PDA

View Full Version : Afstellen als beginner, hulp?



driesp
17 februari 2009, 19:54
Hallo,

ben hier nieuw in de gitaarwereld, speel nu ongeveer al een maand en het bevalt me erg goed! Ik krijg er zelfs al mooie deuntjes uit, waar ik toch heel bij om ben :)

De gitaar in kwestie is een epiphone lp special II, ik weet het, niet erg denderend maar ze bevalt me wel. Buiten de irritante fret ratel, die ik niet weg krijg.

Er is een irritante ratel op de lage E, A en D snaar. het begint zo vanaf de 3e fret, en is er nog altijd op de 7e fret. De snaarhoogte van de lage E is vanaf de 22e fret gemeten nu 3mm, wat ik wel een beetje hoog vind. er is ook een lichte holling in de hals, als ik de eerste fret tot de laatste fret na de body samenhoud, is er een kromming van +- 0,5mm.

Moet ik de brug nog hoger zetten? of is het normaal dat er ratel is? Dit beinvloed in mijn geval nogal veel de sustain, wat me irriteert :mad:

mocht iemand een oplossing weten, hoor ik het graag!
alvast bedankt,
Dries

Eko
17 februari 2009, 21:35
Als je nog zo kort speelt is het eerste advies om niet overal zelf aan te gaan zitten. Vraag een bekende , als je die in de buurt hebt , om er even naar te kijken.
Als ik je verhaal zo lees zal je hals iets verstelt moeten worden. Dat is niet ingewikkeld, maar voor iemand die nooit heeft gespeeld wel. Ook doe je snel iets teveel van het goede en dan blijf je aan het zoeken en klooien.
Als je niemand hebt , ga dan even naar een winkel.
Als dat allemaal niet lukt , en al het andere faalt , gebruik dan de zoekfuncties hier. Er staat zat op en als je het langzaam probeert moet het uiteindelijk lukken.

driesp
17 februari 2009, 21:44
wat zo gemiddeld de snaarhoogte van de laagste E snaar?
bij mij is dit nu zo'n 2,2mm.

Noid
17 februari 2009, 23:25
Et voila: http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen

Succes er mee!