PDA

View Full Version : Microfoon aansluiten op de pc



Thmz
19 februari 2009, 22:08
Hallo Gitaarnetters.:noob:

Ik heb nu een mic kunnen bemachtigen. (van een vriend) Nu heb ik niets om het op aan te sluiten :dontgeti:

Ik dacht eerst: eens even aansluiten op een pc (Vista) dit lukt in zekere maten. Ik doe Microfoon ->XLR-kabel -> XLR naar 6.3 stereo jack - 6.3 jack naar 3.5 jack en dan op mijn geluidskaart. (mic ingang)

Nu lijkt het geluid soms weg te vallen en 'onder water' te klinken. Niet goed dus :P

Als ik de microfoon op een Line-in doe klinkt het geluid al wat beter, maar nog altijd dof. Van een gitaarversterker naar line-in eens geprobeert, nog altijd onregelmatig en dof.

Bestaat er een goedkope oplossing? De microfoon is een Behringer XM8500
Even wat op de verpakking staat:
Impedance 150 Ohms, Sensivity: -70dB, Bandwidth 50Hz ... 15Khz, Dynamic: Cardiod

Heb ik nog iets anders nodig dan? Want ik wil eerst even weten waar ik echt voor sta als ik een mic koop. (en dus weet wat je allemaal nodig hebt)

Google maakt me niet echt wijzer.

ik dacht dat het iets te maken had misschien met Pre-amp. Ik kan zelf wel wat solderen enzovoort. (en ik heb nog een oude versterker met Din enzovoort.)

Bedankt voor het helpen. :)

Roman
20 februari 2009, 08:25
Ik kan er veel over zeggen, maar een audio-interface met XLR aansluiting is wat je gewoon nodig hebt. Geen geneuzel met 3,5" jack rotzooi. Mic ingang is iig wat je zou moeten gebruiken, maar geloof me, op een standaard kaartje wil je dat niet.

Dus, koop een mooie interface. Dat is dan meteen je geluidskaart.
Meer vliegen in 1 klap dus. hoera!

Nils47
20 februari 2009, 16:33
Ik kan er veel over zeggen, maar een audio-interface met XLR aansluiting is wat je gewoon nodig hebt. Geen geneuzel met 3,5" jack rotzooi. Mic ingang is iig wat je zou moeten gebruiken, maar geloof me, op een standaard kaartje wil je dat niet.

Dus, koop een mooie interface. Dat is dan meteen je geluidskaart.
Meer vliegen in 1 klap dus. hoera!

Wat hij zegt ;)... dat scheelt je een bult ellende, gebaal en gehuil :D

Thmz
21 februari 2009, 09:54
Heb wat gekloot met instelligen en ik heb nu een goed signaal alleen met wat geruis enzo.

Maar ik weet zeker dat het geluid nog beter kan dus ik heb er even over nagedacht. Ik ga dan toch een interface aanschaffen met USB voor op te nemen. Ik wil graag niet te duur. Het liefst bij Musicstore en MOET rond de 100 (dan zijn de verzendkosten gratis :cheerup:)

Maar kan je dan elektrische gitaar én microfoon tergelijk opnemen? Dus met 1 jack 6.3 en XLR aansluiting.

Nu wil ik ineens iets goed kopen waar ik voor altijd plezier aan zal beleven. Het is gewoon om simpel wat demootjes op te nemen enzo. Misschien ook om de band een beetje mee op te nemen (micro, micro bij drum, 2x gitaar en bas)
Ik kan het natuurlijk ook naar een mixer laten gaan en dan naar de interface.

Ik lees veel over de Tascam US122L (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Tascam-US-122-L-USB-2.0-Audio-Interface/art-PCM0005958-000)
En dat dat een goede is.

Zijn er nog andere mogelijkheden?

vincent136
21 februari 2009, 10:58
ja de line 6 toneport UX2. 2 signalen tegelijk opnemen in 2 aparte sporen is geen probleem

Thmz
21 februari 2009, 11:21
Hmm. Ik kan de Tascam krijgen voor 110 euro en de toneport kost 156+6 dan nog. Maar wat kan je nu allemaal met die toneport want ik kom er niet uit. (van de tascam ook niet hoor :P)

Je kan: instrumenten/mic opnemen.
Je kan: effecten toevoegen (gaat dit ook met de tascam?)

Maar kan je je gitaar in de toneport pluggen, met de pc effecten toevoegen en dan naar een versterker met boxen (dus geen gitaarversterker)? Of levert dit een slechte sound op? Zou anders een mooie toevoeging zijn!

