PDA

View Full Version : Feedback bij hoger volume



soup
20 februari 2009, 20:04
Ik weet hoe ik feedback moet creëren en kan controleren maar deze komt zomaar op. :(


Ik duw op de knopjes waar ik op moeten duwen om mijn distortion op te zetten. Gain gaat op 6 en hoger en beide volume knoppen (lead volume en master gaan naar 12 uur) zet ik ook 'open'.

Vanaf dat deze op 12 uur staan begint mijn versterker direct te piepen, draai de ik volumeknop van mijn gitaar dicht blijft dit gepiep aanhouden, wanneer ik mijn gitaarkabel er uit doe ook. Wanneer ik hem terug op standby zet is dit gepiep weg.

Op lagere volumes (zowel clean als met distortion doet hij dit niet).


Heeft iemand een idee?

Ik heb vorige week voor de 1ste keer met een vriend en drummer samen gespeeld en daar ging het volume redelijk de hoogte in. Maar hier kan dit toch niet aan liggen.
Mijn versterker is er voor gemaakt en moet zoiets aankunnen.

Chris Winsemius
20 februari 2009, 20:10
welke amp en welke gitaar/etc.?

soup
20 februari 2009, 20:12
Engl thunder 50 reverb

Gibson SG/Epiphone G400


Heb het al met beide gitaren geprobeerd.

Chris Winsemius
20 februari 2009, 20:14
Ok, ook als je op 'n andere plek staat?

soup
20 februari 2009, 20:28
Links heb je het knopje ''crunch lead'' en rechts ''clean lead''

beide induwen en dan heb ik mijn distortion.


Alle combo's behalve dus wanneer deze beide zijn ingedrukt en mijn gain en beide volumes hoger dan 12 uur staan dan krijg ik gepiep en een heel raar geluid.


http://www.newjoy.be/images/upload/ENGLThunder50reverbcomboE320Jos.jpg





Ik heb hem juist in een andere kamer uit geprobeerd en hij blijft piepen wanneer ik het lead volume hoger zetten.

Bernardduur
20 februari 2009, 20:36
Hoe nieuw zijn de preamp buizen? Kans is dat ze microfonisch zijn

soup
20 februari 2009, 20:41
Versterker heb ik nieuw gekocht 5/01/2006, dus deze zijn misschien aan vervanging toe?


Heb er eerlijk gezegd niet al te veel op gespeeld, misschien gemiddeld 6 uur in de week en dan al niet te intensief de afgelopen jaren.

Stel dat er iets vervangen moet worden ga ik dit wel beter regelen want heb hem al meer dan 3 weken moeten missen toen , (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=114657)
En was er enkel zo'n ''capacitor'' ding vervangen.



Filmpje komt er trouwens aan.

Chris Winsemius
20 februari 2009, 20:43
+1.

Potlood pakken, versterker in die stand laten staan, tegen de preampbuisjes tikken (voorzichtig): bij luide tik/gerinkel de desbetreffende preampbuis vervangen.

soup
20 februari 2009, 20:55
Alvast bedankt voor het advies.

Hoeveel zou 1 zo'n buisje kopen?

En kan ik dit gewoon zelf doen, als ik weet welke het is?

Er moet toch niks gebiased worden dan?



Het zijn ook de kleinste buisjes waar ik tegen moet tikken?

Chris Winsemius
20 februari 2009, 21:04
Kleine buisjes idd.

1 voor 1 tikken.

Afhankelijk van merk/type/nieuw/NOS: globaal tussen de 10 en 200 euro ;)

Moderne ECC83/12AX7/7025 preampbuizen: 10-35 euro

Preampbuizen hoeven (in jouw amp) niet gebiased te worden en je kan ze zelf vervangen, niets forceren, ze kunnen er maar op 1 manier in.

