PDA

View Full Version : Eerste elektrische gitaar



DVBAS
20 februari 2009, 22:47
Dag iedereen,

Ik ben een nog relatief beginnend gitarist en ben van plan om een eerste elektrische gitaar te kopen. Ik speel al ongeveer een jaar akoestisch, en ik ben dus niet iemand die zomaar even beslist om een elektrische gitaar te kopen, ik ben namelijk zeer gemotiveerd om verder te spelen. Daarom zou ik eigenlijk een goede, veelzijdige, stevige, mooie en goedklinkende gitaar (ik weet het, ik ben veeleisend ;)) kopen.

Dit zou eenvoudig op te lossen zijn als ik een gigantisch budget tot mijn beschikking zou hebben, maar ik moet me helaas behelpen met 400-450 euro (inclusief versterker).

Ik ben echter geen fan van de meeste beginnersgitaren (zoals de squier's en bepaalde epiphone's), omdat ze vaak van zeer minderwaardige kwaliteit zijn of een slecht geluid hebben.

Ik had eerst zitten overwegen om een Ibanez ART100 te kopen, maar in Europa verkopen ze alleen maar de ART120. Dit is misschien wel een goede gitaar, maar ik zou eigenlijk liever een gitaar met passieve pickups hebben.

Omdat ik van plan ben om er een grote verscheidenheid aan muziekgenre's op te spelen (bijna alles van blues to hardrock, met als enige uitzondering hedendaagse metal), lijkt een stratocaster de meest geschikte keuze. Helaas vallen veel goede strats (zoals de fender mexican strats) buiten mijn budget.

Ik ben wel zeker welke versterker ik wil kopen, namelijk een roland microcube, vanwege het goede geluid en het feit dat ik niet veel meer nodig heb (ik ben nog niet van plan om al live op te treden ;)). Deze kan ik krijgen voor 100 euro, dus blijft er nog ongeveer 300-350 euro over voor de gitaar zelf.

Mijn grootste vraag is dan ook gewoon om zoveel mogelijk goede raad te krijgen omtrent wat ik best zou doen (welke gitaarmerken goed zouden zijn, aanraden van bepaalde gitaarvormen,...) en waar ik op lange termijn het gelukkigst mee zal zijn (ik ben namelijk van plan om zo lang mogelijk op deze gitaar te spelen).

Alvast bedankt ;)
Sebastiaan

Daniel91
20 februari 2009, 22:56
Sidenote:
beter koop je een Cube 20/30 of een Vox AD15VT, zeker die laatste klinkt echt veel beter dan die microcube. Die klinkt errg plat. Op marktplaats kun je die voor dezelfde prijs ook wel krijgen... Ik weet niet of je voor tweedehands wil gaan maar daar zou ik ook zeker naar kijken, zeker voor dat budget.

stikel
20 februari 2009, 23:35
Hoi, Welkom

Ik heb gisteren voor mijn zoontje een London City Spitfire MK II (stratcopie) en was verbaast over de (goede) kwaliteit zowel qua afbouw (lak, houtsoort etc.) als bespeelbaarheid en last but nut least het geluid. Zit zo rond de 250 euro.

Greetz Jan en zoon

Eko
21 februari 2009, 11:56
Als je nieuw wilt kopen is London City inderdaad een goed alternatief. Kijk ook eens op Marktplaats voor een gebruikte Fender uit Mexico. Aanbod genoeg. Uiteraard kun je hier boven ook even kijken op Gitaarmarkt.

olaftheholy
21 februari 2009, 12:38
kijk even op de 2e hands tips topic... daar zit een gast met een 30 watt session voor 100,- euro.
heb je nog 350,- voor een gitaar over,als je dan een tweedehandsje koopt zit je gelijk goed met je gitaar en amp!

DVBAS
21 februari 2009, 12:52
alvast bedankt iedereen voor de antwoorden ;)

Hoewel ik zelf die session versterker wel zie zitten, moet ik van mijn vader nieuw matteriaal kopen omdat hij niet wil dat ik mijn geld uitgeef aan iets dat misschien "direct kapot" gaat :(.

Maar wat de gitaren betreft, die london city's zien er nog wel goed uit en ik zal ze zeker eens testen wanneer ik bij de plaatselijke muziekwinkel ben ;).

Ik ben echter even geleden op de website van cort terechtgekomen. Zou iemand mij kunnen zeggen of dit goede gitaren zijn? Want de G serie ziet er wel vet uit.

