PDA

View Full Version : bias super reverb '68



roryv
21 februari 2009, 14:31
Wat voor voltage op de eindbuizen is goed voor een super reverb.
Ik meet nu 419V en 0.043mA

Is deze spanning te laag ? , er staat niets op de rectifier , dus weet niet zeker of het een gz34 is . maakt het verschil of het een gz34 of een 5AR4 ...

cluseau
21 februari 2009, 14:37
Ik meet nu 419V en 0.043mA




0.043mA = 43 uA, typefoutje? anders veeeeeel te laag.

Chris Winsemius
21 februari 2009, 14:39
Welk circuit? Blackface of silverface (met cathode-weerstanden)?

EDIT: spanning is idd. wat aan de lage kant. Zelf vind ik +/- 450 V lekker met SRs. Als er nu 'n 5U4 in zit kun je de spanning redelijk wat hoger krijgen door 'n GZ34/5AR4 te gebruiken (wel weer opnieuw de bias instellen dan) en door de lagere gloeistroom van die buis tov. 'n 5U4 wordt de voedingstrafo wat minder belast en door de lagere interne weerstand v/d GZ34 wordt het laag ook wat "krachtiger" hoewel dat ook door de spanningsverhoging komt.

roryv
21 februari 2009, 15:02
idd type foutje ...moet zijn 43mA

Ik heb nog even snel gechecked en er zit nu een 5AR4 in ..

Chris Winsemius
21 februari 2009, 16:20
Als je de klank en feel nu goed vindt: alles zo laten.

Zitten er (150 ohms) weerstanden bij de eindbuisvoeten? Indien ja: allereerste silverface-circuit, zelf zou ik het dan blackfacen.

Met 'n solidstate rectifier zou je de B+ nog wat hoger kunnen krijgen (iets van 20 V er bij) maar je hebt dan natuurlijk minder sag bij hogere volumes.

roryv
21 februari 2009, 22:12
Chris, Het is een '67 blackface ..

Zou een andere rectifierbuis het voltage iets kunnen opkrikken ?

jacky
22 februari 2009, 12:16
pas een truuk in een amp aangetroffen die ik wel leuk vond

Als je je b+ wat hoger wil

voltage selector op 220 zetten en de gloeispanning verlagen met vermogens weerstanden

Vond het op zich een aardig idee

Vergt wel enige voorzichtigheid je kan niet te ver terug met je voltage selector

Als je vanaf de gz34/5AR4 toch hoger wil kan je gewoon diodes toepassen scheelt je heel wat spanning

Als hij dan nog te zacht is heb je denk ik de verkeerde amp

ook kan je naar andere speakers kijken met een hoger rendent

Mr.Jay
22 februari 2009, 13:04
Chris, Het is een '67 blackface ..
Zou een andere rectifierbuis het voltage iets kunnen opkrikken ?

yep, gewoon een SS module erin stoppen (en opnieuw biassen), zit je waarschijnlijk precies lekker op 435-440V.

roryv
22 februari 2009, 19:52
Het volume is het probleem niet , maar meer dat ie wat te snel inkakt naar mijn idee. Met een ss in de spanning idd 440v

wat is het verschil in feel tussen een ss en buis ?

nico verduin
22 februari 2009, 20:12
pas een truuk in een amp aangetroffen die ik wel leuk vond

Als je je b+ wat hoger wil

voltage selector op 220 zetten en de gloeispanning verlagen met vermogens weerstanden


Beetje de goden verzoeken om een trafo naar de filistijnen te helpen. Huidige trafo's zijn vaak spaarzamer gewikkeld dan de vroegere. Kosten... kosten... kosten. Door de wikkeling op 220V te zetten, ga je de trafo zwaarder stressen (ook al is het enkele watts). En die dingen willen nog wel eens heet worden tegenwoordig.

Vindt het geen handig voorstel.

Mr.Jay
22 februari 2009, 20:13
Het volume is het probleem niet , maar meer dat ie wat te snel inkakt naar mijn idee. Met een ss in de spanning idd 440v
wat is het verschil in feel tussen een ss en buis ?

