PDA

View Full Version : jcm800 cleaner maken / mods



yhcmarc
19 februari 2009, 20:42
Hey daar, ik heb al heel lang een jcm800 1959 MKII en heb hem in het verleden laten modden met een PPIV Master volume en warm voicing mod, alleen vind ik dat hij nu niet clean genoeg meer is, ik zou dus graag die amp weer wat cleaner en scheller willen hebben.

Is het een idee om die warm voicing mod weer terug te laten draaien? En heeft die PPIV MV nog invloed op de hoeveelheid gain? Ik heb hem eigenlijk toch bijna altijd voluit staan. Aangezien ik tegenwoordig meer cleane stukken speel en het irritant vind om mijn gitaarvolume terug te draaien.

Tips? Thanx.

Chris Winsemius
19 februari 2009, 20:44
Kun je misschien aangeven wat die warm voicing mod precies inhoudt?

Het is iig. mogelijk zo'n amp cleaner (en brighter/bright) te voicen...

yhcmarc
19 februari 2009, 20:49
Ik heb de mod destijds laten doen op basis van onderstaande tekst, wat er exact gedaan is weet ik niet.



Voicing Mods

These voicing mods are intended to tailor the frequency response of the amp. Some of the mods also increase the gain in a certain frequency range as a side effect.

1. Find the 68K input resistor (R3) and place a 330pf cap across it. This will beef up the mids and lows and make the entire amp feel more "meaty" and "thick". I think this mod came from Mike Soldano also.
2. Locate the 820ohm cathode resistor (R9 found on V2A) and place a .68uf cap across it. This will increase the gain a little. But mostly it gives you the nice "Plexi" midrange boost. This is called a "gain focusing", because it adds gain, but only in part of the bandwidth (mids and highs here). The resistor and capacitor values form a 1st order low pass filter (6db/octave drop below the corner frequency, where f = 1/(2∏RC).
3. Locate the 33K "slope resistor" which is in the EQ section (R15) and replace it with a 47K resistor. This bumps the amp's entire midrange frequencies up a notch. The result is a very "fat", "thick" or "beefy" tone that is really awsome. I think Soldano's use 47k. The Plexis and SuperBasses used 56k with 250pF tone cap.
4. Locate the 22K Midrange knob (VR4) and replace it with a 50K Linear or Log pot. This is for those who are seeking more flexibilty out of the midrange knob.
5. Locate the .68uf cap (C1) which is found on V1A and replace it with a .47uf cap. This alters the midrange response and adds a "heavier" tonal quality to the amp. This is also a "gain focused" mod. Altering the value of the cathode bypass cap to a smaller value changes the corner frequency of the low pass filter and thereby adds gain in the mids between the new corner freq. and the old corner freq.
6. Need more bass,look at the purple wire going from the impedance selector to the 100k feedback resistor, Disconect it from the impedance selector, now get a .0033 cap connect 1 lead of the cap to whare the purple wire went and take the other lead and connect the purple to this, BOOM more tight bass (adding bass in the preamp makes the amp turn to mush and you lose gain on higher notes). This is kinda like a fixed resonance control.

Chris Winsemius
19 februari 2009, 20:53
Die mod is voor MV-800s bedoeld (2203, 100 Watt JCM800 MasterVolume bijvoorbeeld).....

Mail me anders, vanaf eind maart kan er weer gemod worden alhier ;)

HaroldA
19 februari 2009, 21:00
Ik heb een looper pedaaltje gemaat met in loop A mijn OD sectie (SHO/OCD + Decimator) en in loop B een volume potmeter.

Met 1 druk op de knop ga ik dus van volledige oversturing naar een drop in volume, wat mijn JCM 888 en JMP 2204's lekker clean maken*.


*) Marshall clean, dus geen Fender clean ;)

yhcmarc
19 februari 2009, 21:00
Ik moet even een aantal financiele zaken afwachten, maar ik wil me alvast even goed orienteren voordat ik aan de gang ga.

Maar brighter maken zou het ook "cleaner" maken, want dan is het toch feitelijk een aantal condensators vervangen met een andere waarde en klaar, als ik de tekst hierboven mag geloven iig.

yhcmarc
19 februari 2009, 21:02
Ik heb een looper pedaaltje gemaat met in loop A mijn OD sectie (SHO/OCD + Decimator) en in loop B een volume potmeter.

