PDA

View Full Version : Noise Gate schema's gezocht



Meneer I.
20 februari 2009, 14:15
Ola,

ik ben op zoek naar een noise gate, suppressor of hoe dat ook moge heten.
Ik ben nl. van alle humbukkerts af en helemaal op de single coil toer met de toch wel bijbehorende noise.

Ik heb al wat gegoogled en hier de zoekfunctie gebruikt, maar kom niet echt verder.
Het liefst bouw ik het zelf. En bij voorkeur moet het pedaal zo effectief mogelijk zijn met zo min mogelijk knoppen. Zoiets als een MXR Smart Gate bijv.

- Heeft iemand een schema van de MXR SmartGate of iets vergelijkbaars (max 3 knoppen)?
- Zijn er hier ook kitjes van verkrijgbaar? (ik kon ze niet vinden)
- Zijn er evt. PCB's verkrijgbaar?

Alvast dank,

Arvoitus
20 februari 2009, 15:25
En hier ben ik zelf ook wel nieuwsgierig naar!

Een schema van een ISP Decimator zou heel tof zijn, wacht ... die was er toch een?

/me gaat even zoeken.

Edit: http://schematicheaven.com/effects.htm
Helemaal onderaan staan een viertal schema's.

Meneer I.
20 februari 2009, 19:08
Thnx, die MXR noise gate is volgens mij de eenvoudigste om te maken.

Arvoitus
20 februari 2009, 22:47
Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die er ervaring mee hebben, Dirk_Hendrix?

Maar als je aan zo'n noisegate begint, laat dan iets weten. Dan kunnen we samen wat onderdelen/pcb's bestellen?

SimonS
20 februari 2009, 23:24
project+pcb van de mxr noise gate: http://www.tonepad.com/project.asp?id=18

Meneer I.
20 februari 2009, 23:44
Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die er ervaring mee hebben, Dirk_Hendrix?

Maar als je aan zo'n noisegate begint, laat dan iets weten. Dan kunnen we samen wat onderdelen/pcb's bestellen?

Oeps, net te laat gelezen. Ik heb net de MXR noise gate pcb bij tonepad besteld en de rest bij newtone-online. Ik heb alleen een 620 ohm weerstand kunnen vinden ipv de 680 ohm die in het schema staat. Ik heb eigenlijk geen idee of dit veel zal uitmaken??

PCB inclusief verzenden 17USD ofwel 13,50 EUR
Weerstanden, etc. 6,50 EUR

Ik maak er een footswitch bij en led indicatie (heb ik nog liggen) en verder komt het in mijn 'stompbox collector' dus geen aparte behuizing, maar bij de rest van mijn pedalen in 1 behuizing (er is nog net een plekje voor).

Bij elkaar dus 20EUR kwijt, en in eerste instantie ga ik het bouwen zonder de mods. Ik heb een hekel aan effecten met veel knoppen.

Arvoitus
21 februari 2009, 01:58
Geen probleem, laat me wat weten wanneer je het werkend hebt en hoe hij bevalt. Dan bestel ik precies hetzelfde zooitje :) 20 euro is geen geld voor zoiets.

Dirk_Hendrik
22 februari 2009, 12:00
Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die er ervaring mee hebben, Dirk_Hendrix?


'k', niet 'x' ;)
Nee. Niet direct... in de afgelopen 12 jaar tenminste.

Als het gaat over snel maar niet als voorgekauwd project zou ik persoonlijk wss de noisegate uit de nieuwe Ibanez Tubeking (TK999HT) destilleren. Ding is vreselijk effectief.

succes:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/ibanez_tk999ht.pdf

Meneer I.
22 februari 2009, 13:04
Mijn god Dirk wat een schema!

Ik ga eerst de noise gate eens maken zonder mods dus met alleen 1 pot. Mocht dit niet bevallen dan ga ik eens aan de gang met de mods (3 pots erbij).
Mocht het dan nog niks zijn dat ga ik jou schema eens ontleden. Ik moet zeggen dat er bijzonder weinig schema's te vinden zijn op 't web.

Zodra ik alles binnen heb maak ik wel een klein verslagje, of ik ga eens een filmpje proberen te maken voor op youtube.
Kan ik meteen de Madamp A15 demonstreren en mijn zelfgemaakte pedalboard (div. effecten in 1 behuizing), de noise gate wordt bedienbaar via een 'handschakelaar' aan de zijkant van het pedalboard, omdat deze in principe altijd aan zal staan (en ik nog wat gaten over heb in de zijkant van eerdere probeersels....)


Off Topic
Dirk als je toevallig nog een schemaatje hebt van een simpele maar doeltreffende clean octave up dan hou ik me van harte aanbevolen! Ik heb nu een Green Ringer die welliswaar een octave up geeft maar dan alleen lekker klinkt icm een Fuzz of TS808, ik zou er graag een cleane variant bij willen hebben.