Met diodes wordt de feel wat strakker. Kan in je voordeel zijn als je hard speelt. Op zachter volume kan het tegen je werken. Net wat je zoekt. Voordeel is weer dat de PT wat koeler blijft omdat de diodes geen stroom trekken. Hang een FAN aan je amp om de PT-hoek te koelen, dan kakt je toon ook minder snel in. Ik heb daar zelf al dik 15j. de beste ervaringen mee.

jacky
22 februari 2009, 20:24
Beetje de goden verzoeken om een trafo naar de filistijnen te helpen. Huidige trafo's zijn vaak spaarzamer gewikkeld dan de vroegere. Kosten... kosten... kosten. Door de wikkeling op 220V te zetten, ga je de trafo zwaarder stressen (ook al is het enkele watts). En die dingen willen nog wel eens heet worden tegenwoordig.

Vindt het geen handig voorstel.

kwam het tegen in een fender bassman amp uit 64 .............

voltage selector op 220 geeft theoretisch een paar procent meer B+ je moet natuurlijk geen gekke dingen gaan doen.
Door deze truuk komt je gloeispanning wat hoog uit en daar had men een paar dikke weerstanden tussen gedaan die een paar tienden volts weg snoepen van de 6,3

En we hebben het hier over een amp uit 67 toe was de kwaliteit en de specs nog wel redelijk dit moet je inderdaad niet in je benton amp gaan doen OID

succes

roryv
22 februari 2009, 21:41
mijn vraag is nog niet helemaal beantwoord , want wat ik weten wil is of 419V en 43mA niet wat aan de lage kant is...en dus inderdaad beter met een ss kan gaan biassen

nico verduin
22 februari 2009, 22:05
mijn vraag is nog niet helemaal beantwoord , want wat ik weten wil is of 419V en 43mA niet wat aan de lage kant is...en dus inderdaad beter met een ss kan gaan biassenAch niet echt hoor. Je zit nu op rond de 18W. Mag nog wel een wattje of 2 hoger. Klinkt ie warmer en kakt ie nog sneller in omdat het nog heter wordt. Zou zoals Jay al zei, een ventilator erin doen.

Mr.Jay
22 februari 2009, 22:17
mijn vraag is nog niet helemaal beantwoord , want wat ik weten wil is of 419V en 43mA niet wat aan de lage kant is...en dus inderdaad beter met een ss kan gaan biassen

Het is vlg. specs wat laag, maar waar ikzelf altijd de voorkeur voor zou geven. Ik laat wel es 'n PT maken juist om rond de 410V uit te komen. Ik hou van lagere spanningen met dito sound en feel. Ieder het zijne.
Probeer ook es een andere set eindbuizen uit, kom je misschien wat hoger mee. Misschien heb je een extreem setje.

guitarnijboer
22 februari 2009, 22:22
mijn vraag is nog niet helemaal beantwoord , want wat ik weten wil is of 419V en 43mA niet wat aan de lage kant is...en dus inderdaad beter met een ss kan gaan biassen

Als die gelijkrichtbuis er al een lange tijd in zit zou ik eerst eens kijken of die nog wel goed is. Ook gelijkrichtbuizen kunnen in de loop der jaren slechter worden waardoor de voedingsspanning daalt en het geluid ook snel inkakt.
Gewone diodes gebruiken zou ik zelf niet snel doen.

roryv
22 februari 2009, 22:31
als ik het goed begrijp moet ik gewoon proberen wat ik het fijnste vindt klinken en dat het ene niet beter of slechter is als het andere...

419V en 43mA (18W) is met de buis het maximale wat ik er uit kan halen , met een ss zal ik het inderdaad tot 20W gaan.

jacky
22 februari 2009, 22:56
als ik het goed begrijp moet ik gewoon proberen wat ik het fijnste vindt klinken en dat het ene niet beter of slechter is als het andere...

419V en 43mA (18W) is met de buis het maximale wat ik er uit kan halen , met een ss zal ik het inderdaad tot 20W gaan.

hoe meet je eigenlijk die 43 mA ?

Mr.Jay
22 februari 2009, 22:59
als ik het goed begrijp moet ik gewoon proberen wat ik het fijnste vindt klinken en dat het ene niet beter of slechter is als het andere...

helemaal goed.

