PDA

View Full Version : Full range speakers voor kleine PA



ACSlater
20 februari 2009, 00:00
Voor mijn coverband ben ik op zoek naar een set full range speakers voor het versterken van de zang/akoestisch gitaar/toetsen in de oefenruimte. Het zou mooi zijn als we ze ook voor kleine optredens kunnen gebruiken <100 man. Het kan dus voorkomen dat er naast zang, ook de twee elektrische gitaren over de speakers moeten. (Voor grotere optredens huren we altijd licht en geluid in) We beschikken al over een mengpaneel, fx, goeie mics en twee actieve monitors. Na wat zoeken op internet heb ik de volgende versterker gevonden:

http://www.thomann.de/nl/t-amp_ta2400.htm

Nou zoek ik nog twee fullrange speakers die de set moeten completeren. Budget is zo'n €300 per speaker dus €600 in totaal. Ik heb al heel wat bekeken maar ik heb geen idee of ik voor hout of kunststof behuizing moet gaan. Daarnaast is misschien een actieve speaker ook een optie. Spaart ook meteen de kosten van een versterker uit en dan is het budget ongeveer €450 per speaker.

Ik heb de volgende opties overwogen: JBL jrx115, Yamaha S115V, JBL eon maar ik lees even veel voordelen als nadelen. Wat zijn aanraders om naar te kijken binnen mijn budget?


Edit 6-3-09

Voor wie het ook maar een fluit kan schelen: we hebben (2e hands) voor €600 een EV Q66 versterker, twee EV sx100+ speakers en een Samson 2x15 bands EQ gekocht. Perfect voor het beoogde doel!

Heynis
20 februari 2009, 00:27
Ik zou sowieso voor houten kasten gaan, die zijn meer roadproof in mijn ervaring. Actief of passief heeft voral te maken met voorkeur, al hebben actieve speakers de neiging aardig wat duurder te zijn dab twee losse speakers en een versterkertje.

ACSlater
23 februari 2009, 02:30
Heeft er nou niemand een goeie tip? Wat gebruiken jullie bij kleine optredens/ in de oefenruimte voor zangversterking?

Rongear
23 februari 2009, 10:02
Als je nou twee goede tops koopt, dan kan je die voor gigs uitbreiden met 2 subs. Tops kan je dan gebruiken in de oefenruimte...... Merken en types is kwestie van budget en smaak. Gewoon luisteren en uitproberen dus. succes:strat:

ACSlater
23 februari 2009, 14:24
Als je nou twee goede tops koopt, dan kan je die voor gigs uitbreiden met 2 subs. Tops kan je dan gebruiken in de oefenruimte...... Merken en types is kwestie van budget en smaak. Gewoon luisteren en uitproberen dus. succes:strat:

Dat is nou net mijn plan en een samenvatting van mijn vraag. Ik zoek een paar redelijke tops om later eventueel aan te vullen met 1 of 2 subwoofers. Ik weet ook wel dat een paar HK Audio Pro's goed zijn of EV's maar die vallen buiten het budget. Het is eigenlijk weer een kwestie van "voor zo weinig mogelijk dubbeltjes zo ver mogelijk vooraan komen te zitten".

paulusdeBKB
8 maart 2009, 01:27
In mijn ervaring is goedkoop duurkoop waar het om geluid gaat. Ik weet dat je liever gewoon tips krijgt om dit of dat te kopen voor zo weinig mogelijk, maar ik raad je sterk aan om toch te proberen door te sparen voor betere spullen...

Tenminste, als je er ook me wilt optreden. Voor alleen in de repetitieruimte maakt het allemaal wat minder uit, omdat je het dan niet verplaatst en rustig de tijd kunt nemen om je geluid in te regelen. Voor optredens moet een setje aan veel meer eisen voldoen:

- moet goed klinken
- moet tegen een stootje kunnen
- moet handelbaar zijn
- moet hard genoeg kunnen gaan
- moet er een beetje netjes uitzien

Stel jezelf de vraag of je het geluid zelf moet willen doen bij optredens. Vaak heb je met een goedkoop pa-bedrijfje beter resultaat voor minder geld, als je alles eerlijk meerekent (afschrijving, vervanging van kapotte onderdelen, stroom- en signaalkabels). Bovendien begin je een gig dan niet met kramp in je onderarmen van het sjouwen.

ACSlater
9 maart 2009, 20:49
Bedankt voor de tips Paulus maar ik heb inmiddels al wat gekocht. Ik heb de startpost ge-edit en het daar bij gezet. Op marktplaats vond ik een mooie aanbieding. Wel goedkoop maar geen duurkoop omdat EV toch bekend staat als kwalitatief sterk. De eq is weliswaar van Samson maar werkt goed en kreeg ik er min of meer gratis bij. Waarschijnlijk komt het spul niet meer dan drie keer per jaar de oefenruimte uit dus het komt er niet zo op aan. We huren eigenlijk altijd de apparatuur met een bijpassende geluidsman in :)

Rongear
9 maart 2009, 22:00
gefeliciteerd, veel plezier ermee
:strat: