PDA

View Full Version : opvullen gaten halsbevestiging



Hendriks
19 februari 2009, 15:53
Ik heb een leuke hals gescoord voor een tele , nu komen de gaten van de neckverbinding niet helemaal overeen ,het scheelt ongeveer 1,5 mm.
Nu wil ik de gaten in de hals hiel opvullen met stukjes rondhout .Mijn vraag is kan ik hier ieder soort hout inlijmen? Ik heb van die stokjes om bij een plant in te doen , deze passen strak in deze gaten.

HaroldA
19 februari 2009, 15:59
Mijn vraag is kan ik hier ieder soort hout inlijmen?

Ik heb destijds hetzelfde gedaan bij een Les Paul hals en de studs van de brug en tailpiece (Maya). Je moet in ieder geval hout hebben wat niet splintert, dan komt het wel goed...

Hendriks
19 februari 2009, 16:08
Ik heb wel eens kleine gaatjes opgevult met luciferstokjes en dat ging ook goed, alleen hangt hier een hals aan onder een grote spanning.
O'ja de nieuwe gaten zullen de "öude" gaten iets overlappen.

jan jansen
19 februari 2009, 17:44
Ik heb wel eens kleine gaatjes opgevult met luciferstokjes en dat ging ook goed, alleen hangt hier een hals aan onder een grote spanning.
O'ja de nieuwe gaten zullen de "öude" gaten iets overlappen.



Die lucifers werken prima,met voldoende houtlijm in het gat tikken,nachtje drogen en daarna afsteken/schuren...werkt prima,

JJ

no 1 hops
19 februari 2009, 18:16
je kan ook deuvels gebruiken, evt rondhout uit de bouwmarkt.
hoe harder hoe beter want anders pakt de schroefdraad net in een gedeelte van je opvulhout en hebt dan toch minder grip of loopt de schroef uit/weg

Hendriks
19 februari 2009, 18:50
Ik kreeg ook nog van iemand de tip om met houtvijlsel en witte houtlijm een soort papje te maken en hiermee dan de gaten op te vullen. Iemand hier ervaring mee?

aaronstonebeat
19 februari 2009, 19:02
Ik kreeg ook nog van iemand de tip om met houtvijlsel en witte houtlijm een soort papje te maken en hiermee dan de gaten op te vullen. Iemand hier ervaring mee?

Ik heb laatst eens zo'n papje uitgestreken op een stuk plastic om te zien wat het zou worden als het droogt. Wordt idd best hard en sterk, maar het had dagen nodig om te drogen, terwijl het een laagje van maar een paar mm dik was.
De buitenkant is redelijk snel droog, maar dan is de binnenkant afgesloten van de lucht.

Hendriks
19 februari 2009, 19:10
Dus in laagjes aanbrengen , of heb je nog een andere tip om dit op te lossen?

aaronstonebeat
19 februari 2009, 19:15
Ik weet het niet. Ik denk dat het gewoon iets is om rekening mee te houden als je met wat grotere volumes houtlijm werkt. Maar als dat papje in de oude schroefgaten zit, wordt natuurlijk ook een flinke hoeveelheid vocht door het omliggende hout opgenomen.

Hendriks
19 februari 2009, 19:21
Ik ga het maar gewoon proberen en lang laten drogen.

Cocobolo
19 februari 2009, 20:16
Ik ga het maar gewoon proberen en lang laten drogen.

Je kunt het rondhout ook zelf maken (is soms nodig als je iets wilt vullen in dezelfde houtsoort) :

1) Eerst ieder gaatje dat je wilt vullen op een maat boren zodat het een net rond gat is (liefst met boorstandaard en vooral opletten dat je niet te diep gaat!).

2) Vervolgens boor je in een plank van erg hard hout dezelfde diameter gaten.

3) Neem een stokje van de houtsoort waarmee je wilt opvullen. Schaaf dit een eindje in de richting van de gewenste diameter en laat het taps toe lopen (bij een klein staafje kun je het zelfs wel met een stanleymesje doen).

4) Stop het stukje hout in het geboorde gat (niet van de hals maar van je harde plankje) en timmer dit er een stukje doorheen : aan de andere kant van het hardere hulpplankje komt een keurig rond houtje tevoorschijn.
5) Stukje afsnijden en in de hals lijmen. Als je zichtbaar aan het vullen bent, dan kun je op dit punt mooi de houtnerf mee laten lopen met de rest van het omliggende hout.

Hedge
19 februari 2009, 21:17
Mijn ervaringen met een houtpapje zijn niet echt goed. Zou ook niet vullen met zacht hout. De beste oplossing is denk een een deuveltje van hard hout.