Baker
21 februari 2009, 13:10
Ik heb zelf de tascam US 144. Dit is de opvolger van de US 122
Bevalt mij prima. Tweedehands gekocht voor 100 Euro. (3 mnd oud)

Zie anders dit topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118562

Baker
21 februari 2009, 13:15
Maar kan je je gitaar in de toneport pluggen, met de pc effecten toevoegen en dan naar een versterker met boxen (dus geen gitaarversterker)? Of levert dit een slechte sound op? Zou anders een mooie toevoeging zijn!

Ja, dat kan. Sterker nog, hier is de toneport speciaal voor gemaakt.
Het kan met andere interfaces ook wel, maar bij de toneport krijg je de modeling software er bij. Het is dus een kant en klaar apparaat.
Het levert een leuke sound op. Naar mijn idee is opnemen met een mic voor je speaker altijd nog beter. Hier zijn echter de meningen over verdeeld. Het is in ieder geval een stuk eenvoudiger om modeling software of een POD te gebruiken.

Thmz
21 februari 2009, 14:16
Zou het eventueel verstandig zijn om de Line6 Toneport UX2 tweedehands te kopen? maar ik heb vernomen dat er software bijzat met een serial? Dan lijkt het me toch zo dat ik die software niet kan gebruiken omdat de andere die dan heeft? :???:

Baker
21 februari 2009, 14:32
Volgens mij is dat wel overdraagbaar hoor.
Als ik jou een windows cd zou verkopen incl serial dan zou het toch ook gewoon werken?

let op, de hoofdreden waarom ik de ux2 uiteindelijk niet genomen heb is het feit dat hij geen midi in/out heeft. Op zich niet erg, tenzij je (ooit) met midi keyboards aan de gang wilt.

Thmz
21 februari 2009, 14:49
de hoofdreden waarom ik de ux2 uiteindelijk niet genomen heb is het feit dat hij geen midi in/out heeft. Op zich niet erg, tenzij je (ooit) met midi keyboards aan de gang wilt.

Ik ken daar niet veel van. Het kan inderdaad zijn dat mijn broer volgend jaar piano (en dus ook keyboard) gaat spelen. Wat kan je met midi dan? Want ik dacht dat een keyboard ook via 6.3jack out kon werken?

Maar ik ben iets tegengekomen :cheerup: Op de muziekschool bij gitaarles zag ik dit staan en ik ben naar een mixer opzoek: http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Behringer-XENYX-2222-FX-Mixer-24-Bit-Multi-Effektprozessor/art-PAH0004227-000 en nu zie ik dat dat een USB poort heeft! Bij info staat er: inclusief USB/audio interface voor rechtstreekse aansluiting aan de computer
verdere software voor audio opname en editing kan gratis gedownload worden via www.behringer.com

Het ding kost misschien wel 120 euro meer, ik was al eens aan het kijken voor een mixer. Kan iemand mij zeggen of zoiets werkt?

bert k
21 februari 2009, 16:36
Volgens mij is dat wel overdraagbaar hoor.
Als ik jou een windows cd zou verkopen incl serial dan zou het toch ook gewoon werken?


Met die Toneportsoftware gaat dat wel lukken, maar juist met een Windows cdtje kan je het wel vergeten. Die moet je registreren bij installatie, en die kan je dus niet meer op een andere computer zetten.

fivelastwords
21 februari 2009, 17:14
De toneport software werkt ook alleen wanneer de toneport zelf aangesloten is. Dat is hun manier van beveiligen. Niks aan het handje dus als je 2ehands koopt.

Baker
21 februari 2009, 20:16
Ik ken daar niet veel van. Het kan inderdaad zijn dat mijn broer volgend jaar piano (en dus ook keyboard) gaat spelen. Wat kan je met midi dan? Want ik dacht dat een keyboard ook via 6.3jack out kon werken?

Maar ik ben iets tegengekomen :cheerup: Op de muziekschool bij gitaarles zag ik dit staan en ik ben naar een mixer opzoek: http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Behringer-XENYX-2222-FX-Mixer-24-Bit-Multi-Effektprozessor/art-PAH0004227-000 en nu zie ik dat dat een USB poort heeft! Bij info staat er: inclusief USB/audio interface voor rechtstreekse aansluiting aan de computer
verdere software voor audio opname en editing kan gratis gedownload worden via www.behringer.com

Het ding kost misschien wel 120 euro meer, ik was al eens aan het kijken voor een mixer. Kan iemand mij zeggen of zoiets werkt?

Met midi kun je o.a keyboard spelen, met een keyboard dat ook niets meer is dan een toetsenbord. Het geluid produceren gaat dan softwarematig.

Een gewoon keyboard, dat dus zonder computer ook geluid kan produceren kun je inderdaad gewoon op een jack aansluiten.

