PDA

View Full Version : harley benton ga 15 mod



larsje
17 februari 2009, 16:39
ik heb net mijn benton ga5 volledig gemod richting een marshall-achtige sound. Ik ben erg tevreden. Nu wil ik naar een nieuw project en zit ik te denken aan deze harley benton ga 15

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ga15.htm

Heeft iemand wat ideeen over een aantal modificaties die hier aan te doen zijn. Op de volgende site vond ik het schema:

http://www.freeinfosociety.com/media.php?id=1216

Ik zou graag een extra gainknop willen toevoegen, de tonestack willen vervangen door een marshall tonestack (ik weet niet wat dit voor type is.....) en ik wil weer richting een marshall sound. Daarnaast vervang ik de goedkope condensatoren die gebruikt zijn en denk ik aan het vervangen van de OT (vervangen door een 18 watt). Misschien daarnaast nog wat voicing doen van de gitaar. Misschien heeft daar iemand ook wat ideeen over?

Ben benieuwd!

grtz lars

Chris Winsemius
17 februari 2009, 17:06
Het lijkt mij zeer veel werk, std. toonregeling is aktief/etc. en het grootste gedeelte v/d preamp is met opamps gedaan.

Trouwens: als de koptelelefoon-aansluiting echt zo werkt als in het schema getekend is loop je de kans de OT te slopen (die wordt namelijk onvoldoende belast indien de koptelefoon aangesloten wordt).

Misschien leuker/handiger om met 'n KIT of zelf wat te beginnen?

larsje
17 februari 2009, 17:12
hmmm, ik dacht als ik nu gewoon de aansluitingen op de pcb richting bestaande tonestack verwijder en een nieuwe marshall tonestack bouw. Ik heb namelijk een hekel aan opamps in een buizenversterker. Of denk ik te makkelijk?

Chris Winsemius
17 februari 2009, 17:35
hmmm, ik dacht als ik nu gewoon de aansluitingen op de pcb richting bestaande tonestack verwijder en een nieuwe marshall tonestack bouw. Ik heb namelijk een hekel aan opamps in een buizenversterker. Of denk ik te makkelijk?

Hij zit er helemaal vol mee.....

Misschien wel leuk om die amp gewoon te gerbuiken maar dan de solidstate stuff te verwijderen en mbv. 'n turret/eyeletboard je eigen ding er in bouwen. 1 kanaals 18 Watter is bijvoorbeeld mogelijk met 2 pre-buisjes....

larsje
17 februari 2009, 17:38
heb je een tip hoe ik dat kan doen?

ben lid van 18watt.com, etc. maar kon daar niet echt wat vinden.

grtz lars

Chris Winsemius
17 februari 2009, 17:40
..... als je je dat moet afvragen........

(Weet niet hoe ik dit netjes/diplomatiek moet zeggen..., ik zou er dan NIET aan beginnen....)

larsje
17 februari 2009, 17:42
haha, oke ik snap hem.

ik heb inmiddels ergens een site (weliswaar in het frans) gevonden, waar ze wat standaard mods uitvoeren. Ga die maar eens uitvoeren. Heeft het nog zin om de OT te vervangen denk je? Bij die benton ga5 werd het geluid daar echt fijner van.

Bernardduur
17 februari 2009, 19:53
Ik zou bijna zeggen, alles eruit halen en een eigen bouwsel erin zetten (zonder de opamps :))

Heb ik toen ook met mn Valve Jr gedaan en die is er een stuk op vooruit gegaan!

larsje
18 februari 2009, 08:13
oke, ik ga eerst proberen met wat 'standaard' modificaties en de bestaande pcb. Als dat niet lukt ga ik overwegen om alles eruit te halen, maar goed ik heb niet echt technisch inzicht (kom een heel end met schema's en foto's en goede tips by the way). Dan zal ik waarschijnlijk gaan voor de 18watt.

Als ik de tonestack zou willen vervangen en kijkend naar het schema van de gemodde valve junior op tube town: http://www.tube-town.net/diy/tt-ga5/02-vj-schaltplan-mod-1.jpg

en die van de harley benton ga15 op

http://www.freeinfosociety.com/media.php?id=1216

dan lijkt het alsof ik bij de benton ga15 na C5 (22n) de input moet zoeken, toch? Dus daar 'voeg' ik zoals gezegd mogelijk de nieuwe tonestack in.

