PDA

View Full Version : agaat plectra



Solidkick
19 februari 2009, 12:39
Weet iemand hier een leverancier waar ik agaat plectra kan kopen?
Alvast bedankt.

aaronstonebeat
19 februari 2009, 14:01
In één van de muziekwinkels hier in Assen hebben ze een bak met plectra van allerlei soorten mineralen; daar zou zomaar eens agaat tussen kunnen zitten.
Ik herinner met prijzen tot 17 euro (!) per stuk.

olaftheholy
19 februari 2009, 14:12
Weet iemand hier een leverancier waar ik agaat plectra kan kopen?
Alvast bedankt.


je bedoelde agaat geode? zou dat niet snel breken? of is het als sieraad bedoelt?

aaronstonebeat
19 februari 2009, 14:19
Nee hoor, echt bedoeld om mee te spelen; door de prijs werd mijn aandacht getrokken anders was het me waarschijnlijk helemaal niet opgevallen. Er zat ook een benen plectrum bij en dat is mij daar even gedemonstreerd; ik was er zo enthousiast over dat ik er zo een zelf heb gemaakt en daar speel ik sindsdien alleen nog maar mee. Steen lijkt me ook tof om mee te spelen maar ik ga daar niet een dergelijk bedrag aan uitgeven. :hippie:

Solidkick
19 februari 2009, 19:39
ik was er zo enthousiast over dat ik er zo een zelf heb gemaakt en daar speel ik sindsdien alleen nog maar mee.


Gisteren met een plectrum van Agaat gespeeld.
Klinkt veel scherper dan met de 3 mm stubbs die ik al eeuwen gebruik.
Meer definitie in je attack zeg maar.
Dus daar wil ik een tijdje mee experimenteren.
Misschien raak ik wel hooked.

Inmiddels ook een adres gevonden:
http://www.dugain-picks.fr/
De directeur beantwoord z'n email zelf, altijd een vertrouwd gevoel :D

Portel
20 februari 2009, 01:10
Even een offtopic vraagje over plectra,

Als je nou met een benen plectrum speelt, of een stenen plectrum, heb je dan geen groter risico dat je snaren breken?

En hoe zit dat met ouderwetse nederlandse kwartjes (25 'guldencent') of engelse sixpence's à la Brian May?

aaronstonebeat
20 februari 2009, 01:30
Ik speel nu een paar maanden met dat benen plectrum (daarvoor met big stubby 3 mm) en heb nog geen snaar gebroken. Maakt helemaal niets uit naar mijn idee.

Kleingeld heb ik ook al geprobeerd. Het gaat, maar ik mis er zelf heel erg een lekkere punt aan. Dat zou wel te vijlen zijn. Maar vervelender vond ik de enorm knallen als zo'n munt tegen een van de polepieces komt. Misschien omdat het metaal tegen metaal is? Heb ik met been iig geen last van. Met steensoorten heb ik nog geen ervaring.

Muzieknono
20 februari 2009, 07:09
Waarop spelen jullie met zo'n dik plectrum, ik heb er namelijk ook één en vind het niet klinken.
Mvgr. Dirk Jan :B

RobertoL
20 februari 2009, 09:19
Kleingeld heb ik ook al geprobeerd. Het gaat, maar ik mis er zelf heel erg een lekkere punt aan
Ja, dat had ik ook. Je mist de punt en je kunt er niet lekker mee aanslaan.


Waarop spelen jullie met zo'n dik plectrum, ik heb er namelijk ook één en vind het niet klinken.
Mvgr. Dirk Jan :B
Het speelt lekker anders. Het geluid is ook anders als je met een dikker/dunner plectrum speelt. Volgens mij had Ibanez666 daar een filmpje van.

Solidkick
20 februari 2009, 10:17
Waarop spelen jullie met zo'n dik plectrum, ik heb er namelijk ook één en vind het niet klinken.
Mvgr. Dirk Jan :B

Het hangt natuurlijk nogal af van je speelstijl.
Ik speel vnl. rock en metal.
Mijn ervaring is dat je met een dikker plectrum veel beter je attack kan accentueren waardoor riffs er veel strakker uitkomen.
Het klinkt ook minder "wollig".
Het vereist wel meer controle in je spel.

@aaronstonebeat: Hoe kwam je aan dat stuk been om je plectrum van te maken?

