PDA

View Full Version : Hoe snel is Bro Hymn van Pennywise



3803
16 maart 2003, 19:00
Zoveel BPM...Dus zoveel aanslagen per seconde

Ik bas nog niet lang maar met wat effort kan ik het nummer bijhouden...Ik ga wat oefenen op dit nummer om snelheid omhoog te drijven maar wanneer ik het volledig kan zonder fouten, hoeveel keer per seconde kan ik dan een snaar aanslaan? En hoe zit het met andere nummers...Bv hoe snel is dit tegenover Damage Inc (van metallica natuurlijk)

Ik zou graag weten hoever ik dan sta wanneer ik bro hymn treffelijk kan spelen

Bastijn
16 maart 2003, 19:10
Bro Hymn is echt niet zo snel als je vergelijkt met een Metallica riff. Wel een mooie baslijn. Deze riff is nog met de vingers te doen, maar als je naar sommige metal kijkt laten je vingers je in de steek, en dan moet je beginnen met een plectrum

AntY
16 maart 2003, 19:24
dat is nie twaar
volgens mij zal een plectrumbassist nooit zo snel kunnen bassen als een vingerbassist, eventueel met 3 vingers spelend.

JoVe
16 maart 2003, 22:42
OK dan ben ik het dus niet met Anty eens. Met plectrum kun je naar mijn mening veel makkelijker snel spelen. Het is vrij klote om een snel nummer met plectrum te spelen dat steeds heen en weer springt tussen de E en G snaar. Maar luister maar eens naar bijvoorbeeld Kids of the K-hole van NOFX, dat zie ik niet iemand zo met z'n vingers doen. En de gene die Maxwell Murder met z'n vingers kan wil ik ook wel leren kennen.

Euhm 3803 Bro Hymn is geloof ik zo'n 190 BPM, en aangezien je dat dubbel doet zit je aan in de buurt van 380 aanslagen per minuut. Misschien een beetje domme opmerking maar dan moet je dus niet alleen met je plectrum naar beneden slaan.

hoofd
16 maart 2003, 23:09
Ik zou zeggen, pak 'r 's een keertje een metronoom bij, en kijk op welke snelheid 16de nog lukken (dus 4 keer aanslaan per tik).

En wat betreft het plectrum/vinger bassen, met plectrum kan je makkelijker sneller spelen, maar met vingers snel spelen klinkt mooier (zoals het hoort :smile:.

frenske
17 maart 2003, 09:21
Ik speel nooit met plectrum, maar ik denk dat de max. haalbare snelheid afhankelijk is van het muziekstuk.
Een baslijn met alleen herhaling van noten is zeker met plectrum vele malen sneller! Maar als een stuk hebt met veel snaar wisselingen, dan zal het verschil zeer klein zijn. Misschien zelfs in het voordeel van de vingeraar.

Laus
17 maart 2003, 10:50
volgens mij hangt de speelsnelheid meer samen met je hersens dan met je vingers/plectrum. Alles wat ik met een plectrum kan kan ik ook met mn vingers en volgens mij ook wel omgekeerd (niet uitgeprobeerd). Tis volgens mij meer hoe snel je kan tellen of de snelheid aanvoelt. Maar Bro Hymn is echt niet snel ofzo. Zelfde principe als roffelen met een snare of basedrum. Je 2 of 3 vingers zo snel achter mekaar over die snaar laten gaan dat het lijkt alsof je meer aanslagen speel dan 2 of 3.

Phyrexian
17 maart 2003, 12:33
qua snelheid op bass (fingerstyle) en 'iets' :grin: ruigere muziek: ALEX WEBSTER van Cannibal Corpse... hij is héél goed, snel en strak en allemaal met de vingers.

AntY
17 maart 2003, 13:31
ik heb dat maxwell murder ff gedownload, is neit echt mijn muziek, maar volgens mij zijn nummers als dyers eve, damage inc, en battery toch echt wel sneller gespeeld!!

basswasp
17 maart 2003, 15:08
Met je vingers spelen is volgens mij sneller dan met een plectrum, vooral als je met 3 vingers speelt en al helemaal als je ook nog eens met veel snaarwisselingen te maken hebt.