Die behringer is op zich wel een mooi ding. Maar het is wel iets heel anders dan je in je openingspost aangaf. Ik zie dat de effecten 24 bits zijn. Ik zou nog wel even nakijken of die ingebouwde interface ook 24 bit opneemt, want dat is toch wel belangrijk als je het geluid nadien nog wilt bewerken.

Maar als je toch al een mixer zocht is dit natuurlijk wel een mooie combinatie.


Met die Toneportsoftware gaat dat wel lukken, maar juist met een Windows cdtje kan je het wel vergeten. Die moet je registreren bij installatie, en die kan je dus niet meer op een andere computer zetten.

oh ok, wist ik niet.

Thmz
21 februari 2009, 21:13
Heb op het net gevonden dat de behringer niet zelf USB heeft maar dat er gewoon een interface van 30 euro is bijgeleverd en dat je dan een stereo-signaal hebt. Ook niet de bedoeling. Dus ik neem maar een gewone audio interface.

Nu mijn keuze:

Tascam US122L: http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Tascam-US-122-L-USB-2.0-Audio-Interface/art-PCM0005958-000 (wat is het grote verschil met de US144?) Goede reacties. Redelijk betaalbaar. 2 ingangen...
Spijtig genoeg kan je maar 2 van de 4 ingangen tergelijk gebruiken heb ik gehoord.:dontgeti:

Line6 Toneport: http://www.thomann.de/be/line6_toneport_ux2.htm
Voor de software voor gitaar. Nadeel is geen midi.
Kan je hiermee de 4 ingangen tergelijk gebruiken?

Fast track Pro: http://www.thomann.de/be/maudio_fast_track_pro.htm
Wat is het grote verschil met de Tascam US122? Prijs is toch al aan de zeer hoge kant.

Maar als ik nu (nog) verder naar de toekomst kijk. En ik wil de gehele band opnemen: 1 bass, 2 gitaren, (misschien) 3 vocals (backinvocals ingebregrepen) en drum (2 micro's?) = 8 inputs. Dan zal ik best maar een mixer kopen?


Welke interface is nu het beste prijs/kwaliteit. Ik vindt het echt furstrerend. De TonePort lijkt zo aantrekkelijk door de effecten. De US122 door de functionaliteit...
Liefst eerst mening geven op basis van prijs en dan op basis dat ze 100 euro kosten (2dehands;))

Bedankt!

Nu zit ik toch te twijfelen over deze: http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Behringer-XENYX-1204-FX-Mixer-24-Bit-Multi-Effektprozessor/art-PAH0004223-000R
150 euro voor een mixer die je kan aansluiten op de pc én die direct op boxen kan aangesloten worden? Niet verkeerd voor een bescheiden repetitiekot lijkt me. Iemand z'n mening?

Baker
21 februari 2009, 21:49
-Verschil met tascam US 122 en 144 is een digitale s/pdif in en uitgang, en 18 euro. Geen idee wat je nou echt kunt met dat s/pdif. Beide kunnen inderdaad 2 sporen tegelijk opnemen.
http://www.thomann.de/be/search.html?xsid=534129c240e44f6204bffaea8d555276&gk=COAIUS&kf=on&oa=ala&pc=show&chk81754=on&chk51209=on&chk80556=on&chk62455=on&chk68973=on

-UX2 kan ook twee sporen tegelijk.
-maudio fasttrack: grote verschil is dat ie wél 4 sporen tegelijk kan.
Vraag je zelf wel goed af of je dat nodig hebt. Om zelf thuis wat op te nemen is 2 sporen genoeg, om een band op te nemen is 4 sporen al gauw te weinig.

Ik zou als ik jou was gewoon voor de tascam gaan.
Die 122 is prima. Kijk anders even op marktplaats.
Deze bijvoorbeeld. http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//kopen.marktplaats.nl/c0.html (heb geen link met adverteerder)

Thmz
21 februari 2009, 22:47
Inderdaad, mbakker 2 sporen is voor thuis genoeg, 4 sporen is voor een band te weinig. Dus daar ben je eigelijk niet veel mee.

Dus de tascam nemen?

Thmz
21 februari 2009, 23:45
Heb weer wat rondgeneusd en dit tegengekomen:

Zelfde principe als de behringer alleen veel betere kwaliteit en.... alle inputs op een verschillend spoor!