RF
22 februari 2009, 23:06
419V en 43mA (18W) is met de buis het maximale wat ik er uit kan halen , met een ss zal ik het inderdaad tot 20W gaan.

lijkt me de verkeerde manier als het doel is om de bias goed te krijgen, het weerstandje op de instelpot aanpassen lijkt me beter... een SS is wel anders dan een buis namelijk. Maar zoals Jack al zegt; hoe meet je die bias eigenlijk?

Dus bias iets heter op bv 47mA (zeker als je meet via de 1 ohm-weerstand methode), ventilator erop tegen het inkakkken en klaar ben je. 420V is prima, en met een bias op 47mA kom je zelfs iets lager dan 420V uit straks.

gr robert

RF
22 februari 2009, 23:16
helemaal goed.

+1
ik vind een lagere B+ icm wat koudere afstelling bij mijn SR zelfs wat lekkerder... gewoon luisteren.

gr robert

roryv
23 februari 2009, 08:51
ik meet op pen 8 .. inderdaad waar zo'n klein weerstandje zit en op pen 3

hoger dan de 43mA krijg ik 'm niet bij 219V

doe ik iets verkeerd of is dit gewoon het maximum .

Met een ss kan ik 'm wel heter instellen.

Mr.Jay
23 februari 2009, 09:12
Of dit té heet is ( en dat kan ) ligt eraan welk type buis je precies erin hebt en wat daar de specs van zijn.
Je bedoelt met "hoger krijg ik em niet" waarschijnlijk dat de biaspot niet verder draait.
Dat heeft verder niks met de biasinstelling te maken natuurlijk, alleen met het bereik van die potmeter.
Dan zou je de vaste weerstand op die pot eerst moeten aanpassen om opnieuw draai-bereik te hebben. Volgens mij weet je niet helemaal wat je precies aan het doen bent.

jacky
23 februari 2009, 22:40
ik meet op pen 8 .. inderdaad waar zo'n klein weerstandje zit en op pen 3

hoger dan de 43mA krijg ik 'm niet bij 219V

doe ik iets verkeerd of is dit gewoon het maximum .

Met een ss kan ik 'm wel heter instellen.

Je zit vaak laag met de bias via die 1 ohm weerstand methode
Meet ook eens met de shunt methode kan je vergelijken hoeveel procent je er naast zit

roryv
23 februari 2009, 22:49
het is een set 6L6GC .
Het heeft inderdaad te maken met het bereik vd biaspot want ik wil wel verder draaien maar dat gaat niet. Heb inmiddels al weer wat bijgeleerd om de weestand vd biaspot wat te verlagen om zodoende het bereik te veranderen
Al doende leert men !!

Mr.Jay
23 februari 2009, 22:52
Met bijdraaien alleen kom je er niet. Er staan ongetwijfeld op dit forum div. topics over hoe je precies de correcte bias meet en instelt. Lees dat beter nog es eerst goed door.

roryv
25 februari 2009, 11:54
Het is niet dat ik zomaar wat loop te draaien aan de biaspot hoor.
Ik meet steeds tussen pen 3 en 8 met een 1 ohm weerstandje en check dan de verhouding tussen beide met de biascalculator. De biascalculator geeft aan dat bij een spanning van 419V ik kan biassen tot 50mA (70%) aangezien ik niet verder kom dan 43mA mijn vraag ...

Chris Winsemius
25 februari 2009, 14:45
70% is meestal niet "optimaal" voor zulke Fenders, 60-65% lijkt mij iets prettiger...

Mr.Jay
25 februari 2009, 15:41
70% is meestal niet "optimaal" voor zulke Fenders, 60-65% lijkt mij iets prettiger...

Ligt geheel aan de gebruikte buizen vind ik.

Chris Winsemius
25 februari 2009, 15:48
Ligt geheel aan de gebruikte buizen vind ik.

Met je eens, ik reageerde op de "70% moet" post....

Gewoon laag (55% oid.) beginnen en dan op gehoor inregelen...

roryv
26 februari 2009, 21:59
Ik heb het niet over dat 70% moet , maar dat ik wel mijn SR eens wil biassen op 70% om te horen hoe ie dan klinkt !! iK kan 'm nu niet warmer krijgen als als 55-60% dus vandaar mijn vraag wat te doen om 'm toch tot 70% te kunnen biassen. Een tip die ik kreeg is om de weerstand vd biaspot met 5K te verlagen om het instelbereik wat te veranderen. klopt dit ??

