PDA

View Full Version : Snaardikte en speelbaarheid?



Yoshida
20 februari 2009, 12:37
Ik hou van het geluid van dikke snaren (setje Elixir hardstaal .010). Het geluid is gewoon voller en je kan er goed op raggen. Nu vraag ik me af of ik het niet nodeloos moeilijk maak om barre grepen te zetten. Langer dan 2 of 3 nummers kan ik die nog niet volhouden.

De vraag is dus eigenlijk: speelt het met dunne snaren makkelijker? Naar mijn beeld moet een dikke snaar strakker gespannen worden dan een wat dunnere snaar om dezelfde toon te krijgen, waardoor ze zich ook minder makkelijk in laten drukken.
Als dit een aanzienlijk verschil maakt zoek ik een setje snaren dat makkelijk speelbaar is en een heldere toon geeft (géén C&W). Nadruk op metal, rock, ska, dus echt een diepe blues/jazz sound hoeft er weer niet af te komen.

Ibanez666
20 februari 2009, 12:57
Volgens mij wordt 010 als gemiddeld gezien en 008 en 009 als het dunnere type snaren en 011 en 012 als het dikkere type. Ik denk dat jou probleem niet zozeer met snaardikte te maken heeft, maar destemeer met houding en kracht van indrukken. Vaak ben je geneigd de barre akkoorden wat te hard in te drukken, terwijl ze ook prima klinken als he het wat zachter doet. Met barre akkoorden wil ik ook nog wel eens smokkelen (vingertje weglaten) om de boel wat te verlichten.

EuroCinema
20 februari 2009, 12:57
.10 is niet zo dik hoor, ik zou daar alleen onder gaan als je bijvoorbeeld hele snelle metal solo's wilt spelen. Het kan eventueel wel voorkomen dat je gitaar is afgesteld op .9 en dat daardoor dikkere snaren problemen opleveren: ze trekken de hals een beetje te krom of passen niet goed in de topkam, wat tot te hoge actie leidt. Maar met een setje .10 zou het me verbazen.
Dit is mijn mening natuurlijk maar, als jij lekkerder speelt met .9 of zelfs .8 moet je dat gewoon doen!

Yoshida
20 februari 2009, 13:28
De actie is misschien een beetje hoog, of de trussrod is wellicht wat los afgesteld. De gitaar is zelfbouw. Ik denk dat ik bij het volgende setje snaren toch maar vraag om een service en finetune beurt; handicap is dat de trussrod via de hiel moet worden afgesteld (oftewel neck losschroeven). Normaal doe ik dit zelf maar een ervaren(er) oog kan wonderen verrichten.

Met barre grepen krijg ik vooral last van de duim, dusdanig dat ik bij A-grepen mijn middelvinger moet gebruiken om de ringvinger strakker op de toets te drukken. Dit heeft naar mijn ervaring ook te maken met de hoek van de neck tov mijn hand. Kwestie van speelhouding dus.
Als dunnere snaren het spelen niet vereenvoudigen blijf ik bij de huidige dikte.

G.G.
20 februari 2009, 16:15
Ik hou van het geluid van dikke snaren (setje Elixir hardstaal .010). Het geluid is gewoon voller en je kan er goed op raggen. Nu vraag ik me af of ik het niet nodeloos moeilijk maak om barre grepen te zetten. Langer dan 2 of 3 nummers kan ik die nog niet volhouden.



Ik denk dat je het heel breed moet zien:

Dikkere snaren vereisen meer kracht, maar veel hangt af van afstelling van je gitaar, houding van je arm (waardoor je gemakkelijker je kracht kan overbrengen), halsprofiel dat je hand ondersteund, hoogte van de frets (als je hout wil voelen en je hebt hoge frets, dan druk je extreem hard, komt de juiste toonhoogte ook niet ten goede) kracht in spieren, en de conditie van je pezen in je hand. Spieren passen zich veel sneller aan en worden sterker, pezen hebben veel meer tijd nodig (slechtere doorbloeding denk ik). Ik speel zelf op 0.13 tot 0.60 (wel in Eb) zonder een centje pijn.

kan zijn dat je op 1 gitaar zo met 0.12 speelt en op een andere met 0.10 al last van je vingers krijgt. Als je van een dikke sound houd, bouw dan rustig op qua dikte.

