PDA

View Full Version : Fender '62 RI Telecaster



Acoustic
17 februari 2009, 18:36
Goedemiddag!

Ik was benieuwd of er hier mensen ervaring hebben met deze Telecaster, bij de zoekfunctie was niet al te veel te vinden. Ik zelf vind deze gitaar prachtig, ik zit al een tijd te kijken naar een mooie telecaster, maar ben benieuwd wat jullie er van vinden ook in vergelijking met BV. De Highway One, of Baja of de American Std.

(Mocht het niet duidelijk zijn, dit is de Reissue met bindings en Rosewood neck in CAR ;))

Alvast bedankt!

euroboy
17 februari 2009, 18:40
Prachtige gitaar! zeker met de bigsby!!! Ik heb ze 1 keer getest klank was erg goed maar er lagen te dunne snaartjes op.. spijtig! maar ik vind het 1 van de geilste tele's ik wil m ook :D

Mr.Fingers
17 februari 2009, 18:42
Heb zelf een bigsby-telecaster gehad, en de '62 versie met bigsby heb ik al in m'n handen gehad. Supergitaar voor het geld! Alleen is een Bigsby op een telecaster erg moeilijk in de "doorverkoop" ervan (meeste gitaristen willen gewoon een hardtail telecaster). Kan wat mij betreft zeker mee met de "american standard", en is "beter" dan de HW1.

Luke Wannabe & Lexvandoef zijn beiden zeer tevreden gebruikers van de '62 tele custom.

Luke-wannabe
17 februari 2009, 20:30
Hoe kun je dat nou niet vinden. Ik heb er een flink topic over gehad en er is zkr nog meer over geschreven..

MarkV
17 februari 2009, 20:56
Hoe kun je dat nou niet vinden. Ik heb er een flink topic over gehad en er is zkr nog meer over geschreven..

tja zoeken is een kunst... (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117305)

Hey lukewb, heb je nou al eens die pickups veranderd? waar heb je voor gekozen en bevallen ze?

Acoustic
17 februari 2009, 21:04
Hoe kun je dat nou niet vinden. Ik heb er een flink topic over gehad en er is zkr nog meer over geschreven..

Ik vraag toch gewoon om ervaringen, er zijn niet veel topics over mensen die deze gitaar hebben gekocht.

Luke-wannabe
17 februari 2009, 21:14
@ Markv: Roneriders! Zoek even in sounds.

@ Acoustic: Er is geloof ik genoeg geschreven, maar maakt niet uit.
Ik vind het een erg fijne gitaar. Ik heb een hoop teles getest en kwam erachter dat ik er een met een Alder body en Rosewood toets wilde hebben. Meteen de dag dat ik daar uit was verscheen deze mét koffer voor een erg mooie prijs op marktplaats. Het was dus bijna mijn 'roeping' deze gitaar te kopen ;)
Het is een beetje mijn main-axe geworden. Super veelzijdig en hij speelt erg goed, fijne algemene 'feel' ook.

Eko
17 februari 2009, 22:54
Allereerst even een opmerking. Er is een `62 reissue tele ( die heb ik ) en er is een `62 model. Dat laatste slaat op het gebruik van een rosewood toets. Het verschil tussen de eerste en alle andere versies is , vind ik , groot.

Een Japanse `62 is redelijk tijdsgetrouw. Zeer goed gebouwd en ligt goed in de hand. Ze zijn hier in de winkel nauwelijks nieuw te vinden. Veel aangeboden op diverse fora en sites.
Verschil is de fretdraadjes die veelal medium zijn. Sommigen hebben een iets andere toetsradius en niet alle gitaren zijn in nitrolak.

Er is een 60`s tele uit Mexico die is redelijk modelgetrouw en netjes gebouwd. Ze worden regelmatig aangeboden op alle plekken. Medium frets en polylak.

De `62 reissue ( American Vintage)is gebouwd zoals de tele in oktober 1962 als Custom de fabriek verliet. Nitro gelakt en met exacte replica`s als pick-ups. Voorzien van vintage fretdraad en zeer goed klinkend.