Portel
20 februari 2009, 11:36
Ik speel nu een paar maanden met dat benen plectrum (daarvoor met big stubby 3 mm) en heb nog geen snaar gebroken. Maakt helemaal niets uit naar mijn idee.

Kleingeld heb ik ook al geprobeerd. Het gaat, maar ik mis er zelf heel erg een lekkere punt aan. Dat zou wel te vijlen zijn. Maar vervelender vond ik de enorm knallen als zo'n munt tegen een van de polepieces komt. Misschien omdat het metaal tegen metaal is? Heb ik met been iig geen last van. Met steensoorten heb ik nog geen ervaring.

Ik ben best wel fan van Queen, en Brian May speelt ook altijd met sixpences.
Ik dacht dat het dus leuk zou zijn om, als ik Queen speel, dat te doen met een sixpence. Ik zoeken, en ja hoor. Ik heb 3 sixpences gevonden :-D



Hoe kwam je aan dat stuk been om je plectrum van te maken?

In een ander topic zei hij dit:

Ik heb mijn eerste lading been gekregen (via, via) van iemand die schotse hooglanders houdt. Stukken van het dijbeen hebben wel een behoorlijke omvang en ook stukken heup en schouderblad, daaraan vind je meer plaatachtige gedeeltes.

En niet vergeten uit te koken; je trekt zo ook nog 'n heerlijke bouillon!

aaronstonebeat
20 februari 2009, 12:38
Waarop spelen jullie met zo'n dik plectrum, ik heb er namelijk ook één en vind het niet klinken.
Mvgr. Dirk Jan :B

Ik heb heel lang met hele dunne gespeeld, witte shark fins enzo. Een aantal jaren terug heb ik een keer een iets dikker plectrum genomen; dat beviel, en toen nog wat dikker etc. Een tijdje terug kwam ik uit bij de dunlop big stubby; je moet al echt gaan zoeken om iets te vinden dat nog dikker en harder is.

Eenmaal gewend aan die dikke plectra, wil ik niets anders meer. Het klinkt een stuk beter en ik heb veel meer controle over wat ik doe; veel preciezer en veel meer dynamiek.
En het slijt aanmerkelijk langzamer. Zo'n dunnetje heb ik in één optreden weggespeeld, dan is de punt volledig afgerond en zou het plectrum te klein worden als ik er een nieuwe aan vijl.

Luke-wannabe
26 februari 2009, 16:11
Vriend van mij zegt altijd: Een dun plectrum is een soort natuurlijke compressor.

Daar zit wel wat in want als je hard met zo'n ding aanslaat klinkt het alsnog alsof je acht speelt.

René`
3 maart 2009, 22:21
Dijkmanmuziek Amsterdam, weet het bijna zeker.

zoon van Piet
11 maart 2009, 12:19
Verrek, zo'n agaatplectrum heb ik nog ergens liggen..
even zoeken, misschien dat ie nu wel bevalt..
toendertijd (1888 of zo) in ieder geval niet ;)

het staat mij bij dat ie nogel een 'tik' gaf bij de aanslag, wat mijn allerdikste plasticpicks niet deden..

dik en dun - het heeft allebei wat. ik ga voor dik
( bovenstaande geldt voor plectra, maar is ook wel toepasbaar op vrouwen)

Ik heb altijd een hekel gehad aan dun ( geen attack, slecht voor je timing) maar prefereer ze voor de 12snaar.

mesaman
28 maart 2009, 12:02
ik heb zelf mammoet ivoren plectrum.super ding.goede vorm en fijne pasvorm voor tussen je vingers.geeft geen tik met aanslaan.klinkt wel lekker direct.en geeft goed gevoel van je snaren door.het ismoeilijk uit te leggen.maar het is de meest fijne plectrum die ik heb,ook met zweet vingers.heb jaren van alles geprobeerd en ben hier mee uitgekomen.tis een duur dingetje en wil hem echt niet kwijt raken want ze zijn moeilijk te vinden.

Muzieknono
29 maart 2009, 08:16
OK, ik speel momenteel met een big stubby en dat bevalt me prima inderdaad, goede feedback van wat je doet, bij mijn agaat plectrum mis ik de punt een beetje maar nu ik er wat mee heb geoefend gaat het bij slag spelen eigenlijk best wel al blijf ik de voorkeur geven aan de big stubby.
MVgr. Dirk Jan :B