Bij twijfel: even bij tech of winkel langsgaan.

kenx
20 februari 2009, 21:10
Hoy,

Ik heb ook zoiets, als ik de marshall op "12 uur" zet (mastervolume) (de gain staat helemaal open) merk ik dat er HEEL veel ruis is en zoals vermeld, op 12 ook heeel veel feedback...
Ook op lagere volumes heeft 'ie heel veel ruis, meer dan pakweg een Roland Cube. Nu weet ik dat er in de voorversterking een buisje zit. Weet helaas niet wanneer die vervangen is, kan het hieraan liggen?

Sorry voor de off-topic reactie...

mvg,

kenny

sjaak1990
21 februari 2009, 01:22
Hoy,

Ik heb ook zoiets, als ik de marshall op "12 uur" zet (mastervolume) (de gain staat helemaal open) merk ik dat er HEEL veel ruis is en zoals vermeld, op 12 ook heeel veel feedback...
Ook op lagere volumes heeft 'ie heel veel ruis, meer dan pakweg een Roland Cube. Nu weet ik dat er in de voorversterking een buisje zit. Weet helaas niet wanneer die vervangen is, kan het hieraan liggen?

Sorry voor de off-topic reactie...

mvg,

kenny

Lijkt mij wel sterk, die valvestates staan erom bekend dat de preamp buizen erg lang meegaan. Lijkt me ook niet onmogelijk natuurlijk. Pickups en snoer kunnen ook microfonisch zijn. Geaard stopcontact voorkomt vaak veel ruis.

kenx
21 februari 2009, 19:23
hoy,

Snoeren heb ik al verschillende keren andere genomen. Gitaren, ook verschillende getest.
Nu ik heb de versterker 2dehands gekocht, en ik denk dat 'ie toch al over de tien jaar is hoor. Ik weet nl. niet wanneer de preampbuis verandert is.
O ja, heb ook een geaard stopcontact. En is een nieuwbouw, dus dat lijkt me al onmogelijk.
Nogmaals sorry, voor de off-topic vraag.

Mvg,

kenny

sjaak1990
21 februari 2009, 20:53
Tja, je zou dan denken dat die buis microfonisch zou kunnen zijn.

soup
7 maart 2009, 17:22
Update:

Ik had dus eindelijk tijd om het frame te verwijderen zodat ik de buizen kon bekijken.


Wat me direct opviel is dat het meest rechtse buisje scheef stond. Deze heb ik dan ook direct goed gezet (zat er waarschijnlijk niet goed in, heb ook niks geforceerd of kapot gemaakt)

3 weken geleden toen ik op weg was naar een repetitie moest ik plots remmen voor een licht dat veranderde en toen viel de versterker om maar (imho, al vond ik erg genoeg) viel het mee. Hij stond eerst met zijn rug rechtop maar viel dus op zijn voorkant.



Nu heb ik met een potlood tegen de pre-amp buisjes getikt en ik vond dat ze allemaal wat hetzelfde klonken en de enige die wat vreemd deed was die scheef stond. Al klonk het (voor mij )niet overtuigend, ik lette op wat hier werd gezegd ''luide tik/gerinkel''.


Het lijkt mij dat ik dus 1 nieuw pre-amp buisje bestel en deze dan zelf vervang al vind ik het moeilijk omdat ik dit niet echt goed kan zien hoe deze er in moet. Maar dat zal wel lukken dan.

http://i293.photobucket.com/albums/mm55/TimoSuper/IMG_3089.jpg




Nu keek ik op de ENGL site voor de specificaties van de pre-amp buisjes maar ik geraak niet aan uit.



THUNDER 50 REVERB COMBO E 320
Technical specifications:

Preamp:
3 channels (3 ECC 83 preamp tubes), Clean, Crunch, Lead, single 3 band EQ, Crunch/Lead, Clean/Lead switches.

Master section:
Master volume, 50 watts (1 x EC83, 2 x 5881 power amp tubes.


Er staat dat er '3' (?) zijn maar ik heb duidelijk 4 kleine buisjes zien steken.

