PDA

View Full Version : Floyd Rose probleem (whammy detune)



Liquid_Metal
19 februari 2009, 22:36
Uiteraard de zoekfunctie gebruikt, en hetgeen het dichtst bij het probleem komt dat ik denk dat ik heb is dit: http://www.ibanezrules.com/tech/setup/fat_knives.htm (http://www.ibanezrules.com/tech/setup/tuning_stability.htm voor het hele artikel).
Mijn probleem: als ik een whammy naar beneden maak (duw) stemmen m'n snaren lager, als ik een whammy naar boven maak (trek) worden de snaren hoger. Een heel subtiel tikje is al voldoende.
Ik heb vorige week maandag nieuwe snaren op de gitaar gezet. Volgens mij had ik eerst .009 en nu heb ik .010. De veren staan nu enórm strak (bijna op de maximum). Het zijn overigens 3 veren.
Ik kan me niet voorstellen dat het komt doordat de snaren nieuw zijn want ze zitten er al 1½ week op. Naar wat ik gelezen heb trekt dat na een dag spelen wel bij.
Wel klinken de snaren nog relatief nieuw (metalig).
Ik heb de Studs (zie link) bekeken en ook de knifes zijn wel wat versleten. Maar niet te erg. Hij deed dit ook niet voordat ik de nieuwe snaren erop heb gezet.

Heeft iemand dit probleem ook wel 'ns gehad, en wat doe je eraan? Ik ben van plan van het weekend bij de winkel langs te gaan. Ik heb de gitaar nog net geen jaar, dus dat vind ik redelijk kort. Het is overigens een Ibanez RGR320EX

humbucker
20 februari 2009, 00:07
Ik vermoed dat het aan je topkam ligt. Heb je deze al eens nagekeken? Knellen de snaren er niet in?

arcane
20 februari 2009, 00:24
Ik vermoed dat het aan je topkam ligt. Heb je deze al eens nagekeken? Knellen de snaren er niet in?

Topkam bij een floyd rose?

humbucker
20 februari 2009, 00:29
Topkam bij een floyd rose?

Ik ga pitten....

arcane
20 februari 2009, 00:31
Hehe, ik wens je een goede nachtrust toe!

Liquid_Metal
20 februari 2009, 09:09
Daarom, daar kan het zeker niet aan liggen :P. Bij mijn Fender Strat heb ik dit probleem ook gehad, en daar waren de zadels (waar de snaren op de brug liggen) ingesleten. Die wat uitgeveild en toen was het probleem over.
Nu heb ik het lage E-'zadels' bij deze gitaar ook bekeken en dat was wel iets ingesleten (er zaten wat groefjes in van de snaar). Alleen kan ik me niet voorstellen dat die invloed hebben, want ze liggen vlákbij het punt waar de snaar vast zit...

mrweird
20 februari 2009, 09:33
Ik denk dat de ibanez link wel 's gelijk kan hebben, ik heb 't ook gehad op een (veel ouwere) ibanez. De leeftijd maakt niet zoveel uit, het probleem kan veroorzaakt zijn door geprobeerd te hebben de hoogte van de floyd in te stellen terwijl de gitaar op stemming is. dan worden de knive edges "stomp" laten we zeggen.

Dark_Tranquillity
20 februari 2009, 13:33
Ik geloof ook niet zo in de Ibanez Floyds, eigenlijk. Als het met je stud spacing uit komt, is het misschien niet zn gek plan om een oude Schaller te scoren.

Met een OFR of een Schaller heb je praktisch geen last van ontstemmen. Bij licensed FR's wil dit nog wel een verschillen, alhoewel de Edge Pro van Ibanhad wel goed schijnt te zijn.

Gothra
20 februari 2009, 15:22
Mijn jackson licensed doet t ook goed hoor!

De Beer
20 februari 2009, 15:29
Ik heb het ook op een licensed op een van mijn ibanezen.
Dit is er een met een goedkopie Lo-TRS brug.

Versleten knife edges, en ingesleten studs...ik heb idd ooit eens de brug hoogte verteld onder spanning.

Bram+
20 februari 2009, 15:53
Ik geloof ook niet zo in de Ibanez Floyds, eigenlijk. Als het met je stud spacing uit komt, is het misschien niet zn gek plan om een oude Schaller te scoren.

Met een OFR of een Schaller heb je praktisch geen last van ontstemmen. Bij licensed FR's wil dit nog wel een verschillen, alhoewel de Edge Pro van Ibanhad wel goed schijnt te zijn.
De 'normale' trems van Ibanez zijn prima, Edge, Lo Pro Edge, Edge Pro. Een oude schaller is niet beter dan een oude Edge.