Het is toch een halsverbinding waar best wat druk op komt te staan.

no 1 hops
19 februari 2009, 22:16
Mijn ervaringen met een houtpapje zijn niet echt goed. Zou ook niet vullen met zacht hout. De beste oplossing is denk een een deuveltje van hard hout.

Het is toch een halsverbinding waar best wat druk op komt te staan.+1 dat houtlijm papje is net zoiets als guppa, het vult maar meer ook niet.
je wilt er weer een nieuw gat naast boren waarna de schroef weer houvast heeft.
evt het bestande gat boren met een boortje ter grote van het rondhout of deuvel dat je gebruikt maakt het nog makkelijker.

Noid
19 februari 2009, 22:18
De beste oplossing is denk een een deuveltje van hard hout. Het is toch een halsverbinding waar best wat druk op komt te staan.Mee eens. Cocobolo heeft al een heel goede uitleg gegeven hoe dat te doen.

Hendriks
19 februari 2009, 22:51
Het toeval wil dat ik morgen een timmerman op bezoek krijg , ga hem maar eens vragen of hij iets heeft liggen waar ik het mee kan opvullen, of mischien kan hij iets maken.
Het gaat wel om een beauty van een Musikraft hals dus ik wil geen risico nemen.

barno
19 februari 2009, 23:35
hola cocobolo, fijne methode. voor onzichtbare gaten zou ikzelf niet die moeite doen (ik snij met stanleymesje deuvels en klop ze rechtstreeks in het gat) maar voor het opvullen van bv een verkeerde geplaatst tunergat: perfect, ga ik onthouden

Cocobolo
20 februari 2009, 07:11
hola cocobolo, fijne methode. voor onzichtbare gaten zou ikzelf niet die moeite doen (ik snij met stanleymesje deuvels en klop ze rechtstreeks in het gat) maar voor het opvullen van bv een verkeerde geplaatst tunergat: perfect, ga ik onthouden

Klopt, op die manier heb ik toevallig voor een akoestische gitaar inderdaad de tunergaten opgevuld en daarna de nieuwe gaten gemaakt (ik had nieuwe mechanieken en helaas waren die net even anders). Het was echt bijna onzichtbaar. Ik had wel even goed gezocht naar hetzelfde hout met vergelijkbare structuur natuurlijk.

En vorig jaar had mijn kamergenoot zijn Gibson the paul (die Walnut uitvoering) bij zich en wilde een paar schroefplaatjes van een ex-slagplaat opvullen. Ik had wat notenhouten stripjes gezaagd voor hem en de methode even uitgelegd. Hij heeft het daarna zelf gedaan en het is echt heel keurig geworden.

no 1 hops
20 februari 2009, 08:24
bij de timmeropleiding hadden we een variatie op die van cocobolo.
we hadden daar een stuk metal, vrij dik met allemaal gaten in verschillende diameters.
daar maakten we onze eigen deuvels mee en dan zonder groeven die je meestal bij de kant en klaar versies vindt

gengar
20 februari 2009, 15:04
ik zou ook met het mengsel aan de slag gaan, maar wel van hetzelfde hout bij voorkeur. Precies passend stukje rond hout van het zelfde soort zou ook prima zijn. Wat ik bij kleine gaten wel eens doe is opvullen met heel fijn schuursel van hetzelfde hout en dan verzadigen met waterdunne secondelijm.

Hendriks
24 februari 2009, 10:16
Ik heb nu de volgende oplossing bedacht: ik heb een zak met 6 mm duvels gekocht , zet ze in de kop van de boormachine en "draai"ze met vijl en schuurpapier tot de juiste diameter dikte, vervolgens met een beetje lijm monteren.
Voordeel : goede pasvorm (rond).

Aca Ilic
24 februari 2009, 12:20
Hey guys, waarom zo moeilijk doen met deuvels kleiner maken, stukjes hout opschuren etc,etc, als we een voor de hand liggende oplossing hebben:

-lucifers zijn te zwak om te gebruiken
-houtpapje idem dito want op het moment dat je hals gaat schroeven, gat wordt even goed verzwakt.

dus.........

oplossing is - tandenstokjes, of sate stokjes. Die zijn altijd van hardere houtsoort gemaakt, gat vol met houtlijm laten lopen, stokjes daarin duwen ( ook sommige stokjes evt. doormidden in tweeen splinteren om nog beter passend te maken en gat op te vullen). Heb al vaker gedaan, en kans dat halsschroeven "doordraaien" is kleiner.
;-)