GlobalWarming
7 maart 2009, 17:45
Wat als je nu geen buizen versterker hebt en ook feedback hebt bij gain ?

soup
10 maart 2009, 20:05
Update:

Ik had dus eindelijk tijd om het frame te verwijderen zodat ik de buizen kon bekijken.


Wat me direct opviel is dat het meest rechtse buisje scheef stond. Deze heb ik dan ook direct goed gezet (zat er waarschijnlijk niet goed in, heb ook niks geforceerd of kapot gemaakt)

3 weken geleden toen ik op weg was naar een repetitie moest ik plots remmen voor een licht dat veranderde en toen viel de versterker om maar (imho, al vond ik erg genoeg) viel het mee. Hij stond eerst met zijn rug rechtop maar viel dus op zijn voorkant.



Nu heb ik met een potlood tegen de pre-amp buisjes getikt en ik vond dat ze allemaal wat hetzelfde klonken en de enige die wat vreemd deed was die scheef stond. Al klonk het (voor mij )niet overtuigend, ik lette op wat hier werd gezegd ''luide tik/gerinkel''.


Het lijkt mij dat ik dus 1 nieuw pre-amp buisje bestel en deze dan zelf vervang al vind ik het moeilijk omdat ik dit niet echt goed kan zien hoe deze er in moet. Maar dat zal wel lukken dan.

http://i293.photobucket.com/albums/mm55/TimoSuper/IMG_3089.jpg




Nu keek ik op de ENGL site voor de specificaties van de pre-amp buisjes maar ik geraak niet aan uit.




Er staat dat er '3' (?) zijn maar ik heb duidelijk 4 kleine buisjes zien steken.


Even kicken, kan iemand mij zeggen welke type preamp buisjes ik moet kopen???????



En ik heb nog altijd geen mail terug van ENGL. :chicken:

Orpheo
10 maart 2009, 20:15
op de site staat precies wat je hebben moet hoor. gewoon lezen kerel.

zjanke
10 maart 2009, 20:34
En daar staat dus dat je 3 ECC83 buizen (=12AX7) moet hebben. Die 4e is je fasedraaier.

soup
10 maart 2009, 20:53
Dus dan moet ik dus het buisje dat ik denk dat vervangen moet worden er uit halen en dan kijken of het van het type ECC83 is of de fasedraaier is?

pol
10 maart 2009, 22:11
die zijn allemaal van hetzelfde type, ook de fasedraaier.

ecc83 oftewel 12ax7 dus.

soup
27 maart 2009, 17:28
update:


Ik heb het 1ste pre-amp buisje vervangen, welke volgens mij de oorzaak was voor het feedbacken. En volgens de mensen van engl was dit ook zo, phase shifter of hoe het ook heet.

Nu is het probleem inderdaad opgelost maar nu heb ik een irritante 'brom'. :(:(:(

Als ik mijn gitaar niet inplug doet hij het niet maar wanneer hij wel is ingeplugd bromt hij.


Weet iemand hoe of wat?

pol
27 maart 2009, 17:41
nieuw buisje is ook slecht en bromt. probeer eens met een ander ?

1ste buisje is ook niet de phase invertor, die zit normaalgezien het dichts bij de eindbuizen, en die verooraakt ook geen feedback

soup
27 maart 2009, 18:02
nieuw buisje is ook slecht en bromt. probeer eens met een ander ?

1ste buisje is ook niet de phase invertor, die zit normaalgezien het dichts bij de eindbuizen, en die verooraakt ook geen feedback
Ik heb (gelukkig) 2 nieuwe buisjes gekocht.

Dus zal ik het straks eens proberen, eerst even laten afkoelen.



Edit:

Maar hoe komt het dan wanneer er geen kabel is ingeplugd dat hij perfect clean is?


Edit 2: of ik stel me aan en is het normaal die lichte ruis, eventjes oud materiaal beluisteren. Maar toch feedbacked hij op 12uur+.


Ik ga anders van pre-amp buisjes wisselen en zo proberen de foute er uit te filteren.