PDA

View Full Version : ruwe snaren - plakkerige handen



burt
16 maart 2003, 22:47
Kent iemand dat? Soms voelen je snaren en handen lekker, en soms... soms niet. Ik heb m'n hals gepoetst, snaren afgenomen (zelfs met schuursponsje), maar echt lekker spelen lukt vandaag niet.

Smeert iemand van jullie wel eens iets op je snaren (of handen) als 't zo verrot aanvoelt?

hoofd
16 maart 2003, 22:58
Misschien is het tijd om de snaren te vervangen?
En verder...was je handen met warm water en droog ze goed af, doe wat vingeroefeningen, meer weet ik ook niet...

andy
16 maart 2003, 23:02
Had afgelopen vrijdag met wat spul lopen spelen en het gitaar spelen voelde die avond niet lekker alsof ik een beschadigde middel en ringvinger had, pijnlijke solo"tjes en zo. Kan een keer gebeuren.

burt
16 maart 2003, 23:14
Kan je snaren schoonmaken met water en zeep kwaad? Voor je snaren of voor je hals? Als je 't goed droog maakt? En helpt het?

andy
16 maart 2003, 23:18
ik heb zoiets van hout en water is geen goede combi, ook al zit er een flinke partij lak op je gitaar. Ik gebruik een droge doek.
Behalve dan het moment dat je vette vingers ook echt klodders vet op je hals hebben achter gelaten, dan neem ik ook een sopje, maar droog de hals daarna wel heel erg snel, vet weg, water weg.

Anders Destium
16 maart 2003, 23:27
Dit is het zelfde wat je ziet bij sporters, soms lukt alles en soms lukt niets...vorm is onverklaarbaar :smile:
Meestal begin ik pas écht lekker te spelen als ik 30-45 minuten bezig ben, en dan blijf ik nog wel een uur of twee doorgaan. Als het niet meezit ben ik na een half uurtje of een CD weer uitgepierd :wink:

moretel
17 maart 2003, 10:30
Smeert iemand van jullie wel eens iets op je snaren (of handen) als 't zo verrot aanvoelt?


Ik ken dat gevoel, een dag later heb je het niet, oorzaak ???????
Denk toch de handen en misschien luchtvochtigheid, stemming, temperatuur.
Ik gebruik dan vaak vaseline intensive care, paar maal heel dun, is niet van dat vette spul maar moet je wel even laten intrekken anders glij je uit over de snaren en bezeer je je :smile:

Rock&Roll
17 maart 2003, 11:39
een andere oplossing is natuurlijk om met Elixir-snaren te gaan spelen. dan voelen je snaren altijd glad aan...

frontman
17 maart 2003, 11:55
ik wist niet dat die bestonden voor electrische gitaar, wat kost zo'n setje?

RadiuS
17 maart 2003, 11:56
Ik gebruik de laatste tijd fast-fret, werkt echt prima.

zijn die elixir snaren verder wat? ik had ergens gelezen dat de klank minder was van die snaren...

niels_r
17 maart 2003, 12:17
Op 2003-03-17 11:56, schreef RadiuS:
zijn die elixir snaren verder wat? ik had ergens gelezen dat de klank minder was van die snaren...


Elixir snaren voor de bas zijn in ieder geval super! Ze klinken heel erg helder en blijven dat ook echt heel erg lang. Ze zijn alleen een beetje prijzig :sad:

Voor gitaar zou ik het zo niet weten, maar ik vermoed dat ze wel goed zijn.

MegaDrive
17 maart 2003, 12:23
GHS Fast-Fret, voor en na, problem solved. Ruikt nog lekker ook, ideaal voor als potentiële groupies bij een concert lekker aan je gitaar willen ruiken/likken :razz:

Snaren gaan ook langer mee omdat ze niet gaan roesten door huid/vet/vingercum etc.

moretel
17 maart 2003, 12:52
Maar wat ie oorspronkelijk bedoelde is dat ondanks goede snarenzorg het niet lekker aanvoelt en dat is volgens mij meer iets van de vingers zelf.

7th heaven
17 maart 2003, 13:55
uit koken in zout of een nieuwe set kopen elixer bijv. roesten minder snel en er komt geen vuil tussen de windingen waardoor ie langer mooi klinkt