Nog eens bedankt ;)

olaftheholy
21 februari 2009, 13:11
alvast bedankt iedereen voor de antwoorden ;)

Hoewel ik zelf die session versterker wel zie zitten, moet ik van mijn vader nieuw matteriaal kopen omdat hij niet wil dat ik mijn geld uitgeef aan iets dat misschien "direct kapot" gaat :(.

Maar wat de gitaren betreft, die london city's zien er nog wel goed uit en ik zal ze zeker eens testen wanneer ik bij de plaatselijke muziekwinkel ben ;).

Ik ben echter even geleden op de website van cort terechtgekomen. Zou iemand mij kunnen zeggen of dit goede gitaren zijn? Want de G serie ziet er wel vet uit.

Nog eens bedankt ;)



ja en nee.... fender japan komt bij cort vandaan...die zijn okay. hoe de cort gitaren zelf zijn weet ik niet.. testen?

Ferraririk
21 februari 2009, 13:18
ik weet wel toen ik 1,5 maand geleden mijn eerste elektrische gitaar kocht, heb ik ook op een corst g serie gespeeld de G-210 dacht ik, speelde lekker klonk goed, goede afwerking, ik vind het een zeer goede beginners gitaar, ik heb toen zelf de ibanez GRG170dx gekocht, dat vind ik ook een goed beginners gitaar, de reden waarom ik de ibanez heb gekockt en niet de cort was door de HSH van de Ibanez vergeleken met de SSH van de cort, maar dat heeft alleen invloed op het geluid werd mij verteld en dit was meer geschikt voor wat ik wilde spelen (veelzeidig maar vooral richting metal).

DVBAS
21 februari 2009, 15:18
Ik ga deze namiddag op zoek naar een gitaar. Ik zal zeker kijken naar de london city's en vooral naar de cort G250 (die er echt zo goed uit ziet :rockon:).

Ik zal ook kijken als ik geen interessante versterker op de kop kan tikken.
Wens me al veel geluk en als ik vanavond met een nieuwe gitaar thuis kom, zal ik het jullie zeker zeggen ;).

En nog eens bedankt voor de hulp ;)

Ferraririk
21 februari 2009, 15:43
alvast veel succes op je zoektocht naar je gitaar :hippie:

Blend
21 februari 2009, 16:16
Als je nieuw wilt kopen is London City inderdaad een goed alternatief. Kijk ook eens op Marktplaats voor een gebruikte Fender uit Mexico. Aanbod genoeg. Uiteraard kun je hier boven ook even kijken op Gitaarmarkt.

Nee, een London City pingelt de Mexicaan er zonder problemen uit, ik zou het lekker bij LC houden. Fender Mex is puur de naam, leuke gitaartjes, maar een LC scoort op alle punten beter (hardware, afwerking, pups, prijs).

stikel
24 februari 2009, 14:56
Ik ga deze namiddag op zoek naar een gitaar. Ik zal zeker kijken naar de london city's en vooral naar de cort G250 (die er echt zo goed uit ziet :rockon:).


En, wat is het geworden ???????????

Greetz Jan en zoon

olaftheholy
24 februari 2009, 17:18
Nee, een London City pingelt de Mexicaan er zonder problemen uit, ik zou het lekker bij LC houden. Fender Mex is puur de naam, leuke gitaartjes, maar een LC scoort op alle punten beter (hardware, afwerking, pups, prijs).


kijk da's jouw mening... er zijn vast MIM eigenaars die iets anders zullen zeggen...
incluis mijzelf

Madcow
24 februari 2009, 17:27
kijk da's jouw mening... er zijn vast MIM eigenaars die iets anders zullen zeggen...
incluis mijzelf

ik ben van mening dat LC gitaren over het algemeen fijner zijn dan mim fenders. en me mening is vooral eigen ervaring gebaseert

DVBAS
24 februari 2009, 20:23
Ok mensen, ik ben terug (eigenlijk al een tijdje, maar ik heb nog geen tijd gehad om iets te posten ;)).

Ik zit hier nu met mijn nieuwe gitaar op mijn schoot (een knappe blondine zou ook leuk zijn geweest, maar je kan niet alles hebben in het leven :(), en ik zal ten eerste zeggen dat het noch een london city, noch een mim fender, noch een cort is.

Ik zit hier namelijk met een Spear RF-301. Van wat ik begrepen heb, is dit een merk dat nog geen jaar op de markt is, maar het is toch een verdomd goede gitaar (niet dat ik er zo veel van weet, maar ze voelt toch zeer goed ;)). Na grondig enkele gitaren getest te hebben, kwam ik tot het besluit dat dit wel de beste gitaar was die ik er heb geprobeerd.