Hendriks
24 februari 2009, 13:13
Bij deze hals trek ik er toch wat meer tijd voor uit , het gaat om een hals die nieuw iets van meer dan € 250 gekost heeft.
Gaatjes zitten nu trouwens mooi dicht , even 24 uur laten drogen en morgen de boor er weer in.

stijnkenens
24 februari 2009, 17:48
Ik hoop dat je eerst de oude schroefdraad hebt uitgeboord.
Anders heb je niet echt een goede verlijming van je tappen > je plakt ze vast aan het kleine randje waar enkel de center van de vijs in kan, de rest is 'enkel opgevuld met lijm'. Stevigheid van de lijm: nihil.
Eerst het oude gat uitboren tot je een rechte schacht hebt in je hout (vb: boor met diameter 5mm)
en dan daarin tapjes van 5 mm kloppen met en beetje houtlijm.

Problem solved.

s.

Aca Ilic
24 februari 2009, 18:06
Ik hoop dat je eerst de oude schroefdraad hebt uitgeboord.
Anders heb je niet echt een goede verlijming van je tappen > je plakt ze vast aan het kleine randje waar enkel de center van de vijs in kan, de rest is 'enkel opgevuld met lijm'. Stevigheid van de lijm: nihil.
Eerst het oude gat uitboren tot je een rechte schacht hebt in je hout (vb: boor met diameter 5mm)
en dan daarin tapjes van 5 mm kloppen met en beetje houtlijm.

Problem solved.

s.

Sorry, stijkenens maar ik moet je toch ongelijk geven.Als je gewone deuvels gebruikt, die zijn ook gegroefd juist omdat lijm ertussen moet vloeien.Stevigheid van de lijm aan de kaak stellen...?mmmmm,.. neee
weet je hoe ze het in timmerindustrie zeggen :"lijm moet het houden".... ;-)

barno
24 februari 2009, 18:24
Sorry, stijkenens maar ik moet je toch ongelijk geven.Als je gewone deuvels gebruikt, die zijn ook gegroefd juist omdat lijm ertussen moet vloeien.Stevigheid van de lijm aan de kaak stellen...?mmmmm,.. neee
weet je hoe ze het in timmerindustrie zeggen :"lijm moet het houden".... ;-)

ik ken niks van getimmer maar gegroefde deuvels worden toch meestal iets te groot ingeslagen zodat de groeven half gepletworden en er bijna overal een raakvlak is? bij schroefdraad is dat anders, enfin, just my unskilled thought

Aca Ilic
24 februari 2009, 18:52
ik ken niks van getimmer maar gegroefde deuvels worden toch meestal iets te groot ingeslagen zodat de groeven half gepletworden en er bijna overal een raakvlak is? bij schroefdraad is dat anders, enfin, just my unskilled thought

nee barno, deuvels zijn juist gegroefd om voor gelijke lijmverdeling te zorgen.

Hendriks
24 februari 2009, 20:24
Eh, ik heb de groeven er vanaf geschuurd , maar moest ze inbrengen door ze met een hamer in te tikken, dat lijkt mij voldoende samen met de lijm.

stijnkenens
24 februari 2009, 20:42
Een dikke lijmnaad is nooit goed, witte houtlijm op zich is niet stevig, enkel als de lijmnaad tussen twee stukken hout flinterdun is, en als het een perfect passen lijmoppervlak is. Dan krijgt niemand dat stuk. Het hout zal eerder naast de lijmnaad breken, dan de lijmnaad zelf.

Daarom: lijm die in de groeven van de schroefdraad zit is nutteloos.
Een houten tap moet altijd spannen, anders is uw gat te groot (sorry voor mijn woordgebruik :) )

De groeven zitten erin om de lijm die je naar onder duwt een weg naar buiten te geven, anders krijg je die tap nooit helemaal tot onder in het gat.

Dat is hetzelfde als het opruwen van een te lijmen stuk hout: niet om de lijmoppervlakte te vergroten, maar juist om het teveel aan lijm weg te laten vloeien.

Maar ik denk dat hendriks het keurig heeft opgelost.

s.

Hedge
24 februari 2009, 21:57
Een dikke lijmnaad is nooit goed, witte houtlijm op zich is niet stevig, enkel als de lijmnaad tussen twee stukken hout flinterdun is, en als het een perfect passen lijmoppervlak is. Dan krijgt niemand dat stuk. Het hout zal eerder naast de lijmnaad breken, dan de lijmnaad zelf.

Daarom: lijm die in de groeven van de schroefdraad zit is nutteloos.
Een houten tap moet altijd spannen, anders is uw gat te groot (sorry voor mijn woordgebruik :) )

De groeven zitten erin om de lijm die je naar onder duwt een weg naar buiten te geven, anders krijg je die tap nooit helemaal tot onder in het gat.

