PDA

View Full Version : Humbucker: ondersteboven?



Yoshida
17 februari 2009, 12:34
Bij single coils is het vaak vrij eenvoudig: min of meer driehoekige bodemplaat, en een min of meer matchende body frezing. Bij rechthoekige humbuckers rijst de vraag: wat is boven, wat is onder?

Ik ga maar even uit van de spoel waar de magneten inzitten, het actieve gedeelte van de pickup. Als je het mij vraagt zijn het zes identieke magneten in een kunststof houder, met hieromheen een koperdraad wikkeling waarvan het ene eind naar signaal gaat en het andere eind naar de aarde. Of is dit iets te simpel geredeneerd? Met andere woorden: bestaat er wel zoiets als 'verkeerd om' of is het meer een esthetische kwestie?

Gothra
17 februari 2009, 13:23
Hmm is het niet gewoon zo dat het deel van de hb waar de wire aanzit het dichts bij de control cavity moet zitten?

Madcow
17 februari 2009, 13:27
Hmm is het niet gewoon zo dat het deel van de hb waar de wire aanzit het dichts bij de control cavity moet zitten?


Jup zover ik weet wel. Alhoewel gary moore zijn nek pickup verkeerd had zitten(perongeluk) Maar hij vond het zo goed klinken dat hij het heeft laten zitten.

Yoshida
17 februari 2009, 13:55
Jup zover ik weet wel. Alhoewel gary moore zijn nek pickup verkeerd had zitten(perongeluk) Maar hij vond het zo goed klinken dat hij het heeft laten zitten.

Dan is de vraag waarom dit 'verkeerd om' is, of zoiets theoretisch wel bestaat en hoe je kan zien wat boven of onder is. Want volgens mij maakt dit echt niks uit. De poles kunnen misschien net op een ongunstige positie het geluid opvangen, maar dat is mijn onervaren en voorbarige mening.

Ik heb een brugpickup waarvan de draden gewoon aan de brugzijde eruit komen. Deze zit goed om, de merknaam (Seymour Duncan) staat erop dus in dit geval is boven/onder niet zo moeilijk en hij klinkt super. En ja hij word verhandeld met de aanbeveling om als brugpickup gebruikt te worden.

EDIT:
Leuk, die meningsverschillen ;) (http://soft.com.sg/forum/gear-guitar/4931-upside-down-humbucker.html)

Iemand met een les paul die dit wil proberen..? (=makkelijker vanwege back cavity)

Gothra
17 februari 2009, 13:57
Eigenlijk moet je gewoon alles is proberen en kijken wat je het best vindt klinken, net als gary moore dus. Wie weet klinkt het wel heel erg vet

charlotte
17 februari 2009, 16:47
Hey Guys, :)

Idd, Gary Moore heeft de neck Pu op z'n kop zitten,maar ook Steve Vai schijnt dit te doen.
Als groot Gary Moore fan,heb ik in mijn Lp dit fenomeen ook toegepast,eerst op mijn zelf-bouw Lp,later ook op de Jem en de dubbelneck.
ook op mijn gekochte Gibson standard faded Les Paul heb ik dit toegepast.

Welnu het verschil?
Ja,moeilijk als je niet 2 dezelfde gitaren hebt,en de 1 wel de Hb omdraaien,en de ander origineel laten.
Maar gelukkig had mijn muziekzaak nog een Gibson standard faded hangen,en kon ik ze dus vergelijken.
Het resultaat is dat met omgedraaide neck humbucker ( snoertje dus aan de kant van de toggle switch)het geluid wat minder zompig klinkt, meer definitie, als bij de standaard montage( snoer aan de cavivity zijde).
Het verschil is heel subtiel,maar wel hoorbaar ( door meerdere mensen in de zaak bevestigd).
Ik wil niet anders meer, en zet standaard de neck humbucker "verkeerd " erin.

Conclusie; als je dit wil,gewoon proberen,laat het snoer lang genoeg,zodat je het altijd kunt wijzigen,snoer inkorten kan later altijd nog ... .