Waar moet ik hem richting output sturen, is dat na r12 (10k) of redeneer ik te simpel?

grtz lars

don marco
18 februari 2009, 08:56
tonestack kan bij C2 worden geplaatst, zet daar wel een volumepot achter de tonestack (a la fender bf-sf). Ik zou eerlijk gezegd al dat ge-opamp eruit zwieren.. Alles achter de 2e buishelft eruit tot aan C14.. de rest laat ge gelijk het is.
Da's maar snel bekeken e..

En dat is dan een tube amp ^^ tkrioelt vd torren

larsje
18 februari 2009, 09:04
wacht effe, is het zo simpel. ik haal dus na c5 tot (of ook na) c14 alles er uit (qua verbindingen dan). Daar tussen zet ik een nieuwe tonestack plus een volumeregeling? Die zit er toch al in, voor r24 (100k), of moet ik een nieuwe bouwen?

grt lars

don marco
18 februari 2009, 09:27
Het ziet er simpel uit, het inbouwen zal ook niet veel moeite vergen maar wat erachter zit.. da's andere koek.
Zo zou ge het kunnen doen.. maar er zijn nog veel meer opties, heeeel veeel..

http://ampwares.com/schematics/bassman_ab165.pdf

Zo'n opbouw van eerste buis bedoel k.. Maar dan moet ge ook weer kijken naar uw cathodeweerstand, plaatspanning.. (hoe biast ge V1).
Er komt meer bij kijken dan ge denkt..

LEZEN! ^^ hoe werkt een buis, etc...

larsje
18 februari 2009, 09:39
je bedoelt dus de mogelijkheid om alles na c5 tot en met c14 eruit kan niet zomaar?

het betekent dat ik allerlei andere zaken zoals cathodeweerstand/etc. ook moet aanpassen? of kan ik die gelijk houden.

don marco
18 februari 2009, 09:47
Dat mag zeker weg ^^ maar dus C5 ook weg - dan tot C14 (laten zitten dus).

Maar dan moet ge ook wel de tonestack tussen de buishelften zetten (gelijk op t fender schema- maar dan een marshall tonestack als ge dat liever hebt),Het is maar wat ge wilt qua geluid..

die cathodeweerstand mag blijven zitten..

En ja ik zou doen wat Chris voorstelt.. n turretbordje of eyeletbordje of terminalbordje derin zetten en alles fijn solderen.. Maar als ge niet tegoei weet hoe wie of wat.. hmm, kan leerrijke ervaring zijn qua solderen, ma dan weet ge nog altijd niet t fijne ervan.. En ik kan uit ervaring spreken , als ge weet hoe een buizenbak ineenzit gaat er een wereld voor u open.. Dan probeert ge het ene na het andere, klinkt het niet eruit met de zooi`.. opnieuw en opnieuw..

dus nogmaals, lectuur.

larsje
18 februari 2009, 10:14
oke, dank!

maar wat bedoel je dan met tussen de buishelften? Daar zit ie toch v3a en v2b of mis ik iets?

grtz lars

don marco
18 februari 2009, 10:22
een 12AX7 is een dubbele triode.. Dwz dat er 2 triodes in 1 buisje zitten. Een triode bestaat uit de anode (=plaat) - rooster (=grid) - cathode. Zo'n triode wordt gebruikt om het signaal te versterken. (beter gekend als gain stage). Soms wordt er een combinatie van van 2 triodes (of maar 1tje) gebruikt om het signaal van fase te veranderen. (PI) enz.. enz..
Even wat achtergrondinfo dus.. ik hoop dat ge u gaat verdiepen erin.. best wel interessant..

van V3a en V3b moet ge afblijven

Het is rond V2a en V2b dat gij moet gaan werken.

Het enige wat gij moet doen is C2 - R4 en R5 verwijderen en in de plaats uw gewenste tonestack zetten. Ge zult dus ook andere potmeters moeten halen e..