Chris Winsemius
26 februari 2009, 22:20
Klopt!

Weerstand die op de biaspot zit +/- 1-2 waardes (bijvoorbeeld 22k of 18k ipv. 27k gebruiken). Bij het opnieuw aanzetten/biasen de pot van te voren wel even wat terugdraaien (minder stroom/negatievere G1 spanning) en daarna biasen.

(Ps die "moet" was niet persoonlijk richting jou bedoeld, meer als opmerking richting "die zgn. regel", no offense hoop ik!)

roryv
27 februari 2009, 20:18
Chris, bedankt voor reaktie en no offence btw !! Ik zal de soldeerbout er 's even bij halen !! ik laat het resultaat wel ff weten .....

PeeVee
7 maart 2009, 18:40
Mijn '65 SR en mijn '69 SR geven met een goeie (NOS Philips!) GZ34 resp. 465 en 455 VDC. Weet je wel zeker dat die 5AR4 wel fris is? Als het werkelijk een '67 bf SR is dan zou ik wel een wat hogere spanning verwachten. Ik zou er eerst eens een frisse GZ34 inprakken. Bij een wat hogere B+ richting de 440 a 450 is je biasbereik waarschijnlijk ook groot genoeg.

Over de 1 Ohm weerstandjes meet je overigens juist teveel; nl. anode en rooster stroom; doorgaans zo'n 10% teveel dus bij 43 mA is de anodestroom zo rond de 39 a 40 mA. Bij sommige amps die wat te laag in spanning zitten gebruik ik ook de 220 VAC netstand; bij hogere spanning heb je juist wat minder biasstroom nodig dus wordt je trafo volgens mij juist wat minder belast, toch?

roryv
8 maart 2009, 19:56
ik heb 'm nu gebiassed met een SS. Die geeft 440-445V . Het bereik is dan inderdaad in orde. Wat die rectifier buis betreft : ik heb er 2 geprobeerd en die gaven beide 420V af . Ik heb 'm nu afgeregeld op 65% en ben er tevreden over . Ik heb het V2 buisje vervangen voor een met lagere gain waardoor het geluid wat minder scherp is en hij in zijn geheel wat lekker overstuurd op hoog volume..

binnenkort nog maar 's keer het weerstandje op de biaspot velagen van 27K naar 22K en zien wat er dan gebeurd met een rectifierbuis..

BTW het is 100% een '67 blackface

PeeVee
16 maart 2009, 13:40
Door de wikkeling op 220V te zetten, ga je de trafo zwaarder stressen (ook al is het enkele watts). En die dingen willen nog wel eens heet worden tegenwoordig.
Is truukje dat ik ook wel gebruik als ik wat hogere spanning nodig heb. Mijn idee was dat juist door de 220VAC netstand te kiezen je een wat hogere B+ spanning hebt en bias dan wat lager in kan stellen. Uitgaande van bias van PP class AB balanseindtrap op 65% van het Pa max. blijft het vermogen dat je aan PT onttrekt gelijk (wat hogere spanning, wat minder stroom). Trafo's worden volgens mij m.n. heet als er secundair (te) veel stroom gaat lopen; niet zozeer doordat ie wat meer spanning moet leveren, toch? (dat was in ieder geval tot nu toe mijn gedachte).

Mr.Jay
16 maart 2009, 14:04
2 punten met hogere spanning via 220V-tap:
Ten eerste wordt zeer waarschijnlijk de gloeispanning te hoog en ten tweede je moet maar net van de toon en feel houden die een hoge B+ met zich meebrengen. Ik moet er absoluut niks van hebben om boven de 435V te gaan zitten in een Fender.