Ik heb , zoals gezegd , de laatste gekocht ( 2005). Ik had de keus uit een `63 Custom uit de Customshop in een relic uitvoering voor 3750,- of een American Vintage voor 1600,- . De keus viel op de laatste. Het geluid was net zo goed en ik heb de axe besteld ( was niet op voorraad in het zwart ). Toen hij binnenkwam heb ik hem direct laten herfretten met Dunlop 6105 fretdraad. Dat is iets hoger en vind ik lekkerder spelen. Hij wordt dagelijks gebruikt in huis en wekelijks op een podium. De nitrolak is mooi aan het beschadigen en geeft hem vanzelf wel een relic uiterlijk. Qua klank is hij in een korte tijd zelfs nog iets mooier geworden. Standaard zitten er .009 snaren op. Ik speel hem met Elixer .010. Klinkt heel mooi strak , zeker op het brugelement.
Ik heb meerdere gitaren in gebruik ( 10+) en deze is zeker niet de minste. Zoals gezegd gaat deze altijd mee naar optredens en hij heeft een zeer hoog Old Faithfull gehalte. Je weet altijd en overal wat je er aan hebt. Hij voelt aan als een paar oude schoenen waar je zo graag op loopt en waar je geen afscheid van kan nemen.
Als deze gestolen zou worden , koop ik dezelfde dag een nieuwe zonder problemen.

3ss
18 februari 2009, 01:27
ik heb een '50 RI.. Misschien beetje te vergelijken, komt ook van den Mixikoo. Ik vind het een toffe gitaar!

Luke-wannabe
18 februari 2009, 02:23
Ik heb , zoals gezegd , de laatste gekocht ( 2005). Ik had de keus uit een `63 Custom uit de Customshop in een relic uitvoering voor 3750,- of een American Vintage voor 1600,- . De keus viel op de laatste. Het geluid was net zo goed en ik heb de axe besteld ( was niet op voorraad in het zwart ). Toen hij binnenkwam heb ik hem direct laten herfretten met Dunlop 6105 fretdraad. Dat is iets hoger en vind ik lekkerder spelen. Hij wordt dagelijks gebruikt in huis en wekelijks op een podium. De nitrolak is mooi aan het beschadigen en geeft hem vanzelf wel een relic uiterlijk. Qua klank is hij in een korte tijd zelfs nog iets mooier geworden. Standaard zitten er .009 snaren op. Ik speel hem met Elixer .010. Klinkt heel mooi strak , zeker op het brugelement.
Ik heb meerdere gitaren in gebruik ( 10+) en deze is zeker niet de minste. Zoals gezegd gaat deze altijd mee naar optredens en hij heeft een zeer hoog Old Faithfull gehalte. Je weet altijd en overal wat je er aan hebt. Hij voelt aan als een paar oude schoenen waar je zo graag op loopt en waar je geen afscheid van kan nemen.
Als deze gestolen zou worden , koop ik dezelfde dag een nieuwe zonder problemen.
Klinkt goed! Ik hoop dat ik in 2013 ook zo'n relatie met mijn MIJ heb.

Verder zijn er natuurlijk verschillen tussen de US en Jap versie. Een US heb ik nog nooit bespeeld, maar ik kan wel zeggen dat de Japanse Reissues erg goed én consistent in kwaliteit zijn. Anders dan ik van US's (standards weliswaar) gewend ben.
Dit is mijn tweede Jap en ik heb er in de tussentijd nog tientallen kunnen bespelen en vond ze vrijwel zonder uitzondering érg goed.

Hendriks
18 februari 2009, 09:54
Ik ben ook een Jap fan , moet er wel bij zeggen dat ik ook een AVRI 62 heb gehad en zoals Eko zegt is dat toch even een divisie hoger, maar voor die €1000 meer???

oliver538
18 februari 2009, 10:05
Hier ook nog effe een linkje naar de thread van mijn '62 RI Tele, in CAR:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117430

Eko
18 februari 2009, 18:46
Het is allemaal een beetje subjectief. Ik houd van dikke halzen en vind dat daar betere toon uit komt. Anderen houden meer van een moderne C-hals met medium-jumbo frets.
Niet iedereen hoeft per se een nitrolak op z`n gitaar. Ook zijn niet alle kleuren tijdsgetrouw.
Geeft niks als ie maar speelt en klinkt zoals je zelf wilt.
Ook speelt een beetje mee dat ik op een leeftijd ben dat ik de gitaren koop die ik ooit wilde hebben. Af en toe kijk is achterom op het podium en zie dan een rek met gitaren staan en voel me dan heel tevreden. Wil niet zeggen dat ik niets meer koop , in tegendeel. Volgende project is een Gibson J 185 EC ( acoustische gitaar).