---------

Het aantal BPM van een nummer staat voor het aantal 'Beats Per Minute'. Bij een vierkwartsmaat is dat dus het aantal keer dat je 'één' roept per minuut (in de zin van één, twee, drie, vier, één, twee, drie, vier, één ect.).
Het aantal 'aanslagen per minuut' hangt verder ook nog af van hoeveel noten je in één maat speelt.
Als je deze twee gegevens (aantal BPM en aantal noten in één maat) met elkaar vermenigvuldigd heb je het aantal aanslagen per minuut.

-------------

Voor JoVe; ik heb die nummers van Rancid en NOFX even beluisterd, maar volgens mij is nog niet eens zo heel snel hoor. Uiteraard moet dit met de vingers te spelen zijn. Als ik een keer tijd heb (nu proefwerkweek) zal ik eens kijken of ik die nummers even op kan nemen als ik ze met m'n vingers speel.
Het snelste nummer wat ik tot nu toe ben tegengekomen is, zoals AntY al zei, Damage Inc... dit kan ik niet zo spelen, maar ik interesseer me verder ook niet zo voor dat soort grondtonen-rammen-gedoe.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: basswasp op 2003-03-17 15:10 ]</font>

AntY
17 maart 2003, 15:19
Op 2003-03-17 15:08, schreef basswasp:
Het aantal BPM van een nummer staat voor het aantal 'Beats Per Minute'. Bij een vierkwartsmaat is dat dus het aantal keer dat je 'één' roept per minuut (in de zin van één, twee, drie, vier, één, twee, drie, vier, één ect.).


dit klopt niet

het aantal BPM, het aantal slagen per minuut dus, is het aantal keren dat je telt. in een vierkwartsmaat zitten dus 4 beats.

basswasp
17 maart 2003, 15:43
Oja klopt :sad: Bedankt.... heeft er waarschijnlijk mee te maken dat 't me op veel verschillende manieren uitgelegd is (pianoles, muziekles op school, muziekbladen, gymnastiek...)...

Rhinus
17 maart 2003, 17:27
Rancid niet snel?

Dit bassen:
G¦-5---5---5---5---5-------------------------------
D¦---7---7---7---7---7-6-5---5-6-7-5---------------
A¦-------------------------8---------8-7-6-5-------
E¦-------------------------------------------8-6-5-

G¦-------------5-6-7-6-5-4-------------------------------------
D¦-------5-6-7-------------7-6-5-4-5-3-------3-----------------
A¦-5-5-8-------------------------------5-3-5---5-3-------3-4-5-
E¦-------------------------------------------------5---5-------

G¦------------------------------15---------15-------
D¦-12-12-12-11-10---15-15-15-17---17-15-17---17-12--
A¦--------------------------------------------------
E¦--------------------------------------------------

G¦-------------19-18-17-16-15-14-12-10-9-8-7---------
D¦-11-11-12-12-------------------------------5-5-6-6-
A¦---------------------------------------------------------------
E¦---------------------------------------------------------------

( http://www.mxtabs.net/tab_versions.php?path=Bass,r,2463,Rancid,Maxwell+M urder+%28incl+bass+solo%29,33161 en dan de solo.)

Dat bassen in 11 seconden vind ik vrij knap.
Heel wat knapper dan 't bassen van Damage Inc van Metallica. Jezus, wat is dat een saaie bas.

BB
17 maart 2003, 18:53
Op 2003-03-16 19:24, schreef AntY:
dat is nie twaar
volgens mij zal een plectrumbassist nooit zo snel kunnen bassen als een vingerbassist, eventueel met 3 vingers spelend.


Da's dus big bullshit. Probeer maar eens een grindcore optreden met alleen je vingertjes te spelen. Die snelheid kan je niet aan met je vingers, hoor. Een goede grind bassist speelt sneller dan eender welke andere bassist die met zijn vingers speelt. En dat is niet een minuut aan een stuk dezelfde noot spelen, geloof mij.

basswasp
17 maart 2003, 19:00
Op 2003-03-17 17:27, schreef Rhinus:
Rancid niet snel?

