PDA

View Full Version : Fender Bandmaster VM



Jantje Poen
16 februari 2009, 22:03
Weet iemand waar deze versterker, Fender Bandmaster VM, is uit te proberen? Ik zit me een ongeluk te zoeken, zonder succes.

Lijkt me een prima versterker qua sound, alleen ben ik een beetje bang voor de matige technische kwaliteit.

Iemand misschien ervaring met deze versterker?

BeeJee
16 februari 2009, 22:23
Wat bedoel je precies met matige technische kwaliteit? En hoe kom je erbij dat deze matig zou zijn?

Jantje Poen
16 februari 2009, 22:31
Wat bedoel je precies met matige technische kwaliteit? En hoe kom je erbij dat deze matig zou zijn?

Allerlei geluiden die jezelf niet produceert, meestal pikt de versterker dit op uit de omgeving, ruis, gepruttel, brom, zoemen, enz.., bij veel goedkopere versterkers van Fender heb ik dit gehad, bij duurdere en/of oudere Fenders had ik dit niet. Daarom ga ik er van uit dat dit hoogstwaarschijnlijk te maken moet hebben met de kwaliteit van de onderdelen, Transformator, condensators, point to point of printplaat, potmeters, enz...

Het kan natuurlijk dat ik altijd pech heb gehad. Belangrijker hier vind ik trouwens te horen wat mensen van de sound vinden? En een klein beetje over de kwaliteit.

MarkV
16 februari 2009, 23:32
Deze versterker is wel erg nieuw en waarschijnlijk nog niet in NL.

Dit is wat er over de Deluxe (feitelijk de 1x12 combo van de bandmaster head) op het FDP geschreven: http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&topic_number=699862

In tegenstelling tot de andere versterkers uit deze reeks (Vibro en Super Champ) is het signaal pad wel zonder DSP. Alleen voor de effecten Reverb, Delay, Tremolo en Chorus wordt een DSP chip gebruikt.

De voicing is BF en de versterkers lijken me best aardig. Weinig geld (550 euro ofzo voor de BM head).

Maar JP... je hebt een goede Hook en een Tweed twin... Daarnaast zat je al te gassen op een Two Rock en wat niet meer. Dan is dit toch wel een behoorlijk stapje naar beneden. Veel testen en anders eens met een amp tech gaan praten die wat beter je wensen kan vertalen in een type/merk/model versterker.

Jantje Poen
17 februari 2009, 00:00
Deze versterker is wel erg nieuw en waarschijnlijk nog niet in NL.

Dit is wat er over de Deluxe (feitelijk de 1x12 combo van de bandmaster head) op het FDP geschreven: http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&topic_number=699862

In tegenstelling tot de andere versterkers uit deze reeks (Vibro en Super Champ) is het signaal pad wel zonder DSP. Alleen voor de effecten Reverb, Delay, Tremolo en Chorus wordt een DSP chip gebruikt.

De voicing is BF en de versterkers lijken me best aardig. Weinig geld (550 euro ofzo voor de BM head).

Maar JP... je hebt een goede Hook en een Tweed twin... Daarnaast zat je al te gassen op een Two Rock en wat niet meer. Dan is dit toch wel een behoorlijk stapje naar beneden. Veel testen en anders eens met een amp tech gaan praten die wat beter je wensen kan vertalen in een type/merk/model versterker.

Wat bedoel je met "het signaal pad wel zonder DSP"? Is dit positief?
Wat bedoel je met "De voicing is BF"?

Even iets toelichten:
- De Hook gebruik ik voor thuis, gewoon inpluggen zonder effekten, om een beetje te pingelen.
- De Twin is in de verkoop, min of meer vergelijkbaar met de Hook.
- Two Rocks is te duur, en zal ook wel in hetzelfde hoekje zitten als Hook, dus niet nodig.

Maar wat ik er nog graag bij wil hebben is een versterker waar je Fender-clean mee kunt spelen, en HotRod/Marshall-scheursound heeft. Deze versterker wil ik ook gaan gebruiken voor de band. Bovenstaande versterkers kunnen dat niet echt, ik heb weet ik hoeveel distortions/overdrives geprobeerd, 't klinkt allemaal bagger. Bovendien lijkt me een ingebouwde delay/chorus wel praktisch en losse top heeft ook minder last van microfonie.

Lexvandoef
17 februari 2009, 02:25
Misschien een domme opmerking, maar als je dat zoekt, kan je ook naar de HOOK Captain kijken, Fender clean en Hotrodded Marshall scheursound dat lijkt, in mijn oren, heel erg prima met mijn Captain 34. Bassissound in de band is echt meer dan prima, vind ik. Heel erg goed zelfs :seriousf:.

Moet je wel weer losse pedalen aanschaffen voor je delay ed, maar die kan je thuis ook weer gebruiken, en dat is ook nog eens leuk. :)

MarkV
17 februari 2009, 07:24
Wat bedoel je met "het signaal pad wel zonder DSP"? Is dit positief?
Wat bedoel je met "De voicing is BF"?


Bij de andere versterkers uit de Vintage Modified reeks worden de voicings gemaakt via een DSP chip, een soort modeling dus. Toen de Bandmaster uitkwam dachten vele dat het clean en de overdrive op de Bandmaster ook via DSP 'gecreeerd' zouden zijn. Maar dat is dus niet zo, de voor en eindversterker zijn gewoon volledig buizen waar geen DSP op wordt toegepast. Deze wordt alleen voor de effecten gebruikt.

De voicing van het cleane kanaal is naar een Blackface (BF) Fender. Ik heb het overdrive kanaal niet echt gehoord (behave Youtube) dus daar kan ik weinig over zeggen.

Effecten zijn wel leuk, maar je kan deze maar beperkt instellen, dus het lijkt me dat je daarvoor uiteindelijk toch een pedaal gaat kopen.

Jantje Poen
18 februari 2009, 22:36
Vanmiddag de Bandmaster VM en de Deluxe VM geprobeerd. Vreselijk, wat een schelle dunne shit. Toen ik thuis was meteen op mijn Hook gespeeld, en dan blijkt wel weer dat er wel degelijk een verschil is.

Ik had verwacht dat het meer HotRod zou zijn, dus niet. Het is meer HotTranssistor ofzo. De Cabinet bij de Bandmaster is anti Fender sound, de combo is iets meer Old-Fender, maar nog triest. Ik denk dat de Celestions speakers voor Fender geen goede keus is. Een echte re-issue van de Bandmaster was denk ik een betere zet geweest. Dit wordt geen succesverhaal, althans niet bij de echte Fender liefhebbers.

the sure thing
18 februari 2009, 23:03
Vanmiddag de Bandmaster VM en de Deluxe VM geprobeerd. Vreselijk, wat een schelle dunne shit. Toen ik thuis was meteen op mijn Hook gespeeld, en dan blijkt wel weer dat er wel degelijk een verschil is.

Ik had verwacht dat het meer HotRod zou zijn, dus niet. Het is meer HotTranssistor ofzo. De Cabinet bij de Bandmaster is anti Fender sound, de combo is iets meer Old-Fender, maar nog triest. Ik denk dat de Celestions speakers voor Fender geen goede keus is. Een echte re-issue van de Bandmaster was denk ik een betere zet geweest. Dit wordt geen succesverhaal, althans niet bij de echte Fender liefhebbers.Tsja, dit bevestigt wel mijn vermoeden. Goed nieuws voor de bezitters van de echte oude Bandmasters :)

Van alle grote versterkermerken is alleen Marshall (VintageModern) en Orange erin geslaagd goede versterkers te blijven produceren ten opzichte van de oude modellen.

Dosmanos
18 februari 2009, 23:49
Helemaal mee eens ten aanzien van alle reïssues van Fender: schelle dunne shit.. Mooi geformuleerd Jantje. Het heeft te maken met de onvermijdelijke keuze voor goedkopere materialen. Marshall heeft met de 2061X en de 1974X nog behoorlijk laten zien dat massa productie reïssue wel in topkwaliteit kan. Geldt trouwens alweer niet voor alle andere reïssues van Marshall wat mij betreft.

Jantje Poen
19 februari 2009, 00:04
Helemaal mee eens ten aanzien van alle reïssues van Fender: schelle dunne shit.. Mooi geformuleerd Jantje. Het heeft te maken met de onvermijdelijke keuze voor goedkopere materialen. Marshall heeft met de 2061X en de 1974X nog behoorlijk laten zien dat massa productie reïssue wel in topkwaliteit kan. Geldt trouwens alweer niet voor alle andere reïssues van Marshall wat mij betreft.

Geldt voor vele reissues van Fender, maar niet voor alle. Ik heb bijvoorbeeld een Fender Tweed Twin '57 reissue, deze is handwired, geen printplaatjes, Weber Speakers, Mercury transformer, beste onderdelen. Ik geloof dat Fender nog een paar andere reissue-modellen heeft met ongeveer deze kwaliteit. Wel ben ik altijd verbaasd over het toch wel volle en warme geluid van de HotRod modellen, ze zouden deze technisch gezien moeten upgraden, ik bedoel met betere onderdelen. Ik heb er een stuk of 5 van gehad, allemaal hadden ze wel een technisch probleem.