PDA

View Full Version : Extra Mastervolume in Fender HRD 2 x 12



larsje
19 februari 2009, 10:19
Hi,

Als ik een extra Mv zou willen inbouwen in mijn HRD. Heeft iemand een idee hoe ik dit moet doen (wellicht dat ik de precense-plek daarvoor kan gebruiken). Dat ding gaat loeihard en ik krijg geen fijne vervorming? Schema's, tips, enzo?

nb. Ik heb al een redelijk aantal mods laten uitvoeren op deze versterker (nieuwe speakers, de volume-pot vervangen, tonestack aan elkaar gekoppeld). Dit wordt het laatste project aan deze.

grt. lars

larsje
20 februari 2009, 22:11
hi,

ik heb hier in ieder geval het schema:

http://www.fender.com/support/amp_schematics/pdfs/Hot_Rod_DeVille_Schematic.pdf

iemand zin om zich er over te buigen?

grtz lars

nico verduin
20 februari 2009, 22:29
Standaard PPIMV bouwen op de plek van de 2 x 220K weerstanden en de C- aansluiting bij de eindbuizen. Je zult er wel wat sleutelwerk aan krijgen omdat alles op de printplaten zit gesoldeerd.

schema: http://www.verelec.com/tijdelijk/images/KenFischerMaster.gif

Waar hier de 100K wordt gebuikt, heb jij 220K zitten. Gebruik nu een dual of stereo potmeter van 2 x 250K audiolog. Tervoorkoming van evt. storingen in de potmeter waardoor de biasspanning wegvalt, wordt nog wel eens een 2M2 weerstand gezet tussen de loper en gemeenschappelijke aansluiting van beide potmeters.

larsje
21 februari 2009, 09:21
dank wederom nico!

het gaat dus om r59 en r60 in het schema als ik het goed begrijp?

Ik heb een audiopot op je site gevonden die ik dan volgens mij moet bestellen:
http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/AP-A-1M-DUAL.gif

Hoe sluit ik deze aan, maw waar (welke lug) komt de C op en waar sluit ik de anderen op aan?

Waar zit de loper en de gemeenschappelijk aansluiting van de potmeters?

alvast wederom bedankt voor je deskundige hulp in een nog beter buizengeluid!

nico verduin
21 februari 2009, 09:39
Zoals op de foto gezien:

Beide linker pinnen is de gemeenschappelijke.
Beide midden pinnen is de loper
Elke rechter pin gaat naar de condensatoren zoals in het schema.
de 2M2 weerstanden gaan van de loper naar de linker pin op elke potmeter.
Mocht er nog wat gekraak te horen zijn dan nog een 100nF condensator aansluiten tussen de loper en naar de eindbuizen (DC van bias spanning) die je dan hoort.
Het gaat inderdaad om R59 en R60. Die worden dus vervangen door de potmeters.

Meneer I.
21 februari 2009, 10:19
Nico, goeie tip van die 2M2's! Ga ik ook nog even toepassen bij mijn PPIMV (op een Madamp A15mkII).

nico verduin
21 februari 2009, 10:25
Ach ik heb het ook weer ergens vandaan :seriousf:. alhoewel ik nog nooit heb meegemaakt dat een potmeter het heeft begeven in de MV. Maar zeg nooit nooit.

SimonS
21 februari 2009, 11:22
hi,

ik heb hier in ieder geval het schema:

http://www.fender.com/support/amp_schematics/pdfs/Hot_Rod_DeVille_Schematic.pdf

iemand zin om zich er over te buigen?

grtz lars
Ik zie dat de huidige master een lineaire pot is, je zou 'm kunnen vervangen voor een log. Ellende is dat t vast op de PCB is gemonteerd... Dat icm de ppimv zal een hoop verhelpen

larsje
22 februari 2009, 11:35
dank simons, inderdaad die mod heb ik al gedaan en inderdaad wat problemen verholpen. En dank voor alle tips!

