PDA

View Full Version : Danish oil aanbrengen



marc_olly
17 februari 2009, 23:40
Ik heb de hele lak-faq doorgelezen, maar mijn vraag is eigenlijk niet beantwoord.

Het stuk van Fred is op zich duidelijk, maar HOE breng je de olie op, met een kwast, of met watten in een oud tshirt? of nog anders?

Er staat ook een aantal keren dat je de overtollige olie moet verwijderen, maar als je deze inwrijft, dan is er toch geen overtollige olie?

Zie ik iets over het hoofd of heb ik niet goed gezocht?

Ik heb nu een goede gladde body, maar heb maar tot 180 grit geschuurd. Moet ik doorgaan tot 400 of is dat overbodig. De body voelt nu al ' smooth as a babies butt'.

graag advies, zodat ik dit weekend kan starten.

Thanks !

barno
17 februari 2009, 23:53
heb onlangs enkele bodies geölied:

ik zou toch wel wat fijner schuren tot 400: de ene babybutt is de andere niet ...

opbrengen olie: kan op verschillende manier, maakt eigenlijk niet veel uit, ik doe het met een kwast, tamelijk rijkelijk maar geen druipers uiteraard. Dan 10 minuten laten intrekken (niet meer!, anders moet je gaan schuren) en dan overtollige olie weghalen - inwrijven met pluisvrij doek.

Dag later eerst heel licht schuren en dan zelfde procedure.
Dag erna nog es.
Ik heb nooit meer dan drie lagen gedaan, maar meer is zeker goed.

stijnkenens
18 februari 2009, 00:25
Ook nog even een kleine waarschuwing:
In Danish oil zit thung olie:

Als je dat puur koopt zit er altijd een waarschuwing bij: de vodden die je daarvoor gebruikt nooit in een prop bewaren, of in de vuilbak gooien. Altijd open leggen om te laten drogen alvoorens ze weg te gooien.
Blijkbaar kan thungolie vanzelf ontbranden.

En deze regel geld eigenlijk voor alle chemische producten die wel eens regelmatig door de doe het zelver wordt gebruikt:
white spirit, aceton, ...

Liever even nadenken dan heel je kot + gitaar in de fik.

s.

no 1 hops
18 februari 2009, 07:31
ik wil nog wel eens tijdens of na het aanbrengen met danish staal wol 4 x0 gebruiken.
vind het vooral lekker als ik een grove porie juist wil behouden.
mocht je willen stainen dan is er speciale wood dye van rustin's die je voor een gedeelte ook kan mengen met hun danish oil.

het oplosmiddel in rustin's danish is nogal agressief en lost zelfs acryl producten op zoals ik gemerkt heb bij een patina pasta met hoog pigment gehalte

marc_olly
18 februari 2009, 10:13
Super, dit waren precies de aanwijzingen die ik nodig had.
Bedankt voor jullie hulp, de foto's volgens spoedig, eerst maar weer eens schuren...

Marc

frekie
19 februari 2009, 19:15
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/Rwstratje006.jpg

Je moet wel een mooi stuk hout hebben, olie accentueert alle zwakke punten van het hout. Het klinkt wel lekker "houtig" :ok: zeg maar, het vibreert heerlijk tegen je body. En het is simpel zelf te doen, veel makkelijker dan spuiten.

marc_olly
19 februari 2009, 22:23
Het is een eendelige limba body met een mooie dichte, compacte stuctuur. Geen noesten of iets dergelijks. Dus dat komt wel goed.

De meningen zijn wat verdeeld over het gebruik van danish oil op limba, maar ik ga het gewoon proberen, we zien wel wat er gebeurt.

StrungOut87
20 februari 2009, 13:42
Het is een eendelige limba body met een mooie dichte, compacte stuctuur. Geen noesten of iets dergelijks. Dus dat komt wel goed.

De meningen zijn wat verdeeld over het gebruik van danish oil op limba, maar ik ga het gewoon proberen, we zien wel wat er gebeurt.

Met Tung -olie werd mijn Limba(witte Korina) zalig amberkleurig,ik denk met Danish dat je tzelfde resultaat bekomt..go for it!

waar haal jij je Limba alsk vragen mag? Arnhem?

grtz P

marc_olly
20 februari 2009, 15:20
nee, in Amsterdam. Maar ze hadden maar 1 stuk en eigenlijk net te klein. Dus ik heb wat consessies moeten doen als het gaat om de body-vorm, maar ik kon het niet laten liggen.

Was daardoor ook niet heel duur en het werkt wel heel prettig, vind ik.

Ik ben benieuwd, ik ga zo een platte kwast halen en dan maar eens starten. Ik zal wel wat plaatjes posten in mijn bouw-topic.

Bedankt voor de reacties weer !

marc_olly
20 februari 2009, 22:41
misschien een soort cross-post, maar ik kon het niet laten om iedereen die me op weg geholpen heeft, even te bedanken door een fotootje:

http://www.hoeishet.nl/marc/na3.jpg

ben erg blij 8-)

StrungOut87
22 februari 2009, 02:19
misschien een soort cross-post, maar ik kon het niet laten om iedereen die me op weg geholpen heeft, even te bedanken door een fotootje:

http://www.hoeishet.nl/marc/na3.jpg

ben erg blij 8-)


Zou ik ook zijn :ok: ziet er echt vet uit kerel!

Oja, geeft Danish Oil ook zo'n een raar geurtje af de eerst weken zoals bij Tung olie?

StrungOut87
22 februari 2009, 02:21
misschien een soort cross-post, maar ik kon het niet laten om iedereen die me op weg geholpen heeft, even te bedanken door een fotootje:

http://www.hoeishet.nl/marc/na3.jpg

ben erg blij 8-)

Zou ik ook zijn :ok: ziet er echt vet uit kerel!

Wat voor neck en Pick-ups krijgt ie?

P

no 1 hops
22 februari 2009, 09:52
danish van rustins heeft wel een duidelijke geur maar die verdwijnt snel.
gekookte lijnzaad houd de geur wat langer vast maar naar mijn idee dringt die dieper in het hout