Ze is uitzonderlijk goed gemaakt (er is geen enkele afwerkingsfout aan te vinden), ze heeft een zeer mooi geluiden zit er nog eens prachtig uit ook. Het is een stratocaster shape, met een rosewood fretbord, locking tuning pegs, een parelmoeren slagplaat (geen afdruk, echt parelmoer) en een sunburst afwerking.

Ik heb ze samen gekocht met een 15 watt ibanez versterkertje (dat nog goed klinkt) en het paste nog allemaal binnen mijn budget (de gitaar kostte 285 euro).

Ik ben er zeer tevreden over en raad iedereen aan om de gitaren van dit merk eens te proberen als ze er ooit een zien staan ;).

Voor de geïntreseerden:
http://www.spearguitar.com/product/pro_1/RF-p/rf-301.asp

(Ik zal proberen om vanavond nog een foto te posten, want de foto op de site doet deze gitaar echt geen eer aan.)

stikel
25 februari 2009, 00:22
Ok mensen, ik ben terug (eigenlijk al een tijdje, maar ik heb nog geen tijd gehad om iets te posten ;)).

Ik zit hier nu met mijn nieuwe gitaar op mijn schoot (een knappe blondine zou ook leuk zijn geweest, maar je kan niet alles hebben in het leven :(), en ik zal ten eerste zeggen dat het noch een london city, noch een mim fender, noch een cort is.


Ik ben er zeer tevreden over en raad iedereen aan om de gitaren van dit merk eens te proberen als ze er ooit een zien staan ;).

Voor de geïntreseerden:
http://www.spearguitar.com/product/pro_1/RF-p/rf-301.asp

(Ik zal proberen om vanavond nog een foto te posten, want de foto op de site doet deze gitaar echt geen eer aan.).

Gefeliciteerd met de nieuwe plank. Ik kende ze niet maar ga er zeker eens naar kijken.

Eindelijk eens iemand die wel luisterd en zich niet iemands anders "smaak" laat aanlullen. Hulde. (moet je durven hoor op dit forum :soinnocent:)

Chocola
25 februari 2009, 00:32
Hmmm, mij werden ook die albekende gitaren aangeboden en heb uiteindelijk tegendraads een Jack & Danny gekocht... het "huismerk" van Musicstore Keulen. Ik heb tot dusver geen enkele gitaar gezien of gehoord in die prijsklasse die beter klinkt of is afgewerkt dan deze... Ik denk dat ik die ook niet snel zal tegenkomen.

Dus keep in mind: J&D is (vooral voor beginners) zeer leuk en ik wil eigenlijk best wel een opname horen van jouw gitaar, want ik betwijfel of hij beter klinkt :p. Ik zal dan tegen die tijd ook een opname van mijn gitaar laten horen.

Ik ben een beetje laat, ik weet het :p, maar anders moest je toch naar Keulen, had je denk ik toch niet gedaan :o.

Keep ook in mind dat je alles onder de 140 euro op die site van J&D moet negeren, dat is leuk spul, maar echt voor de superbeginner zegmaar, slechtere tuners en kut tremolo. Die van mij was 200 euro en er zitten Wilkinson PU's, VS100 Trem, Lockingtuners, rosewood fretboard + parelmoer inlay, bindings in de body + neck, HSH en hij ontstemt niet eens (nu al 3 maanden niet, afgezien van 1 snaar die ik 3-daags effe moet bijstellen XD).

Maar succes met je gitaar, ik heb ook nog nooit van dat merk gehoord maar als ik er een tegenkom zal ik er zeker weten op gaan spelen.
Mijn persoonlijke keuze ging juist níet uit naar een Ibanez versterker, maar smaken verschillen en waarschijnlijk vind jij die sound helemaal top.

Veel speelplezier !

olaftheholy
25 februari 2009, 11:32
.

Gefeliciteerd met de nieuwe plank. Ik kende ze niet maar ga er zeker eens naar kijken.

Eindelijk eens iemand die wel luisterd en zich niet iemands anders "smaak" laat aanlullen. Hulde. (moet je durven hoor op dit forum :soinnocent:)

+1

en ook gefeliciteerd!!!

alleen 't zal wel pearloid zijn i.p.v. echte parelmoer (gezien de prijs)

olaftheholy
25 februari 2009, 11:35
ik ben van mening dat LC gitaren over het algemeen fijner zijn dan mim fenders. en me mening is vooral eigen ervaring gebaseert


off topic ; er zijn mindere mim's ben ik met je eens,maar niet alle (productiedata) zijn slecht... classic player & v.i. serie is errug goed hoor.
Zelfs een groot deel van hun amp-range komt uit mehico,niet alles is slecht

oscarito
25 februari 2009, 20:09
Ik heb er persoonlijk nog nooits van het merk gehoord, maar je hebt het uitgeprobeerd dus zal het vast wel een fatsoenlijke gitaar zijn.

