PDA

View Full Version : vraagje: 5-way rotary switch



Dalbergia
16 februari 2009, 22:27
Ik ben mijn 3e zelfbouw gitaar aan het afronden. Er komen 2 SD humbuckers in, de wellicht wat afgezaagde combi van de jazz en JB.
Nu heb ik via Stewmac een PRS wiring kit aangeschaft, met een 5-way rotary switch. In de instructie staat vermeld dat hiervoor 4-conductor humbuckers vereist zijn (jazz en JB) maar dat deze "opposite polarity" moeten hebben.

Om dit te checken, zeggen zij. moet je de PU's op elkaar plaatsen en wanneer ze elkaar aantrekken is het ok, anders moet je de polariteit veranderen (een simpel maar toch tijdrovend klusje).
Mijn vraag is nu: hoe heb ik de PU's correct op elkaar geplaatst? zoals je speelkaarten stapelt of met de bovenzijden tegen elkaar.

wellicht moet ik de zaak gewoon aan elkaar solderen en dan maar zien of het klopt.

Dit is de gitaar/http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-D3UMLDPH.jpg

Dalbergia
16 februari 2009, 22:49
oK, dit is hem dus, kopieren ging niet helemaal lekker.
ik heb trouwens een heel foto verslag van dit project gemaakt, maar omdat ik soms wekenlang niet aan de gitaar kan werken vond ik het minder geschikt voor een topic in "volg het bouwproces"
Als er belangstelling is wil ik wel een verslag plaatsen, alleen meediscussieren is er niet echt bij

http://www.mijnalbum.nl/Foto-D3UMLDPH.jpg

Orpheo
17 februari 2009, 00:26
ik vind de vorm prachtig, maar ik zie iets wat ik raar vind...

ik zie tunergaten in het midden van de headstock; hoe zit dat?! klopt dat, of is dat gezichtsbedrog?

je moet ze naast elkaar leggen, alsof ze in de gitaar zitten zeg maar, maar dan zonder de gitaar eromheen. het is alleen nodig om het noisecancelling te maken. het HOEFT dus niet. ik zou 't bijvoorbeeld niet doen, maar ok...

sterker nog. ik zou geen rotary switch gebruiken, maar een coiltap onder een push pull pot, en een 3 weg toggle voor de selectie van elementen; ala de PRS mccarty dus.

piezo
17 februari 2009, 10:24
........met een 5-way rotary switch.............. Het kan ook met een 5-standen 4-pool schakelaar ("superswitch"), dat schakelt wat lekkerder, want de stand is dan zichtbaar.


........hiervoor 4-conductor humbuckers vereist ............Nee, hoor. Op een PRS met deze schakeling zijn 3 aders en afscherming voldoende, maar het kan natuurlijk met 4 aders ook.


................ dat deze "opposite polarity" moeten hebben .............Bij humbuckers hebben de poolschroefjeskanten gewoonlijk dezelfde polariteit. Bij PRS-gitaren met deze schakeling echter is het bij beide elementen verschillend, d.w.z. dat de magneet bij één van de elementen andersom zit. Als het jou voor het uiterlijk niet uitmaakt, aan welke kant de poolschroefjes zitten, is het echter voldoende één element gewoon "achterstevoren" te bevestigen.


........... hoe heb ik de PU's correct op elkaar geplaatst? zoals je speelkaarten stapelt of met de bovenzijden tegen elkaar .....................Wat je wilt. Het gemakkelijkste lijkt mij: met de bovenkanten op elkaar, zodanig dat ze elkaar recht "vastpakken" en dan "openvouwen" zoals je een boek openslaat.

Dalbergia
17 februari 2009, 18:21
ik vind de vorm prachtig, maar ik zie iets wat ik raar vind...

ik zie tunergaten in het midden van de headstock; hoe zit dat?! klopt dat, of is dat gezichtsbedrog?

De tunergaten lopen inderdaad diagonaal, ik zet er nl. steinberger gearless tuners op. http://www.mijnalbum.nl/Foto-O3UOGBMT.jpg
weer eens wat anders

Bedankt voor de overige tips, de rotary switch maakt het inderdaad lastig te zien in welke stand ie staat, tenzij ik er een chickenhead knop op plaats. Vind ik zelf eigenlijk niet mooi op een gitaar. Meer wat voor een versterker