Dirk_Hendrik
22 februari 2009, 14:04
Dirk als je toevallig nog een schemaatje hebt van een simpele maar doeltreffende clean octave up dan hou ik me van harte aanbevolen!
Ik ook ;).
Da's een concept waar ik al 15 jaar naar aan het speuren ben.

Meneer I.
22 februari 2009, 14:53
http://www.geocities.com/tpe123/folkurban/fuzz/octup.gif

Deze kwam ik tegen op: http://www.geocities.com/tpe123/folkurban/fuzz/snippets.html
Wellicht deze 'clean' octave up maar eens proberen te maken is behoorlijk simpel, betwijfel of het echt clean is.

Arvoitus
23 februari 2009, 18:21
'k', niet 'x' ;)
Nee. Niet direct... in de afgelopen 12 jaar tenminste.

Als het gaat over snel maar niet als voorgekauwd project zou ik persoonlijk wss de noisegate uit de nieuwe Ibanez Tubeking (TK999HT) destilleren. Ding is vreselijk effectief.

succes:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/ibanez_tk999ht.pdf
Mijn excuses Meneer Hendrik ;)




Mijn god Dirk wat een schema!

Ik ga eerst de noise gate eens maken zonder mods dus met alleen 1 pot. Mocht dit niet bevallen dan ga ik eens aan de gang met de mods (3 pots erbij).
Mocht het dan nog niks zijn dat ga ik jou schema eens ontleden. Ik moet zeggen dat er bijzonder weinig schema's te vinden zijn op 't web.

Zodra ik alles binnen heb maak ik wel een klein verslagje, of ik ga eens een filmpje proberen te maken voor op youtube.
Kan ik meteen de Madamp A15 demonstreren en mijn zelfgemaakte pedalboard (div. effecten in 1 behuizing), de noise gate wordt bedienbaar via een 'handschakelaar' aan de zijkant van het pedalboard, omdat deze in principe altijd aan zal staan (en ik nog wat gaten over heb in de zijkant van eerdere probeersels....)
.
Gaaf, weet je toevallig wat over de levertijden van het printplaatje?

Wat voor settings gebruik je op het 2de kanaal?

Mijn huidige settings:
Gain: 5
Boost aan
Bass: 4
Middle: 6
Treble: 6
Master: rond de 6/7 bij een repetitie (op een 2x12 V30).

En dit alles met een tubescreamer boost.

Redelijk heavy dus.

Meneer I.
23 februari 2009, 19:44
Gaaf, weet je toevallig wat over de levertijden van het printplaatje?

Nee, in principe hebben ze het geld direct via paypal dus zal wel onderweg zijn.



Wat voor settings gebruik je op het 2de kanaal?

Mijn huidige settings:
Gain: 5
Boost aan
Bass: 4
Middle: 6
Treble: 6
Master: rond de 6/7 bij een repetitie (op een 2x12 V30).

En dit alles met een tubescreamer boost.

Redelijk heavy dus.

Ik neem aan de Madamp settings? Mijn settings icm met (trebly) tele's:
Gain: 10:00u
Bass: 02:00u
Middle: 12:00u
Treble: 11:00u
Master: 02:30u
Dit geeft een heerlijke drive sound (beter dan een TS808 vind ik persoonlijk)
Met de Gain ++ erbij heb ik een goede lead sound. Dit alles over een 2x12 G12H30 70th Ann.
Superamp!

Ik speel dus redelijk in het overdrive gebied, en niet echt veel zwaarder.
De PPIMV mod kan ik je van harte aanbevelen voor de Madamp.

Ik ga morgen trouwens ook beginnen aan een Envelope Filter, deze komt ipv mijn Fuzz. De fuzz wilde ik gebruiken icm mijn wah, maar ze klinken niet lekker samen. Daarbij speel ik eigenlijk op wat rifjes na geen Hendrix. Ik krijg een redelijk lekker fuzzachtige sound met een TS808 icm de Octavia.

Arvoitus
4 maart 2009, 10:44
Hey, kan je toevallig al een update geven hoe het met je noisegate gaat? Ik zie hem al in je signature staan.

Waar wil je hem eigenlijk plaatsen? Ik zit te twijfelen of hij nu in de FX loop komt, of na de input jack. Volgensmij komt toch de meeste ruis van mijn gitaar ... dat ding moet ik trouwens ook eens nakijken.

Ga je hem trouwens met 1 of 3 knoppen maken?