Rick trodat
20 februari 2009, 16:32
Ik denk dat je het heel breed moet zien:

Dikkere snaren vereisen meer kracht, maar veel hangt af van afstelling van je gitaar, houding van je arm (waardoor je gemakkelijker je kracht kan overbrengen), halsprofiel dat je hand ondersteund, hoogte van de frets (als je hout wil voelen en je hebt hoge frets, dan druk je extreem hard, komt de juiste toonhoogte ook niet ten goede) kracht in spieren, en de conditie van je pezen in je hand. Spieren passen zich veel sneller aan en worden sterker, pezen hebben veel meer tijd nodig (slechtere doorbloeding denk ik). Ik speel zelf op 0.13 tot 0.60 (wel in Eb) zonder een centje pijn.

kan zijn dat je op 1 gitaar zo met 0.12 speelt en op een andere met 0.10 al last van je vingers krijgt. Als je van een dikke sound houd, bouw dan rustig op qua dikte.

Fan van SRV zeker? Ik merk het altijd aan mijn vingertoppen die gaan kapot van dikkere snaren dan 0.11.

Yoshida
20 februari 2009, 16:32
thnx, mijn hals heeft inderdaad medium jumbo frets.
Wanneer ik weer voldoende geld heb zoek ik een andere hals, dit ook omdat ik het werk aan de knalharde headstock heb verprutst. (string trees, tuners, het zit allemaal wel vast maar slecht boor/schroefwerk)

G.G.
20 februari 2009, 16:43
Fan van SRV zeker?

Ja, inderdaad, maar bij fan blijft het een beetje. Wou dat ik 5% van zijn techniek had, dan was ik al een tevreden mens.

G.G.
20 februari 2009, 16:47
thnx, mijn hals heeft inderdaad medium jumbo frets.
Wanneer ik weer voldoende geld heb zoek ik een andere hals, dit ook omdat ik het werk aan de knalharde headstock heb verprutst. (string trees, tuners, het zit allemaal wel vast maar slecht boor/schroefwerk)

hals is zo gefixt hoor. Haal hardhouten rondhout (bouwmarken hebben het in div. diameters vanaf 3 mm). Boor gaatjes uit tot 3 mm. Stukjes erin verlijmen en afsteken. Die stukjes hebben zo'n kleine diameter dat ze keurig afgedekt worden door de tuners en stringtree. Dan ff iemand zoeken met een kolomboor en hij is weer als nieuw.

Rick trodat
20 februari 2009, 16:48
Mwhha ligt eraan wanneer jij tevreden ben. Ik mijn band coveren we wel eens een nummer. Maar mijn gitaar en versterker klinken niet als hem in ieder geval.

Yoshida
20 februari 2009, 18:48
hals is zo gefixt hoor. Haal hardhouten rondhout (bouwmarken hebben het in div. diameters vanaf 3 mm). Boor gaatjes uit tot 3 mm. Stukjes erin verlijmen en afsteken. Die stukjes hebben zo'n kleine diameter dat ze keurig afgedekt worden door de tuners en stringtree. Dan ff iemand zoeken met een kolomboor en hij is weer als nieuw.

Nah dat is het probleem niet. Iedere tuner moet worden vastgezet met 1 klein schroefje. Van 3 schroefjes zijn de koppen uitgesleten toen de schroef er pas half in zat. Ook ben ik uitgeschoten en zit er een diepe kras in de headstock.
Het schroefgat voor de stringtrees heb ik maar wel voorgeboord (ahum) maar een van die schroefjes is gewoon geknapt. Gelukkig passen pickguard schroefen ook, die zijn wat minder lang maar een stuk dikker.
Oftewel slechte voorbereiding...

Als de jumbo medium frets een probleem zijn wil ik ervanaf, goed excuus om een neck te kopen met head adjustable trussrod en die goed in mekaar te zetten.

barno
20 februari 2009, 19:15
problemen bij barré akkoorden enz... hebben ook veel te maken met techniek en juist gedoseerde kracht. ik herinner me lang vervlogen tijden waarbij de aparte snaren bij barré akkoorden bij mij niet helemaal zuiver klonken, heb ik nu nooit meer last van, no matter wat actie of snaren.

dus mijn devies: heel veel spelen en als iets niet lukt, eerst jezelf de schuld geven en het met techniek proberen op te lossen: zo leer veel bij.
uiteraard kan je de gitaar optimaal proberen af te stellen maar het is gewoon leuk als je bv op een jam op eender welke gitaar kan spelen zonder een of ander excuus over afstelling enz...

aaronstonebeat
20 februari 2009, 19:21
Ik speel die barré's, als ik ze al speel, heel vaak onvolledig. Ook vaker met de linkerduim om de E-snaar te fretten.
Eigenlijk moet je voor zo'n barré over 6 snaren de klassieke houding aannemen: zittend met het linkerbeen op een voetenbankje zodat de upper bout omhoog komt en de hals schuin omhoog gericht (of een staand equivalent daarvan). Dan maakt mn. je linkerpols niet zo'n knik en dat speelt veel ontspannener.

