PDA

View Full Version : Ervaringen met Palmer PGA04 (of 03)



hole
18 februari 2009, 09:35
Ik vroeg me af of iemand van jullie dit apparaat kent/gebruikt.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen (en dan met name voor het gebruik voor thuisopnames).

Waarom? Voor het geld kan ik ook een PodXT (pro) kopen. Ik heb gisteren nog even over een PodXT kunnen spelen, en er komen best overtuigende sounds uit....alleen is het niet MIJN sound. Opnemen met een mic is eigenlijk geen optie omdat mijn dochter meestal slaapt als ik kan spelen. Daarnaast schijnt het (goed) mic'en van een cab een vak apart te zijn. Een DI/speakersim lijkt me daarom een goede oplossing. Later als ik weer een band gevonden heb, kan ik deze dan ook gebruiken om recht in de FOH te gaan (dan maar niet stereo spelen)

Moet dit misschien in Recording? Aangezien het een rackapparaat is toch maar voor Rack Gear gekozen

Yek1
18 februari 2009, 09:47
Ik gebruik 'm zelf niet maar ik was wel geinteresseerd en heb wat research gedaan. Dat leverde op dat je absoluut de 03 moet hebben en niet de 04. De reviews in vakbladen over de 03 zijn erg goed. De 03 is ook ge-reissued.
http://www.palmergear.com

MSNL
18 februari 2009, 09:50
Ik gebruik al jaren een Palmer PDI-03 voor livegebruik en voor thuisopnames.
Ik ben er heel tevreden over. Het klinkt behoorlijk natuurlijk en heel open.
Het klinkt veel opener dan bij een speaker.
In principe kun je ook alleen de speakersimulatie van de PodXt gebruiken (maar gebruik wel een powersoak). In vergelijking met de Palmer PDI-03 klinkt de PodXT simulatie gekleurder en minder open.

Eezz
18 februari 2009, 11:07
Ik gebruik sinds een half jaar de Palmer PGA-04 voor opnames in mijn homestudio en ik zweer erbij. Ik heb jarenlang en Pod Xt gebruikt, daarna een aantal jaar opgenomen met een Sm-57, later in combinatie met een AKG C3000B. Nu ik die Palmer heb, zie ik geen enkele reden meer om de microfoons erbij te pakken. Die Palmer klinkt gewoon erg goed. Wat mij enorm aanspreekt is dat het geluid dat je hoort terwijl je opneemt precies hetzelfde is als het geluid als je het naderhand afluistert. Dat lijkt logisch maar als je in en homestudio met microfoons opneemt hoor je ook met een goede koptelefoon (beyerdynamic DT770) ook nog veel van het directe geluid uit de versterker. Dat geeft je een vals gevoel van vetheid en druk. Met andere woorden, als je opneemt geeft je spel een kick en lijkt het supervet te klinken, als je het dan afluistert door je monitoren blijkt nogal tegen te vallen. Met de Palmer komt het geluid meteen uit de monitoren waardoor je doelgerichter de eq op je versterker en de low en high voicing op de palmer kunt inzetten.

Daarbij komt dat ik mijn versterker nog wel op een redelijk volume kan zetten, maar nooit voluit of op stage volumes.

Vergeleken met de Pod is het grote voordeel dat je je eigen, nauwkeurig geselecteerde favoriete versterker gewoon lekker op tien kunt zetten! Bij modeling word het hele pad vanaf je gitaar gesimuleerd, bij een speaker simulator alleen je speaker/cabinet. Dat zijn een flink aantal schakels minder.

Ik heb nooit de PGA-03 geprobeerd (uit mijn websearch kwam die er ook niet per sé als beter uit ook al schijnt Eddie van Valen er een te hebben gebruikt) maar ik vind die low en high voicing potmeter op de PGA-04 wel erg nuttig. Op de PGA-03 kun je die voicing niet traploos instellen maar is het de een of de ander.

Yek1
18 februari 2009, 11:20
Trouwens, niet in de US bestellen, maar bij Adam Hall in Duitsland (die maakt ze nl. en is goedkoper).

hole
18 februari 2009, 11:33
Trouwens, niet in de US bestellen, maar bij Adam Hall in Duitsland (die maakt ze nl. en is goedkoper).

Thomann :cheerup: (ook VEEL goedkoper!)

@eez en MSNL: hebben jullie misschien ergens soundclips (liefst rock/medium gain) van de 03 en 04 online staan?

Edit:

dit nog gevonden: de maker/bedenker van de Palmers zegt dit:


What is the difference between the PDI-03 and PGA-04 filter circuits?

The PGA-04 was my answer to customers asking for more versatility. Though you may read many different comments, the heart of the PGA-04 is the original filter circuit with the two switches replaced thru two potentiometers for a continuous control between the extreme positions of the switches.

peter_heijnen
18 februari 2009, 13:44
Thomann :cheerup: (ook VEEL goedkoper!)
Ik doe de mijne -pdi03- weg voor nog minder, als je geinteresseerd bent moet je maar even pm'en.