Meneer I.
4 maart 2009, 11:08
De Envelope filter zit al in elkaar, werkt prima en was na 1.5 uur solderen gereed. De PCB kwam bij degier vandaan en was de volgende dag al binnen.
De Noise Gate PCB is pas vandaag verstuurd uit de states en is dus nog niet binnen helaas. Waarom het zolang geduurd heeft weet ik niet, maar zal niet gauw weer iets bestellen daar.

De noise gate wilde ik eerst in mijn pedalboard zetten en dan als laatste in de keten, echter als ik de Madamp op kanaal 2 heb staan met gain ++ erbij dan komt er aardig wat noise uit de versterker. Ik ga de noise gate daarom maar in een aparte behuizing plaatsen en dan kan ik het thuis en bij optredens in de FX loop gooien en bij repetities tussen mijn pedalboard en de amp input.
In eerste instantie maak het met 1 potmeter, kan het daarna altijd nog aanpassen als het moet.

Arvoitus
4 maart 2009, 13:07
Weet je zeker dat het allemaal uit je versterker komt? Ik heb bij mij meer het idee dat het klein beetje ruis wat uit mijn gitaar komt versterkt wordt door mijn madamp. Dus op je pedalboard zou al een oplossing kunnen zijn.

Ik ben benieuwd, zodra hij jou bevalt ga ik hetzelfde bestellen. Alhoewel ik geen paypal heb ...

Meneer I.
8 maart 2009, 19:51
Noise gate werkt!!

De PCB is eindelijk binnengekomen en het soldeerwerk was zo gedaan. Alleen had ik geen 2M2 en een 47pF besteld (stond niet op de parts list), deze staan wel op het schema en op de PCB. Ik heb de versie met 1 pot gemaakt btw.

De eerste test leek veelbelovend. De gate reageerde goed op de pot settings en deed wat die moest doen....ECHTER het volume was minstens 3db minder.
Na wat posts op tonepad te hebben gelezen heb ik de 1M vervangen door een 1.5k, ik had geen 1.8k op voorraad, tussen de gate van de FET en de Ra. En ik vond nog een 2M2 en heb die ook meteen maar er op gezet. Dit bleek de gouden zet, want het volume is terug en de gate werkt nog steeds naar behoren.:ok:

Uiteindelijk heb ik het toch maar in mijn pedalboard gebouwd en niet in de FX-loop van de Madamp. Het pedalboard is nu 'stil' :sssh: geworden en 'me is very happy'!



In en ander draadje zal ik morgen het eindelijk complete zelfbouw pedalboard laten zien. Wel praktisch alles in een behuizing (incl. Wah) en dan via 1 kabelboom naar de amp.

Arvoitus
8 maart 2009, 19:55
Noise gate werkt!!

De PCB is eindelijk binnengekomen en het soldeerwerk was zo gedaan. Alleen had ik geen 2M2 en een 47pF besteld (stond niet op de parts list), deze staan wel op het schema en op de PCB. Ik heb de versie met 1 pot gemaakt btw.

De eerste test leek veelbelovend. De gate reageerde goed op de pot settings en deed wat die moest doen....ECHTER het volume was minstens 3db minder.
Na wat posts op tonepad te hebben gelezen heb ik de 1M vervangen door een 1.5k, ik had geen 1.8k op voorraad, tussen de gate van de FET en de Ra. En ik vond nog een 2M2 en heb die ook meteen maar er op gezet. Dit bleek de gouden zet, want het volume is terug en de gate werkt nog steeds naar behoren.:ok:

Uiteindelijk heb ik het toch maar in mijn pedalboard gebouwd en niet in de FX-loop van de Madamp. Het pedalboard is nu 'stil' :sssh: geworden en 'me is very happy'!



In en ander draadje zal ik morgen het eindelijk complete zelfbouw pedalboard laten zien. Wel praktisch alles in een behuizing (incl. Wah) en dan via 1 kabelboom naar de amp.
Gaaf! Dan ga ik hetzelfde bestellen deze week :)

Meneer I.
8 maart 2009, 21:22
Bestel dan ook meteen wat extra 'voetjes' dan kun je makkelijker componenten wisselen om te 'tweaken' . Heb ik niet gedaan....

Farether
10 maart 2009, 16:03
vet!
Nu blijkt dat die goed werkt ga ik hem waarschijnlijk ook deze week nog bestellen.
Heb je ondertussen al foto's?

Meneer I.
10 maart 2009, 19:40
Nee nog geen detailfoto's, het cameraatje op mijn telefoon is erg crappy en het fototoestel heeft kuren.

De noise gate werkt nu goed, maar ik ga toch nog wat verder tweaken om het perfect te krijgen.

Farether
11 maart 2009, 11:59
Zou je wanneer die helemaal 'af' is hier de tweaks willen posten die je hebt gedaan?
En denk je dat het effect in te bouwen is in een behuizing van 111x60x30mm?