PDA

View Full Version : Help mijn gitaar doet raar



baksteen123
17 februari 2009, 21:18
hallo,

net 10 minuten geleden is er een snaar gesprongen
en nu ineens klinken alle open snaren heel raar er zit een rare buzz bij :S

kan iemand mij vertellen hoe dit komt en hoe ik dit verhelp

het er af springen van de snaar gebeurde trouwens toen ik de gitaar stemde terwijl de capo er nog op zat, zou dit de oorzaak kunnen zijn?

groeten Bryan

Eko
17 februari 2009, 22:00
Zitten er geen resten van de snaar ergens nog vast? Zit de brugpen er nog in? Resoneert het stemmechaniek?
Stemmen met de capo er op moet normaal gesproken wel kunnen. Tenzij je hem er knetterstrak op hebt zitten.

baksteen123
17 februari 2009, 22:06
Zitten er geen resten van de snaar ergens nog vast? Zit de brugpen er nog in? Resoneert het stemmechaniek?
Stemmen met de capo er op moet normaal gesproken wel kunnen. Tenzij je hem er knetterstrak op hebt zitten.

Nergens meer resten
brugpennen zitten er weer in
WAT betekent 'Resoneert het stemmechaniek?'

het gekraak (buzz) komt van de stemknoppen ergens vandaan

aub help ik ben zwaar wanhopig

--=HANS=--
17 februari 2009, 23:16
Dan is het misschien het asje van het mechaniek waar geen snaar meer aan zit. Een vers setje snaren erop en al je problemen zijn waarschijnlijk opgelost, lijkt me gezien de geknapte snaar zowiezo wel handig ;)

Je kan overigens beter stemmen zonder capo, maar dat terzijde.

baksteen123
17 februari 2009, 23:34
bedankt allemaal ik denk dat het gewoon zo zit:

dat ronde ding ratelt omdat er geen spanning op zit (er zit geen snaar op)

dus idd een nieuwe snaar erop zetten dan maar

k was gewoon bang dat er iets stuk was

snaarplukker
21 februari 2009, 14:47
...Stemmen met de capo er op moet normaal gesproken wel kunnen. Tenzij je hem er knetterstrak op hebt zitten.
Ik ben benieuwd hoe jouw gitaar dan klinkt.:dontgeti:

Eko
21 februari 2009, 22:52
Grapjas, er zit een verschil in strak er op zitten en net zo vast zetten als een toplock.

snaarplukker
22 februari 2009, 14:44
Grapjas, er zit een verschil in strak er op zitten en net zo vast zetten als een toplock.

Ooit een acoustisch gitaar met toplock gezien?
Het stemmen van een gitaar moet altijd met de open snaren, dus met een capo er op krijgt je nooit de juiste stemming.

hendrix2
22 februari 2009, 15:02
Ooit een acoustisch gitaar met toplock gezien?
Het stemmen van een gitaar moet altijd met de open snaren, dus met een capo er op krijgt je nooit de juiste stemming.

Je kan best stemmen met een capo op. Ik speel 9 van de 10 nummers met een capo op en stem tussen de nummers door gewoon mét capo. Zolang je capo niet té hard spant, glijden de snaren heel mooi onder de capo door waardoor je toch een accurate stemming krijgt (uiteraard mag je als je capo op de 5de fret staat niet naar EADGBe stemmen, maar moet je rekening houden met ADGCEa).

snaarplukker
22 februari 2009, 18:08
Je kan best stemmen met een capo op. Ik speel 9 van de 10 nummers met een capo op en stem tussen de nummers door gewoon mét capo. Zolang je capo niet té hard spant, glijden de snaren heel mooi onder de capo door waardoor je toch een accurate stemming krijgt (uiteraard mag je als je capo op de 5de fret staat niet naar EADGBe stemmen, maar moet je rekening houden met ADGCEa).
Ja, dat is wel te doen als je met capo blijft spelen en het in dezelfde toon wilt houden waar de capo op staat. Maar ik neem aan dat je bij het verwisselen van een geknapte snaar toch de gitaar in de standaard open snaren stemt.