Succes, groetjes Charlotte :lp:

barno
17 februari 2009, 16:58
Hey Guys, :)

Idd, Gary Moore heeft de neck Pu op z'n kop zitten,maar ook Steve Vai schijnt dit te doen.
Als groot Gary Moore fan,heb ik in mijn Lp dit fenomeen ook toegepast,eerst op mijn zelf-bouw Lp,later ook op de Jem en de dubbelneck.
ook op mijn gekochte Gibson standard faded Les Paul heb ik dit toegepast.

Welnu het verschil?
Ja,moeilijk als je niet 2 dezelfde gitaren hebt,en de 1 wel de Hb omdraaien,en de ander origineel laten.
Maar gelukkig had mijn muziekzaak nog een Gibson standard faded hangen,en kon ik ze dus vergelijken.
Het resultaat is dat met omgedraaide neck humbucker ( snoertje dus aan de kant van de toggle switch)het geluid wat minder zompig klinkt, meer definitie, als bij de standaard montage( snoer aan de cavivity zijde).
Het verschil is heel subtiel,maar wel hoorbaar ( door meerdere mensen in de zaak bevestigd).
Ik wil niet anders meer, en zet standaard de neck humbucker "verkeerd " erin.

Conclusie; als je dit wil,gewoon proberen,laat het snoer lang genoeg,zodat je het altijd kunt wijzigen,snoer inkorten kan later altijd nog ... .

Succes, groetjes Charlotte :lp:
iets meer definitie, sounds good, als ik nog es humb inbouw, doe ik het ook, dat zompige stoort mij nl aan humb

Dark_Tranquillity
17 februari 2009, 19:08
In mijn 1 hum RR (Met alleen een brughumbucker dus) zit mijn Pickups verkeerd om. Op de een of andere manier geeft dit een soort midboostje, naar mijn mening. Heel lekker als je voor vintage Jackson sounds gaat! Hehe.

De pickup is kwestie is overigens een J50BC.

Gothra
17 februari 2009, 22:16
zou dit ook werken bij actieve elementen ? EMG's en blackouts

aaronstonebeat
17 februari 2009, 23:04
Ik ken eigenlijk 2 varianten. De ene zoals Yoshida beschrijft, heeft magneten als polepieces in één spoel en in de andere spoel ijzeren polepieces; magneten en ijzer zijn aan de onderkant door een metalen balk met elkaar magnetisch in aanraking. Een PAF is zo; de ene spoel zal dus aanmerkelijk meer signaal afgeven dan de andere; de andere spoel was oorspronkelijk alleen maar toegevoegd als 'humbucker'.
Het andere type is symmetrisch: alleen metalen polepieces en een centrale magneet onder het element; noordpool naar de ene spoel, zuidpool naar de andere.

Ik denk dat omdraaien alleen in het eerste geval zin heeft.
Van die EMG weet ik niet hoe ze er van binnen uitzien; flauw om alles in te gieten. Proberen dus of het verschil maakt.

Traditioneel staan de spoelen in een humbucker in serie.

Ik ben op de achtergrond nog een gitaar aan het maken waar een paf in komt; ik ga het ook proberen :cheerup:

Yoshida
18 februari 2009, 10:55
OK het geluid klinkt dus anders. Kan iemand dit wetenschappelijk onderbouwen? Want voor mijn beeld is een pickup nog steeds een gepimpte electromagneet.

Iedereen alvast bedankt die totzover een bijdrage heeft geleverd.

piezo
18 februari 2009, 12:14
Ik ken eigenlijk 2 varianten. De ene zoals Yoshida beschrijft, heeft magneten als polepieces in één spoel en in de andere spoel ijzeren polepieces; magneten en ijzer zijn aan de onderkant door een metalen balk met elkaar magnetisch in aanraking. Een PAF is zo; de ene spoel zal dus aanmerkelijk meer signaal afgeven dan de andere; de andere spoel was oorspronkelijk alleen maar toegevoegd als 'humbucker'.
Het andere type is symmetrisch: alleen metalen polepieces en een centrale magneet onder het element; noordpool naar de ene spoel, zuidpool naar de andere.

Ik denk dat omdraaien alleen in het eerste geval zin heeft. Mag ik het hier even héélendal-nogal-wel-zo-támelijk mee oneens zijn.

Die metalen balk in een PAF, weet je, nou dat IS dus de magneet:
Glanzend metaal = AlNiCo magneet.
Donkergrijs/bruin (en dikker) blokje = keramische magneet.