nico verduin
16 maart 2009, 14:05
Het is het aantal VA's wat een trafo moet leveren. Stel je hebt een trafo met een blik pakket dat bijv. 150VA (= volt x ampere) kan leveren. Stel het koperdraad is wat zuinig afgesteld. Secundair kun je uitrekenen wat de stroomafname is. Dus (Hoogspanning keer max stroom) + (6.3V x som van alle gloeidraad stromen) + 5V x 2A (gelijkrichter) + hooguit 0.5W voor de Bias wikkeling. Als je nu meer stroom gaat afnemen in de hoogspanning, dan loop je dus kans dat je meer gaat afnemen dan de primaire wikkeling aankan. Gevolg: De primaire wikkeling wordt warmer en dus wordt de trafo warmer.
Gewoon wordt een trafo ook al warmer door de belasting op de secundaire wikkelingen. Immer Als er stroom door de trafo loopt, dan heb je in de trafo een spanningsval over de secundaire wikkeling door de koper weerstand. Beetje trafo heeft ohm of 30-40 per wikkeling in de hoogspanning. Stel je neemt 350V AC af bij 150mA, dan heb je toch al een spannings val van 0.15* 40 = 6V. Dit betekent een warmte ontwikkeling van 6 x 0.15 = 0.9W. is niet veel, maar je hebt dus een warmte ontwikkeling over alle spoelen. Dan ben je zo een wattje of 10 kwijt op de hele trafo. Ga je nu meer afnemen, dan wordt die traof dus warmer door zowel de zwaardere belsting van de wikkelingen alsmede de vermeerderde stroomafname primair.

PeeVee
18 maart 2009, 19:53
Als je nu meer stroom gaat afnemen in de hoogspanning, dan loop je dus kans dat je meer gaat afnemen dan de primaire wikkeling aankan.
Volgens mij zitten wij langs elkaar heen te praten. Bij een hogere spanning secundair (die je mag verwachten bij 220 VAC netstand), ga je juist wat MINDER stroom afnemen. De grootheid voor vermogen is Watt (inderdaad V*A); ik ga secunair niet meer noch minder Watt afnemen; ik bias gewoon zoals het hoort. Op de 240 VAC netstand zul je wat meer stroom laten lopen (want lagere B+) dan op de 220 VAC netstand. Afgenomen vermogen blijft als het goed is gelijk.

Bij de 220 VAC stand gebruik je slechts een deel van de primaire wikkeling (tap op 90% ofzo?). Omdat echter de vermogensopname secundair gelijk blijft en de netspanning niet veranderd; zou dat primair ook het geval moeten zijn; c.q. er loopt dus dezelfde stroom door iets minder wikkelingen. Ik zie nog steeds niet waarom dat slecht / schadelijk zou zijn. De Schumacher trafo's zijn zowieso flink overbemeten.

M.b.t. gloeispanning heeft Jay een punt, die moet je wel in de gaten houden. USA tolerantie vroeger was (volgens mij zelfs wettelijk vastgelegd) 10% dus buisjes moeten tussen de ong. 5,7 en 6,9 VAC zitten. Doorgaans is dat op 220 of 240 stand geen probleem. Ik heb één keer een Vibrolux gehad die op de 240 VAC stand echt te laag zat met gloeispanning (op 230 VAC was het 5,7 VAC).

M.b.t. de juiste spanning; dat ligt eraan wat je zoekt; mijn beide SR's draaien ergens tussen de 450 en 465 VDC (met een gezonde GZ34) en dat vind ik prima voor die amp; blijft goed overeind, spanningen in de preamp heb ik juist wat lager gemaakt voor warmte, compressie en plakkerigheid. Spanningen in mijn low power tweed twin en '60 Jensen C12R's kunnen me niet laag genoeg zijn; lekker bruin en crunchy. Er is wat dat betreft geen sprake van "goed" of "fout" denk ik, het ligt er maar helemaal aan wat je nodig hebt. Met Bugaboo Tang heb ik m'n SR's en de halve TR, voor Mess Around ben ik nu bezig met een single ended 12" 6L6 combo met een reverb kanaaltje, een single ended 5E3 achtig iets met externe reverb tank, een extremely low power tweed twin en een Vi-Pro-Verb (mijn tot '63 Vibrolux Reverb omgebouwde 1960 Pro). Ik ben voor een sessie in de Shuffle waar ik inval op bas mijn Bassman 50 topje aan het pimpen; twee KT88's icm een TR OT en 200 uF eerste filter stage. Origineel Showman 15" cab eronder met een heeeeele brute (nieuwe) 15" Eminence; moet jij eens opletten dat mijn m'n '52 Pbass strak overeind blijft staan hahaha... Niks Motown; hard, strak en laag mot het zijn ;-)