Alle budgettrems (zoals de Edge III op deze RGR320EX) hebben soms wat ongemakkelijkheden die ook bij andere goedkopere tremolos voorkomen. Een ander nadeel is dat ze meestal ook op goedkope gitaren zitten die ook zo z'n ongemakjes hebben.

Als met de set-up van de trem niks mis is (hij staat in een goede hoek (parallel), 'string stopper' en 'pressure pad' schroeven zijn goed vastgedraaid, etc.) zou ik in ieder geval de hele gitaar nalopen en zorgen dat alle andere schroeven goed vast zitten (tot de halsschroeven aan toe), want alles dat kan bewegen op het moment dat je de snaarspanning ineens drastisch opvoert of verlaagt (d.w.z. gebruik maakt van de trem) zorgt er uiteindelijk voor dat de gitaarstemming te hoog of te laag uitkomt in de ruststand. Denk ook aan de topkam die door de hals zit vastgeschroefd.

Mocht dat niet helpen, dan is er waarschijnlijk eerder iets mis met de set-up dan met de trem zelf. Edge III's zijn geen topdingen, maar dat hij na krap twee jaar al zo ver is dat hij niet zuiver terugkomt, kan ik me ook niet voorstellen.

olaftheholy
20 februari 2009, 16:26
Mijne heren en met name liquid metal.

Ik heb al vaker deze gadget gepushed in topic's én real life en de mensen waren er altijd zéér mee geholpen.
een oplossing voor het probleem is de tremol-no (http://www.tremol-no.com).
Bekijk vóóral de video om e.e.a. te begrijpen.

good luck!

hole
20 februari 2009, 16:39
Als je zo'n ding nodig hebt, koop dan geen gitaar met een trem :dontgeti:

Denk ook dat LM liever een goed werkende trem heeft, en geen vastgezette.

Bram+
20 februari 2009, 16:39
Mijne heren en met name liquid metal.

Ik heb al vaker deze gadget gepushed in topic's én real life en de mensen waren er altijd zéér mee geholpen.
een oplossing voor het probleem is de tremol-no (http://www.tremol-no.com).
Bekijk vóóral de video om e.e.a. te begrijpen.

good luck!
Zover ik weet, helpt de tremel-no niet bij een goede 'return' van de tremolo, maar kun je het alleen gebruiken voor het 'locken' van de tremolo als je 'm even niet wil gebruiken.

Liquid_Metal
20 februari 2009, 17:06
De 'normale' trems van Ibanez zijn prima, Edge, Lo Pro Edge, Edge Pro. Een oude schaller is niet beter dan een oude Edge.

Alle budgettrems (zoals de Edge III op deze RGR320EX) hebben soms wat ongemakkelijkheden die ook bij andere goedkopere tremolos voorkomen. Een ander nadeel is dat ze meestal ook op goedkope gitaren zitten die ook zo z'n ongemakjes hebben.

Als met de set-up van de trem niks mis is (hij staat in een goede hoek (parallel), 'string stopper' en 'pressure pad' schroeven zijn goed vastgedraaid, etc.) zou ik in ieder geval de hele gitaar nalopen en zorgen dat alle andere schroeven goed vast zitten (tot de halsschroeven aan toe), want alles dat kan bewegen op het moment dat je de snaarspanning ineens drastisch opvoert of verlaagt (d.w.z. gebruik maakt van de trem) zorgt er uiteindelijk voor dat de gitaarstemming te hoog of te laag uitkomt in de ruststand. Denk ook aan de topkam die door de hals zit vastgeschroefd.

Mocht dat niet helpen, dan is er waarschijnlijk eerder iets mis met de set-up dan met de trem zelf. Edge III's zijn geen topdingen, maar dat hij na krap twee jaar al zo ver is dat hij niet zuiver terugkomt, kan ik me ook niet voorstellen.

Sterker nog, krap 1 jaar!! Ik zou ook niet verwachten dat er al iets ontzettend mis is. Ik heb naar mijn idee alles nagelopen en alles zit weer goed vast.
Morgen neem ik 'm ff mee naar de muziekshop want dit is nogal irritant.

olaftheholy
20 februari 2009, 17:09
Zover ik weet, helpt de tremel-no niet bij een goede 'return' van de tremolo, maar kun je het alleen gebruiken voor het 'locken' van de tremolo als je 'm even niet wil gebruiken.

video's niet bekeken zeker?

1) full floating mode
2) dive only mode
3) hardtail mode

bij full floating helpt hij wél bij de return.
maar hey.... wie ben ik.

mzzl

Bram+
20 februari 2009, 17:20
video's niet bekeken zeker?