Nog een waarschijnlijke domme vraag (bestaan die? ja vast). Op dat schema van mij zie ik een verwijzing naar C-, op het schema van Nico loopt er ook een lijntje naar beneden, moet ik daar nog wat mee richting de aan te sluiten potmeter? en zo ja waar.

grt. lars

nico verduin
22 februari 2009, 11:49
Lars,
De C- is dus de bias spanning die naar de eindbuizen gaat. Op dat zwarte schema is dat de losse draad die van die gemeenschappelijke aansluiting van de potmeters komt. Dus op de foto de linker aansluiting van beide potmeters.

larsje
22 februari 2009, 12:24
oke dank,

en die soldeer ik dus aan een van de linkeraansluitingen die ik weer doorlus naar de andere linkerpin?

driftkop
22 februari 2009, 13:21
Misschien staat hier nog wat bij voor je: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/

nico verduin
22 februari 2009, 20:47
oke dank,

en die soldeer ik dus aan een van de linkeraansluitingen die ik weer doorlus naar de andere linkerpin?
Ja want die moeten aan elkaar zoals in het schema is aangegeven en in mijn eerdere uitleg.

larsje
23 februari 2009, 08:21
Dank!

nog een laatste vraag aangezien ik twijfel of ik een gat ga boren in het chassis of de presenceknop ga gebruiken. Stel dat ik dat laatste wil, wat ik moet ik dan doen in dit schema:

http://www.fender.com/support/amp_sc..._Schematic.pdf

om die presenceknop te kunnen verwijderen?

grt. lars

nico verduin
23 februari 2009, 08:24
link werkt niet.

larsje
23 februari 2009, 08:46
http://www.fender.com/support/amp_schematics/pdfs/Hot_Rod_DeVille_Schematic.pdf

en nu?

Epic
23 februari 2009, 15:20
Volgens mij moet je R67 vervangen door een vaste weerstand met de waarde die jij lekker vindt klinken.

In mijn bluesdeluxe is C29 en R67 volledig verwijderd (had presence altijd op 0 staan), maar twijfel nu of dit ook nadelige gevolgen heeft voor het geluid.

larsje
23 februari 2009, 18:56
oke dank, ga ik doen!

in welke range moet ik ongeveer denken (1k - 1m??)

grt. lars

nico verduin
23 februari 2009, 19:13
De potmeter is nu 25K dus nooit meer dan dat. Of instellen, zoals gezegd, dat hij lekker klinkt en dan effe meten.

larsje
3 maart 2009, 15:47
damn het is niet gelukt! En het was best een karwei.

Ik heb die presence aanpassing even gelaten voor wat het was en direct de MV op de printplaat verbonden door die 2 weerstanden te verwijderen (R59 en R60). Die 2 aansluitingen op de printplaat gesoldeerd op de 2 rechterpinnen van de pot (een naar de bovenste de andere naar de onderste). De 2 2M2 weerstanden tussen de middelste pinnen en de linker pinnen gesoldeerd (een van de bovenste middelste pin naar de bovenste linkerpin en hetzelfde voor de onderste)

De 2 linkerpinnen met elkaar verbonden en de c- aansluing vanaf de printplaat (in feite het andere uiteinde van de gaatjes waar de weersanden eerst in zaten) gesoldeerd aan een van de 2 linkerpinnen. Is toch goed zo?

Effect: ik had nog gewoon geluid. Kon draaien aan de potmeter wat ik wilde, maar er was geen volume verschil (zowel niet bij de cleane stand als de drive stand)

nb. ik kan wat foto's posten van de potmeter als het nodig is. Ik heb de AP-A-250K-DUAL van Nico gebruikt.

Can someone help me??

guitartheo
3 maart 2009, 22:27
damn het is niet gelukt! En het was best een karwei.

