PDA

View Full Version : engl thunder buizen vervangen



spike67
18 februari 2009, 23:28
Ik heb een engl thunder reverb 50 watt
die heb ik nu 1,5 jaar nieuwe eindbuizen kosten 79,- excl installatie.
niet.
een vriend van mij had een fender blues versterker gekocht in mei 2008.
deze buizen waren defect en moesten worden vervangen.

ik speel meer als hem, ik denk dat ik nu 350 uur heb gespeeld.

wanneer moeten de eindbuizen worden vervangen en kan ik dat zelf als een stel koop?
en kan je het horen als ze minder worden?

ik heb een line6 m13 pedalen bak die gebruik ik voor overdrive dus de preamp van de engl gebruik .

deze buizen zitten erin:
Preamp:
3 channels (3 ECC 83 preamp tubes), Clean, Crunch, Lead, single 3 band EQ, Crunch/Lead, Clean/Lead switches.


Master section:
Master volume, 50 watts (1 x EC83, 2 x 5881 power amp tubes.


alvast bedankt

Negative K3 fan
18 februari 2009, 23:57
Ik ben van mening dat, tenzij je geld over hebt, je je buizen moet vervangen als ze echt op zijn en defecten gaan vertonen.

Maargoed, ik ben dan ook iemand die z'n snaren pas vervangt als er eentje knapt, of als het écht niet meer kan.

Marc Oblivian
19 februari 2009, 09:55
Ik was afgelopen maandag bij DrTube en Xavier zei dat een setje buizen minimaal 1500 uur mee moet kunnen gaan.
Als je dus 350 uur hebt gespeeld, kan je nog wel een tijdje aan.
Als het goed is, hoor je ook als je buizen op zijn. Minder push in je sound...veel draaien aan de knoppen zonder dat de sound echt beter wordt, weinig definitie. Ook aan de zijkant van je (eind)buizen soms donkere plekken en de zilveren top op de kop van de buis die zich terugtrekt en steeds minder zichtbaar wordt.
Daarnaast is het geloof ik ook niet goed om door te spelen tot je buizen het begeven (kan schade opleveren aan de uitgangtrafo?).

olaftheholy
20 februari 2009, 17:49
anderhalf jaar is wel errug kort hoor, om dan al je buizen te vervangen.
Er zijn vintage amps die nog steeds op factory issued draaien.

Eko
20 februari 2009, 18:32
Yep, veel hangt af hoe je met de amp omgaat. Na het spelen eerst netjes af laten koelen en dan pas vervoeren. Niet op rammelwietjes over kinderkopjes gaat rijden met een amp.
Klinkt misschien logisch maar je wil niet weten hoe mensen soms omgaan met hun spullen.
Ook het kort na elkaar uit en weer aan en weer uit zetten is niet erg bevorderlijk. Laat een amp eerst even op temperatuur komen voor je er op speelt. Al beginnen met spelen en de amp direct van uit via standby op aan zetten is niet goed nie.
Ook is de laatste paar jaar het materiaal bij bv Fender er niet beter op geworden. Door het in massa willen maken en dan bezuinigen op bv het hout van de kasten en de kwaliteit van de transformatoren, dat is vragen om problemen op termijn.
Het zijn niet allemaal wereldschokkende zaken. Eens in de paar jaar een setje buizen is een aanvaardbaar onderhoudsbedrag.

S.Clause
24 september 2009, 15:35
Hej,

Heb een gelijkaardig vraagje en wil er speciaal geen nieuwe topic voor aanmaken.

Kan iemand mij in een zaak in Vlaanderen aanbevelen waar ze veel verstand hebben van buizen(vervangen)? Wil namelijk buizen in mijn Engl Screamer vervangen. Daar steken nog altijd de stock engl tubes en ik dacht ergens gelezen te hebben dat er iets meer instelwerk aan te pas komt wanneer je er andere merk van buizen in gaat steken. Vandaar wil ik bij iemand terecht die daar goed in thuis is en mij evt woordje uitleg kan geven over welke merken welke klank geven etc. Liefst in Vlaams Brabant of rond Brussel (of Leuven evt. a'pen).

alvast bedankt!

caliban
25 september 2009, 13:22
Funky Fish in Hever lijkt me voor jou wel in de buurt.
www.funky-fish.be