De poolstaafjes en -schroefjes zijn gemaakt van niet-magnetisch materiaal.

En wat het omdraaien betreft. Het kàn hoorbaar verschil maken maar dat hòeft niet, nogal afhankelijk van de humbucker.

aaronstonebeat
18 februari 2009, 12:33
Hmm, toch vreemd. Ik had het oa hiervandaan:

http://www.moore.org.au/pick/02/02_osfa.htm

Citaatje daaruit:
"Hum Buck 01 has two laterally positioned coils. The main coil has even length Alnico 5 bar magnets and the buck coil has soft iron pole pieces.

Hum Buck 02 has two laterally positioned coils. The main coil has even length Alnico 5 bar magnets and the buck coil has nickel-plated iron metal thread screws as pole pieces"

Kennelijk komen ze toch voor zonder centrale magneet. Maar uiteraard heb je me aan het twijfelen gebracht hoe het bij een paf zit ;)

piezo
18 februari 2009, 14:03
EDIT NA HET BETER BEKIJKEN VAN DE GELINKTE SITE:
Ergens op die site staan plaatjes van de gebruikte humbuckers. Die spoelen lijken me héél dicht op de grondplaat te zitten. Dus ofwel het betreft hier gewone humbuckers, maar dan met een zéér dunne magneet eronder, ofwel heel ongebruikelijke humbuckers, die inderdaad zijn zoals hij ze beschrijft, dus met 6 Alnico magneetjes in 1 spoel en een magnetiseerbaar metalen verbindingsplaat.

(Vóór deze aanpassing had ik al gezegd dat die constructie wel goed mogelijk was, maar zeker niet standaard)

Elders op de site beschrijft hij overigens wel standaard humbuckers:
In practice there are nominally two type of pickups - the Stratocaster type (single coil with six magnets as poles), and the PAF/Lateral Humbucker (flat bar magnet under and 12 pole pieces with two coils forming a loose wide horse-shoe), and it is not uncommon these days to have a combination of either pickup on a guitar to get an ever wider variation of sounds, through using the volume and tone controls in combination with the choice of pickups - and/or combination of pickups in parallel.


*****************************

Met betrekking tot het omdraaien van humbuckers, hier wat meetresultaten van het verschil tussen twee spoelen van hetzelfde element. In alle gevallen gemeten met 1 volume- en 1 toonregelaar, helemaal open, de halsspoel met schroefjes weergegeven in groengeel(?) en de brugspoel met slugs in rood:

1) het halselement van een huisvlijt-gitaar, een ESP-element (uit de jaren '80, toen ESP alleen nog een maker van gitaaronderdelen was.) Werd verkocht als PAF-kloon, maar is toch wel anders, ik meen zelfs met keramische magneet. Open spoelen, waarvan één met schroefjes.
http://home.hetnet.nl/mr_4/554/d-artagnan@hetnet.nl/PLAATJESMAP/pup1-ESP-hals.jpg

2) het halselement van een PRS; Vintage Bass, open spoelen.
http://home.hetnet.nl/mr_4/554/d-artagnan@hetnet.nl/PLAATJESMAP/pup2-PRS-hals.jpg

3) het halselement van een Gibson Les Paul, type 490R, met "gouden" kapje.
http://home.hetnet.nl/mr_4/554/d-artagnan@hetnet.nl/PLAATJESMAP/pup3-LP-hals.jpg

Yoshida
18 februari 2009, 14:08
Ik kan die schema's niet goed lezen, wat wil het zeggen: is het verschil verwaarloosbaar? Het lijkt zich vooral af te spelen in de hogere frequenties. Misschien even in het belang van dit topic, waar ik vooral in geinteresseerd ben is is het verschil tussen de staafjes links en rechts, oftewel het omkeren hiervan. Maar als er andere factoren van belang zijn dan is dit natuurlijk ook interessant.

Dit zijn goede metingen, bedankt.

Wat 'kennis' op internet betreft, ik ga persoonlijk niet uit van één topic (Gitaarnet uitgezonderd ;) ), tenzij de gepresenteerde feiten echt extreem goed zijn onderbouwd. Zelf heb ik ook wel 'vertrouwen' in Wikipedia, en in fabrieksdocumentatie. Alleen is Wiki niet echt professioneel en hebben fabrieken vooral een commercieel belang.

piezo
18 februari 2009, 15:11
De meest rechtse 2 à 3 vakjes (boven 7 kHz) kun je wellicht verwaarlozen, omdat gitaarluidsprekers dat gewoonlijk toch niet weerheven. Het zou overigens wel kunnen uitmaken voor het (oversturings-)gedrag van de versterker, maar dat zou je aan de versterkergoeroes op dit forum moeten vragen.

Wat belangrijk is, zijn eventuele verschillen in het bereik van 3 - 6 kHz, vooral als daar pieken in zitten, want juist resonantiepieken bepalen het karakter van een element en bovendien zijn je oren in dat bereik het gevoeligst. De verschillen tussen de spoelen zijn ook goed hoorbaar, bij het ESP-element het sterkst en bij de Les Paul het zwakst.

Hoeveel het omdraaien van deze elementen in een echte speel-situatie uitmaakt, zal van geval tot geval verschillen, zoals ik in mijn eerste bijdrage al zei.
Wat ik echter wel weet is dat er veel mythes rondwaren in het gitaristenwereldje, en dat "geloof doet horen".

Zo ook de mythe van de Gary Moore LP, die beter Peter Green LP kan heten. Niemand weet meer precies waarom het element is omgekeerd. Wat we wel weten, is dat de magneet er in verkeerd om ligt en de gitaar daarom in de middenstand uit fase klinkt. Peter Green vond dat uit-fase geluid geweldig, heeft het zo gelaten en het tot zijn handelsmerk gemaakt.

charlotte
18 februari 2009, 17:53
Hey uitjes; :)

Idd,dat van Peter Green klopt,maar Gary Moore heeft later een Gibson LP Signature laten maken,en daar staat het ongewijzigde hals element van andersom dus.
Dit heeft hij op meerder gitaren ook toegepast,dit is verteld in een artikel in gitaar-plus door een gitaartech van Gary Moore.
Ik kan het wel eens een keertje opzoeken en op mijn site zetten.

Als ik de schema's zo bekijk,vooral de Gibson 490 R , dan geeft de halsspoel ( groen) een grotere uitslag dan de brug spoel ( rood), bij omdraaien van het element komt de "groene" spoel dus meer naar de brug te liggen,waar de snaar dus minder uitslag heeft als in de normale positie bij de hals, wellicht dat daar dus het verschil door te horen is.

Hoe dan ook, ik vindt het gaaf klinken.

groetjes Charlotte :lp:

aaronstonebeat
18 februari 2009, 21:42
Ik heb het nog 'ns nagezocht en gij hebt inderdaad gelijk wat betreft de paf's, o Piezo. I humbly stand corrected. Weer wat wijzer geworden.

Blijft het feit dat humbuckers heel vaak wat asymmetrisch zijn. Oude paf's schijnen, daar ga ik weer, spoelen te hebben die vaak niet evenveel wikkelingen hebben; en doorgaans heb je een kant met verstelbare polepieces en een kant met vaste. Tel daarbij op dat de spoelen niet precies hetzelfde stukje snaar zien en omdraaien zou in een dergelijk geval tot een (iets) ander geluid moeten leiden.

Als ik ooit zo'n ander type humbucker tegenkom, ga ik het hier zeker uitgebreid melden.

Yoshida
18 februari 2009, 22:38
Haha echt vet dat ik een geekfight heb weten te ontketenen tussen guitartech geeks die hun sporen heus wel verdiend hebben. :rockon: Het was leuk om jullie hersens te zien kraken.

Charlotte, ik verhef jou tot Les Paul geek want volgens mij heeft dat apparaat echt geen geheimen meer voor jou. :lp:
Wat de vraag betreft hou ik het zelf maar op afstand tot brug. Links/rechts zit geen verschil tussen, zou me echt verbazen, maar naar mijn idee is het de positie van de polepieces over de lengte van de snaar gezien die de doorslag geeft. Een beetje oneerbiedig uitgedrukt misschien, maar een pickup blijft voor mij een veredelde electromagneet.

StrungOut87
20 februari 2009, 17:14
Es checke die handel, alst echt merkbaar verschil geeft,wil ik t wel ens proberen in men "Dying V"..

P