PDA

View Full Version : lessen geven aan linkshandige vriend



m@rijn
16 februari 2009, 22:07
Hallo,

vandaag kwam een maat naar me toe met de vraag of ik hem wat gitaar zou kunnen leren. Het probleem is dat hij linkshandig is, terwijl ik enkel rechtshandige gitaren heb staan. Hij heeft geen gitaar en wil er ook nog geen kopen zonder dat hij weet of het wel iets voor hem is (wat ik logisch vind).

Ik vroeg me nu af: hoe leer ik het hem het beste?
1: hem de gitaar laten omdraaien, dus met de linkerhand als slaghand
2: hem de gitaar gewoon laten vasthouden als een rechtshandige

En wat leer ik hem eerst het best? Ik had gedacht aan wat akkoordjes om te beginnen?

alvast bedankt,
Marijn

Daan_B
16 februari 2009, 22:22
Gewoon rechthandig laten beginnen, spaart hem een boel gezeik als die later een gitaartje gaat kopen;).

Meneer I.
17 februari 2009, 09:44
Doet me herinneren aan mijn eerste klassieke gitaarles. Ik ben linkshandig en pakte de gitaar dus ook op die manier. Toen zei mijn lerares van je kunt het beter andersom houden, dus toen maar rechtshandig aangeleerd. :noob:

Ik vind mezelf een redelijk spelend gitarist maar wellicht was ik linkshandiig wel een nieuwe Jimi geweest :satisfie:

arcane
17 februari 2009, 14:12
Ik ben zelf ook linkshandig, maar speel rechtshandig.
Voor dat ik echt kon spelen jamden we op de middelbare school altijd in de pauze met wat vrienden, en daar waren alleen rechtshandige gitaren. Toen ik eenmaal zelf een gitaar uitzocht om daar mee te gaan lessen kwam niet eens in mij op om een linkshandige gitaar te kopen.

j3r03n
17 februari 2009, 23:56
Ik ben rechts en speel rechtshandig (echt waar:soinnocent:) maar stel dat ik links was: Met mijn rechterhand speel ik vrijwel alleen met plectrum, niet zo denderend ingewikkeld. (zeker niet vergeleken met akkoorden tokkelen ofzo); met mijn linkerhand speel ik de (ahum) magisch moeilijke rifjes, akkoorden en wat niet al. Mijn linkshandige handgymnastiek is dus veel uitgebreider dan rechts.

Ik denk wel dat dit verschil alleen in het beginstadium te merken is, en dat het alleen opgaat als je modernere pop/rock ofzo speelt, en geen Spaanse tokkels of Bach ;)

Nu andersom: rechtshandig spelen voor een linkshandige is een GO. Wat Daan zegt is trouwens ook een goed argument ;)

HaroldA
18 februari 2009, 00:09
Wat j3r03n zei...

Gewoon rechtshandig aanleren. Er is een tijdje geleden ook zo'n topic geweest waarin zelfs werd aangetoond dat linkshandigen op een rechtshandige gitaar veel beter af zijn.

Meneer I.
18 februari 2009, 09:31
Wat j3r03n zei...

Gewoon rechtshandig aanleren. Er is een tijdje geleden ook zo'n topic geweest waarin zelfs werd aangetoond dat linkshandigen op een rechtshandige gitaar veel beter af zijn.

Klopt wel, mijn fijnere motoriek zit links, speelt dus makkelijker (grepen, riffs, etc.).