alle amps aan het bladeren die musicstore te bieden heeft en kom ik deze tegen, de Randall RG50TC (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Randall-RG-50-TC-1x12-50-Watt-Combo-/art-GIT0007333-000R). Ziet er ook erg interessant uit en ga ik ook maar eens proberen als ik daar toch ben. Iemand ervaring met deze amp? De reviews zijn in ieder geval positief over deze (metal)bak.

Thmz
24 februari 2009, 00:21
Wel vraag ik me af of een 120 Watt buizenbakje niet een tikkeltje overkill is op mijn slaapkamer, maar wie weet...er valt niets over te zeggen zonder het getest te hebben.

Een versterker kan je gemakkelijk zachter zetten maar moeilijker harder dan het maximum hé.:cheerup: Ik je in een band zou spelen zou het toch geen overkill zijn.

Martijn-w
26 februari 2009, 15:51
Een versterker kan je gemakkelijk zachter zetten maar moeilijker harder dan het maximum hé.:cheerup: Ik je in een band zou spelen zou het toch geen overkill zijn.

Mwa, das toch minder handig dan je denkt. Als ik mijn valveking 212 aanslinger op mijn slaapkamer, dan staat ie al gauw te hard. Het is lastig om hem op slaapkamer volume te krijgen, want hij staat of uit, of al heel snel hard.

Cowgoesmoo
10 maart 2009, 21:58
Eens marktplaats/ebay afgegaan en deze ziet er heeeel interessant uit http://link.marktplaats.nl/229731110. Ik heb helaas geen tijd gehad om wat amps te testen en dat zal ik binnekort ook niet hebben. Misschien dat ik deze amp nog snel even kan testen in Keulen voor ik hem koop, maar dat zit er waarschijnlijk niet in. Dan zou ik hem dus moeten kopen zonder hem gehoord te hebben...tjah. Het lijkt me in ieder geval een goede deal, wat vinden jullie ervan?

Overigens ben ik weer gevraagd voor een bandje dat helaas eerst op de klippen was gelopen. Hebben laatst weer eens bij elkaar gezeten en wat gespeeld en helaas stond mijn kleine lieve cube naast een beest van een VOX a la 100Watt en 2x12". Je kunt het je al voorstellen denk ik ;). Deze amp zou dus wel eens erg kunnen helpen.

iWishmaster
11 maart 2009, 13:53
Dat is meer een rock versterker dan iets voor Metalcore, tenzij je met een stevig boostpedaal gaat werken.

Cowgoesmoo
14 maart 2009, 13:18
Dat zou best wel eens kunnen ja, dan zou er alweer een tubescreamer voor moeten oid. Zou een ENGL Thunder 50 Reverb/Drive een betere optie zijn?

iWishmaster
16 maart 2009, 16:34
Dat zou best wel eens kunnen ja, dan zou er alweer een tubescreamer voor moeten oid. Zou een ENGL Thunder 50 Reverb/Drive een betere optie zijn?

Daar komt in ieder geval een zeer strak metal-geluid uit, maar helaas ook (bijna) niets anders dan dat. Als je dat niet erg vind is het een goede optie. Ander alternatief is een Marshall JCM800 combo (+/- 500 euro) met een tubescreamer / overdrive (+/- 50 euro) ervoor. Of zoals eerder genoemd, een Peavey 5150 combo moet voor 600-800 euro te doen zijn.

Andere optie, stukken veelzijdiger, maar qua geluidskwaliteit niet of nauwelijks beter dan wat je nu gebruikt: een Roland Cube 60 of een Line 6 Spider ...

Cowgoesmoo
17 maart 2009, 23:42
Ik wil wel meteen overstappen naar het echte werk denk ik, ik ga me snel vervelen met een cube 60 of line6 spider. Ik zal ook nog eens voor die JCM800 rondzoeken, misschien dat die beter te vinden is. Een tweedehands 5150 combo is erg moeilijk te vinden, hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de ENGL Thunder 50. Verder ben ik eigenlijk alleen maar op zoek naar een strak metal geluid, veelzijdigheid kan het raam uitgegooid worden :)