Ik kwam op een review van de Alesis MultiMix: http://www.homerecording.be/forum/t5064.htm

Lijkt goed te zijn. Als ik die zou kopen zou ik de 8 USB2.0 versie kopen. En die kost 290 MultiMix 8 USB 2.0 8-Ch Mixer mit USB 2.0 - Mengtafels Met Usb (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Alesis-MultiMix-8-USB-2.0-8-Ch-Mixer-mit-USB-2.0/art-REC0005311-000)
maar de iMultiMix met Ipod-dock 8 USB2.0 kost maar 195 euro! iMultiMix 8 USB Mischpult fr Apple iPod - Mengtafels Met Usb (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Alesis-iMultiMix-8-USB-Mischpult-fuer-Apple-iPod/art-REC0005811-000)
Dit lijkt mij toch raar? Want het ziet er juist hetzelfde uit, alleen met een extra Ipod dock. Zelf heb ik geen ipod. (Creative Zen V plus 8 gig) maar als het 100 euro goedkoper is kan ik dat toch beter nemen dan de versie zonder Ipod dock?
Bij de 16 USB versie is die met Ipod dock weer 50 euro duurder (610 euro) dus is de prijs van de 8' versie verkeerd? :P

Dit lijkt me toch echt heel goed??:crazyhappy:

vincent136
22 februari 2009, 14:59
De toneport UX2 lijkt me gewoon het beste. Midi heb je op je geluidskaart niet echt nodig, een midikeyboard sluit je gewoon via usb aan. 2 sporen is meer dan voldoende thuis. De pre-amps in de UX2 zijn van goede kwaliteit en de software die line 6 mee levert (gearbox) is ook erg goed.

Thmz
22 februari 2009, 19:26
Twijfel, twijfel,twijfel.

De Tascam (140 euro) is kwaliteit. De Toneport (165 euro) heeft die software (Maar ik heb een Line6 Flextone III met 16 amp-models en 16 effecten, en hier kan ik echt alles mee doen wat ik wil) en de Alesis Multimix met Ipod dock (195 euro) lijkt gewoon perfect omdat ik binnekort in een bandje zit en we hebben nog geen installatie dus dat dient dan als mixer. En thuis kan ik wat zitten klooien met opnames. :cheerup:
:crazyhappy:

Baker
22 februari 2009, 20:14
tja, die keuze zal je echt zelf moeten maken.....

Als het verschil tussen de tascam en de ux2 maar 25 euro is zou ik trouwens wel voor de ux2 gaan. (er even van uit gaande dat midi geen rol speelt) De opnamekwaliteit is hetzelfde of vergelijkbaar.

Heb zelf de tascam, maar die kon ik tweedehands als nieuw krijgen voor 100 euro...

Thmz
22 februari 2009, 20:29
Ik ben nog even aan het kijken voor die mixer. Als die niet goed is wordt het de Tascam, als nieuw, voor 110 euro. (retourzending bij Musicstore, werkt gewoon enzo, is alleen 1x geopend)

Nu nog ff een rap vraagje: wat raden jullie aan: een Actieve box/monitor of een passieve box/monitor met versterker? Wat is trouwens het verschil tussen een monitor en een box?

bert k
22 februari 2009, 20:33
Grappig, ik heb precies dezelfde Flextone gehad, en ik heb daar altijd prima opnames mee gemaakt via een normale interface, dus geen Toneport. Met die Tascam zit je wel goed, denk ik.

Box/monitor maakt niet uit, is hetzelfde. Het voordeel van aktief is dat de amp er al inzit en helemaal is aangepast op de speakers. In sommige (dure) monitors zitten twee amps, 1 voor laag en 1 voor hoog. Maar met een losse amp gaat het ook prima. Qua geld maakt het niet uit. (Ik had zelf al een goeie amp, een Quad, dus ik heb passieve boxen.)

Thmz
23 februari 2009, 21:23
Ik ben juist perongeluk op de site van de Line6 gekomen: http://line6.com/podstudioux2/podfarm.html

Ik denk dat dat 'm wordt. Het is gewoon ongelooflijk. Je kan er alles mee wat je anders met dure effecten moet doen.

Maar dan een vraagje: Als ik hiermee nu gitaar mee speel, gaat het geluid over mijn computerboxen? Of kan ik eigenlijk dit sturen naar mijn versterker? Krijg ik dan geen vervormde sound of valt dit mee? (Line6 FlexTone III)

Welke zou ik eigenlijk kiezen De POD STUDIO UX2 of de UX1? Want ik je kan toch maximaal 2 ingangen tergelijk gebruiken?

Nog even dat de prijs het waard is.

Bedankt!

bert k
23 februari 2009, 22:08
Met die Flex kan je kiezen. Het geluid van de line-out komt over je computerboxen, maar als dat niet klinkt, draai je je boxen dicht en de master van je amp open.

Roman
24 februari 2009, 09:27
Ach, alle merken hebben een goede audio interface waar je het zelfde mee kunt. De line6 richt zich vooral op de gitarist, vandaar dat de beestjes ws zo goed vallen hier ;)
(ik vind ze trouwens rete lelijk, maar goed.) :soinnocent: