PDA

View Full Version : Ibanez compressor



Luke-wannabe
19 februari 2009, 23:01
Ik ben al een tijdje op zoek naar een lekkere compressor, en kan nu waarschijnlijk aan een Ibanez CP10 komen.

Is dat wat?
Ik zoek een compressor die lekker vloeiend speelt, hij mag ook best wel 'zuigen', maar hij mag geen geluid veranderen (in de zin van een laag af ofzo..)

Alvast dank :)

MarkV
19 februari 2009, 23:08
Ik heb een Maxon CP-101 gehad, die als ik me niet vergis, vergelijkbaar is (een beetje). Uiteindelijk snel weggedaan omdat het gewoonweg niks voor me was.

Als deze echt vergelijkbaar zijn, dan was het op zich wel een goede. Liet het geluid redelijk goed in tact.

Heb daarna wel nog een Barber eens getest, die was wel echt een stukje bruikbaarder vond ik. Was wat subtieler i.i.g.

EuroCinema
19 februari 2009, 23:09
Leuk man, ik heb daar jaren mee gespeeld (toen-ie nieuw was, zeg maar :0) ) Ik kon er clean een mooie overdreven 80s plopsound mee krijgen (denk Zapp, Prince) en hij gaf een forse bak sustain in combinatie met een scheurpedaaltje (jaja, de TS-10 had ik toen). Over tonesuck of kleuring kan ik niks zeggen, want daar lette ik destijds nog niet zo op - wie wel? ;).

Luke-wannabe
19 februari 2009, 23:13
Het is dus deze:
http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_gold/ishibashi-used/img/6056934111.jpg

Wel een leuk pedaaltje dus. Nog meer ervaringen?

Mitch
20 februari 2009, 15:43
Ik kan me vergissen maar volgens mij zat daar best wat laag-af in...

shredneck
20 februari 2009, 18:16
Ik raad de Keeley Compressor aan. Natuurlijk, die is een pak duurder, maar wel alles wat je zoekt in een compressor.

Zelf gebruik ik hem voor slidegitaar en ook vaak als ik clean speel. Hij kan enorm compressen/sustain geven, zonder extreem te gaan ruisen. Het is een extreem muzikaal pedaal wat je niet meer uit wilt zetten.
In mijn zoektocht naar een goede compressor heb ik ook die cp10 gehad, de Barber Tonepress en de Boss cs3. Naar het schijnt is de Boss cs2 wel goed, maar dat weet ik niet. De Barber was ook wel goed maar ik kon het niet eens worden met de sound.

De enige compressor die wellicht net zo goed is als de Keeley is die van Aya, maar die is erg duur. Keeleys kom je tweedehands nog wel eens tegen.

Mitch
20 februari 2009, 19:16
De Barber was ook wel goed maar ik kon het niet eens worden met de sound.


Ik ken weinig comps die zo goed je eigen sound intact laten. Je was het dus niet eens met je eigen sound? :D

shredneck
20 februari 2009, 19:58
Mitch, als de Barber aanstaat kleurt ie je geluid meer dan de Keeley, niet veel maar als je toch kunt kiezen....
Ik heb absoluut de sound die ik wil, daar ben ik erg mee bezig geweest en ik heb het aardig onder controle nu, vooral mijn twin+pedalen+haarstrat is echt f*^&*ing amazing. Als ik er al aan denk wil ik ermee gaan spelen. ELk pedaal op mijn board is raak, de Barber is ook erg goed, vergis je niet, maar de Keeley is beter als in transparanter.

zoon van Piet
21 februari 2009, 12:01
Memories.. da's lang geleden!

Ik heb er zo een gehad - en zelfs ooit in mn bak gebruikt bij optredens. Heel even maar... Helaas kan ik me niet echt goed herinneren waarom ik ontevreden was. Laag afkappen doen bijna alle ibanezcomps...maar goed en open klinken doen ze ook bijna allemaal. Ik ben best fan van de CP-9.. kan me niet voorstellen dat de 10 heel erg anders is...

maar ik denk dat ik m toen uit man bak gehaald en verkocht heb vanwege dat zalmkleurtje, in die politiek minder correcte tijden noemden we dit een homopedaal.

Luke-wannabe
21 februari 2009, 12:08
Klinkt goed!


To be continued..

Dirk_Hendrik
21 februari 2009, 12:17
Ik ben best fan van de CP-9.. kan me niet voorstellen dat de 10 heel erg anders is...

Dat klopt. De CPL en de CP10 (identiek) gebruiken een andere VCA dan de CP9 maar zijn verder qua circuit, nagenoeg identiek. Een aantal verschillen die er wel zijn zitten niet in het audiopad maar in de VCA control sidechain.

Ze zijn alledrie uiteindelijk terug te brengen als varianten op een dynacomp.

E-J
21 februari 2009, 14:31
Een tijdje terug heb ik een aantal compressors met elkaar kunnen vergelijken. Boss CS-2, Boss CS-2, Ibanez CS-9, MXR Dynacomp, Keeley compressor, Analogman Bi-comprossor.

Mijn favoriet is de CS-2. Hij comprimeert het geluid niet zo extreem als de Dynacomp (dat echt een 'pomper' is), laat het laag aardig intact en voegt geen hoog toe zoals de Ibanez. Een lekkere smoothe en gebalanceerde compressor. Je hoort wel duidelijk dat hij aanstaat. Bij de Keeley en Analogman had ik dit minder. Ik heb de CS-2 al twee keer gekocht en verkocht maar misschien dat ik een dezer dagen weer eentje koop...

zoon van Piet
22 februari 2009, 11:58
Dat klopt. De CPL en de CP10 (identiek) gebruiken een andere VCA dan de CP9 maar zijn verder qua circuit, nagenoeg identiek. Een aantal verschillen die er wel zijn zitten niet in het audiopad maar in de VCA control sidechain.

Ze zijn alledrie uiteindelijk terug te brengen als varianten op een dynacomp.

Zijn het dynacomp-derivaten? Dat zou ik niet zeggen adhv de klank, Inabezzen klinken wat opener, meen ik.
Ik moet wel zeggen dat ik die 10 uit onvrede heb verkocht, zo rond 1990.. en dat is een slecht teken, want ik verkoop zelden pedalen...

EuroCinema
22 februari 2009, 14:05
Wat een hoop gehak op de dynacomp hier. Ik heb een oude script logo dynacomp en die is echt niet als overdreven kleurend of pompend te bestempelen. Die nieuwe reissues vind ik ook niet slecht.

zoon van Piet
22 februari 2009, 14:28
Wat een hoop gehak op de dynacomp hier. Ik heb een oude script logo dynacomp en die is echt niet als overdreven kleurend of pompend te bestempelen. Die nieuwe reissues vind ik ook niet slecht.

Nou.. dan ben ik niet duidelijk.. de Dyna is nr1supremeabsolute. en hoewel ik compressors al tijden afgezworen heb, maak ik op opnamen nog regelmatig gebruik van man aftandse, afgetrapte, verveloze, ouwe, door DH gecheckte DynaComp (http://www.ed.nl/multimedia/archive/00946/Borgers-Zakgeld_946008a.mp3)

Dirk_Hendrik
22 februari 2009, 16:46
Wat een hoop gehak op de dynacomp hier. Ik heb een oude script logo dynacomp en die is echt niet als overdreven kleurend of pompend te bestempelen. Die nieuwe reissues vind ik ook niet slecht.

Geen gehak van mijn kant ;) (Maar dan wel met een tele!)