Dit bassen:
G¦-5---5---5---5---5-------------------------------
D¦---7---7---7---7---7-6-5---5-6-7-5---------------
A¦-------------------------8---------8-7-6-5-------
E¦-------------------------------------------8-6-5-

G¦-------------5-6-7-6-5-4-------------------------------------
D¦-------5-6-7-------------7-6-5-4-5-3-------3-----------------
A¦-5-5-8-------------------------------5-3-5---5-3-------3-4-5-
E¦-------------------------------------------------5---5-------

G¦------------------------------15---------15-------
D¦-12-12-12-11-10---15-15-15-17---17-15-17---17-12--
A¦--------------------------------------------------
E¦--------------------------------------------------

G¦-------------19-18-17-16-15-14-12-10-9-8-7---------
D¦-11-11-12-12-------------------------------5-5-6-6-
A¦---------------------------------------------------------------
E¦---------------------------------------------------------------

( http://www.mxtabs.net/tab_versions.php?path=Bass,r,2463,Rancid,Maxwell+M urder+%28incl+bass+solo%29,33161 en dan de solo.)

Dat bassen in 11 seconden vind ik vrij knap.
Heel wat knapper dan 't bassen van Damage Inc van Metallica. Jezus, wat is dat een saaie bas.


Het is allebei erg knap, maar het ging om snelheid... Damage Inc is sneller dan Maxwell Murder. En ja, Damage Inc is ook saaier, maar als 't zo moet vind ik Portrait Of Tracy nog altijd het leukst om te spelen :smile:

basswasp
17 maart 2003, 19:01
Op 2003-03-17 18:53, schreef BB:


Op 2003-03-16 19:24, schreef AntY:
dat is nie twaar
volgens mij zal een plectrumbassist nooit zo snel kunnen bassen als een vingerbassist, eventueel met 3 vingers spelend.


Da's dus big bullshit. Probeer maar eens een grindcore optreden met alleen je vingertjes te spelen. Die snelheid kan je niet aan met je vingers, hoor. Een goede grind bassist speelt sneller dan eender welke andere bassist die met zijn vingers speelt. En dat is niet een minuut aan een stuk dezelfde noot spelen, geloof mij.


Noem eens een nummer... daar hebben we wat aan... dan kan je discussiëren...

AntY
18 maart 2003, 08:17
volgens mij is idd damage inc gewoon sneller dan dat nummer van rancid. en ja dat is met alleen vingers. en ja t is een saaie baslijn. maar de kracht van dat soort nummers zit er natuurlijk ook in dat je met ze 4en in datzelfde tempo staat te pompen...

maar als je een iets beters en toch ook iets snels van metallica wilt horen, luister dan master of puppets, the four hoursemen, motorbreath... keuze zat. call of ctulhu (vergeet nie tje wah pedaal en je equalizer van je stereo!!) . En als je dat allemaal goed kan, kom dan eens verder zeuren over de basslijnen van cliff burton. We hadden t hier over snelheid, niet over mooiheid! En ik vind Cliff niet alleen sneller maar ook mooier dan Ranzig!
[/bitchmode off].

dikkie dik
18 maart 2003, 09:34
Op 2003-03-17 15:19, schreef AntY:


Op 2003-03-17 15:08, schreef basswasp:
Het aantal BPM van een nummer staat voor het aantal 'Beats Per Minute'. Bij een vierkwartsmaat is dat dus het aantal keer dat je 'één' roept per minuut (in de zin van één, twee, drie, vier, één, twee, drie, vier, één ect.).


dit klopt niet

het aantal BPM, het aantal slagen per minuut dus, is het aantal keren dat je telt. in een vierkwartsmaat zitten dus 4 beats.


juist. daarom duurt in 60bpm, 1 beat ook 1 seconde.

3803
19 maart 2003, 21:43
Mawell murder is idd een stuk trager dan damage inc...Maar zijn er geen mensen die het kunnen zonder plectrum dan?...Het is mij voorlopig te snel, maar wel heel aangenaam om te spelen

Eelco
23 maart 2003, 10:42
Op 2003-03-16 22:42, schreef JoVe:
En de gene die Maxwell Murder met z'n vingers kan wil ik ook wel leren kennen.


aangenaam :smile:, nou ik kan hem niet helemaal strak, maar ik speel hem iig beter met mn vingers dan met plectrum, en een vriend van me kan hem wel met vingers, zal eens kijken of er een mp3tje van is