nico verduin
18 maart 2009, 20:15
Effe buiten het over bemeten zijn van trafo's, neemt tevens je inductie ook af. Dus ook de wisselstroom weerstand en dat betekent ook een hoger stoom door de primaire wikkeling. Anders zou je theoretisch op de 6.3V wikkeling 230V kunnen zetten om bijv. 8kV te genereren. Ik zou het effe niet doen. nou zal die 10V geen effect hebben anders zou half Nederland inmiddels met doorgebrande apparatuur zitten, maar er zijn grenzen. En je zult merken dat die trafo warmer wordt.
Overigens een trafo die veel te veel overbemeten is, is ook weer niet goed. Kan kennelijk zijn energie oid niet kwijt. Gevolg trafo wordt ook te heet. Heb ik nog wel eens meegemaakt met een van Wil Blaauw's trafo's.

cluseau
18 maart 2009, 20:33
Volgens mij zitten wij langs elkaar heen te praten. Bij een hogere spanning secundair (die je mag verwachten bij 220 VAC netstand), ga je juist wat MINDER stroom afnemen. De grootheid voor vermogen is Watt (inderdaad V*A);

Ik wil me nergens mee bemoeien maar als je spanning secondair omhoog gaat gebeurd dat ook met je stroom. Zoals je zelf al zegt "vermogen is spanning maal stroom". Beide grootheden gaan omhoog dus je afgenomen vermogen al helemaal. Dit maak je enigsinds ongedaan door je eindtrap minder stroom te laten trekken dmv gecorrigeerde bias maar de trafo voed niet alleen de eindtrap. Vooral in de gloeidraaden gaat veel vermogen verloren en die pas je niet aan.

Frans.

PeeVee
19 maart 2009, 00:17
Nee hoor, de stroom gaat niet zomaar omhoog, die kun je gewoon instellen o.a. door een negatieve (vaste) spanning op de stuurroosters te zetten (en dus hoger of lager te maken) of andere waarde voor kathode weerstanden te kiezen. Wanneer je iets zou aansluiten met een vaste weerstand (denk aan een lampje*) dan klopt het wel, de wet van Ohm zegt immers V/I = R. Wanneer R gelijk blijft en V wordt hoger, dan moet I ook wel hoger worden.

* weerstand van lampje is doorgaans beetje temperatuur afhankelijk maar dat laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing.

Nico slaat de spijker (zoals gewoonlijk) weer op de kop; je gebruikt minder wikkelingen dus minder inductie; er zal dan primair wel iets meer stroom gaan lopen. Toch blijf ik mijn Schumacher trafo's lekker op 220 VAC gebruiken als ik wat hogere spanningen wel, ze worden niet heet; hoogstens warm.

cluseau
19 maart 2009, 07:34
Nee hoor, de stroom gaat niet zomaar omhoog, die kun je gewoon instellen o.a. door een negatieve (vaste) spanning op de stuurroosters te zetten (en dus hoger of lager te maken) of andere waarde voor kathode weerstanden te kiezen.

Dat zei ik ook al.......


Dit maak je enigsinds ongedaan door je eindtrap minder stroom te laten trekken dmv gecorrigeerde bias.


Maar je hebt niet alleen een eindtrap he, afgezien van het correcte inductie verhaal van Nico is er meer dat gevoed moet worden en daarvan gaat de stroom wel degelijk omhoog. Gewone natuurwetten.

PeeVee
20 maart 2009, 00:41
Dat zei ik ook al.......
Nee, je zei dat je dat enigszins ongedaan maakt maar dat is niet zo. Eindtrap verbruikt het meeste stroom. Wat die preamp buisjes extra verbruiken is te verwaardelozen. Voor wat betreft de filament wikkeling; dat is dan +/- 0,3 VAC x +/- 0,3 A meer = 0,09 Watt meer per preamp buisje, laten we zeggen 10 mW. Voor de eindbuizen ook die +/- 0,3 VAC x +/- 0,9 A = 0,27 Watt. Bij elkaar trekt dat dus nog geen 1 Watt extra ofzo; daar zit dus echt geen probleem. Wanneer je in je eindtrap niets bijregelt; zal hij bij hogere spanning ook teveel stroom trekken. Daar wordt zowieso het meeste vermogen verbruikt maar daar kun (moet!) je de stroom nu juist instellen.