PDA

View Full Version : Recording groentje



Mephistocles
19 februari 2009, 20:57
Hoi allemaal! Nooit geweten dat we een recordingsubforum hadden. Altijd langsgescrolled, nooit naar gekeken.

Maar ik ben sinds een paar weken lekker aan het cubasen geslagen. Dus kan ik wel wat tips gebruiken.

Dus vroeg ik me af of ik het toch wel goed doe? (ik weet: doel heiligt middelen, maar het kan vast beter)

- eerst neem ik een akk. git. en zang tegelijk op met metronoom als referentie
- instrument voor instrument opnemen
- zang opnemen
- referentieopname verwijderen

De problemen die ik ondervind zijn:
* Elke fout die ik in de referentieopname maak, wordt bij andere instrumenten 10x beter hoorbaar.
* Timing loopt niet altijd goed, omdat ik niet met metronoom kan samenspelen, en dus tussen elke tik ga versnellen of vertragen, en audio quantizen is niet "intelligent" dus die resised het helemaal verkeerd.

Dus hoe doe ik dit beter? Eerst drums? Hele band als referentie?

En nog een vraag, welke plug-ins MOET ik gewoon hebben, die gewoon zo cool zijn, dat ik ze meteen wil downloaden? Oh en ze moeten gratis zijn. Kun je ook alle boss stompboxjes downloaden ofzo? En leuke reverbs? Een goede ruisonderdrukker? Verschillende amps, oa voxjes, marshalls, laneys ed?

O ja, in mediaplayer heb je zo'n tru-bass plug-in. Behalve een normale equaliser, is er ook zo'n soort plug-in, maar dan iets uitgebreider?

Harald
19 februari 2009, 21:47
Zolang je niet ontspannen met een metronoom kunt spelen zal multitracking lastig zijn. Je zweeft dan altijd een beetje om de tik heen. Bij elke overdub moet je dus eigenlijk onthouden waar dat gebeurt. En dat is bijna niet te doen. Heb je dan nog nummers met natuurlijke vertragingen of versnellingen wordt het helemaal lastig. Je reageert eigenlijk altijd net te laat op wat je hoort, en moet dan weer tijd inhalen. Resultaat is een opname die geen groove heeft. Ben je redelijk maatvast zou je het eens zonder click of metronoom kunnen proberen. Dat is ws. makkelijker dan met click, als je daar moeite mee hebt. Maar eigenlijk is de eerste stap zorgen dat je een betere timing krijgt. Stamp (nou ja, stamp, zachtjes dus) de maat met je voet mee als dat lukt. Je lichaam is beter in timing dan je hersens.

Maar recordingwise snap ik niet helemaal waarom je zo werkt. Begin met een track waar alleen de click of metronoom opstaat, en bouw dan je partijen op. (Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat je in Cubase geen metronoom kunt aanzetten, dan hoef je die click niet eens op een apart spoor te zetten.) Moet je ergens vertragen of versnellen dan moet je met een tempo map (geen idee hoe dat in Cubase werkt) gaan werken. Dus ook precies weten hoe het nummer in elkaar zit, qua aantallen maten. Je hoeft dan de guide niet achteraf te verwijderen, en je zit ook niet met de fouten van de guide opgescheept bij het overdubben. Je kunt dan bovendien de zang en de begeleiding apart opnemen zodat je je net iets beter op de partijen kunt concentreren. Dat zou ook al kunnen helpen.