Yoshida
20 februari 2009, 19:51
problemen bij barré akkoorden enz... hebben ook veel te maken met techniek en juist gedoseerde kracht. ik herinner me lang vervlogen tijden waarbij de aparte snaren bij barré akkoorden bij mij niet helemaal zuiver klonken, heb ik nu nooit meer last van, no matter wat actie of snaren.

dus mijn devies: heel veel spelen en als iets niet lukt, eerst jezelf de schuld geven en het met techniek proberen op te lossen: zo leer veel bij.
uiteraard kan je de gitaar optimaal proberen af te stellen maar het is gewoon leuk als je bv op een jam op eender welke gitaar kan spelen zonder een of ander excuus over afstelling enz...

Je hebt gelijk, een vakman geeft nooit zijn gereedschap de schuld. Ook deels omdat hij zelf dat gereedschap onderhoudt, maar ervaring en oefening zijn gewoon twee erg belangrijke zaken. Of iemand moet een ergonomisch ontwerp maken. :sssh:

aaronstonebeat
20 februari 2009, 20:04
Of iemand moet een ergonomisch ontwerp maken. :sssh:

Moet je deze blog 'ns bekijken: http://buildingtheergonomicguitar.com/. Ik vind de meeste bouwsels niet om aan te zien maar er zitten bijzonder interessante constructies en gedachten bij.

Yoshida
20 februari 2009, 20:29
Moet je deze blog 'ns bekijken: http://buildingtheergonomicguitar.com/. Ik vind de meeste bouwsels niet om aan te zien maar er zitten bijzonder interessante constructies en gedachten bij.

Yup ik heb een paar fotos gezien van de Headless Monster bass. Om eerlijk te zijn vind ik die site niet echt klikvriendelijk.

Toch maar vaker zittend oefenen...


NB foto's van mijn afstelling en de bovengenoemde blunders staan op mijn hyves profiel (http://yoshida82.hyves.nl).

-=JEROEN=-
21 februari 2009, 11:54
Ben ooit begonnen met 008 op mn Ibanez RGX. Dat heb ik lang volgehouden tot ik het telkens breken van de hoge E zat werd. Overgestapt naar 009 en dat speel ik nog steeds op die gitaar. Op mn LesPaul begonnen met 009 maar dat klonk erg dunnetjes en sindsdien speel ik 010. Was effe wennen met het opdrukken dicht bij de kop, maar wende al snel. Ooit 011 geprobeerd, maar toen werd de actie te hoog voor mijn gevoel.

Yoshida
21 februari 2009, 12:07
Ben ooit begonnen met 008 op mn Ibanez RGX. Dat heb ik lang volgehouden tot ik het telkens breken van de hoge E zat werd. Overgestapt naar 009 en dat speel ik nog steeds op die gitaar. Op mn LesPaul begonnen met 009 maar dat klonk erg dunnetjes en sindsdien speel ik 010. Was effe wennen met het opdrukken dicht bij de kop, maar wende al snel. Ooit 011 geprobeerd, maar toen werd de actie te hoog voor mijn gevoel.

Maakt het staaltype ook verschil? Ik gebruik Elixir hardstaal, setje 20 Euro maar gaat 5 keer langer mee. Wat een geluid trouwens, zelfs de E, A en D snaar klinken als een klok. Raggen a la Jet en de hals trilt als een dildo.
Als het meer oefening vereist voor de pezen wennen dan is het misschien geen dom idee om weer te gaan wandklimmen, of eindelijk te kijken waar ik Kendo zou kunnen oefenen.

Edit: ik realiseer me net dat dit gemerged zou kunnen worden met het 'de kramp blijft' topic.

-=JEROEN=-
21 februari 2009, 12:29
Speel zelf ook Elixir.

pimmetje
21 februari 2009, 12:43
Wat betreft het wandklimmen: je moet kracht niet met kracht verwarren.

Ja, dikkere snaren kost wat meer kracht, maar wel een hele specifiek getrainde kracht. Die kracht hoort in het verlengde van je techniek te liggen en het is niet per se zo dat als je een kokosnoten met de hand kan openen dat je ook gemakkelijker op dikke snaren speelt :D.

Een groot deel van het kracht-verschil bij snaardiktes geldt volgens mij vooral als je veel met bends speelt.

Voor het normale akkoorden pakken of "platte" riffs spelen, hoort 't niet bijzonder veel uit te maken. Wel iets, maar zoals al eerder gezegd, moet je zorgen dat je gitaar erop wordt afgesteld. De snaren moeten in de kam passen en de hals zal op die extra trekkracht moeten worden gesteld (anders zal sowieso ook de afstand van snaar tot pickup anders worden).
Dan hoort het spelen buiten de bends om niet enorm veel kracht extra te kosten. Wel ff wennen, maar dat is niet per se hetzelfde.

Yoshida
21 februari 2009, 14:25
Wat betreft het wandklimmen: je moet kracht niet met kracht verwarren.

Ja, dikkere snaren kost wat meer kracht, maar wel een hele specifiek getrainde kracht. Die kracht hoort in het verlengde van je techniek te liggen en het is niet per se zo dat als je een kokosnoten met de hand kan openen dat je ook gemakkelijker op dikke snaren speelt :D.


Mijn gezond verstand zegt hetzelfde, maar volgens mij zijn dit wel dezelfde pezen. Kan evengoed anders zijn ben geen fysiotherapeut.

EuroCinema
21 februari 2009, 15:31
Wandklimmen? :chicken: We hebben het hier nog steeds over een setje .10, oftewel: light gauge. Toch? Daar hoef je zeker geen krachttraining voor te doen.

sjaak1990
22 februari 2009, 01:44
Als je een dikker geluid wilt en dunnere snaren is een setje heavy bottom light top ook wel mooi of hoe het ook heet. Heb zelf op mijn gitaar die ik eigenlijk altijd in dropped d gebruik een 011-010 setje dus van 010-052 geloof ik. Klinkt lekker dik en speelt niet zo zwaar als 011. Ga denk ik toch over op 011, snaardikte wen je er aan vind ik.

Wiellem
22 februari 2009, 12:56
Als je een dikker geluid wilt en dunnere snaren is een setje heavy bottom light top ook wel mooi of hoe het ook heet. Heb zelf op mijn gitaar die ik eigenlijk altijd in dropped d gebruik een 011-010 setje dus van 010-052 geloof ik. Klinkt lekker dik en speelt niet zo zwaar als 011. Ga denk ik toch over op 011, snaardikte wen je er aan vind ik.

Je bedoeld de Ernie Ball's Skinny Top Heavy Bottom setjes, die gebruik ik ook al een hele tijd en ben er zeer tevreden mee. Wel jammer dat ze duurder zijn dan D'addario :(

pannekeet24
22 februari 2009, 22:24
je kan ook je linker duim wat meer gebruiken zodat je wat minder barre akkoorden hoeft te gebruiken. bijv bij een a akkoord doe je je linker duim op de 5 fret de rest wijst zich van zelf, zo doe ik het, misschien heb je er wat aan

Yoshida
23 februari 2009, 12:30
je kan ook je linker duim wat meer gebruiken zodat je wat minder barre akkoorden hoeft te gebruiken. bijv bij een a akkoord doe je je linker duim op de 5 fret de rest wijst zich van zelf, zo doe ik het, misschien heb je er wat aan

Eens proberen, bedankt.

pimmetje
23 februari 2009, 12:40
je kan ook je linker duim wat meer gebruiken zodat je wat minder barre akkoorden hoeft te gebruiken. bijv bij een a akkoord doe je je linker duim op de 5 fret de rest wijst zich van zelf, zo doe ik het, misschien heb je er wat aanAl zou ik juist bij een A om 't me makkelijker te maken eerder de open A-snaar pakken en de rest van het gewenste akkoord op D-snaar en hoger :sssh:

HaroldA
23 februari 2009, 14:03
Als je een dikker geluid wilt en dunnere snaren is een setje heavy bottom light top ook wel mooi of hoe het ook heet. Heb zelf op mijn gitaar die ik eigenlijk altijd in dropped d gebruik een 011-010 setje dus van 010-052 geloof ik. Klinkt lekker dik en speelt niet zo zwaar als 011. Ga denk ik toch over op 011, snaardikte wen je er aan vind ik.

Ik gebruik zelfs 010-60 en heb een tijdje 011-70 gebruikt ;)

Maar ik stem dan ook in D-drop-C :rockon:

pannekeet24
24 februari 2009, 20:59
Amaj is misschien een slecht gekozen voorbeeld van mij, maar je begrijpt wel wat ik bedoel:)