Ik heb die presence aanpassing even gelaten voor wat het was en direct de MV op de printplaat verbonden door die 2 weerstanden te verwijderen (R59 en R60). Die 2 aansluitingen op de printplaat gesoldeerd op de 2 rechterpinnen van de pot (een naar de bovenste de andere naar de onderste). De 2 2M2 weerstanden tussen de middelste pinnen en de linker pinnen gesoldeerd (een van de bovenste middelste pin naar de bovenste linkerpin en hetzelfde voor de onderste)

De 2 linkerpinnen met elkaar verbonden en de c- aansluing vanaf de printplaat (in feite het andere uiteinde van de gaatjes waar de weersanden eerst in zaten) gesoldeerd aan een van de 2 linkerpinnen. Is toch goed zo?

Effect: ik had nog gewoon geluid. Kon draaien aan de potmeter wat ik wilde, maar er was geen volume verschil (zowel niet bij de cleane stand als de drive stand)

nb. ik kan wat foto's posten van de potmeter als het nodig is. Ik heb de AP-A-250K-DUAL van Nico gebruikt.

Can someone help me??

Waar heb je de middelste pinnen (wiper) aan verbonden ? dat staat er niet bij :???: (die moeten elk naar R64 en r65 eind buis gridweerstanden)

larsje
4 maart 2009, 09:44
nee, die heb ik dus nergens aan verbonden anders dan aan die 2 linkerpinnen middels de 2M2 weerstanden. Ik heb de eerdere mails niet goed begrepen denk ik.

Moet ik ze aan de plus of min van r64 en r65 (of zijn die niet gepolariseerd?)?

grt. lars

nico verduin
4 maart 2009, 10:54
Je moet de lopers aansluiten op R64 en R65.

Kijk waar R64 en R65 naar de koppelcondensatoren gaat (C26 & C27 resp.) Haal daar R64 en R65 los. Sluit nu de lopers op de weerstanden die nu los hangt.

De linker pinnen van de potmeter gaan inderdaad naar C-. De rechter pinnen gaan naar de plek waar R64 en R65 zijn losgehaald. R59 en R60 kunnen verwijderd worden.

En goed kontroleren want anders fikken je eindbuizen uit.

larsje
4 maart 2009, 12:25
oke helder, dus ik hoef de rechterpinnen niet aan te sluiten op de plek van r59/r60, dat had ik namelijk nu gedaan (de weerstanden die ik verwijderd heb)?

Samenvattend:
1) linkerpinnen pot verbinden met elkaar
2) een van de linkerpinnen pot naar c-
3) middelste pinnen pot verbinden met linkerpinnen pot via 2M2 weerstanden
4) r64/r65 aan een kant losmaken (gaande naar condensatoren) op printplaat en elk verbinden met middelste pinnen pot
5) rechterpinnen pot verbinden aan leeggekomen plek bij r64 en r65
6) weerstanden r59/r60 verwijderen en verder niets mee doen, ook niet met lege plekken op printplaat.

Nog een vraag bij ad 4 en ad 5, maakt het nog uit aan welke pin ik ze verbindt (boven/onder op pot).

grtz lars

nico verduin
4 maart 2009, 12:39
Nee zolang je er wel voor zorgt dat de midden pin correspondeert met de condensator van datzelfde kanaal. Anders kijrg je oscillatie.

larsje
4 maart 2009, 12:46
oke dus stel ik maak r64 los en die verbind ik met de bovenste middelste pin op de pot dan moet ik de vrijgevallen plek op de printplaat verbinden met de bovenste rechtse pin op de pot, toch?

guitartheo
4 maart 2009, 12:52
Hey Lars probeer eens goed de schema's te lezen , dan word alles duidelijk en leer je er ook nog wat van .in plaats van routebeschrijvingen te volgen
en nee ,weerstanden hebben geen polariteit.., maar je moet ze natuurlijk wel aan de goede kant aansluiten anders heb je geen weerstand ;)