1) full floating mode
2) dive only mode
3) hardtail mode

bij full floating helpt hij wél bij de return.
maar hey.... wie ben ik.

mzzl
Iemand die volgens mij nog steeds niet weet hoe een tremol-no werkt, want het idee is dat hij in 'full floating mode' helemaal niks doet. Als het probleem hebt dat je tremolo niet goed in tune terugkomt bij (hevig) tremologebruik (wat bijvoorbeeld kan komen door verkeerde afstelling, loszittende nekschroeven, versleten studs/knife edges, etc.) dan doet hij dat ook niet met een tremol-no. Misschien wel als je 'm ermee vastzet (of half vastzet), maar de TS vraagt om een oplossing waarbij hij gewoon een volledig functionerende tremolo blijft houden.

Liquid_Metal
20 februari 2009, 17:23
Ik heb inderdaad geen behoefte aan een hardtail of dive-only tremolo. Ik wil dat de tremolo alle kanten op kan, want zo gebruik ik 'm ook. Als ik geen trem nodig heb pak ik een gitaar met vaste brug :) (of vintage trem)

olaftheholy
20 februari 2009, 17:42
dan weet ik het ook niet meer... nieuwe messen misschien?
ik had hetzelfde bij mijn ibanez s serie,dat was het punt waarop ik trem's met locking nut (en whammy dive's ) los heb gelaten en gitaar ben gaan spelen

Liquid_Metal
20 februari 2009, 18:51
Die messen (dat is waar het tremblok aan de brugschroeven vastzit, aan de bovenkant, net naast het element?) waren wel íetsje ingesleten. Maar echt erg zag het er niet uit/voelde het niet.

Undertaker-120306
20 februari 2009, 21:20
Uiteraard de zoekfunctie gebruikt, en hetgeen het dichtst bij het probleem komt dat ik denk dat ik heb is dit: http://www.ibanezrules.com/tech/setup/fat_knives.htm (http://www.ibanezrules.com/tech/setup/tuning_stability.htm voor het hele artikel).
Mijn probleem: als ik een whammy naar beneden maak (duw) stemmen m'n snaren lager, als ik een whammy naar boven maak (trek) worden de snaren hoger. Een heel subtiel tikje is al voldoende.
Ik heb vorige week maandag nieuwe snaren op de gitaar gezet. Volgens mij had ik eerst .009 en nu heb ik .010. De veren staan nu enórm strak (bijna op de maximum). Het zijn overigens 3 veren.
Ik kan me niet voorstellen dat het komt doordat de snaren nieuw zijn want ze zitten er al 1½ week op. Naar wat ik gelezen heb trekt dat na een dag spelen wel bij.
Wel klinken de snaren nog relatief nieuw (metalig).
Ik heb de Studs (zie link) bekeken en ook de knifes zijn wel wat versleten. Maar niet te erg. Hij deed dit ook niet voordat ik de nieuwe snaren erop heb gezet.

Heeft iemand dit probleem ook wel 'ns gehad, en wat doe je eraan? Ik ben van plan van het weekend bij de winkel langs te gaan. Ik heb de gitaar nog net geen jaar, dus dat vind ik redelijk kort. Het is overigens een Ibanez RGR320EX

Jah ik heb dezelfde gitaar, en het zelfde probleem gehad, maar ik heb m gewoon naar de winkel gebracht, maar ze hebben me gezegt dat ik de veren achter ook zou kunnen aandraaien.

Liquid_Metal
20 februari 2009, 22:22
En dat heb je gedaan en toen was het probleem opgelost? Of hebben ze het daar bij gelaten en heb je het probleem nog? Of hebben ze de gitaar geruild? Of heb je je geld terug gekregen?
....:???:

Liquid_Metal
21 februari 2009, 12:53
Nou, gitaar ligt bij de winkel voor afstelling. Ze zeiden dat dat 30 pleuro kan gaan kosten, maar ik vind dat ik standaard afstellen zelf wel kan (zelfs bij verandering van .009 naar .010). Pas als het iets bijzonders wordt mogen ze daar kosten voor vragen en dan valt het wat mij betreft binnen de garantie :) (heb m nog geen jaar geleden gekocht).

Micro
25 februari 2009, 18:45
Heb je er al een oplossing voor gevonden??
Ik heb hier namelijk ook last van ik heb een RG350DX, dus ook de edge III brug.

Michiel

RoelTM
25 februari 2009, 18:47
Mijn probleem: als ik een whammy naar beneden maak (duw) stemmen m'n snaren lager, als ik een whammy naar boven maak (trek) worden de snaren hoger. Een heel subtiel tikje is al voldoende.

Dat is toch het hele idee achter een tremolo? :dontgeti:







































;)