Mag ik ook weten waar je die gitaar hebt gekocht, heel misschien wil ik er nog wel een schatje bij ??

DVBAS
25 februari 2009, 21:44
In een gitaarwinkel in Brugge (België). Het is eigenlijk eerder een gitarist die gitaren verkoopt, want hij was de minst verkoper-achtige die ik ooit heb gezien. Ik kan even niet op de naam komen van de winkel, maar hij is niet zo groot.

Ik had geluk dat hij deze staan had, ze was nog geen week binnen zei hij.

hier zijn trouwens twee foto's voor de geïntresseerden:

http://www.picupload.nl/uploads/1oc1l6pw8f86n9186k130lx0fc4mir3.jpg (http://www.picupload.nl)

http://www.picupload.nl/uploads/82u94m77txzu0lycpz7pv4443wc6wic.jpg (http://www.picupload.nl)

Ze zijn niet van zo'n goede kwaliteit, maar ze tonen de gitaar toch duidelijker dan de foto op de website ;) (sorrie dat de afbeeldingen zo groot zijn, ik weet even niet hoe ik ze kleiner kan posten, en de boeken op de achtergrond zijn van mijn moeder (om dat even duidelijk te maken))

Zamalan
26 februari 2009, 14:03
In een gitaarwinkel in Brugge (België). Het is eigenlijk eerder een gitarist die gitaren verkoopt, want hij was de minst verkoper-achtige die ik ooit heb gezien. Ik kan even niet op de naam komen van de winkel, maar hij is niet zo groot.

Eric Neels van Guitar Workshop.

Hij speelt zeer goed.
Zijn lessen zijn een goeie starter maar in groep en das niet ideaal omdat zijn aandacht dan verdeeld is, ik heb nog niet gevraagd of hij ook prive lessen geeft maar ik denk dat die wel zeer leerzaam zouden zijn.
Van verkoopstechnieken heeft hij geen kaas gegeten... toen ik voor mijn eerste gitaar ging en vroeg "welke is beter?" was zijn antwoord "bwa, die die je het mooist vind".

DVBAS
26 februari 2009, 20:14
Eric Neels van Guitar Workshop.

Hij speelt zeer goed.
Zijn lessen zijn een goeie starter maar in groep en das niet ideaal omdat zijn aandacht dan verdeeld is, ik heb nog niet gevraagd of hij ook prive lessen geeft maar ik denk dat die wel zeer leerzaam zouden zijn.
Van verkoopstechnieken heeft hij geen kaas gegeten... toen ik voor mijn eerste gitaar ging en vroeg "welke is beter?" was zijn antwoord "bwa, die die je het mooist vind".

Inderdaad, hij is geen al te beste verkoper, maar hij kan wel goed spelen :ok:

(ik wist niet dat hier nog mensen uit Maldegem zaten, leuk om te weten ;))

tidalwave_sideburns
26 februari 2009, 20:42
Gaaap strat gaaaaaap saaaai

Madcow
26 februari 2009, 20:49
hij doet me een beetje denken aan een cort gitaar. die hebben zowat dezelfde specs. weet effe niet welk type enzo, maar ook met dezelfde tremelo

DVBAS
26 februari 2009, 20:54
Gaaap strat gaaaaaap saaaai

oke, dat is dan jouw mening

hier is 5 cent: 5c.

koop er een fles mondwater mee

hole
26 februari 2009, 23:00
Gaaap strat gaaaaaap saaaai

And the award for "best contribution in a gitaarnet thread" goes to:
Tidalwave_sideburns :S. ...je HOEFT niet te reageren hoor.

en weer ontopic:

mooie plank hoor. Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben. Misschien dat je tzt nog eens wat mp3tjes van jezelf kunt posten :D

DVBAS
26 februari 2009, 23:09
And the award for "best contribution in a gitaarnet thread" goes to:
Tidalwave_sideburns :S. ...je HOEFT niet te reageren hoor.

en weer ontopic:

mooie plank hoor. Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben. Misschien dat je tzt nog eens wat mp3tjes van jezelf kunt posten :D

Ik ben van plan om in de komende weken een paar kleine covertjes op te nemen (niets zeer moeilijk, want zo ver ben ik nog niet ;)).

Ik zal het jullie zeker laten weten als ze online staan.