Dat is hetzelfde als het opruwen van een te lijmen stuk hout: niet om de lijmoppervlakte te vergroten, maar juist om het teveel aan lijm weg te laten vloeien.

Maar ik denk dat hendriks het keurig heeft opgelost.

s.


Volledig mee eens.

no 1 hops
25 februari 2009, 08:09
weet je hoe ze het in timmerindustrie zeggen :"lijm moet het houden".... ;-)dat hangt af van de verbinding, je lijmsoort en de verwachte belasting.

Hendriks
25 februari 2009, 10:16
De gaten zijn dus gevult , vanmiddag de nieuwe gaten boren.
De vorige keer heb ik het als volgt gedaan: hals stevig in de neckpocket klemmen , kijken of hij recht zit (hoge en lage e er opleggen) , met 3mm boor door de gaten van de bodie boren (boor markeren voor diepte) en vervolgens schroeven erin.
Is er een betere methode of tips? De schroeven zijn 45 mm , hoe diep moet je boren , totaal (bodie en neck) 45 mm , of moet je nog wat ruimte overhouden zodat de schroef goed in het hout gaat?
Graag wat tips , moet er niet aan denken dat dit fout gaat.
De hals klemt zeer stevig in de pocket en zit eigenlijk ook al recht.

Van Dattum
25 februari 2009, 11:24
Mijn methode: Net zoals jij eerst goed uitlijnen, hals met een lijmtang in de body vastzetten. Daarna steek ik een 3mm houtboortje (met zo'n puntje...) door de gaten in de body en geef er een tikje op om centertjes te maken.
Hals van de body halen en onder de boorkolom (of boorstandaard) netjes de gaten boren met een 3,5 mm houtboortje. Ik boor tot een paar mm onder de toets (stukje tape om het boortje plakken). De schroeven insmeren met een klein beetje zeep of vet om vastdraaien en afbreken te voorkomen.

Succes ermee!

Hendriks
25 februari 2009, 13:07
mijn idee, bedankt

Hendriks
25 februari 2009, 13:17
Wat moet het worden?
http://img211.imageshack.us/img211/6008/dscn1840.jpg

http://img211.imageshack.us/img211/9767/dscn1839.jpg

aaronstonebeat
25 februari 2009, 13:37
Pfoe, da's altijd moeilijk he.
Ik neig naar de zwarte.

Nafta
25 februari 2009, 13:46
Ik zeg ook zwart

Van Dattum
25 februari 2009, 14:17
Hmmm.... om het nog moeilijker te maken: Tortoise zou hier ook niet op misstaan..... :cheerup:

Hendriks
25 februari 2009, 14:45
Ik denk dat het zwart word , maar dat kan de komende tijd nog wel veranderen en anders wissel ik gewoon weer als ik eens wat anders wil , bij een tele is dat een makkie.
De hals zit er op , snaren erop gezet en natuurlijk hopen buzz, even gemeten en de hals staat wat te recht ,dus eerst maar even wegzetten en de hals onder spanning wat boller laten worden. Wel even gestemt en geprobeerd natuurlijk.
Kolere wat speelt dat ding super , ik had op TDPRI.com al veel over Musikraft gelezen ,maar ben hier behoorlijk onder de indruk van.
Ik heb al wat tele's gehad/geprobeerd , maar wat een feel heeft deze , lijkt speciaal voor mij gemaakt , ligt ook aan de dunne nitro finish voor een groot deel denk ik.

Alberto
25 februari 2009, 14:48
Hier worden nogal omslachtige handelingen uitgelegd voor het maken van een houten stopje :seriousf:
Als er een deuvel inpast gebruik je een deuvel en anders maak je toch een stopje met een proppenboor?

http://i40.tinypic.com/jingns.jpg

Je hebt ze in alle mogelijke diameters. Desnoods het op te vullen gat op de gewenste diameter (groter) boren. Het stopje boren met de proppenboor uit een stuk afvalhout (dan pas heb je een perfect rond stopje :)) en in lijmen.

De topic starter heeft het al netjes opgelost maar dit wilde ik toch even laten weten.

Hendriks
25 februari 2009, 14:57
Ok Alberto, als ik weer wat moet opvullen weet ik je te vinden.

Van Dattum
25 februari 2009, 16:01
Ik wil zo'n stoppenboor! Nu! Meteen!

Bedankt voor de tip Alberto!

Ik zit net ff te googelen en het is een proppenboor.... dit even ter info.....