Mja, dan zit ge wsch op die printplaat te kl*ten.. daarom, layoutje zoeken van een 18watterke en bordje maken ^^

larsje
18 februari 2009, 10:29
ik ga me erin verdiepen, klinkt inderdaad interessant.

Ik wilde van r4 en r5 beide 470k maken en deze naar een gainpot (1M) leiden (voor of na c2). Dat kan toch ook he?

daarnaast nog wat voicing dingen:
r2 (2.2k) naar 1.5 k brengen, c1 van 22u naar 1u (25V), r6 van 2.2k naar 820ohm en c4 naar 1 u (25v) - beetje standaard marshall settings zullen we maar zeggen.

en die volume pot wil ik inderdaad vervangen naar een 1M.

don marco
18 februari 2009, 11:20
ok..

Ik zou R4 wegdoen en ipv R5 die 1M vol pot zetten. Ge kunt die ook laten zitten en zien wat t geeft. Luisteren is belangrijk.

Dan van de volpot richting rooster van V2b.. Die 470k's achter de volpotten bij een marshall zijn mixweerstanden. Die worden gebruikt om te verhinderen dat de kanalen invloed gaan hebben op elkaar. Gij hebt maar 1 kanaaltje dus hoeft dat niet echt.

Als ge daar uw volpot gaat zetten kunt best na C5 uw tonestack zetten. Treble bass mid standaard marshall.. dan van de wiper van uw treble pot richting C14. (vergeet niet links van de mid pot aan de grond te hangen!)

larsje
18 februari 2009, 11:36
oke helder, klinkt goed.

En ik zou dus ook na de tonestack nog een extra volumepot kunnen zetten he. Dan heb ik er een die de pre-amp regelt (1M op r4 zodat ik wat extra gain kan halen uit die pre-amp buisjes) en een direct na de tonestack , maar voor C14 die de eindbuizen stuurt.

don marco
18 februari 2009, 14:07
degene die nu na uw tonestack zit functioneert eigenlijk als een MV.. check marshall schema's.. Kunt ge laten zitten als ge wilt.. kwestie van smaak.. sommigen zeggen dat het een tonesucker is enzo.. uw oren zullen wel oordelen (mooie woordspeling lol )

larsje
18 februari 2009, 17:04
oke, top dat je me zo wilt helpen. Ik ga het inderdaad eerst zo maar eens proberen. Als ik in de knoei kom, ga ik toch met een eigen boardje aan de slag.

Nog een keer:

- c2 verwijderen (???)
- r5 verwijderen
- r4 vervangen door een volumeregeling, 1M
- c5 verwijderen (???)
- na C5 de tonestack invoegen
- verbinden met bestaande volumeknop ofwel nieuwe invoegen, wederom 1M
- deze koppelen aan C14

is ie zo oke?

grt. lars

nb, en inderdaad dan hopen dat er iets te horen valt....

Chris Winsemius
18 februari 2009, 17:39
Top van DM!

Wat ook mogelijk is maar wat lastiger:

- fasedraaier + neg.feedback a la Marshall doen
- opamps/etc. weghalen
- na 1e buizen-pre-trap volume-pot en weerstands-deler a la Marshall
- na 2e buizen-pre-trap 'n Marshall tonestack naar de fasedraaier toe
- hier en daar wat extra tweaks om het hele gebeuren goed te laten klinken en de respons te "tunen"
- OT-upgrade: afhankelijk v/h merk/type zal het bijna altijd 'n verbetering opleveren bij goedkopere versterkers
- foutief koptelefoon (speaker-ontkoppel-schakeling) gebeuren weghalen of veranderen

Ik kan geen circuit-waardes aangeven ('t is m'n brood) maar bestudeer wat Marshall-schema's/etc. en je kan met de huidige hoeveelheid buizen al aardig wat doen.

larsje
18 februari 2009, 17:43
oke dank. Die samenvatting van mij klopte dus?

Ennuh wat voor een OT adviseer je? Heb ik een 15watt nodig of een 18watt?

grt. lars

larsje
18 februari 2009, 17:49
en als het echt niet lukt met die pcb ga ik hiervoor, maar goed daar moet ik dan induiken.

http://www.18watt.com/files/18wattSuperliteTMB.gif

ik heb die harley voor 80 euri gekocht dus daar kan ik fijn mee gaan klooien.

