PDA

View Full Version : leren notenlezen



delphiro
16 maart 2003, 21:18
Dag allemaal,

voor iedereen die wil leren notenlezen heb ik wat lesjes staan op

http://www.nedlinux.nl/~delphiro/git.html

Kijk er eens naar en als je het wat vindt doe er je voordeel mee :smile: Reacties en correcties zijn ook altijd welkom.

ps.
er is ook al een les 4 (weliswaar onder constructie) met audio materiaal die nog niet via het menu te bereiken is maar wel via

http://www.nedlinux.nl/~delphiro/git_le4.html

sebass
16 maart 2003, 22:03
Hmm handig. Even zorgen dat dit topic steeds een beetje omhoog geschopt wordt. Anders moet ik het weer gaan zoeken. Ik ga deze lessen wel even uitvoeren. Ook al kan ik wel wat noten lezen, maar extra is nooit mis.

Jopie
16 maart 2003, 22:22
Sorry hoor maar ik vind het helemaal niks. Moet ik natuurlijk wel zeggen dat het voor mensen bedoeld is die noten willen lezen en niet voor mensen die gitaar willen spelen.

delphiro
17 maart 2003, 08:01
Huh?

Alsof notenlezen niks met gitaarspelen te maken heeft?? Niet iedereen wil Led Zeppelin en Deep Purple spelen hoor :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: delphiro op 2003-03-17 09:06 ]</font>

pimmetje
17 maart 2003, 09:18
Ik vind 't ook wat vreemd om noten lezen en gitaar spelen als zulke totaal verschillende dingen te zien.

Notenschrift is uiteindelijk niet alleen een manier om mensen nummers na te laten spelen (daarin overigens veel nauwkeuriger dan tablatuur), maar geeft ook direct wat inzicht in de muziektheorie.

kokteejl
17 maart 2003, 16:44
mjah...maar pimmetje is het écht nodig? Ik kan ieder moment aan noten beginnen maar ik weet dat ik ze nauwelijks ga gebruiken...als ik ze leer zou ik het gewoon dooen om later te kunnen zeggen dat ik ze kan :smile: (bytheway ik kan wel al iets van mozart spele :razz: maar kom ja)

delphiro
17 maart 2003, 17:00
Ik kan ieder moment aan noten beginnen

Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt want je kunt al spelen en hebt geen zin meer in saaie oefeningen. Combineer notenlezen in de beginfase van je gitaarspel en je bent nog meer allround inzetbaar (als je dat wilt natuurlijk). En waarom zou je het doen?

- Jazz (meteen meelezen van blad)
- Theoriekennis (notenlezen vereist meer theoretische kennis)
- Klassiek (notenlezen vereist)
- conservatorium opmaat (notenlezen vereist)

Het hoeft niet, het maakt je spel niet beter maar het opent weer een heleboel nieuwe en mooie wegen.

Negative K3 fan
17 maart 2003, 18:23
Het staat er allemaal heel uitvoerig, ik denk dat hetn misschien ook handig is voor de wat luiere mensen om er een verkort stukje op te zetten. Leuk dat je die 2 maten van bach "ontleedt".

hoofd
17 maart 2003, 18:30
Als je lui bent moet je er gewoon niet aan beginnen, noten lezen vereist toch wat actie en doorzettingsvermogen om het goed onder de knie te krijgen (en ik kan het weten, ben er al een hele tijd zo af en toe mee bezig, wilt nooit echt lukken, want...ik ben lui :smile:).

Negative K3 fan
17 maart 2003, 19:34
ik kan al zon 6 jaar noten lezen en eht is eigelijk heel makkelijk.

kokteejl
17 maart 2003, 21:13
waar is die fastrack van me :razz:

Anders Destium
17 maart 2003, 22:47
Notenlezen is bij gitaarspelen niet noodzakelijk, bij de andere instrumenten waar ik me ooit aan heb gewaagd wel (piano en viool). Ik ga echt geen susakkoorden met twee kruizen ontrafelen voor de lol :wink:

maisy
5 juli 2003, 15:12
Dag allemaal,

voor iedereen die wil leren notenlezen heb ik wat lesjes staan op

http://www.nedlinux.nl/~delphiro/git.html

Kijk er eens naar en als je het wat vindt doe er je voordeel mee :smile: Reacties en correcties zijn ook altijd welkom.

ps.
er is ook al een les 4 (weliswaar onder constructie) met audio materiaal die nog niet via het menu te bereiken is maar wel via

http://www.nedlinux.nl/~delphiro/git_le4.html

hey thanks!!

ik heb ff gezocht op het forum naar "noten lezen" en kwam dit tegen; leuk!! Ik heb sinds eind april gitaarles maar noten lezen lukt me nog niet zo.. ik heb nu "vakantie" tot september en dan wil ik gitaar kunnen spelen zonder eerst G,F,E etc eronder te hoeven schrijven.
Ja, ik weet het, je kan ook gitaarspelen a.d.v. tabs.. maar ik wil noten kunnen lezen... :)

Harry
5 juli 2003, 21:08
voor kokteejl en Jopie; er staat voor mensen die het willen leren. Het is dus niet verplicht. :D

Het is wel makkelijk om het te kunnen, zoals Delphiro en Pimmetje zeggen, je wordt er veelzijdiger door.

Ik ben er te lui voor, en merk dat ik blijf steken. Zelf vind ik dat niet erg, maar als je allerlei soorten muziek wilt kunnen spelen kun je niet vroeg genoeg met noten lezen beginnen.

Ic3gl0vE
5 juli 2003, 21:44
een beetje noten kunnen lezen is altijd handig vind ik, geeft je ook meer inzicht...

Maar goed ik kon 9 jaar terug al noten lezen en ik heb er wel profijt van.

maisy
5 juli 2003, 21:47
Harry maar als je allerlei soorten muziek wilt kunnen spelen kun je niet vroeg genoeg met noten lezen beginnen.

ooooooooooooooooooooooooow ik ben pas 32........... :-?

Harry
6 juli 2003, 12:38
Harry maar als je allerlei soorten muziek wilt kunnen spelen kun je niet vroeg genoeg met noten lezen beginnen.

ooooooooooooooooooooooooow ik ben pas 32........... :-?

:-( ik ben al te oud om het nog te leren, jij hebt nog tijd zat (moet je wel je huiswerk maken :wink: )