Met 1 druk op de knop ga ik dus van volledige oversturing naar een drop in volume, wat mijn JCM 888 en JMP 2204's lekker clean maken*.


*) Marshall clean, dus geen Fender clean ;)

Ik heb ook zoiets, een volume (1Meg) pot in een pedaal, werkt wel ok hoor, maar idd nu niet in een looper, maar dan verlies ik toch ook weer wat volume enzo, misschien maar weer eens een keer proberen dat ding.

HaroldA
19 februari 2009, 21:04
Ik heb ook zoiets, een volume (1Meg) pot in een pedaal, werkt wel ok hoor, maar idd nu niet in een looper, maar dan verlies ik toch ook weer wat volume enzo, misschien maar weer eens een keer proberen dat ding.

V2 van mijn looper pedaaltje gaat 2 volledige loops bevatten en aan 'beide kanten' een SHO + volume potmeter.

Ik ben er in ieder geval hartstikke blij mee! :cheerup:

Chris Winsemius
19 februari 2009, 21:08
Even om het topic en de vraag duidelijk te houden:

'n 1959 is 'n 4-inputter (vergelijkbaar met 70s SuperLeads) hoewel deze in 'n JCM800 stijl behuizing/chassis zit, 't is dus geen JCM800 2203 amp (geen 2 inputter met 6 knoppen/etc.)

OT:
Je zou natuurlijk de mod (op de ppmv na dan indien "correct gedaan") kunnen verwijderen als je weet waar je mee bezig bent (lees: kunt omgaan met hoge spanningen, al vaker aan buizenversterkers hebt gewerkt, netjes kunt solderen, etc.). en de ongemodde sound meer je ding was...

Dirk_Hendrik
19 februari 2009, 23:06
ik krijg klachten over spam. Maar echt te weinig. Kunnen de klagers me mailen met motivatie?

MarkV
19 februari 2009, 23:12
Mail me anders, vanaf eind maart kan er weer gemod worden alhier ;)

Dat zal wel een beetje spammerig zijn.....

Maar goed, als ik het doe (onpartijdig), dan is het geen spam toch? :makeup:

JCM's laten modden bij Chris is een aanrader!

Een PPIMV heeft toch wel, bij echte JCM's, invloed op de 'kleur' en bruikbaarheid van de toon regelaars?

HaroldA
19 februari 2009, 23:15
JCM's laten modden bij Chris is een aanrader!

Een PPIMV heeft toch wel, bij echte JCM's, invloed op de 'kleur' en bruikbaarheid van de toon regelaars?

Klopt en klopt! En daarom past Chris nog wat andere zaken aan als hij een PPIMV plaatst.

Ervaringsdeskundige, dus geen spam!

Chris Winsemius
20 februari 2009, 09:16
Sorry, wilde niet spammen.

yhcmarc
20 februari 2009, 10:08
Sorry, wilde niet spammen.

Ik vond je opmerking verre van spam moet ik zeggen, maar blijkbaar zijn de modn***s het daar niet mee eens. Beetje jammer eerlijk gezegd.

Anyhoo, on topic: In hoeverre heeft zo een ppivmv mod invloed op de toon / kleuring van zo een amp. Ik heb ook nog een Weber mass 100 die ik evt. zou kunnen gebruiken, maar een MV is toch iets praktischer eerlijk gezegd. Ik heb de mods destijds laten doen door Len van Dr. Tube dus ik mag aannemen dat het allemaal goed gedaan is. Ik was er ook echt supertevreden over hoor, maar mijn smaak is gewoon veranderd.

Chris Winsemius
20 februari 2009, 10:28
Of die post pi mv invloed heeft op het geluid als die op 10 (of 11) staat:

afhankelijk v/d gebruikte versie/etc. Bij Marshalls gebruik ik zelf meestal de versie die voluit ip. hetzelfde is als dat gedeelte v/d amp "stock".

Werken alle 4 de inputs zoals voorheen? Over het werk van DrTube zou ik zelf ook niet twijfelen en smaken veranderen af en toe gewoon.

Het is iig. mogelijk om 1959s 'n cleanere sound te geven met voldoende helderheid.

yhcmarc
20 februari 2009, 10:32
een van de inputs heeft plaats gemaakt voor de MV knop, maar de andere drie werken nog zoals voorheen.

Gitaar in high boven, high onder naar low boven doorpatchen werkt gewoon nog. Ik heb afgelopen oefensessie het doorpatchen achterwege gelaten en dat scheelde al wat.