Chris Winsemius
18 februari 2009, 17:55
oke dank. Die samenvatting van mij klopte dus?

Ennuh wat voor een OT adviseer je? Heb ik een 15watt nodig of een 18watt?

grt. lars

Vermogen (mits minimaal 15 Watt) doet er niet zo veel toe. Als ik zo'n amp zou ombouwen voor 'n Marshall-sound (zonder opamps/etc.) dan zou ik er zelf 'n Mercury Magnetics 18 Watt (blues) of 20 Watt (rock + meer clean) OT inzetten maar zo'n OT kost meer dan de amp zelf (vermoed ik)....

SimonS
18 februari 2009, 18:26
- foutief koptelefoon (speaker-ontkoppel-schakeling) gebeuren weghalen of veranderen
ik was ook enigszins gefascineerd door de gebruikte schakeling. Hopelijk is het een error in het online schema!

larsje
18 februari 2009, 18:28
ik ga hem er gewoon uithalen. ik speel toch niet met die koptelefoon.

Ik heb in mijn 1 na laatste post een samenvatting gegeven van dingen die ik wilde gaan doen. Is die akkoord zo?

En waar kan ik die Magnetics OT kopen en wat moet ie ongeveer kosten?

grtz lars

Chris Winsemius
18 februari 2009, 18:54
ik ga hem er gewoon uithalen. ik speel toch niet met die koptelefoon.

En waar kan ik die Magnetics OT kopen en wat moet ie ongeveer kosten?

grtz lars

(niet als spam bedoeld!!!): mail me maar ;)

don marco
18 februari 2009, 22:34
ben de ganse dag weggeweest.. zo te zien nog druk gediscussieerd. ^^

dat van die tegenkoppeling wou ik nog voorstellen maar is zo te zien al door chris aangehaald.

uw samenvatting klopt ongeveer. Maar er zijn zoveel mogelijkheden..

ik zou alvast hetvolgende doen:

C2 laten zitten.
C5 laten zitten
dan komt de tonestack
van de treble nr C14 (alles wat ertussen zit weg)
voor de rest gelijk chris zegt uw geluid wa tunen en
bekijk zeker marshall schema's ivm tegenkoppeling.. Dat moet ge gaan zoeken bij R28 en C15.. knoop die aan elkaar vast.. Van daar vertrekken er 2 draden.. eentje richting een secundaire tap van uw OT, de andere via een 'kleine' weerstand naar aarde. (bij marshall een 5k-lin potje).

maak wel dat ge alles eerst losmaakt en uit het circuit gooit wat er niet in moet zitten. Dwz dat ge geen send return hebt, line out, phones..
fx loop en line out kunt ge naderhand nog altijd invoegen no prob..

ben zelf erg blij dat ik eens iemand kan helpen en mensen warm kan maken voor heel het buizengebeuren gelijk ik daar zot van ben ^^

(ohja, PI en Eindpitgedeelte is voor 99procent hetzelfde als matchless spitfire, enkel voltages zijn wat lager ;) toeval? I think not haha..)

larsje
19 februari 2009, 09:04
super dit!

Nog een paar vragen:
- wat doet die tegenkoppeling qua geluid of anderszins?
- je zegt aan elkaar vastmaken, maakt dat nog uit welke kant ik pak?
- dat lineaire potje, ga ik dat nog gebruiken als knop of kan ik ook een weerstand gebruiken?
- waar kan ik zo'n marshall schema vinden?
- je gaf aan dat lezen over buizen/buizenversterkers slim is, heb je een tip van een site/post in dot forum/etc.?

nb. misschien dat ik op termijn de line out er weer in wil. fx send enzo ben ik niet kapot van.

grt. lars

don marco
19 februari 2009, 09:19
www.valvewizard.co.uk
www.hoffmanamps.com
www.aikenamps.com