Eezz
18 februari 2009, 14:01
@eez en MSNL: hebben jullie misschien ergens soundclips (liefst rock/medium gain) van de 03 en 04 online staan?


Ik heb vorige week wat opgenomen met de Palmer, ik zal even kijken of ik dat online kan plaatsen.

MSNL
18 februari 2009, 14:01
@eez en MSNL: hebben jullie misschien ergens soundclips (liefst rock/medium gain) van de 03 en 04 online staan?


Een paar kun je vinden op www.ginfizz.nl
Ik zal eens kijken of ik iets meer online kan zetten

Eezz
18 februari 2009, 14:38
http://www.evertzeevalkink.nl/Rockriff E-G-D-F.mp3 (rechtermuisknop, save target as...)

Hier die opname met de Palmer. Gebruikte spullen:

Haar Custom Tele
Boss BD-2 (keeley mods)
BYOC fuzz face
Carl Martin TremO'vibe vibrato
Bogner Duende 15w
Marshall Vintage Modern

Die riff is in eerste instantie de Bogner met de BD-2, daarna komt er de Marshall Vintage Modern met BD-2 bij en de Bogner met Fuzz Face. Rustige stuk is de Carl Martin Vibrato en de BD-2 door de Bogner.

Allemaal opgenomen mbv de Palmer ADIG-LB (of PGA-04).

peter_heijnen
18 februari 2009, 14:56
Lekkere groove en wat een mooie sound met de vibrato in de bogner!

hole
26 februari 2009, 09:06
Ik heb inmiddels een palmer PDI-03 kunnen kopen. (bedankt Peter)

http://www.palmer-germany.com/files/pdi03_noflash.jpg

Ik ben er erg over te spreken. Het klinkt natuurlijk niet zo als met echte speakers, maar ik vind het wel zeer overtuigend en bruikbaar. (zelfs via de line-in van mijn brakke geluidskaart)

Ik zal vanavond even wat opnemen en online zetten. (zal iets in Sounds zetten)

peter_heijnen
26 februari 2009, 12:00
Altijd fijn, een tevreden klant! :)

Ik wil ook nog wel het volgende aan het topic toevoegen: de bedenker van de palmers beweert in een interview dat, muv de deepswitch, de filters van de pdi09 identiek zijn aan die van de 03. Ik heb de 03 en 09 uitgebreid geab'd waaruit iig blijkt dat de filters niet hetzelfde klinken. De 09 is wat 'directer' in het laagmidden waardoor de 03 'opener' klinkt.

hole
26 februari 2009, 12:21
Hoe had jij de switches meestal staan Peter?

Ik vind Flat + Normal het prettigst klinken. Deep ook wel, maar met overdrive kan dat net iets te boemerig klinken.

Mellow vind ik eigenlijk geen bruikbare setting, net of er een deken over het geluid gelegd wordt.

peter_heijnen
26 februari 2009, 12:42
Ik vind Flat + Normal het prettigst klinken. Deep ook wel, maar met overdrive kan dat net iets te boemerig klinken.
Precies zo dus. Die deep klinkt wel vet, maar uiteindelijk werd het daarmee voor mij meestal te.

hole
26 februari 2009, 20:52
Toch maar even hier, niet in Sounds

Klik (http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=927866&content=music)

Het gaat om de sound, niet om mijn spel (dus let vooral niet op de fouten en de (ontzettend!) slechte timing). het is take 1, dus ... ;)

Musicman Luke -> CAE 3+ -> VHT 2/50/2 -> Palmer PDI-03 -> Hercules Game Theater geluids kaart

morris
27 februari 2009, 01:16
Toch maar even hier, niet in Sounds

Klik (http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=927866&content=music)

Het gaat om de sound, niet om mijn spel (dus let vooral niet op de fouten en de (ontzettend!) slechte timing). het is take 1, dus ... ;)

Musicman Luke -> CAE 3+ -> VHT 2/50/2 -> Palmer PDI-03 -> Hercules Game Theater geluids kaart

Klinkt zeker goed, en bruikbaar! Ik mis alleen de harmonischen (waarom hebben ze die niet in het groene boekje opgenomen) die je normaliter bij een goed gemikte setup hoort, maar dat is logisch. Je kunt dit compenseren met iets meer gain/presence, dan klinkt het wat smeuïger.

Morris

peter_heijnen
27 februari 2009, 15:01
Ja, het blijft natuurlijk wel een 'sim'.

Maar de basisklank is -zeker voor thuis- goed genoeg.

hole
27 februari 2009, 15:18
Ik zou dit ook zonder bezwaar live gebruiken hoor...

Denk niet dat de gemiddelde gig-ganger het door zou hebben. (ja, zelf hoor je het wel natuurlijk)

peter_heijnen
27 februari 2009, 15:24
De geluidsman is er doorgaans ook erg blij mee btw.