PDA

View Full Version : Ibanez pickup identificatie



Box
16 februari 2009, 22:59
Hallo ,

Ik ga een SV5470F bestellen van Ibanez.
Echter, het 2009 model heeft een nieuwe middle-pickup (de ST2 ipv ST1). Waarschijnlijk heeft het iets van doen met sustain-problemen van de ST1.

Weet iemand hoe ik, als de bestelling binnen is bij de winkel, kan checken welke versie ik heb ? Kun je aan Ibanez pickups zien welk type het is (zonder te gaan schroeven). Of staat zoiets op de doos van nieuwe Ibanez'en.

Iemand een idee ?

Yannicks
16 februari 2009, 23:30
Hallo ,

Ik ga een SV5470F bestellen van Ibanez.
Echter, het 2009 model heeft een nieuwe middle-pickup (de ST2 ipv ST1). Waarschijnlijk heeft het iets van doen met sustain-problemen van de ST1.

Weet iemand hoe ik, als de bestelling binnen is bij de winkel, kan checken welke versie ik heb ? Kun je aan Ibanez pickups zien welk type het is (zonder te gaan schroeven). Of staat zoiets op de doos van nieuwe Ibanez'en.

Iemand een idee ?

Misschien kun je het serienummer vanaf 2009 opzoeken.

Bram+
17 februari 2009, 00:34
Misschien kun je het serienummer vanaf 2009 opzoeken.
Dat zijn serienummers die beginnen met F09, dus bijvoorbeeld F0912345. De nieuwe 'batch' SV's worden gemaakt vanaf november 2008, dus het kan dat er ook gitaren met een serienummer uit 2009 een ST2 hebben.

Wel een raar verhaal, met die ST1's en ST2's. Heb je daar meer informatie over gevonden?

Edit:
verder zie je volgens mij geen verschil tussen de twee pickups, dus naar het serienummer kijken is waarschijnlijk het beste idee.

Box
17 februari 2009, 21:40
Nee heb nog niet meer informatie kunnen vinden over het verschil tussen de ST1 en 2. Maar goed , verandering is vooruitgang .. mag ik hopen.

Bram+
17 februari 2009, 22:11
Nee heb nog niet meer informatie kunnen vinden over het verschil tussen de ST1 en 2. Maar goed , verandering is vooruitgang .. mag ik hopen.
Hehehe ja wellicht. Zonder Ibanez te meteen door het slijk te willen halen (ik speel zelf (ook) alleen op Ibanez gitaren): verandering is (tegenwoordig) eerder kostenbesparing :D Dat geldt eigenlijk voor alle grote merken. Hoe dat betrekking zou moeten hebben op dit ST-verhaal weet ik niet, misschien werkte de ST1 inderdaad niet goed, dat zou ook kunnen.

Ik kon er verder ook niet zoveel over vinden behalve dát ze veranderd zijn, misschien had jij er al wat meer over gevonden aangezien je die gitaar wil gaan kopen, maar die informatie is er denk ik ook gewoon niet. Wat in de catalogus van 2009 erover staat (bij de S Prestiges):

"The new Short Tracer pickup matches perfectly with the hot humbuckers to give versatility on the S guitars and to produce even the most delicate tones."

Maar ja, dat is ten eerste een promotiepraatje en ten tweede zegt het niet echt wat er nou 'beter' is. Het lijkt erop dat de ST1 blijkbaar niet 'hot' genoeg was voor de Hot Grinder pickups in de hals- en brugpositie in dit geval. Opvallend is dat er in het Amerikaanse promotiemateriaal (site, catalogus) nog steeds overal gesproken wordt over de ST1, terwijl hij ook daar aangepast is. Waarschijnlijk is deze aanpassing toch niet indrukwekkend genoeg.


Los van dit alles gebruik ik zelf vooral de buitenste posities, dus ik zou er niet van wakker liggen :D

Box
18 februari 2009, 18:14
Hmm gebeld. En leverancier had inderdaad het 2008 model klaarstaan.
Heb order gecanceld, want 2009 model zou pas over 4 maanden te leveren zijn (zou besteld moeten worden).

Beetje raar.

AgileGhost
19 februari 2009, 14:02
Mid pickups suck anyway.