- De losse uiteindes op uw schema moet ge aan elkaar vastmaken.. Ge kunt die 5k pot gelijk op onderstaande schema gebruiken. Maar ik zou zeggen begin bij het begin. Gewoon fixed maken, weerstandje dus. 100 ohm ofzo..
-Dan de tegenkoppeling : via een weerstand (820 - 10k - 47k....) van dat punt naar de secundaire tap die ge gebruikt van uw OT.
Tegenkoppeling resulteert in:
-minder vervorming
- uw frequentiecurve wordt wat vlakker..
- demping van uw signaal.
Probeer en u zal horen ^^

Ge moet niet lang kijken om de gelijkenissen tussen uw schema en het marshall schema te vinden. Als ge dezelfde plaats van R28 en C15 hebt gevonden moet ge het marshall schema volgen.. waardes die ge zelf bijvoegt kunt ge kiezen..

http://www.drtube.com/schematics/marshall/1987u.gif

succes ermee

larsje
19 februari 2009, 09:36
dank voor de sites, die ga ik eens goed doorlezen.

Is dit een zogenaame negatieve feedback loop? Daar heb ik weleens eerder over gelezen en er een uitgeprobeerd in mijn andere versterker. Wat me te binnen schoot was dat je daarmee inderdaad de vervorming minder mee maakte.
Met secundaire tap bedoel je de 'ohmage-draad' (ik moet echt wat gaan lezen). Die andere is 'ground' toch? Maakt het nog veel uit welke weerstand ik gebruik richting die sec. tap?

don marco
19 februari 2009, 10:51
idd ja, tegenkoppeling = negative feedback oftewel NFB (typt makkelijker ^^)

Kijk een OT heeft primaire en secundaire windingen.. Door de onderlinge verhouding van windingen prim en sec krijgt ge een bepaalde load voor de eindbuizen prim bij een bepaalde impedantie sec (speakers).

Het kan zijn dat ge een OT hebt met meerdere aansluitingen voor uw speaker (vb 4-8-16ohm).. Dat is zoals gij t stelt uw 'ohmagedraad'
Dan hebt ge daarnaast nog een zwarte draad (common). Speaker is AC dus ground is er niet echt.. de verhouding tss uw sec tap en common blijft 8ohm (8 ohm is een vb he, ik zeg niet dat uw amp nu op 8ohm staat)..
Als ge die omgekeerd aansluit kan het wel eens zijn dat uw NFB , pos feedback wordt en er een extreem irritante krijstoon uit uw speaker komt.. Dan moet ge ze verwisselen.. (correct me if i'm wrong.. )

De NFB weerstand tjah.. wat gij het lekkerste vindt klinken.. probeer eens wat waardes uit vb 820 - 10k - 22k - 47k - 68k - 100k..

larsje
19 februari 2009, 10:59
dank en ga ik doen!

don marco
19 februari 2009, 11:10
maak aub dat die fokking elco's leeg zijn ^^ Anders zou ge u wel es fkes nie leuk voelen..

larsje
19 februari 2009, 11:13
ja doe ik, dat zijn die grote jongens he. weerstand er op zetten en daarna meten, toch.

don marco
19 februari 2009, 11:22
Jeps.. Ge hebt sneller iets aangeraakt dan ge denkt.. no shit :))

succes, we horen wel hoe het uitpakt

larsje
21 februari 2009, 09:27
nog een laatste vraag, er zitten 2 eindbuizen in (EL 84) moeten die gematched zijn en gebiased worden, of kan ik die zo vervangen?

don marco
21 februari 2009, 13:02
Mja, 'gematcht' ^^ sommige zeggen dat dat niet echt nodig is, anderen zweren erbij..

Ge kunt die buizen zo vervangen no prob.. maar dan moet ge even kijken hoeveel stroom ze trekken. Niet dat ge ze gaat opstoken.. Ik weet niet precies of ze nu al heet staan of niet..
Moesten ze teveel stroom trekken kunt ge uw cathodeweerstand verhogen. (te koud, verlagen dus :) )

een EL84 is max zo'n 12w.. pak uit veiligheid 70% daarvan = 8,4 W dissipatie.. Het moet wel goed klinken in uw oren dus he.. Als het op minder ook goed moet ge dat laten staan. Ge kunt zelf ook wel wat erboven biasen..